BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 16 februari 2019, 13:50:23
-
De eerste nieuwe Nederlandse intercitytrein heeft de fabriek in het Poolse Katowice verlaten. De Intercity Nieuwe Generatie, zoals de trein is gedoopt door de Nederlandse Spoorwegen, gaat eerst getest worden in Duitsland en Tsjechië.
Op foto's is te zien dat de testtrein vooral zwart van kleur is, met hier en daar wat geel. Volgens de NS komt omdat het nog niet nodig is om het uiterlijk en het interieur al af te hebben: "Zo heeft deze trein bijvoorbeeld nog geen stoelen. Ook de kleurenfolie aan de buitenkant van de trein wordt op een later moment aangebracht."
De NS heeft 79 van deze nieuwe intercitytreinen besteld. In 2017 werd al een schaalmodel van de trein onthuld. Opvallend aan het uiterlijk zijn de lange spitse neus en de brede zwarte baan langs de ramen. Binnen wachten de reizigers stopcontacten, een afvalscheiding en speciale stoelen voor zwangeren en mensen met een beperking.
Pas in 2021 moet de nieuwe intercity op het Nederlandse spoor gaan rijden. Dan natuurlijk wel in de bekende geel-blauwe kleur
Bron: https://nos.nl/artikel/2272198-nieuwe-intercity-van-ns-maakt-eerste-meters-buiten-fabriek.html
-
Mooi ding, die nwe hondekop.
-
Ja, gaaf ding, mag van mij ook in deze kleirstelling.
-
nu nog een bouwtekening en we kunnen aan de slag (y)
-
Vergelijk de kopvorm.😀 Strak getrokken oude Hondekop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/81C73D63-929A-4F69-9328-01C146C80C7E.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/81C73D63-929A-4F69-9328-01C146C80C7E.jpeg)
Foto van internet van Martij van Vulpen. Indien bezwaar haal ik hem wel weer weg.
Cor Lageweg.
-
;D.
Erik.
-
Het toekomstig blauw gele kleurenschema vind ik maar niks!! Komt door de gebogen blauwe vorm om de kop te kunnen bereiken. Straalt geen kracht uit eerder van hoe moet dit nu. Een nieuw sjabloon op de tekentafel of opnieuw met de vette stift aan de gang designers......
Het tijdelijke kleurenschema ziet er stukken beter uit.
gr
Brutus
-
De blauwe band rond de ramen doortrekken over de kop is ook al eerder gedaan: (oké, niet overlopend in zwart, maar toch...) ;D
Toen vond iedereen dat prachtig ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/766.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/766.jpg)
-
Ik zou aan het uiterlijk niks meer veranderen, lekker strak! Zwart laten, met gele kop en deuren en witte klasse aanduiding. Geen vlavlipbestikkering graag!
-
Eensch
-
Ik zou aan het uiterlijk niks meer veranderen, lekker strak! Zwart laten, met gele kop en deuren en witte klasse aanduiding. Geen vlavlipbestikkering graag!
Vlaflip word het sowieso miet, want het word geen sprinter :)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20190219-160437_Google.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20190219-160437_Google.jpg)
Zo dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20190219-163555_Chrome.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20190219-163555_Chrome.jpg)
En zoals die nu is voor testen.
-
Boris Boevenwagen (y)
Carel
-
als je nou eens alleen die bovenste gele band doortrekt, is het dan ook nog wat?
-
Vind dat stuk met de koppeling wel lelijk; kan dat niet mooier ? Zie de kop van de Duitse ICE.
Zo lijkt ie wel erg op de Fyra.
gr Frank.
-
https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/artikel/4612371/eerste-nieuwe-intercity-ns-op-de-rails-voor-testrit
Mvg Jamie Diks
-
Vind dat stuk met de koppeling wel lelijk; kan dat niet mooier ? Zie de kop van de Duitse ICE.
Zo lijkt ie wel erg op de Fyra.
Lijkt ieder treinstel met een open bek en een koppeling erin op een Fyra dan? Dan lijkt VIRM daar ook op.
Afdekking zou zeker kunnen, maar wat levert het op?
-
Na het gedoe met de Koploper-deuren is men blijkbaar panisch geworden voor bewegende afsluitende delen. Nu moet alles wagenwijd openblijven :)
-
Het ziet er niet uit.
Een doorgesnoven pillenpopper met zijn tong uit zijn bek.
Is ie van binnen wel leuk?
Barretje? Biljartje?
groeten
Hendrik Jan
-
Het probleem bij ICNG is de bak met alleen maar rechte ramen waar een kop aan geplakt zit die vooral rond is. Het doet denken aan de oude Saab 95 stationcar die ook uit twee afzonderlijke delen lijkt te zijn samengesteld. Ook de ruiten in de kop zijn recht en harmoniëren niet met de rest, dus om dit te maskeren is er een zwart-blauwe slinger overheen gegooid zodat de overgang toch nog een beetje vloeiend lijkt. Zwart met blauw is evenmin fraai als combinatie. Dat is bij de Hondekop dan toch een stuk beter gelukt.
-
Gelukkig word een trein ontworpen vanuit het oogpunt praktisch en technisch nut, en niet of ie alleen goed smoelt...
-
Op zich vind ik zwart met blauw best leuk...
https://www.youtube.com/watch?v=zXkaFSxvsDo&list=PLbgX7zxCWBagUtJEhufAp_tUJmBcwmM32 (https://www.youtube.com/watch?v=zXkaFSxvsDo&list=PLbgX7zxCWBagUtJEhufAp_tUJmBcwmM32)
groeten
Hendrik Jan
-
Ja dat kan er dan weer best mee door. ;) Treinen moeten zeker praktisch zijn maar mooi mag ook... alleen wordt dat lang niet altijd gedaan omdat het te duur is. SM '90 was echter zo lelijk met die vrachtwagensnoet dat ze bij de Buffels de lijnen toch maar hebben aangepast. Platte en rechte (voor)ruiten zijn nu eenmaal het goedkoopst.
-
ik weet het ik weet het,
Z O R R O
Zzzzzzzzzzz,
ADREUS
-
Je bent lang niet de eerste met je zorro....
Dirk
-
Gauw overspuiten dat ding.
Het ziet er niet uit zo.
Geef hem een wayfarer en bakkebaarden ofzo, wordt het toch nog een coole bak.
https://www.barnesandnoble.com/w/dvd-the-blues-brothers-john-belushi/3622415
Blauw en zwart op zich niks mis mee.
rock on
Hendrik Jan
-
Hopelijk wel een groter succes dan de nieuwe generatie sprinters. Die vallen nogal eens uit...
