Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:12:00
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 19532 keer)

6martinus5

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #30 Gepost op: 17 February 2019, 17:32:30 »
Dit verhaal mbt het baanvak Tiel - Elst is toch niet de opmaat naar een 1 aprilgrap waar we nu vol op aan het intrappen zijn??? Ik kom hier ineens op doordat me de onderzoeksperiode doordringt....

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #31 Gepost op: 17 February 2019, 18:02:42 »

(dat zou in de toekomst ook anders kunnen worden,als men het milieu wil sparen)
daar hoef je je met t huidige milieubeleid (onder t mom van milieu het klootjesvolk bergen dure nieuwe rommel opdringen) geen zorgen over te maken... maar das een andere discussie.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #32 Gepost op: 17 February 2019, 18:45:29 »
Bovenleiding is wel milieu vriendelijker, en er zijn daar wel meer dingen die vele malen meer de horizon vervuilen  ;D
Ruim 40 jaar geleden wilde men in dorpen de bovengrondse elektriciteitsmasten voor huisaansluitingen vervangen door grondkabels. De bevolking wilde dat niet, want die masten waren beeldbepalend voor hun dorpen. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #33 Gepost op: 17 February 2019, 19:16:50 »
...In de Betuwe zou men waslijn en portalen wellicht kunnen bestempelen als horizon vervuiling,...

Rij maar eens over de A15 van Tiel naar knooppunt Deil.

Tussen Geldermalsen en Deil:
Wat een enorm oerwoud aan masten ze daar geplant hebben voor de Betuwelijn, dat heb ik echt nog nooit ergens anders gezien. Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26635
    • Pagina van klaas
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #34 Gepost op: 17 February 2019, 19:59:02 »
Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Doe maar een suggestie voor een andere methode van ophanging. Luchtschroeven bijvoorbeeld?  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ReneN

  • Gast
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #35 Gepost op: 17 February 2019, 20:18:34 »
Wees gerust, er staan voor dit jaar nog nieuwe windmolens langs de A15 gepland... Ideetje van de gemeente Overbetuwe, waar ze de weg duidelijk kwijt zijn ;D

https://www.gelderlander.nl/zevenaar/hoe-windmolens-gelderland-hopeloos-verdelen~a12eb176/

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #36 Gepost op: 17 February 2019, 21:34:56 »
Tussen Geldermalsen en Deil:
Wat een enorm oerwoud aan masten ze daar geplant hebben voor de Betuwelijn, dat heb ik echt nog nooit ergens anders gezien. Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Dat is de Betuweroute. Die kruist daar de lijn van Utrecht naar Boxtel. Onderling zijn er spoorverbindingen. Aangezien die spoorlijnen van verschillende spanningen zijn voorzien, zijn er omschakelbare spanningssecties. Voor een elektrotechnicus zoals ik, is dat smullen. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #37 Gepost op: 19 February 2019, 10:17:57 »
Citaat:

Barrière
Van Baal ziet de spoorlijn ook als een hinderlijke barrière in het landschap. ,,De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt. Dat valt allemaal weg bij een busbaan, waar je veel makkelijker overheen kunt.
Gaat Van Baal dan ook pleiten voor het opheffen van de A15? Dat is toch ook een hinderlijke barrière in het landschap met beperkte oversteekmogelijkheden?

De oversteekmogelijkheden van de A15 lijken me nog beperkter dan die van de Betuwelijn.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #38 Gepost op: 19 February 2019, 10:44:30 »
Over de A15 rijden auto's, die geven zelden tot nooit reden tot overlast
En daarbij komt ook, dat auto's al decennia tot het vertrouwde straatbeeld behoren. En treinen doen dat niet.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 19 February 2019, 10:50:16 door tothebeach »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #39 Gepost op: 19 February 2019, 11:01:14 »
En ergens ver weg gestopt tussen dit spoor en snelweg geweld kabbelt de Linge rustig voort.

Die ligt er al 100-en jaren.

Binnenkort de Bloesemtocht.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 19 February 2019, 11:03:05 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #40 Gepost op: 19 February 2019, 11:13:33 »
Voor automobilisten is de A15 geen obstakel, maar een mogelijkheid  :angel:

Op zich vind ik de suggestie het spoor te vervangen door een busbaan niet heel verkeerd. Op dit moment zijn er al problemen de treinen op de Betuweroute in te passen in de verdere dienstregeling en blijft gezien het gevraagde volume de frequentie laag. Iedere 10 minuten een snelle bus van Arnhem naar Geldermalsen lijkt mij een behoorlijke verbetering tov de huidige situatie.
Een snel fietspad op hetzelfde traject kan ook een aantal forensen verleiden met de fiets te gaan

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #41 Gepost op: 19 February 2019, 11:20:07 »
Treinen op de Betuweroute inpassen een probleem ?
Daar is ruimte zat op die lijn :p

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #42 Gepost op: 19 February 2019, 11:30:27 »
Het capiciteitsprobleem zit in het inpassen van het boemeltje op de lijn Arnhem-Nijmegen. Naast de 6 IC's per uur per richting rijden er ook steeds meer stoptreinen om de nieuwbouw in Lent, Elst en Arnhem-Zuid te ontsluiten. Het pad van het boemeltje past slecht in de dienstregeling. Meer sporen aanleggen is kostbaar door de bruggen over de Nederrijn en Waal.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #43 Gepost op: 19 February 2019, 11:46:01 »
Precies.
Daarom is vorig jaar de overstaptijd in Tiel van 5 minuten verhoogd naar 45 minuten. (Zoiets, dacht ik)  Om de reistijden binnen de perken te houden is er onderzocht of er een busverbinding moest komen naar station Rhenen.
Als automobilist heb ik het verder niet gevolgd, maar de kern van het verhaal dat ik begrepen heb is dat zowel in Geldermalsen als op het stuk Arnhem- Nijmegen problemen zijn de trein op de Betuweroute in te passen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #44 Gepost op: 19 February 2019, 12:11:24 »
Het capiciteitsprobleem zit in het inpassen van het boemeltje op de lijn Arnhem-Nijmegen. Naast de 6 IC's per uur per richting rijden er ook steeds meer stoptreinen om de nieuwbouw in Lent, Elst en Arnhem-Zuid te ontsluiten. Het pad van het boemeltje past slecht in de dienstregeling. Meer sporen aanleggen is kostbaar door de bruggen over de Nederrijn en Waal.


Dan is de oplossing toch gewoon de dienst inkorten tot Elst? Ja, dan moeten reizigers uit Geldermalsen die naar Arnhem willen overstappen. Maar dat hoeft toch niet zo'n probleem te zijn? Tussen Elst en de Betuwelijn ligt toch al een derde spoor. Als je die trein dan gewoon tussen Geldermalsen en Elst laat pendelen, dan hoeft het treinstel zelfs het hoofdbaanvak niet meer te kruisen. Of zie ik nou iets over het hoofd?


Steyn