Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piets Pieck Plein door MartinH0
Vandaag om 13:26:43
Redutex van Peard. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:50
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door puntenglijder
Vandaag om 13:21:43
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox door bellejt
Vandaag om 13:07:58
Modelspoor enquete door Ronald69
Vandaag om 13:02:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:00:17
PB models: koplopers (voorbespreking) door Chris Westerduin
Vandaag om 12:59:49
Fleischmann 6052 draaischijf H0 ombouwen naar spoor N door Jint Nijman
Vandaag om 12:57:13
Module MOx door MOVisser
Vandaag om 12:53:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door M@rco
Vandaag om 12:37:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:30:59
Mehano Lint - Motorproblemen? door laurent
Vandaag om 12:24:33
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
Vandaag om 11:50:58
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:49:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:39:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:31:14
Roco 43749 NC Cargo 2384 verlichting inbouwen door Fritsprt
Vandaag om 11:20:48
Al mijn goede ideeën... door Bert55
Vandaag om 10:56:17
Frans loodsje et cetera door gdh
Vandaag om 10:35:44
Piko NS 2200 zwaailicht verbeteren. door Tedo
Vandaag om 09:44:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 09:37:11
Vraag over Graan/Veevoer per spoor. door Arjan6511
Vandaag om 09:27:29
(BNLS modulebaan) Modulebak(ken) bestellen tbv BNLS-Forumbaan door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:22:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 08:59:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 08:55:59
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door Corné81
Vandaag om 08:14:00
Marklin/Trix koploper door Daan!
Vandaag om 06:36:12
5 november Ruilbeurs De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
Vandaag om 01:54:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 00:55:58
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
23 september 2023, 23:28:23
  

Auteur Topic: MB-module: "Charleroi Route de Mons"  (gelezen 72046 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10413
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Gepost op: 09 februari 2019, 21:57:14 »
Nieuw project (dat mag, want ik heb pas twee andere).  8)

Ik heb al enkele jaren een hele waslijst met ideeën voor een nieuwe modulebak en die bak moet aan minstens twee eisen voldoen:
-   Hanteerbaar voor één persoon (ikzelf)
-   Beweging op de bak onafhankelijk van de treinen op de hoofdbaan.
Het eerste ga ik realiseren door de bak in de lengte demontabel/splitsbaar te maken.
Voor het tweede kwam ik al snel uit op een thema met smalspoor, trams of een pendelende loc met wagons.
Uiteindelijk kwam ik uit bij een onderwerp waar ik al jaren een fascinatie voor heb namelijk de Métro Léger de Charleroi. De combinatie van megalomane metrostations waar 2 keer per uur een trammetje van het formaat dorpstram komt, te midden van grote hallen en staalconstructies van de grotendeels gesloten staalindustrie levert fascinerende beelden op.
De Route de Mons met het station Providence vormt zo'n beetje het epicentrum van mijn inspiratie.

Plattegrondje:

De tram moet uiteraard op een betonnen viaduct komen, en verder vooral een aantal lomp grote gebouwen met het en der wat leidingbruggen en transportbanden.
De tram zorgt voor het nodige pendelverkeer maar ook op het achterterrein is plaats voor een pendelende rangeerloc met wagons die de ene hal in en de andere weer uit rijden.
Waar ik nog niet uit ben is het pendelen van de tram. De ruimte voor een overloopspoor in de blackbox zoals nu getekend is krap (net wel/net niet). Andere optie is pendelen over één spoor, wat niet onrealistisch is want het netwerk is gefaseerd in gebruik genomen. Sterker nog, er zijn een aantal stations in 1985 volledig opgeleverd maar nooit in gebruik genomen.,

Ik ben ook al aan het bouwen maar dan niet in h0 maar in 1:870. Schaal T is voor watjes.  8)

Bovenaanzicht van de module.


Blik op toeschouwershoogte links de bak in. De tram verdwijnt in een station waarvan het voorste deel wordt gebouwd.


Het viaduct verdwijnt slingerend tussen de staalindustrie.
De doorgang naar de blackbox camoufleer ik misschien nog met een korte rij huizen, beetje zoals de Rue Pré d'Awans aan de spoorlijn tussen Luik en Visé (Maastricht).
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2019, 22:14:52 door Marc tramt. Reden: Link hersteld »
No dress rehearsel, this is our life.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2019, 22:09:29 »
Gezien... ;)

Dank voor je melding.

Gr, Bert

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3360
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2019, 22:20:50 »
Gaaf! Dat wordt fraai! Toch wel klaar voor Rail he ;D ;D

Groet,
Chris

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10413
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2019, 23:20:49 »
Ja, twee blackboxen en een onderstel in 1:870 moet wel lukken.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9789
    • belse roestkraam
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2019, 00:00:08 »
Ja. doen.

camouflagehuizen:
https://www.google.com/maps/@50.6075821,5.5255823,3a,88.9y,61.15h,99.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbD5dz9U5FqROaKIGPET3BA!2e0!7i13312!8i6656
(en nee zo heel uitzonderlijk zijn deze niet,. Voorbij het viaduct stond voor de electrificatie van de lijn nog een hele rij van dit soort ellendige krotten)

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • Enjoy !
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2019, 06:41:31 »
Triest plan Marc  (y)


Misschien kun je voor een ruimere bocht in het pendelspoor gebruik maken van de BB van de buurman. Omdat het spoor hoger loopt zou het een soort opzetstuk kunnen zijn.


