Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: De Hondsrugbaan  (gelezen 113131 keer)

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2019, 16:30:04 »
Hallo Evert en Bas
ik heb net even bij mijn wissel gekeken , nietjes kan ik inderdaad niet ontdekken maar ik zag dat het wissel als het ware in twee delen is , nu zit er bij mij tussen deze delen een hele kleine door verbinding , je ziet het metaal op het plastic zitten. Kan niet zien of dit een los onderdeeltje is , maar zit dit er bij jullie ook tussen , zit aan twee kanten zo door verbonden ( de gebogen buitenste railstaaf aan twee kanten). Anders heeft Dirk gelijk en zal het wissel open moeten. Of misschien tussen de ijzeren dekplaat aan de onderkant een beetje contact spray spuiten.
vr groet Arie

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2019, 21:23:37 »
Hallo Arie, Bas en Evert,

In de Engelse wissel zitten inderdaad twee veertjes, die de vorm hebben van een 3. Die verbinden de twee helften van de wissel door via de contacten midden in de wissel. Die veertjes moeten wel goed zitten en goed contact maken, anders werkt het wissel niet goed. Ze zijn los verkrijgbaar en dat is maar goed ook, want er springt er wel eens weg. Volgens mij zijn de Engelse wissels 'dom' en zijn alle contacten en veertjes nodig om het goed te laten werken.
Bij de gewone wissel zijn de nietjes er wel om al of niet een denkende wissel van te maken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2019, 22:30:08 »
Hoi,

Ik heb in mijn laatste uitbreiding dan wel geen profiwissel maar een “gewone” fleischmann engelse wissel. Die had ook wat nukkige stroom problemen. Omdat op te lossen heb ik direct aan elke poot aansluitdraadjes gemaakt.

Mischien ook een oplossing

Arjan

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2019, 11:39:33 »
Hallo Evert en Bas,

Mooi dat jullie weer aan de gang kunnen met de bouw van een nieuwe baan. Succes met de bouw.

De treintafel ziet er top uit. (y)
groetjes Dion

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2019, 12:40:57 »
Dag Evert en Bas,

Fijn, ...... weer een actief bouwdraadje!! Ga ik weer volgen. Succes met de bouw van jullie nieuwe baan.


mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #20 Gepost op: 24 februari 2019, 09:21:26 »
Dank je voor de belangstelling, en ga komende week eens met de wissel aan de gang , heb nog een heel oud wissel liggen ga daar eerst eens mee aan het sleutelen.

Maar heb een baanplan, het is een ruwe schets wat ik ongeveer in mijn hoofd heb, wil zo weinig mogelijk wissels toepassen.

de stippellijnen zijn de sporen die niet zichtbaar worden en onder het tweede niveau liggen, de twee sporen rechts op de tekening moeten een zij lijn voorstellen, maar kan daar wat langere treinen parkeren zoals een plan T of de VT602 van de DB.

links dus wat industrie sporen, de hoofdbaan bestaat uit twee sporen ,in de bochten de fl 6131 6133, het derde spoor klimt naar boven fl 6120.
Omdat het klimspoor wat aan de krappe is wil ik daar alleen met goederen wagons naar boven rijden, ook daar komt een spoor naar Zuidbarge.


dit is het in het kort, wie heeft nog ideeën of ik zie wat over mijn hoofd, heb al wat hulp achter de schermen gehad (dank daar voor) .

het uitgangspunt moet de eenvoud zijn, geen moeilijke gecompliceerde baan met veel elektrische toeters en bellen, eigenlijk zoals mass am see was.
maar omdat ik iet minder meters tot mijn beschikking heb is het wat lastiger, wie heeft een idee.


bvd en vgr Evert en Bas   

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2019, 12:26:15 »
Hoi,

Zoals ik al aangaf in PB denk ik dat je een mooie landelijke baan kan maken met een eenvoudig station.

Tijdens onze Pb uitwisseling werden de wensen wel duidelijk.

Als je uit de visie van module Zuid-Barge denkt en daarvandaan een baan bedenkt kan het een mooi baantje worden.

Ik denk aan extra industrie toevoegingen zoals een melkfabriek(Hoogeveen) en de olievelden op de Duitse grens met Grossringe.
Weet niet waar dat onder valt.
Vroeger reed de olietrein langs Nieuw-Schoonebeek.
Op de grens naar Duitsland toe kom je door een olieveld met nog steeds werkende ja-knikkers.
Dus misschien kun je iets met olie transport van veld-tankopslag-transport.
Vooral als je in tijdperk III gaat zitten.