-
Hou er maar alvast rekening mee dat ook bij deze trein uitval voor gaat komen. Kinderziektes, gewenning personeel, bedieningsfouten, alles gaat de revue passeren.
-
Hopelijk wel een groter succes dan de nieuwe generatie sprinters. Die vallen nogal eens uit...
Lees je nou eerst eens in in de materie, voordat je dergelijke stemmingmakende opmerkingen plaatst.
-
Hopelijk wel een groter succes dan de nieuwe generatie sprinters. Die vallen nogal eens uit...
Alweer vergeten dat SLT ook problemen hadden in het begin en nu betrouwbaar rijden?
Dit heb je nu eenmaal met nieuw materieel.
-
jongens, hou je broek aan, dr is gewoon iemand die hoopt op niet teveel kinderziektes, sinds wanneer is dat een probleem... of zijn jullie allemaal antivaxxers?
En overspuiten? juist niet, gewoon laten zoals ie nu is, zwart met wat kleine stukkies geel. Dat staat eigenlijk wel stoer. Die soort van ongeveer toevallig eroverheen gedropen blauw/geel-toestand is wel echt een noodkijk.
-
En weer die achterlijke stoel indeling
Ik vind het weer geen intercity waardig treinstel :'( dan had ik toch liever een V250 kwa interieur
-
Noodkijk, een wel heel mooi Gronings woord dat zich vrijwel niet laat vertalen in het Nederlands.
Wolter
-
is dat specifiek gronings? Nou voor de rest van t land dan maar: L I L L I K .
-
Gewoon het zwart van de “tijdelijke” outfit vervangen door blauw. En mijn God, liever niet dat Boris Boef uiterlijk.
Gr, Hans
-
Ben wel benieuwd wat de definitieve vorm van de cabine zijramen gaat worden. Die in het NOS artikel zijn anders dan die op de Railmagazine cover, die hondekop achtige ramen op de foto's van de NOS zijn wel het mooist.
-
Ik gok zoals die op de foto van de NOS eruit ziet, want dat is ook het reeds gebouwde treinstel ;)
De foto van de Railmagazine is de mockup, een proefkop van hoe het ongeveer zal gaan worden.
-
Ik heb geen mening, echt niet.
-
Ik vind 'm wel geinig, een soort van 21e eeuwse hondenkop.
-
Mwah,
ik zou het zo doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNG1-cutout-cutout-cutout.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNG1-cutout-cutout-cutout.png)
groeten
Hendrik Jan
-
Cool. Zou de pootjes van de zonnebril nog iets buigen achter het oor. ;D
-
Zoals gezegd, ben ik geen voorstander van het “Boris Boef” uiterlijk. Komt Hendrik Jan met een Mafia variant. 😇
Gr, Hans
-
Mwah,
ik zou het zo doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNG1-cutout-cutout-cutout.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNG1-cutout-cutout-cutout.png)
groeten
Hendrik Jan
https://youtu.be/QZXc39hT8t4?t=11 (https://youtu.be/QZXc39hT8t4?t=11)
-
Ik vind hem niet mooi door de kleurverdeling, allemaal scherpe punten van zwart (?) in het geel.
Sommige auto's hebben het ook,staat agressief.
Maar ja ,de eerste zwart/wit schets van de Hondekop in 1955 in De Modelbouwer vond ik ook niet mooi :D
Peter
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wesp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wesp.jpg).... ;D
-
^^ Lijkt me wel een mooie (bij)naam voor deze serie, "wesp"
-
Ik vind hem niet mooi door de kleurverdeling, allemaal scherpe punten van zwart (?) in het geel.
Sommige auto's hebben het ook,staat agressief.
De zwarte punten zijn door Hendrik Jan bedacht Peter... Het origineel ziet er anders uit, met vloeiende zwarte lijnen, zie pag 1 van dit draadje.
Het voordeel van de zwarte basis is dat je er gemakkelijk (goedkoop) een ander design op aan kunt brengen mbv stickers.
Als alternatief voor het maffia design heb ik een "liever" ontwerp in gedachten:
(https://farm8.staticflickr.com/7915/47164766372_c4761c527d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2eRMKR7)
Met een beetje Fyra roze er in ;)
Groet, Wim
-
Gelukkig maar .... :)
Ik houd niet van wespen ...
Maar de echte NS versie vind ik ook niet mooi. >:(
Peter
-
Ik was nieuwsgierig hoe een meer conservatief ontwerp eruit zou zien. Ik vind dit toch wel prettiger dan die Disney uitvoering van de NS. Een spoorwegmaatschappij moet serieus zijn en dit uitstralen. Elegant. Ik verwacht geen vergezochte ontwerpen. Ik vraag me af of dit als alternatief ook is besproken.
(http://tramfabriek.nl//weblinks/bnls/2019/NS-zorro.jpg)
-
Ik denk dat het allemaal reuze meevalt. Met een halve kopbak en gefotografeerd vanuit deze hoek, is de kop erg dominant. Als je een hele trein voorbij ziet komen of aan een perron ziet staan, vallen de koppen veel minder op. Het wordt gewoon een blauw-gele trein met wat zwarte vlekjes.
-
@Sven: In de eenvoud toont zich de meester! Top.
-
Dat denk ik ook. De tekening van Sven doet m trouwens nog meer op een hondekop lijken. leuk!
-
Mijn stem heb je Sven! Helemaal goed! (y) Direct naar NS sturen :)
@Henk: juist de kop van een trein bepaalt hoe hij er uit ziet. Kijk bv naar de oude Hondekop. Alles wat daar karakteristiek aan is, komt door die kop. De rest is nagenoeg gelijk aan standaard rijtuigen (of Koploper, enz)
Hetzelfde geldt voor de Koploper, de Buffel, de Bizon.
Ook de Railhopper; die was lelijk vanwege de kop. De rest kon best door de beugel...
Zelfs de Fyra was met name lelijk vanwege de kop (zowel vorm als kleuren).
Groet, Wim
-
@Henk: juist de kop van een trein bepaalt hoe hij er uit ziet. Kijk bv naar de oude Hondekop. Alles wat daar karakteristiek aan is, komt door die kop. De rest is nagenoeg gelijk aan standaard rijtuigen (of Koploper, enz)
Dat vind jij als treinenliefhebber. Maar in het veld of langs het perron zie je toch vooral het deel dat standaard is. Die dingen worden vijf of acht bakken lang.
