Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois door Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
  

Auteur Topic: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek  (gelezen 49092 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #75 Gepost op: 27 February 2019, 16:34:12 »
Ik denk dat we dat allemaal al wel doorhadden.  8) Ook bij mijn "aanpassing" zat dat in mijn achterhoofd.

Ik begrijp alleen niet waarom de twee eerste raampjes van de passagieren zo klein zijn. Viel me pas op toen ik de foto aan het bewerken was. Is dit juist gedaan om de blauw/zwarte sierstreep? Lijkt me sterk.

Bij die gelijkvloerse treinen moet je ook ergens het draaistel kwijt.

En de ramen zijn hoog zat zodat je staand ook naar buiten kan kijken.

Bij de Flirt van Stadler net zo.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #76 Gepost op: 27 February 2019, 20:19:23 »
De Italianen rijden ook met deze trein, en die hebben ook moeite om een mooie livery ervoor te maken; wel een vrolijk dingetje:


Plaatje van de Alstom website.

Al lijkt deze trouwens de zijraampjes in de cabine te missen; of ligt dat aan mij?

Overigens denk ik dat het vooral een kwestie  van wennen is; in het begin vond ik de IRM en SLT ook niets; en inmiddels vind ik dat best goed geslaagde ontwerpen.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2019, 20:22:09 door Niekleair »
Oeps!

locofiel

  • Gast
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #77 Gepost op: 27 February 2019, 20:34:36 »
Als ik naar de foto kijk, heb ik het gevoel, dat de neus met cabine tegen een rijtuig is geplakt.
Lijkt een beetje op het shame-stel  ;) uit Italie.


Gr,

Dirk

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #78 Gepost op: 27 February 2019, 22:14:38 »
Inderdaad, zie een VIRM door het landschap kruisen en het kenmerkende zijn de lange blauwe banen op het geel die door het land zoeven...
De kop trekt dan zeker de aandacht niet :)
Dan is het toch frappant dat de bouwers van treinen op vakbeurzen juist die kop laten zien.
En ook de bedrijven die de treinen kopen. Ook NS heeft bij het presenteren van de nieuwe IC een dummy van de kop laten maken, niet van de 6 bakken die er achter komen...

Vandaar dat ik bij mijn stelling blijf dat het juist de kop van de trein is die bepaalt hoe de hele trein er uit ziet (of ervaren wordt). Niet voor 100%, maar toch zeker voor 70%.
Groetjes, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #79 Gepost op: 28 February 2019, 00:03:34 »
Zo'n kop word ook gebouwd vanwege het interieur van de cabine, en als je goed kijkt zie je dat de mockup langer is dan de cabine alleen.

Een mockup laat doorgaans de cabine zien, een deel eerste klas en een deel tweede klas.

Zo'n ding is alleen om een indruk te kunnen krijgen van de verschillende delen van de trein die al met al vaak samengebouwd worden op een manier die niet meer voor zal komen :p

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2297
    • Biesje.nl
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #80 Gepost op: 28 February 2019, 01:01:21 »
Dat Italiaanse ding heeft wel hoge ramen boven de draaistellen.

Het NS design met die golvende lijn over de neus/cabine lijkt inderdaad zo van: "Oh, we moeten die lijnen nog verbinden, hoppekee, dan maar zo". Het ontwerp van Sven is inderdaad veel beter (y) .

Ik heb verder niet echt een echte 'Intercity trein' vibe bij dit ontwerp. Het lijkt wat teveel op een 'lightrail' ontwerp. Maar dat komt wellicht omdat we nu die 'dikke' VIRM en imposante Koplopers gewend zijn met hun hoge kop.

Mvg,

Robert

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #81 Gepost op: 28 February 2019, 01:59:33 »
Het lijkt inderdaad geen dikke intercity zo. Door die hoge en lage ramen lijkt het meer op een lagevloer tram in interregionale uitvoering.
Groeten,
Richard

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #82 Gepost op: 28 February 2019, 10:04:10 »
Deze trein is net als de Flirt en de SNG een zogenaamde modulaire trein. Je kan als bedrijf zelf bepalen wat de samenstelling wordt (aantal bakken, welke cabine enzovoorts) op basis van een standaard ontwerp. NS heeft een cabine besteld met zijdeuren en zijruiten omdat de expertgroep van machinisten die de aankoop begeleid hier op basis van ervaringen uit het verleden om vraagt.
Ook bij de Flirt (kent overigens ook een Intercity/sneltrein variant en zelfs een dubbeldekker) en de SNG (modulair ontwerp op basis van Civity modules) kan je als bedrijf dus bepalen of je geen cabinedeuren, één cabinedeur, wel of geen zijramen enzovoorts wenst.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22763
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #83 Gepost op: 28 February 2019, 10:25:41 »
Ik weet niet wat jullie onder een dikke intercity verstaan, maar moderne treinen zijn allemaal behoorlijk 'dik'. Het profiel van een Hondekop lijkt verbazend iel naast zoiets als SLT. Het profiel van vrije ruimte wordt tegenwoordig maximaal uitgenut, zelfs voor lightrail. Alleen zijn dubbeldekkers nog wat hoger.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8399
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #84 Gepost op: 28 February 2019, 11:47:18 »
Als ik naar de foto kijk, heb ik het gevoel, dat de neus met cabine tegen een rijtuig is geplakt.
Misschien hebben de ontwerpers van deze trein een Piko H0 hondekop als voorbeeld op de tafel gehad.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #85 Gepost op: 28 February 2019, 12:12:08 »
Ik weet niet wat jullie onder een dikke intercity verstaan, maar moderne treinen zijn allemaal behoorlijk 'dik'. Het profiel van een Hondekop lijkt verbazend iel naast zoiets als SLT. Het profiel van vrije ruimte wordt tegenwoordig maximaal uitgenut, zelfs voor lightrail. Alleen zijn dubbeldekkers nog wat hoger.

Precies wat Biesje zegt, we zijn gewend geraakt aan de Virm en hoge kop van ICM en daardoor lijkt de ICNG wat mager als Intercitytrein.
Groeten,
Richard


VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4720
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #87 Gepost op: 08 April 2020, 12:53:54 »
Prima naam!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9175
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #88 Gepost op: 08 April 2020, 14:35:58 »
En dat terwijl het toch echt een hondekop is....

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #89 Gepost op: 08 April 2020, 14:41:03 »
Pitbull.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2020, 11:45:46 door Jeronimos. Reden: typo »
Jeroen