Ik zou het achterste deel van de ovaal als schaduwstation opzetten.
Een uitneembaar middenschot/coulisse scheidt schaduwstation/spoor van de rest van de baan in U-vorm.
Wordt dan een U met een doorgangstatation.

Bij het thema Hondsrug moet ik ook aan Eexterhalte denken.

Kan een leuk ontwerp worden.

Gr Koen.

Weet niet of ik helemaal goed zit met die locatie: google-maps beetje inzoomen op grensgebied.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2019, 12:43:29 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #22 Gepost op: 25 februari 2019, 08:34:37 »
De baan wordt zeker landelijk Koen, heb daar gisteren eens over nagedacht, giezien Zuidbarge ook deel uitmaakt van mijn treinbaan.

Dit is een bouwsel van mij uit de begin jaren 80 en geheel uit karton, deze zou ik na kunnen bouwen met de huidige keuzes in materialen.
Het is een station gebouw van het type NOLS de spoorlijn van Zwolle naar Emmen , en vroeger door tot Stadskanaal.

En de geringe aantal sporen zou zit perfect passen met wat ik van plan ben, maar ideeën zijn natuurlijk altijd welkom.

zo moet het er ongeveer uit komen te zien als je de treinenkamer binnen komt.

en nog even een sfeerplaatje van zaterdagmorgen.

mvgr Evert en Bas

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #23 Gepost op: 25 februari 2019, 22:08:19 »
Hallo Evert,
Je liet via PM weten dat je zowel een hoofdlijn (met IC's en containertreinen) als een zijlijn (DE3, korte goederentrein) wilt. Dat valt natuurlijk niet mee op zo'n kleine ruimte.

Je huidige plan laat een dubbelsporig ovaal zien, maar is verder erg beperkt qua treinverkeer. Ik zou er een klein schaduwstation (aan de achterkant) aan toevoegen. Per richting 2 opstelsporen (dus 4 sporen totaal) zou genoeg moeten zijn.

Het 3e spoor in je station wordt alleen door de treinen van de zijlijn (naar Zuidbarge) gebruikt? Gaan die treinen ook op de hoofdbaan over? Zo ja dan missen er nog overloopwissels aan de rechterkant.

Dan het fabrieksdeel linksonder. Op zich prima, maar er is geen omloopmogelijkheid. De lok sluit zich dus op. Ook in het station is geen omloopmogelijkheid, dus rangeren wordt lastig.

Tenslotte de 2 kopsporen die rechts onder de zijlijn verdwijnen en dan aan de rand van de baan stoppen. Waar zijn die voor?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2019, 07:58:13 »
Hallo Wim,

dat er een dubbelsporig ovaal komt is zeker, daarom worden de treinen iets wat korter bv lok + 4 rijtuigen.Dat komt ook mede dat de perrons iets korter moeten worden dan op de oude baan, en daarom om is er maar 1 wissel gepland.

dat geeft natuurlijk beperkingen, en het derde spoor gaat niet alleen naar Zuidbarge, er komt een tweede niveau.De plaat wordt 0,62 m bij 2,50M daar boven op wil 3 of 4 sporen maken om het goederen materieel te plaatsen.

Ook de fabriekssporen is het rangeren beperkt en vroeg mij zelf ook af hoe het ketelwagonnetje gerangeerd kan worden, maar daarvoor heb ik een engels wissel geplaatst zodat ik beide sporen kan bedienen vanaf het fabrieksspoor.

En het laatste de 2 kopsporen rechts daar wil ik bv mijn DE3 op Plan T plaatsen, ze komen dan onder het tweede niveau waar je een soort van schaduwstation, daarom moet het een soort van zijlijn moet lijken.

Het probleem is een beetje dat ik mijn perrons graag kwijt wil op de baan, en waar ik dus al bang voor was is de ruimte, maar al het materieel kon ook niet op de oude baan geplaatst worden, dus een wisselde collectie van tijdperken bv 4 en 5.

mvgr Evert en Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2019, 08:57:17 »
Hoi Evert en Bas,

Ja het is altijd hetzelfde probleem: Ruimte. Of anders gezegd: Tekort aan ruimte.
Je moet je eigenlijk altijd inhouden want je zou wel van alles willen op je baan maar helaas.
We moeten er maar mee leven. En het is ook "maar" een luxe probleem  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2019, 12:36:42 »
... het derde spoor gaat niet alleen naar Zuidbarge, er komt een tweede niveau.De plaat wordt 0,62 m bij 2,50M daar boven op wil 3 of 4 sporen maken om het goederen materieel te plaatsen.
Ok, maar Zuidbarge ligt toch ook op dat 2e niveau? Als ik je tekening zie, vertrek je vanuit je station aan de hoofdlijn, klim je omhoog naar niveau 2, passeer je de 3 opstelsporen en kom je dan in Zuidbarge.
Mijn punt was dat een trein die vanuit Zuidbarge (of de opstelsporen) naar beneden rijdt, dan niet zomaar de hoofdbaan op kan omdat hij dan verkeerd spoor gaat rijden.

Ook de fabriekssporen is het rangeren beperkt en vroeg mij zelf ook af hoe het ketelwagonnetje gerangeerd kan worden, maar daarvoor heb ik een engels wissel geplaatst zodat ik beide sporen kan bedienen vanaf het fabrieksspoor.
Het engels wissel helpt niet.  De vraag is niet zo zeer of je vanaf de fabriekssporen naar de hoofdlijn kunt, maar andersom.
Stel je hebt een goederentrein rondrijden waarvan je enkele wagens op het fabrieksterrein wilt plaatsen. Hoe krijg je die daar dan? Speel het na (in gedachten of gewoon in het echt) en kijk waar je vast gaat lopen.

En het laatste de 2 kopsporen rechts daar wil ik bv mijn DE3 op Plan T plaatsen, ze komen dan onder het tweede niveau waar je een soort van schaduwstation, daarom moet het een soort van zijlijn moet lijken.
OK, maar dat komt nogal gekunsteld over. Je hebt al een zijlijn aansluiting in je station. Nu zijn er ook nog 2 opstelsporen (die half verdekt liggen). Ik zie daar eerlijk gezegd geen zijlijn in. Kun je niet beter de opstelsporen aan de zijlijn naar Zuidbarge uitbreiden? Dat maakt het station ook iets rustiger.
Je zou nog wel een opstelspoor kunnen houden voor een fabriek of een losweg of zo. Maar dan zou ik hem volledig in het zicht brengen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2019, 16:59:20 »
Hoi,

Het is natuurlijk jouw project maar kun er niet een l-vomige “ovaal” van maken aan de linkerkant. Zo krijgt iets meer rijlengte.gezien de fotos vermoed ik eigenlijk dat de linkerkant te smal is voor een halve cirkel.

Toch denk ik dat je meer  uit je oppervlakte kan halen dan een ovaal.

In het geval je toch aan je ovaal wilt vashouden dan kun je misschien aan de lijn naar zuid barge toch nog een station maken. Een eilandperron tussen de achterste 2 kopsporen en wellicht een overloop mogelijkheid met de voorste 2 sporen. In dat geval kunnen je treinstellen heen en weer pendelen, hebben ze gelijk een parkeer mogelijkheid. Een goederentrein kan met de wagons voor zuid barge aankomen omlopen, rangeren, wachten op de stoptrein en vertrekken.


Op de linker en rechterzijde kun je allerlei industrie maken . Er moeten denk ik nog ergens 2 wissels tussen de binnen en buiten ovaal.

Als je geen gedoe met draadjes wilt kun je op rangeer spoortjes ook nog overwegen de wissels gewoon handmatig te bedienen

In iedergeval succes


Arjan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2019, 07:59:48 »
hoi,

Het derde spoor is uitsluitend voor goederen treinen, omdat de boog al na het station naar boven gaat klimmen  (+10cm) en eigenlijk te krap wordt voor lange rijtuigen zou er best nog wel een DE1 kunnen pendelen.

Bij Zuidbarge heb ik het zelfde probleem als op het industrie op de smalle tafel (88cm),dit was ook zo in het echt, een sik bracht tot de eind jaren 60 wat goederenwagens reed terug naar het station van Emmen.

Maar Wat Arjan schrijft om boven op niveau 2 een soort van omloop met station te maken is een best goed idee, en als ik het ovaal zou aanpassen gaat dat ten koste van de perronlengte.

Wim je zou een aankomst en vertrek spoor aan moeten leggen waar de trein eerst binnen komt vanaf de hoofd baan, en dan de trein rangeert naar het industrie complex.

En de zijlijn ja die zou open kunnen blijven ipv onder niveau 2 te duiken, heb nog een plaat over van 0,38Mx2,50M, dit zou genoeg zijn voor het plan richting Zuidbarge.

Laat het voorlopig even bezinken en ga wat rijden en rangeren om te kijken wat wel of niet praktisch is.

mvgr Evert   

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2019, 09:05:07 »
Das ook wel het voordeel als je de tafel al hebt staan.

Kunnen we in later stadium nog tips of aanwijzingen geven.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#