-
Ik ga ook voor de versie van @Sven. Veel rustiger en niet zo "gemaakt". Misschien wil NS ook eens nadenken over de 50 jaar oude huisstijl die inmiddels nogal belegen is geworden. Nou ja, het kan natuurlijk zijn dat ze ooit 100.000 liter gele verf (met of zonder chroom-6) hebben besteld die nog steeds niet op is.
-
OK ,Sven ,
Goedgekeurd. (y)
Peter
-
^^ Lijkt me wel een mooie (bij)naam voor deze serie, "wesp" Yep daar sluit ik mij bij aan. :D
De kop alleen mag wel wat meer zwart krijgen. .is geel en zwart een agresiever uiterlijk?
Huhm.....dan dekken de buitenkleuren misschien wat meer de inhoud welke vervoerd wordt. :D
conducteurs/trices dan ook maar in een 'wespenpakkie'. ..nee.. nu ga ik te ver!
-
... Misschien wil NS ook eens nadenken over de 50 jaar oude huisstijl die inmiddels nogal belegen is geworden. ...
Ik denk dat de geel/blauwe huisstijl nog wel even blijft. Deze kleurstelling is nationaal en internationaal zeer herkenbaar. Als ik het zo inschat hebben wat betreft OV alleen de Londense dubbeldekkers een herkenbaardere stijl.
-
Inderdaad, die huisstijl staat nog steeds als een huis. Zelfs na vijftig jaar. Dat zegt toch wel wat (y)
Wat mij vooral verbaast is hoe conservatief en nostalgistisch veel spoorwegliefhebbers zijn. Het hedendaagse design is per definitie troep (Fyra, deze nieuwe intercity), en alleen het oude materieel kan vormgevingstechnisch op goedkeuring rekenen. Elke keer dat partijtje kringrukken als de honderdduizendste foto van een 1200 op feestboek voorbij komt (ooh wat mooi! Aah, wat een schitterende machines...), begint ook wel erg saai en afgezaagd te worden.
Ik vind deze nieuwe intercity fraai en opvallend vormgegeven. Het heeft een eigen, herkenbaar gezicht. En hoewel niet helemaal in lijn met de huisstijl (dat zwart hoort er strikt gesproken niet op), toch een mooi design dat goed bij de huisstijl past (y)
-
Dat zwarte brilletje?? Zelfs daarin is de NS niet origineel:
(http://www.mp-produktie.nl/Images%20Plan-T/Plan-T%20(12).JPG)
Bron:DagMat61.nl (http://www.mp-produktie.nl/Dag_Mat64_Fotopagina_Plan_T.html)
Groet,
michel
-
Nou wat mij betreft, mag dat ontwerp van Sven uitgevoerd worden. 😀
Erg fraai... en ineens is het model een stuk mooier.
Gr, Hans
-
Helemaal mee eens, een variant als dit oogt veel beter; kan eventueel nog wel iets spannender maar dit geeft rust en betrouwbaarheid. Volgens mij kunnen ze dat wel gebruiken...
-
Compleet r u k ingekleurd maar als alles mooi ingekleurd zou zijn dan bevalt mij dit wel. Kleuren a la IC treinen Duitsland wit en rode streep.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IC-Berlijn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IC-Berlijn.jpg)
-
Ik kan prima leven met het NS-ontwerp. Het enige dat ik lelijk vind zijn de ongelijke ramen in de blauwe band, maar volgens mij hebben alle lagevloertreinen last van zo'n rare raamindeling. De kop vind ik wel best zo. Het is even wennen, maar ik denk dat er in het verleden ook wel commentaar was op ontwerpen die we nu iconisch vinden. De hondekop is eigenlijk ook een raar ontwerp, maar we zijn er aan gewend.
-
Kleuren a la IC treinen Duitsland wit en rode streep.
tja, helaas voor jou, we leven hier in Nederland. En NS heeft een andere huisstijl dan de DB :P Verder ben ik het wel NS8714 z'n betoog eens (y)
-
Kijk maar eens in het boek "Trein Design ",waar mooie en lelijke treinen in staan.
Peter
-
Dat vind jij als treinenliefhebber. Maar in het veld of langs het perron zie je toch vooral het deel dat standaard is. Die dingen worden vijf of acht bakken lang.
Dat klopt, dat vind ik als treinenliefhebber zeker. Maar niet alleen treinliefhebbers. Als ik zie hoe anderen in mijn omgeving (die weinig tot niets met treinen hebben, bv mijn vrouw, familie, collegas) naar treinen kijken, dan merk ik dat ook bij hen juist de kop het meest op valt. De rest van de trein is, nou ja, de rest van de trein... :)
Misschien wil NS ook eens nadenken over de 50 jaar oude huisstijl die inmiddels nogal belegen is geworden.
Belegen?! Lekker! Ik vind het niet zo'n probleem. Het geel van NS blijf ik nog steeds erg fris vinden. De wisselingen van huisstijl zoals bv de DB dat doet (elke 10 jaar weer iets nieuws) kan mij dan niet bekoren. Is eindelijk het meeste materieel van een nieuw likje verf voorzien, doen ze weer iets anders...
Wat mij vooral verbaast is hoe conservatief en nostalgistisch veel spoorwegliefhebbers zijn. Het hedendaagse design is per definitie troep (Fyra, deze nieuwe intercity), en alleen het oude materieel kan vormgevingstechnisch op goedkeuring rekenen.
Dat is wel weer erg kort door de bocht. Ik denk dat dat nog wel mee valt. Ja, ok de Fyra, daar viel/valt bijna iedereen over, in elk geval hier op het forum.
Maar andere ontwerpen worden zeker niet als troep bestempeld. Persoonlijk vind ik bv de VIRM of de SLT erg geslaagd qua vormgeving.
Kijkend naar een verder verleden: een Beierse S3/6 wordt door velen als "de mooiste stoomlok" gezien. Ik heb er niks mee. Ook een Engelse A4 vind ik niet echt mooi.
Ik vind deze nieuwe intercity fraai en opvallend vormgegeven. Het heeft een eigen, herkenbaar gezicht. En hoewel niet helemaal in lijn met de huisstijl (dat zwart hoort er strikt gesproken niet op), toch een mooi design dat goed bij de huisstijl past (y)
Ik vind de vorm van deze intercity zeker niet slecht. Sterker nog, ik vind hem mooi. De kleuren en met name het patroon dat NS er dan voor heeft bedacht, doet in mijn ogen afbreuk aan dit ontwerp. Dan vind ik het ontwerp van Sven veel beter.
Groet, Wim
-
tja, helaas voor jou, we leven hier in Nederland.
Nou ik denk aan de NS ICE maar ook aan de Berlijntrein. Waarom zou een nieuwe IC van de NS dan niet ook in die kleuren gaan?
:D :P 8) Meneer Spilt's idee:
(http://www.nicospilt.com/koster/HK20130401-fyra.JPG)
-
Dat zwarte brilletje?? Zelfs daarin is de NS niet origineel
Ik denk dat we dat allemaal al wel doorhadden. 8) Ook bij mijn "aanpassing" zat dat in mijn achterhoofd.
Ik begrijp alleen niet waarom de twee eerste raampjes van de passagieren zo klein zijn. Viel me pas op toen ik de foto aan het bewerken was. Is dit juist gedaan om de blauw/zwarte sierstreep? Lijkt me sterk.
@klusser: Je kunt op de kop optisch gezien meer zwart willen, maar treinen zijn juist aan de voorkant feller van kleur. In Engeland krijgen de groene en blauwe treinen juist een compleet felgele kop.
-
Ik vermoed dat dat is omdat de vloer aan de binnenkant daar hoger ligt.
Nu blijft de lijn van de bovenkanten van de ramen gelijk.
-
Ik begrijp alleen niet waarom de twee eerste raampjes van de passagieren zo klein zijn. Viel me pas op toen ik de foto aan het bewerken was. Is dit juist gedaan om de blauw/zwarte sierstreep? Lijkt me sterk.
Het lijkt me dat het een en ander aan installaties daar rond de draaistellen/cabine/koppeling onder de vloer verwerkt moet worden. Dus de vloer/zitplaatsen (end us ook de ramen) lijken daar wat hoger geplaatst.
-
Dan zou je verwachten dat het hele raam hoger is. Nu is er alleen een stuk van de onderkant af. Nou ja, misschien is dan de bovenkant nog hoog genoeg om naar buiten te kijken. Niet dat iemand dat nog doet, staren allemaal naar hun telefoon (ik ook 8) ).
-
(http://www.dvdshoppingcenter.com/p/2018/11/people-reading-newspaper-on-train-world-of-label-throughout-people-reading-newspaper-2018-600x600.jpg)
Vroegah was alles beter.
En ramen zijn meer dan hoog genoeg, vaak kijk je alleen door de onderste helft naar buiten.
Denk maar aan de dubbeldekkers boven waar de ramen minder hoog zijn en de zitplaatsen bij de draaistellen van de SLT waar je een stuk hoger zit.
-
Dat vind jij als treinenliefhebber. Maar in het veld of langs het perron zie je toch vooral het deel dat standaard is. Die dingen worden vijf of acht bakken lang.
Inderdaad, zie een VIRM door het landschap kruisen en het kenmerkende zijn de lange blauwe banen op het geel die door het land zoeven...
De kop trekt dan zeker de aandacht niet :)
-
Ik ga ook voor de versie van @Sven. Veel rustiger en niet zo "gemaakt". Misschien wil NS ook eens nadenken over de 50 jaar oude huisstijl die inmiddels nogal belegen is geworden. Nou ja, het kan natuurlijk zijn dat ze ooit 100.000 liter gele verf (met of zonder chroom-6) hebben besteld die nog steeds niet op is.
Die huisstijl zie je juist nu niet meer terug op de ICNG, dus daar heeft men in dat optiek wel afscheid van genomen.
Daarnaast vloeit straks met het buiten dienst gaan van DDAR en DDM1 het laatste "Geel met blauwe reclamebanen" ook af, en hou je alleen het "geel met blauwe IC band" nog over maar daar is ook alwel wat aan geschaafd inmiddels.
-
Ik denk dat we dat allemaal al wel doorhadden. 8) Ook bij mijn "aanpassing" zat dat in mijn achterhoofd.
Ik begrijp alleen niet waarom de twee eerste raampjes van de passagieren zo klein zijn. Viel me pas op toen ik de foto aan het bewerken was. Is dit juist gedaan om de blauw/zwarte sierstreep? Lijkt me sterk.
Bij die gelijkvloerse treinen moet je ook ergens het draaistel kwijt.
En de ramen zijn hoog zat zodat je staand ook naar buiten kan kijken.
Bij de Flirt van Stadler net zo.
-
De Italianen rijden ook met deze trein, en die hebben ook moeite om een mooie livery ervoor te maken; wel een vrolijk dingetje:
(https://mb.cision.com/Public/2309/2480738/84bfb54dc56029e2_800x800ar.jpg) (https://news.cision.com/alstom-sverige/i/coradia-stream-trenitalia-d-s,c2373686)
Plaatje van de Alstom website.
Al lijkt deze trouwens de zijraampjes in de cabine te missen; of ligt dat aan mij?
Overigens denk ik dat het vooral een kwestie van wennen is; in het begin vond ik de IRM en SLT ook niets; en inmiddels vind ik dat best goed geslaagde ontwerpen.
-
Als ik naar de foto kijk, heb ik het gevoel, dat de neus met cabine tegen een rijtuig is geplakt.
Lijkt een beetje op het shame-stel ;) uit Italie.
Gr,
Dirk
-
Inderdaad, zie een VIRM door het landschap kruisen en het kenmerkende zijn de lange blauwe banen op het geel die door het land zoeven...
De kop trekt dan zeker de aandacht niet :)
Dan is het toch frappant dat de bouwers van treinen op vakbeurzen juist die kop laten zien.
En ook de bedrijven die de treinen kopen. Ook NS heeft bij het presenteren van de nieuwe IC een dummy van de kop laten maken, niet van de 6 bakken die er achter komen...
Vandaar dat ik bij mijn stelling blijf dat het juist de kop van de trein is die bepaalt hoe de hele trein er uit ziet (of ervaren wordt). Niet voor 100%, maar toch zeker voor 70%.
Groetjes, Wim
-
Zo'n kop word ook gebouwd vanwege het interieur van de cabine, en als je goed kijkt zie je dat de mockup langer is dan de cabine alleen.
Een mockup laat doorgaans de cabine zien, een deel eerste klas en een deel tweede klas.
Zo'n ding is alleen om een indruk te kunnen krijgen van de verschillende delen van de trein die al met al vaak samengebouwd worden op een manier die niet meer voor zal komen :p
-
Dat Italiaanse ding heeft wel hoge ramen boven de draaistellen.
Het NS design met die golvende lijn over de neus/cabine lijkt inderdaad zo van: "Oh, we moeten die lijnen nog verbinden, hoppekee, dan maar zo". Het ontwerp van Sven is inderdaad veel beter (y) .
Ik heb verder niet echt een echte 'Intercity trein' vibe bij dit ontwerp. Het lijkt wat teveel op een 'lightrail' ontwerp. Maar dat komt wellicht omdat we nu die 'dikke' VIRM en imposante Koplopers gewend zijn met hun hoge kop.
Mvg,
Robert
-
Het lijkt inderdaad geen dikke intercity zo. Door die hoge en lage ramen lijkt het meer op een lagevloer tram in interregionale uitvoering.
-
Deze trein is net als de Flirt en de SNG een zogenaamde modulaire trein. Je kan als bedrijf zelf bepalen wat de samenstelling wordt (aantal bakken, welke cabine enzovoorts) op basis van een standaard ontwerp. NS heeft een cabine besteld met zijdeuren en zijruiten omdat de expertgroep van machinisten die de aankoop begeleid hier op basis van ervaringen uit het verleden om vraagt.
Ook bij de Flirt (kent overigens ook een Intercity/sneltrein variant en zelfs een dubbeldekker) en de SNG (modulair ontwerp op basis van Civity modules) kan je als bedrijf dus bepalen of je geen cabinedeuren, één cabinedeur, wel of geen zijramen enzovoorts wenst.
-
Ik weet niet wat jullie onder een dikke intercity verstaan, maar moderne treinen zijn allemaal behoorlijk 'dik'. Het profiel van een Hondekop lijkt verbazend iel naast zoiets als SLT. Het profiel van vrije ruimte wordt tegenwoordig maximaal uitgenut, zelfs voor lightrail. Alleen zijn dubbeldekkers nog wat hoger.
-
Als ik naar de foto kijk, heb ik het gevoel, dat de neus met cabine tegen een rijtuig is geplakt.
Misschien hebben de ontwerpers van deze trein een Piko H0 hondekop als voorbeeld op de tafel gehad.
-
Ik weet niet wat jullie onder een dikke intercity verstaan, maar moderne treinen zijn allemaal behoorlijk 'dik'. Het profiel van een Hondekop lijkt verbazend iel naast zoiets als SLT. Het profiel van vrije ruimte wordt tegenwoordig maximaal uitgenut, zelfs voor lightrail. Alleen zijn dubbeldekkers nog wat hoger.
Precies wat Biesje zegt, we zijn gewend geraakt aan de Virm en hoge kop van ICM en daardoor lijkt de ICNG wat mager als Intercitytrein.
-
https://www.treinreiziger.nl/treinreiziger-kiest-wespals-bijnaam-voor-icng/
-
Prima naam!
-
En dat terwijl het toch echt een hondekop is....
-
Pitbull.
-
https://www.treinreiziger.nl/treinreiziger-kiest-wespals-bijnaam-voor-icng/
Beetje vreemd onderzoek, want het onderzoek is niet vanuit NS en dus maar bekend in een beperkte groep.
Daarnaast vond ik de te kiezen keuzes verder ook weinig professioneel gekozen eerlijk gezegd ::)
Het is een beetje een 'Wij van WC eend' niveau en bij NS zal je danook de, weinig positieve, naam Wesp echt niet gaan horen...
-
Boris Boef.
-
Eerste Intercity Nieuwe Generatie van NS aangekomen in Nederland
https://www.nu.nl/280973/video/eerste-intercity-nieuwe-generatie-van-ns-aangekomen-in-nederland.html?redirect=1
François
-
Nog een filmpje van binnenkomst in NL van de "Wesp" https://youtu.be/7h1_rQp8FWg
-
(http://tramfabriek.nl//weblinks/bnls/2019/NS-zorro.jpg)
Persoonlijk had ik de splitsing (zoals van Sven) tussen blauwe (raam)band en front veel mooier gevonden dan zoals het nu geworden is. Nu is het een beetje onhandig aan elkaar geplakt.
Verder, een stoer en modern treinstel.. (y)
Gr, Bert
-
NS startte gisteren (5-6) het testprogramma van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). De bedoeling is dat de nieuwe trein dan voor het eerst op eigen kracht zijn eerste meters zal maken op Nederlandse bodem. De testritten hebben plaats op de spoorlijn Groningen – Zwolle.
Dat heeft NS donderdag bekend gemaakt, vlak nadat de tweede ICNG in Nederland is aangekomen. Waarbij het eerste treinstel vooral bedoeld is om monteurs en trainers op te leiden, zal het tweede treinstel worden ingezet als testtrein. “Dit is het spannendste moment” zegt Hans Blaauw van treinfabrikant Alstom tegenover Treinreiziger.nl. “We hebben eerder al tests gedaan in het Tsjechische Velim, maar de trein is ontworpen voor Nederland. Dus is het meest interessant om de trein hier te testen”.
Het testprogramma zal de...... zie verder: https://www.treinreiziger.nl/ns-start-testprogramma-icng-productie-vertraagd/
-
De testritten hebben plaats op de spoorlijn Groningen – Zwolle.
Tussen Groningen en Meppel. Zwolle is dit weekend niet bereikbaar voor treinen.
-
De tekst die ik plaatste heb ik niet zelf geschreven. En er staat op de spoorlijn Groningen - Zwolle, en dat is niet per definitie gelijk aan het traject!
-
Geen kritiek, aanvullende informatie voor hen die er op uit zouden kunnen gaan en dan tussen Meppel en Zwolle voor Jan Doedel staan te wachten
-
Dat lijkt mij sowieso riskant, aangezien die proefritten volgens mij in de nacht plaats vinden ;)
-
Tussen 01:00 en 05:00.
En ach. Wat is er riskant als je met een hobby bezig bent? ;D
-
Gaaf. Klinkt nog beter dan een V-IRM
Jankt lekker.
voor de mensen met facebook (https://www.facebook.com/groups/335626403883789/permalink/677430963036663/) filmpje vertrek ICNG op eigen kracht
-
Het ding oogt in de buitenlucht vooral vriendelijk. :D
Ik vind hamster dan een betere bijnaam. :)
-
weer van dat afschuwelijke gejank in plaats van het geluid van rechte tandwielen zoals t/m mat 64 was te horen.
Ik word niet alleen oud, maar ik schijn het al te zijn. Waar blijft de tijd. ??? ::)
-
weer van dat afschuwelijke gejank in plaats van het geluid van rechte tandwielen zoals t/m mat 64 was te horen.
Dat gejank komt niet zozeer van de mechanica, maar van de elektronica.
Een Mat. '64 die eenzelfde aanzet-inrichting zou krijgen, zou hoogstwaarschijnlijk dezelfde jankgeluiden ten gehore brengen. Het zijn bijgeluiden uit elektronica en de motor die die geluiden veroorzaken, niet de overbrengingen zelf.