Groet, Michel

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2019, 09:57:22 »
Interssant plan, Marc. Ik ben ook wel benieuwd naar die deelbaarheid in de lengte. Ik ga de bouw volgen.

Werner

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10413
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2019, 10:46:28 »
Plan is om de bak in de lengte, direct achter de doorgaande sporen door te halen (zie dunne zwarte lijn). De overgang is dan goed te camoufleren.
Verder wordt het middendeel van het viaduct uitneembaar (ook al getekend). Ik moet nog wel goed denken over de transportmodus. Mogelijk met twee extra transportschotten om de twee delen boven elkaar te kunnen monteren.

Misschien kun je voor een ruimere bocht in het pendelspoor gebruik maken van de BB van de buurman. Omdat het spoor hoger loopt zou het een soort opzetstuk kunnen zijn.
Yep. Dat suggereerde Kapitein Kniesooor ook al, gewoon recht oversteken moet denk ik net passen. Trammetjes zijn toch maar kort. :D

Ik ga de bouw volgen.
Eerst nog een bak scoren.  8)

Waar ik nog wel over verder dub is de aandrijving van de pendelbaantjes. Simpel analoog met een pendeautomaat van €15,- of toch fancy digitaal.  ???
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 10:58:40 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9789
    • belse roestkraam
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2019, 12:40:57 »
zou gewoon lekker analoog pendelen, wat win je bij digitaal? constante binnenverlichting bij de trammetjes haal je wel uit de bovenleiding als je ze wil laten stoppen bij de halte.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10413
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2019, 13:13:44 »
Scheelt inderdaad wel een hoop geneuzel met bezetmelders op blackboxen en bijbehorende elektrische doorverbindingen.
No dress rehearsel, this is our life.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
    • modulebaan.nl
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2019, 13:31:05 »
Geweldig plan Marc!

En over je trammetjes:
Gewoon analoog, eenvoud is altijd een voordeel bij beurs banen.
Op Burgstrasse is het smalspoor ook analoog.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6956
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2019, 16:09:11 »
Op Sweet Home Chicago ook.

Charleroi-uit.
Altijd lastig.

salut
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10413
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #12 Gepost op: 05 juni 2019, 18:53:00 »
Voorzichtig aan ben ik begonnen.

Loc gekocht om om te katten tot industriële rangeerloc. Floris heeft van die mooie Van Biervliets omgebouwd tot industrie-loc maar deze tweedehands oplossing is wat budgetvriendelijker. Gele kleur er over, grote nummers op de cabine, buffers. Dat moet het zo'n beetje gaan worden.


Verder begonnen aan het viaduct. Op het Metro-netwerk (ja zo noemen ze de boerentram daar) in Charleroi zijn veel verschillende typen viaducten te vinden, met hoge of  lage betonnen zijpanelen, metalen hekken, enz.. Allemaal beton, dat wel, en in principe met rechte T-liggers tussen de kolommen, die ook weer in vele varianten voorkomen. Nabij station Villette is er een deel dat grofweg een W-vormige doorsnede heeft, waarbij de boven- en onderzijde van de W dicht zijn en het viaduct een vlakke onderzijde heeft. Voordeel van een dergelijke constructie is dat de kolommen er makkelijk op 'willekeurige' plekken onder kunnen en ik geen gesegmenteerde cirkel hoef te maken.
Nadeel ik dat de bogen uit 'vreemde' cirkelsegmenten moeten worden gebouwd. Dat laat zich het makkelijkste in CAD uittekenen en omdat ik het viaduct toch al écht strak wil maken en laten laseren zijn de plottekeningen dan gelijk klaar. Definitieve model wordt MDF en harsboard, thuis maak ik een test-model in karton:

Doorsnede van het viaduct. De twee zijwanden staan onder een kleine hoek t.o.v. verticaal en horizontaal waardoor het dus in het platte vlak cirkelsegmenten zijn.


Aanzicht uit een andere hoek. Hier komt nog een dek van 3mm op. De onderzijde wordt ook van 3mm MDF met daartussen schotjes. Het wordt dus een hele stabiele en sterke doosconstructie.



No dress rehearsel, this is our life.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6956
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #13 Gepost op: 05 juni 2019, 21:41:47 »
Lekker bezig (y)

salut
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1570
Re: MB-module: "Charleroi Route de Mons"
« Reactie #14 Gepost op: 05 juni 2019, 21:57:24 »
Ik was de draad ff kwijt, ben je al aan het bouwen? Misschien nog te overwegen, als ik je mock up zie, om teheel iets diagonaal te plaatsen, maakt het net ff wat ruimer qua plan, minder statisch, wel mooi thema en opzet, een Hondekop die richting een staalsmeltapparaat rijdt.....heel circulair... (y) (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol