Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 17906 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #90 Gepost op: 22 februari 2019, 00:33:39 »
Heet het geheel niet officieel Merwede- en Waalspoorlijn?
Zover ben ik niet teruggegaan ;D voor mij was het altijd de westelijke Betuwelijn tot Geldermalsen en daarachter de oostelijke Betuwelijn naar Nijmegen/Elst.
Groeten,
Richard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #91 Gepost op: 22 februari 2019, 07:11:43 »
In jouw voorbeeld is het vrij duidelijk dat je in Arnhem hebt gewisseld. Maar ik had eerder al een voorbeeld gegeven waarbij het niet duidelijk is omdat je die reis langs verschillende routes kan maken.
Dat is ook in dit voorbeeld zo, Arriva en Breng stoppen in Duiven. Moet het systeem dan kijken naar de uitchecktijd en de laatst aangekomen trein, rekening houden met vertraging?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #92 Gepost op: 22 februari 2019, 07:37:50 »
Ben wel benieuwd wat de 4 scenario's eerder genoemde scenarios van de provincie precies inhouden. Kwam dat rapport nou openbaar beschikbaar? OF is het zo'n ambtelijke/bestuurlijke studienota die in de praktijk alleen maar stof zal verzamelen op een achterafkamer van het provinciehuis?
Oeps!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #93 Gepost op: 22 februari 2019, 07:53:56 »
De studie loopt nog. Toch is er al publiciteit, dus het zal wel openbaar worden. We hebben er nu al discussie over en daar gaat het maar om. Of de discussie tot een haalbare oplossing gaat leiden, is altijd afwachten.

Hoe verzamelen bits en bytes trouwens stof?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #94 Gepost op: 22 februari 2019, 11:10:53 »
Dat is ook in dit voorbeeld zo, Arriva en Breng stoppen in Duiven. Moet het systeem dan kijken naar de uitchecktijd en de laatst aangekomen trein, rekening houden met vertraging?
Gelukkig heeft de Provincie Gelderland (concessieverlener) hier wel aan de reiziger gedacht: Reizigers voor Arriva en Breng maken gebruik van dezelfde incheckpaal. Ik neem aan dat de inkomsten evenredig over het aantal treinen in de dienstregeling verdeeld wordt tussen Transdev en DB. Tussen Arnhem Centraal en Arnhem Velperpoort is het nog wel lekker chaotisch voor de reiziger, je moet eerst kijken of je trein van de NS, Arriva of Breng is, en vervolgens bij de juiste paal inchecken en op je bestemming weer bij de juiste paal uitchecken, of bij een overstap in de juiste volgorde bij de juiste palen uitchecken en weer inchecken.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #95 Gepost op: 22 februari 2019, 11:18:11 »
Overigens de betrokken wethouder: "De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt." Maar ook: "Een bus is veel flexibeler als het gaat om op- en afstappen en op deze manier kunnen we alle dorpen op die lijn aansluiten, Valburg bijvoorbeeld."
Wat is het nu? Verdeelt het spoor de dorpen als een soort ijzeren gordijn of ligt het spoor te ver buiten de dorpskernen?
Het is natuurlijk dat laatste. Maar een bus die alle dorpjes aan doet gaat de reis een stuk langer maker als ik zo op de kaart kijk.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #96 Gepost op: 22 februari 2019, 11:58:27 »
Een snelbus gaat inderdaad alleen tijdsvoordeel opleveren als hij "als een IC" gaat rijden. Bij het stoppen in elk dorpje, verdwijnt het voordeel al snel.
En als je lightrail laat rijden, kun je ook op de Betuwelijn een paar extra haltes inbouwen. Dat hoeft niet veel extra tijd te kosten en zal goedkoper zijn dan het ombouwen van een baanvak naar een busbaan.
Ik ken de omgeving niet maar als je op de kaart kijkt zie je dat Valburg gewoon aan het spoor ligt. Daarentegen zie ik dat er nu ook nog wordt gestopt in Hemmen-Dodewaard. Waarom? De mensen in zowel Hemmen als Dodewaard kunnen even snel/goed in Zetten-Andelst resp Opheusden opstappen.

Het "doorklieven van dorpen" is natuurlijk onzinpraat (als je geen goede argumenten hebt, grijp je alles aan wat je kunt vinden...). Fakenews zouden we het tegenwoordig noemen ;) 
Die lijn ligt er al jaren en heeft volgens mij nooit een obstakel gevormd. Er zijn genoeg overwegen en zo druk is het treinverkeer nou ook weer niet...

Het probleem met de trein is natuurlijk de aansluiting op de hoofdbaan in Elst (zoals hiervoor al gemeld). Daar past de extra trein lastig of niet in. Dan moet je dus overstappen, wat natuurlijk minder aantrekkelijk is.
Maar ook een snelbus zal uiteindelijk het drukke verkeer van Arnhem en/of Nijmegen in moeten... En daar vast komen te staan in de file.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #97 Gepost op: 22 februari 2019, 15:02:23 »
Hoe verzamelen bits en bytes trouwens stof?

Als het bittenbakje niet schoon gehouden wordt.

Dirk