@ Daan! (en daarmee vooral: martijn v m ) Is het doel van een forum als dit niet het delen van informatie?
Ook ik loop daar steeds meer tegen te hoop en heb er een hekel aan. Plaats dan gewoon niets.
-
Ik word niet alleen oud, maar ik schijn het al te zijn. Waar blijft de tijd. ??? ::)
Dan zal ik nog wel lekker jong zijn!
Ik vindt dat geluid heerlijk om eerlijk te zijn :-[ :angel:
-
Dat gejank komt niet zozeer van de mechanica, maar van de elektronica.
Een Mat. '64 die eenzelfde aanzet-inrichting zou krijgen, zou hoogstwaarschijnlijk dezelfde jankgeluiden ten gehore brengen. Het zijn bijgeluiden uit elektronica en de motor die die geluiden veroorzaken, niet de overbrengingen zelf.
Samengevat komt het verschil van geluid uit het feit dat het eigenlijk gewoon twee totaal verschillende installaties zijn.
Mat'64 is een gelijkstroom tractie motor waar het vermogen word gemaakt door weerstanden ervoor te schakelen.
Enige wat je hoort is dan inderdaad de tractiemotor zelf, aangevuld met een zingende tandwielkast.
Die ICNG zal draaistroomtractiemotoren hebben en daar word het vermogen geregeld door vermogenselektronica met choppers.
Die tractiemotoren klinken heel anders dan gelijkstroommotoren en die choppers kunnen opzichzelf ook complete symfonieën ten gehore brengen :p
Zou je mat'64 een chopper installatie geven dan klinkt de tractiemotor niet wezenlijk anders, maar je hoort dan uiteraard ook de choppers nog hun werk doen.
-
Ik vind DOEDELZAK wel een toepasselijke naam. Het zal me gaan benieuwen. Vanuit Ehv gaat er t.z.t. het proefbedrijf op de HSL Zuid-zuid sectie plaatsvinden. Ik zal er dus wel als één van de eersten aan moeten geloven. Rotsvast vertrouwen in de reputatie van Alstom.
-
Nee, nee nog beter: SCHALMEIKE. Klinkt zo lief...
https://www.youtube.com/watch?v=BSlMWSwlY78
-
Doedelzak was al de bijnaam van de IRM toen ze nieuw waren. Het geluid kwam van een smoorspoel die in een kast naast een reizigersafdeling zat. Ik ging altijd naast die kast zitten, mooie elektronische muziek.
Later hebben ze iets aan die spoel gedaan, verstevigd of verplaatst, dat weet ik niet precies.
Ik vind het geluid van de ICNG wel aangenaam. Er zijn ook moderne e-locs die zulke muziek maken.
Wat foto's en filmkes betreft, foto's heb ik al genoeg gezien, de verwijzing van Joop naar Twitter blijkt wel te werken.
Ik vind het handig als filmpjes gewoon openbaar op joetjoep staan, dan kan iedereen ze zien zonder gedoe.
-
Die ICNG zal draaistroomtractiemotoren hebben en daar word het vermogen geregeld door vermogenselektronica met choppers.
Die tractiemotoren klinken heel anders dan gelijkstroommotoren en die choppers kunnen opzichzelf ook complete symfonieën ten gehore brengen :p
Zou je mat'64 een chopper installatie geven dan klinkt de tractiemotor niet wezenlijk anders, maar je hoort dan uiteraard ook de choppers nog hun werk doen.
Mag ik hier een kinder versie uitleg van? :angel:
Ik vind het een iconisch geluid, zowel bij deze nieuwe ICNG, de VIRM als de ICM.
Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb wat nou een chopper is en hoe deze het bijzondere geluid tovert ;D
-
Wat ik ervan begrepen heb is dat het een ding is dat de stroom met een bepaalde frequentie in en uit schakelt. Ik denk dan als de frequentie hoog ligt, dat de spanning voor de motoren gemiddeld laag ligt. Als ie sneller moet laat ie de stroom steeds langer aan staan.
Hij 'hakt' de stroom dus in stukjes. Tenminste, dat is mijn kinderuitleg
-
Een chopper is inderdaad een hakker. Bij een gelijkstroommotor werkt het net zo als de pulsbreedtemodulatie in modeltreinen. Je begint met korte pulsen en naarmate de pulsen langer worden wordt de snelheid hoger.
Bij draaistroommotoren gaat het net zo, maar dan worden er 3 pulsen gemaakt die in de tijd verschoven zijn.
Dus 1-2-3-1-2-3-1-2-3-1.... Zo ontstaan een driefasenspanning. Er is nog een verschil, bij een draaistroommotor moeten de pulsen in de pas lopen met het toerental van de motor. Dus niet alleen de pulslengte varieert, maar ook de frequentie.
-
Over het uiterlijk van het beestje: het viel me in het filmpje op dat de blauwe band (het eerste deel daarvan) nu hoekig is. Op het oorspronkelijke ontwerp was het vloeiender. Zijn de stickerplakkers bij de fabrikant nu ook lui geworden? ;)
Groet, Wim
-
https://youtu.be/l6dEukZZ8Bg
Mvg
Sander.
-
Ik vind de ICNG een mooi ding. Ben overigens heel benieuwd hoe het geluid klinkt als je erin zit. Dat vond ik bij VIRM destijds heel irritant (doedelzak)
-
Wat een geweldig geluid! Kom maar op met dat ding op de Zeeuwsche lijn. Mooi als compensatie voor iets met marreniers ofzo..... ;)
-
Heerlijk die meningen over het geluid. Ik maakte overigens in 1982 al kennis met dat geluid in de vorm van de Rotterdamse 700'en. 8)
Treinstel oogt best aardig. Gewoon de "Nieuwe Hondenkop" noemen?
-
Apart, interesant om te lezen, bedankt!
-
T'is net of er een 8 baan vertrekt, top attractie dat ding (y).
Berenkop?
Stephan.
-
De namen wesp en wasbeer doen al langer de rondte. Ik vind wesp tot nu het best.
-
ICNG, hoe suf ook.
-
Ik heb zonet de hele facebook-discussie afgesplitst ter opschoning (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93804.0).
Technisch gezien hebben de klagers wel een punt dat de helft van de internetgebruikers niet bij die facebook links kunnen. Twitter, Neurenberg en Instagram, daar werkt een link meestal wel. Alle "iedereen zit toch op facebook" aanhangers zie ik over een jaartje of vier wel terug op gisteren-werkte-hives-nog.nl en waar-is-icq-gebleven.com en wie-gebruikt-nog-msn.nl. Oh, en op https://forum.beneluxspoor.net :)
Maar klagen over facebook heeft helaas geen zin, dus gelieve daar niet drie pagina's mee te vullen. Gewoon negeren.
