Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: Detailhandel en Fora  (gelezen 16625 keer)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #30 Gepost op: 27 January 2008, 20:42:04 »
Citaat
Ik heb ook al van verschillende winkeliers enz. gehoort dat ze liever beneluxspoor weghebben

Dat zou erg onverstandig zijn van "die" winkeliers.
een beter motto zou zijn: "If you can't beat them....join them"

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 27 January 2008, 20:43:36 »
Ik heb eens even de gebruikerslijst bekeken.
2639 gebruiker staan daar op. Als ik die sorteer op aantal berichten:
circa 250 gebruikers hebben meer dan 100 berichten
circa 350 gebruikers hebben 20-100 berichten
circa 1100 gebruikers hebben 1-20 berichten
circa 900 van hen hebben 0 (=geen berichten)

Dan lijken mij de opmerkingen op dit forum toch niet meer dan een steekproef onder een willekeurige (zeker niet representatieve) groep modelspoorders.
Een groep die nuttige informatie kan opleveren, maar geen merken of winkels kapot kan schrijven. Geen enkel serieus bedrijf zal ALLEEN Beneluxspoor als zijn informatiebron gebruiken. Het is een makkelijke en welkome aanvulling.

Nick Vandenzavel

• Offline Offline
  • BNLS-modulebaan in opbouw
« Reactie #32 Gepost op: 27 January 2008, 20:47:08 »
Had ik eigenlijk wel kunnen raden :P

@Wesley

Ik heb niets tegen gezelligheid, het is inderdaad zeer tof om met een hoop gelijkgezinden te babbelen, maar misschien moet er dan eens gezocht waar naar een oplossing in de vorm van een IRC-kanaal ofzo, het is maar een idee
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #33 Gepost op: 27 January 2008, 20:47:22 »
Citaat
Bouwen maar ook mauwen!

;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #34 Gepost op: 27 January 2008, 20:51:41 »
Nou het feit is dat als een model hier door een paar mensen goed wordt gevonden dat het dan zo uitverkocht is zie de 2400. En als een paar mensen het slecht vinden dan word het niet meer verkocht.
Voor grootspoorfoto's zie site

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #35 Gepost op: 27 January 2008, 20:53:46 »
Als je dit forum een meerwaarde zou moeten/willen geven dien je steeds terugkerende vragen en oplossingen apart te gaan rubriceren. Draadjes schonen op babbelbox nivo en alleen essentiele info weergeven.
Niets op tegen om een babeelverhaal te houden maar dan in ditjes en datjes.
Het is nu vak onmogelijk of tijdrovend om een oplossing op een gestelde vraag te vinden.
Veel draadjes gaan maar tussen enkel mensen terwijl de vraagsteller er niet veel wijzer van wordt. Mijn suggestie: Antwoord alleen op een vraag als het relevant is , schheelt ook weer schijfruimte.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #36 Gepost op: 27 January 2008, 21:01:38 »
Nou het feit is dat als een model hier door een paar mensen goed wordt gevonden dat het dan zo uitverkocht is zie de 2400. En als een paar mensen het slecht vinden dan word het niet meer verkocht.

Denk je dat nu echt ?
Denkt die winkelier dat echt ? Wauw....

De eerste foto van de Piko hondekop (prototype) kreeg 19 (!!) pagina's kritiek over zich heen, nog voor het model echt bestond. Nu is ze niet aan te slepen.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2008, 21:03:49 door Chris van Diesen »

henk

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 27 January 2008, 21:16:16 »
Dan nog houden we een categorie mensen die de nuance niet kan ontdekken tussen volledig afkraken en een model goed vinden maar minpunten noemen.

Ik herinner mij de discussie een paar maanden geleden hier over de Artitec plan E. Henk (onze Henk) en ik waren de roependen in de woestijn tegen een groep die blijkbaar vond dat er niets over de plan E gezegd mocht worden. Aanleiding waren de wielen. Ik kreeg sterk de indruk dat onder onze opponenten iemand zat die goede maatjes is met de heren van Artitec. Het leuke was evenwel dat later Artitec zelf met een oplossing kwam.....

Leuk is ook wel dat een in brede kring gewaardeerde modelspoorredacteur in de laaste Railmagazine tot precies dezelfde conclusies komt en het heel gewoon vindt daarbij naar 'fora' te verwijzen.
Kijk, dat is een volwassen omgang met het internet.

ps Die Piko Hondekop heb ik trouwens nog steeds niet.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #38 Gepost op: 27 January 2008, 21:32:20 »
@Chris ja ik denk dat echt.

arjen

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 27 January 2008, 21:45:32 »
Dan nog houden we een categorie mensen die de nuance niet kan ontdekken tussen volledig afkraken en een model goed vinden maar minpunten noemen.

Nou en? Dit is een forum, géén klankbordgroep die keurig volgens het poldermodel in volledige harmonie de fabrikanten voorzichtig in moet fluisteren wat ze eigenlijk zouden moeten doen ;)