Reinout-als-moderator
-
Als het op een naamgeving aankomt , lijkt mij "Hommel "een veel vriendelijker naam dan " Wesp ".
Peter
-
t Is gewoon een berevriendelijke Hondekop die er als door een wesp gestoken vandoor gaat.
8)
-
inderdaad afschuwlijk gejank.
-
Kom op heren, tjoeke-tjoeke-tjoeke woehoe is toch echt niet meer van deze tijd hoor..... ;D
-
Mijn voorstel is: Pandakop.
-
Een panda is zwart/wit , niet geel/ blauw ;D
Peter
-
Blijft gewoon een 'Boevenkop' met dat masker, of 'Zorro'.
-
Gewoon ‘Hondenkop’. Nieuwe trein, nieuwe spelling ;D
-
Of HondenkopNG ;D
Peter
-
Een wesp heeft meerdere gekleurde vlakken op de kop en een hommel niet. Ik ga voor hommel.
Marc
(Mocht het later blijken dat er veel problemen met ontstaan of dat het een 2e Fyra blijkt is het makkelijk, hommelus ...)
-
Blijft gewoon een 'Boevenkop' met dat masker, of 'Zorro'.
Helemaal mee eens Gerard. Het zal mij trouwens niet verwonderen als er nog een heel ander uiterlijk uit de hoge hoed getoverd wordt.
Gr, Hans
-
is al een tijdje bekend.....is WESP geworden wat ik begrepen had
-
Dat is uit een wat suffe poll gekomen van een website die compleet los van NS staat, waarbij de te kiezen keuzes ook allemaal weinig floreus waren eigenlijk.
Een beetje een 'Wij van WC eend' gehalte zeg maar ;)
-
is al een tijdje bekend.....is WESP geworden wat ik begrepen had
Kan ik me niet voorstellen, ;t is ook geen KOPLOPER of BUFFEL. Buiten dat doet de NS niet meer aan naamgeving van treinen, naast wat Thom al zei.
Helemaal mee eens Gerard. Het zal mij trouwens niet verwonderen als er nog een heel ander uiterlijk uit de hoge hoed getoverd wordt.
Dat denk ik niet, hooguit dat dat verandert bij de midliferevisie.
-
Een panda is zwart/wit , niet geel/ blauw ;D
Zwart wit foto van maken ;D
-
Ik vind hem met dat zwarte masker net lijken op de zware jongens uit de Donald Duck, dus voor mij 176-167
René
-
Ik kijk nu al uit naar de line-up...
groeten
Hendrik Jan
-
WESP? Wendbare Enkeldeks Snelle Personentrein? ;D
-
Ik denk eerder Weer Een Stom Prutsontwerp ;D ;D ;D ;D
Groeten,
Bert
-
Als die maar niet onderweg blijft ''steken'' ,anders hebben we weer vertraging..... ;D
-
"Hommel "een veel vriendelijker naam dan " Wesp ".
Rhommel!! (y)
-
Vandaag per toeval een wilde wesp gespot op station Nieuwerkerk aan den IJssel. Foto's dus uiteraard van mezelf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNG-nwk-23-6-2020-1-van-3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNG-nwk-23-6-2020-1-van-3.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNG-nwk-23-6-2020-2-van-3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNG-nwk-23-6-2020-2-van-3.jpeg)
Groetjes, Tim/damngrazy
-
Dank (y)! Het is en blijft een mooi ding!
-
Ik krijg er wel een klein beetje een Northlander gevoel bij.
-
Heerlijk, da gel.. over kleurkes, vorm & geluid. (schoon is relatief)
Zolang die dingen ons maar, min of meer op tijd & op een deftige, comfortabele manier ter bestemming brengen...
Is't voor mij al goe. De rest is enkel maar de kers op de taart.
(En meestal valt het reizen met het Alsom of Bombardier spul best wel mee. - In Fr/VK/IRL toch-
Al is de qualiteit wel sterk afhankelijk van het lastenboek dat door de aankoper ervoor gemaakt heeft)
Geef mij toch maar de nostalgie van getrokken treinen, zonder gebrul of gezoem onder m'n gat tijdens het reizen.
(Het ene geluid is al wat aangenamer dan het ander)
Gr,
Jan(tje)
-
Ik vind m leuk, al mag de onderkant van de blauwe baan wel in een elegante boog omhoog lopen naar de kop, in plaats van die geknikte lijn die ik hier zie.
-
Naar mijn idee zijn het twee dingen waar het bij het ontwerp fout is gegaan: die rare zwart-blauwe sliert, dat hadden gewoon twee losse stukken moeten zijn, zonder verloop (waar ik eerder al een voorstelplaatje van heb gemaakt) en de neus had iets hoger gemoeten. Ik weet niet waarom ik elke keer het werk van de ontwerpafdeling moet doen, maar zo moeilijk is het niet iets acceptabels te leveren dat er niet uitziet als het uit de Cars film komt. Zoiets dus:
(https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2020/wesp-01.jpg) (https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2020/wesp-01.jpg)
-
Wel, smaken verschillen maar dit ontwerp is het voor mij ook niet.
-
Dat komt doordat bij Sven de hele vorm van de kop verandert is, waardoor het nog meer een ding uit Cars lijkt.
Volgens mij is staat het het beste om de blauwe baan te eindigen zoals bij ICM en het zwart alleen rond de cabineramen te laten lopen zoals dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNGbeter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNGbeter.jpg)
Waarbij de blauwe baan iets netter kan maar dat gaat buiten mijn Paintvaardigheden en werktijd.
Ik vind m leuk, al mag de onderkant van de blauwe baan wel in een elegante boog omhoog lopen naar de kop, in plaats van die geknikte lijn die ik hier zie.
Dat heeft het andere teststel wel (https://www.flickr.com/photos/taigagaai-83/49966547283/).
-
@Sven: sorry, nee, nu heb jij er bijna een gele stormtrooper van gemaakt, en hij oogt zo veel lomper!
-
Ik vind de neus stoer.
Alleen de blauwe band op de zijkant had m.i. anders gemoeten.
Die trekt de boel een beetje uit t verband
-
Ik zeg ook niet dat mijn ontwerp mooi is. Het is acceptabeler.
@Rick, dat is dus wat ik eerder in dit draadje had voorgesteld... ;D Ik zie nu wel dat de kop sinds het prototype nog meer is ingedeukt en ronder gemaakt.
(http://tramfabriek.nl//weblinks/bnls/2019/NS-zorro.jpg)
-
Ik denk dat de vorm van de neus niet goed tot z'n recht komt op die foto van het testmodel door hoek waaruit deze is genomen. Verder heb ik zelf persoonlijk geen hekel aan de neus, vind dat altijd wel stoer (zoals bij de 1200 is helemaal top (y)). Verder ben ik het wel eens dat die blauwe baan beter onderbroken had kunnen zijn. Al vind ik die in het echt ook al minder storend dan bij het prototype.
Groetjes, Tim/damngrazy
-
grappig, hoe bij elke nieuwe afbeelding, de gehele discussie over vormgeving zichzelf herhaalt :D
Groet,
michel
-
Nou zo onderhand gaat de helft van de pagina's daarover en veranderen gaat het toch niet meer ::)
-
Leluk ding. Ik hoop dat 'ie hééél goed rijd.... En alles beter dan un Traxx. Maar da's off topic. ;D
-
Leluk ding, valt wel mee ,beter dan dat lelijke schepsel van van Alsando Breda V250 wat niet loopt.
Cor
-
We kunnen hem ook een Hondekont noemen, dat onthoudt iedereen. Of is dat al eens gesuggereerd? :)
-
Die omhooggetrokken blauwe band en de zwarte plak aan de voorkant doen me erg denken aan een om de oren geknoopt, zelf uit een zwarte sok geknipt Mondkapje. Ook een leuke naam.
Mijn designvariant zou zijn: de blauwe band recht eindigen, zoals hierboven al voorgesteld, en de hele kop geel, net als bij mat '5754 vroeger. Vanwaar toch die behoefte aan een massieve zwarte raamband? Démasqué!
En voor het overige: heerlijk, dit soort vrijblijvend geconverseer over een treinontwerp.
-
Een hondekont ;D ;D ;D
-
Maar de grote vraag is natuurlijk, wie heeft hem alseerst op zijn modelbaan rondrijden?
-
Jij waarschijnlijk?!
-
Ik in ieder geval niet want ik heb de pest aan bovenleiding!
-
Jij waarschijnlijk?!
Als iemand voor de bouwtekening zorgt ga ik wel aan de slag (y)
-
Leluk ding, valt wel mee ,beter dan dat lelijke schepsel van van Alsando Breda V250 wat niet loopt.
T is mijn smaak qua kleurvormgeving ook niet.
Hopelijk laat deze o.a. geen onderdelen vallen onderweg,net als de voorganger ;)
Het ontwerp had al beter gesmoeld met een neus om de koppeling heen,net als ICE.
Zou bijna denken dat die optie is wegbezuinigd vanwege het totale prijskaartje ::)
Want met neus had t oook nog is earodynamischer geweest,minder weerstand dus sneller op snelheid en dus minder stroomverbruik.
Zal vast een vreemde gedachtengang zijn mijnerzijds ;D
-
Gezien de regelmatig optredende storingen met die openklapbare neus om de koppeling bij de ICE, heeft NS bij de V250 al gekozen voor een open neus. Heeft niets met bezuinigen te maken, wel met bedrijfszekerheid.
Jeroen
-
Open sportschoen die V250 tegen zweetvoeten.
Cor
-
Die zwarte band is omdat anders de raampartij er nogal vreemd uitziet denk ik. De raampartij is nogal onsamenhangend en heeft ramen die niet in lijn met elkaar liggen etc. (Heeft waarschijnlijk met de kreukelzones te maken). Het is bij deze niet zo erg als bij de AGV.
De zwarte band hebben de ontwerpers denk ik afgekeken bij Airbus. Airbus heeft hetzelfde gedaan bij de A350. Als die geen 'zwarte band' om zijn cockpit zou hebben, ziet het er raar uit (iemand heeft het gefotoshopped (https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-c629c37dd7ccd817d15e2eeed2340ebe) en het valt eigenlijk nog wel mee). (Ik hoop dat de moderatoren het goed vinden dat ik hier een plaatje neerzet van iets niet direct-modelspoor gerelateerd).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a350x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a350x.jpg)
-
(https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2020/wesp-01.jpg) (https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2020/wesp-01.jpg)
Zo zeg, het verschil tussen 'oops' en 'BAF!'
:P :angel:
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNG-hondekop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICNG-hondekop.jpg)
Het is fascinerend hoe het gezicht van de hele kop veranderd als je die gekke grijze band weghaald. Ziet er naar mijn idee een stuk beter uit in ieder geval. :angel: ;D
-
Hij knapt er een stuk van op (y)
-
In het groen met gele snor staat nog beter. Denk in het DEIII rood nog flateuzer en het hyper rode recente kleurschema van Railloxics Vectron zou werkelijk het summum zijn. Alles liever dan deze Boris Boef uitmonstering.
Carel
-
Ik zie wel een naad tussen kop en rijtuig :)
-
Gaat het hier nog over de ICNG of kan dit beter naar ditjes en datjes verhuisd worden inmiddels?
-
Ik zie wel een naad tussen kop en rijtuig :)
Uitwisselbaar kopstuk. Voor iedere liefhebber wat wils ;)
-
Het valt me wel op dat deze trein enkele deuren heeft, gaat dat geen knelpunten opleveren? Het lijken welliswaar vrij brede deuren, maar toch.
-
Waarom een knelpunt de ICE ,s hebben veel smallere deuren net zo als getrokken IC
Cor
-
Bij een IC zijn brede deuren minder noodzakelijk. Ze stoppen niet vaak en staan vaak langer stil op een station. Dan zijn een paar enkele deuren genoeg.
Bij een stoptrein is het andersom. Die stopt bij iedere halte en dan wil je de tijd dat je stil staat zo kort mogelijk maken. Om die reden heeft een stoptrein veel en brede deuren.
Groet, Wim
-
En die enkelblads deuren hebben te maken met de drukdichtheid van de trein, bij dubbelbladsdeuren is dat niet zo makkelijk mogelijk te realiseren.
-
De vorm is interessant genoeg om na te bouwen, helaas geen bouwtekeningen gevonden, dus alles is een beetje op de gok;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/141346493_3947806341973764_552997187414480305_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/141346493_3947806341973764_552997187414480305_o.jpg)
Maar ben erg tevreden (y)
+ hij is voor mijn Z baan, dus echt veel details zal je toch niet zien :angel:
-
Dat verdient een eigen draadje!
-
Leuk
-
Ziet er erg goed uit zeer knap gedaan. Zou in H0 ook veel aftrek vinden
Frans