Ik krijg steeds meer de indruk dat die fabrikanten zich sowieso bitter weinig aantrekken van wat hun Nederlandse klanten roepen. Ze doen hun eigen marktonderzoek, ze doen hun eigen ontwerpwerk, ze brengen hun eigen modellenkeuze uit en ze weten donders goed dat slechts een klein percentage van de kopers zich iets zal aantrekken van wat er in forums wordt gezegd. De meeste mensen kopen het toch wel, wat ze er ook van bakken.
Winkeliers hebben ook geen invloed op de artikelen die ze door fabrikanten c.q. importeurs in de maag krijgen gesplitst. Of liever gezegd: ze zouden wel invloed kunnen hebben als ze dat zouden willen, maar ze geven er de voorkeur aan om gewoon maar alles te bestellen wat ze bestellen kunnen, zelfs als ze zichzelf daarvoor in een Mätrix/Roco/Pikoshop moeten veranderen... (geblaat van kudde op de achtergrond).  En ik kan me levendig voorstellen dat ze het liefste zouden hebben dat er helemaal geen forums zouden bestaan, want die kunnen alleen maar ten koste gaan van de verkoop. Ik kan me tenminste nog geen discussie herinneren die er toe zou leiden dat er van een bepaald model méér exemplaren worden verkocht. Kan ook niet, want de 'default'-waarde bij de meeste Nederlandse modelspoorders is 'zo veel kopen als je betalen kunt'   ;D  Nee, voor een winkelier is het veel gemakkelijker als klanten óf helemaal niet weten wat ze kopen, óf zich alleen laten leiden door tijdschriften die voor hun voortbestaan zo afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten dat ze nooit echt serieuze kritiek op een model durven te leveren.
Als de modelspoormarkt ooit fatsoenlijk wil gaan functioneren dat moeten we met z'n allen veel minder voorzichtig worden met afkraken  ;D ;D ;D  Het is nu veel te gemakkelijk voor importeurs en winkeliers  om rotzooi te verkopen.

Arjen.

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 27 January 2008, 21:59:24 »
De meeste mensen kopen het toch wel, wat ze er ook van bakken.

Hier is het afgelopen jaar tenminste één tegenvoorbeeld van. De Roco ICK is op dit forum dusdanig (virtueel) gesloopt dat ze nu in de dump liggen en er geen tweede serie van komt.

Ik kan me tenminste nog geen discussie herinneren die er toe zou leiden dat er van een bepaald model méér exemplaren worden verkocht. Kan ook niet, want de 'default'-waarde bij de meeste Nederlandse modelspoorders is 'zo veel kopen als je betalen kunt'   ;D 

Zelfs als de stelling "zo veel kopen als je betalen kunt" klopt, dan is nog in de meeste gevallen het budget kleiner dan het aanbod.  En is er voor de modelspoorder een keuzeprobleem. Dat kan voor een fabrikant ook positief uitvallen. Waar Roco met de ICK's moest slikken was de 2400 een succes. De fabrieksvoorraad was in no time weg. En daar hebben de positieve kritieken stevig aan bijgedragen.

Hans

arjen

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 27 January 2008, 22:06:39 »
Is dat te bewijzen? Exacte verkoopcijfers hebben we niet. Het kan ook liggen aan een te grote oplage van de ICK's en een beperkte productie van de 2400 (die bovendien veel breder inzetbaar is!) Of dit forum er meer dan een paar procent invloed op heeft gehad, weten we gewoon niet zeker. Al is het leuk om het te geloven  ;D

Arjen.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2008, 22:20:42 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #42 Gepost op: 27 January 2008, 22:10:11 »
Nu moet je je natuurlijk wel afvragen of dat wel zo leuk is.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #43 Gepost op: 27 January 2008, 22:11:36 »
Ik kan me tenminste nog geen discussie herinneren die er toe zou leiden dat er van een bepaald model méér exemplaren worden verkocht. Kan ook niet, want de 'default'-waarde bij de meeste Nederlandse modelspoorders is 'zo veel kopen als je betalen kunt'   ;D
Dat hangt er vanaf. Hoewel ik inderdaad jaarlijks een bepaald budget reserveer voor m'n hobby, kan ik niet onbeperkt alles aanschaffen. Ik moet dus kiezen en daarvoor ga ik deels af op de besprekingen hier op het forum.
Het stoort me nog wel eens dat er bij sommige modellen (voorbeeld: de Hondekop) meteen alle registers der kritiek open worden getrokken. Niet altijd terecht wanneer een model voor een relatief laag bedrag wordt aangeboden. De prijs moet uit de lengte of de breedte komen en niet iedereen kan en wil honderd euro meer op tafel leggen voor een rijtje klinknagels extra. Ik zou graag zien dat sommige mede-forumgebruikers de modellen beoordelen in de context waarin ze worden aangeboden (Hobby, Professional).

Als de modelspoormarkt ooit fatsoenlijk wil gaan functioneren dat moeten we met z'n allen veel minder voorzichtig worden met afkraken  ;D ;D ;D  Het is nu veel te gemakkelijk voor importeurs en winkeliers  om rotzooi te verkopen.
Och, het is maar wat je rotzooi noemt. Ik denk dat we raar zouden opkijken als er een fabrikant kwam met een geel-grijs overgespoten model van een DB Baureihe 111 dat als NS 1100 gepresenteerd zou worden. Wanneer dat gebeurt, mag je je natuurlijk afvragen of je als modelspoorder serieus genoemen voelt - maar tegelijkertijd ook voor wie het model is bedoeld. Als junior-startset zouden er misschien vele 'juniors' blij mee zijn. En ik mag lekker de keus aan mij houden of ik een dergelijk model ga kopen of niet. Er is geen verplichting voor mij om dat model te kopen.

Groeten,

Geoffrey

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 27 January 2008, 22:16:49 »
Is dat te bewijzen? Exacte verkoopcijfers hebben we niet. Het kan ook liggen aan een te grote oplage van de ICK's en een beperkte productie van de 2400 (die bovendien veel breder inzetbaar is!) Of dit forum er meer dan een paar procent invloed op heeft gehad, weten we gewoon niet zeker. Al is het leuk om het te geloven  ;D

Arjen.

Arjen,

Deze informatie is in dit geval gekregen speculaas : namelijk het beeld van de vertegenwoordiger van Roco zelf ! Vandaar ook deze voorbeelden.

Hans