Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door hmmglaser
Vandaag om 21:16:43
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:08:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 20:59:49
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Eric B
Vandaag om 20:58:22
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 20:55:49
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 20:52:59
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:37
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 20:39:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:56:04
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
Vandaag om 19:47:12
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:30:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
Vandaag om 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
Vandaag om 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
Vandaag om 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
Vandaag om 17:55:19
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 17:40:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
Vandaag om 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
Vandaag om 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
Vandaag om 16:10:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:07:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:06:12
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
Vandaag om 15:47:03
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:28:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 14:40:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:54:24
Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door pjkramer
Vandaag om 13:01:36
  

Auteur Topic: Detailhandel en Fora  (gelezen 17216 keer)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #60 Gepost op: 28 January 2008, 17:56:33 »
Goed, topic stevig opgeschoond en verplaatst.

Zo blijft ons beleid helder: in Ditjes & Datjes mag afgedwaald worden. In deze categorie mag dat niet, dus bij deze het verzoek om bij het onderwerp of sterk gerelateerde zaken te blijven!

Mag ik vragen wat het onderwerp "Detailhandel en Fora" met materieelbespreking te maken heeft? ???
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #61 Gepost op: 28 January 2008, 17:57:57 »
Is toch iets meer voor de Algemene Vraagbaak??

mvg,

Matthijs

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #62 Gepost op: 28 January 2008, 18:57:50 »
Het gaat voornamelijk over het effect van materieelbesprekingen, vandaar dat dit mij wel een mooie plek leek :)
Verdere communicatie hierover mag via PB om de discussie niet te vervuilen ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #63 Gepost op: 29 January 2008, 00:02:26 »
'k snap eigenlijk niet dat we de genoemde kritiek direct op onszelf betrekken, het is hier China niet ('zelfkritiek is..'). Ik lees bij de aanleiding helemaal niet dat het om dit forum gaat.

Ik lees trouwens ook niet dat een winkelier die kritiek zelf komt leveren.

Ik vraag me dus af of de kritiek betrekking heeft op ons. Waar hebben we het dan over?

Misschien heerst er wel een vreemde sfeer in het kruissteekborduurforum omdat iemand daar onvoldoende variaties bruin kan kopen voor de G wagen voor de verjaardag van de kleinzoon en bovendien niemand reageert of het gekozen wagennummer wel bij het jaar 1994 past (bouwjaar kleinzoon). Kleinzoon heeft het met het paarse resultaat nu helemaal gehad en is ook niet meer te troosten met een Rittersport reclamewagen van Maerklin, die nu een maand langer in de vitrine van niet nader bij naam genoemde zaken blijft staan.
K*# voor de handel!

Groet, Sicco Jan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #64 Gepost op: 31 January 2008, 11:39:18 »
Hoeveel van die ( nederlandse) Fora zijn er eigenlijk?
Kleine google actie geeft
Spoorforum, modelspoormagazine met modelspoorforum, het modelspporforum.nl met een fantastische casino en penis enlargeers gebruikers lijst ;D dan kwam ik nog Modelspoor.nl tegen ( super moderator Wim) net gestart of omgebouwd.
Wordt t niet es tijd voor een samensmelting / shake out?
Al die fora bijhouden kost wel erg veel hobby tijd!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22653
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #65 Gepost op: 31 January 2008, 13:54:57 »
Je vergeet nog 3rail.nl.
Er zijn er nog meer, maar 3rail, Modelspoormagazine en Beneluxspoor genereren verreweg het meeste verkeer en zouden dus enige invloed kunnen hebben.

Modelspoor.nl van de modelspoorvereniging Veenendaal bestaat al heel lang en was ooit the place to be. Maar is al een hele tijd geleden ondergesneeuwd geraakt door het succes van Beneluxrail. Ze waren kennelijk van plan te stoppen, maar hebben toch een doorstart gemaakt.

Samensmelten kost alleen maar energie en levert niks op. Je hoeft niet alle fora te volgen en de meeste mensen doen dat ook niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #66 Gepost op: 31 January 2008, 14:08:37 »
Tussen 3rail en BeneluxSpoor.net is een lichte vorm van samenwerking achter de schermen.
Zo zit er een moderator van het 3rail forum in de modellencommissie, en bespreken we diverse dingen onderling die belangrijk kunnen zijn voor zowel de fora zelf, als hun bezoekers.

« Laatst bewerkt op: 31 January 2008, 14:10:27 door Chris van Diesen »

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #67 Gepost op: 26 March 2008, 18:27:43 »
Fred Oster. Ach ja, dat waren nog eens tijden
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #68 Gepost op: 26 March 2008, 18:33:53 »
Nee maar nu weer evn on topic.
ik denk zeker wel dat het zinvol zou zijn als fabrikanten hier wel op het forum zouden kijken.
Zo kan een fabrikant kunnen uitleggen waarom één en ander op een bepaalde manier is gemaakt. En als je met kritiek komt dan kan een fabrikant daar ook wat mee doen
Maar ik kan me ook voorstellen dat een fabrikant er weinig zin in heeft als een model volledig wordt afgekraakt.
ik weet dat Wim Wolters indertijd op het punt heeft gestaan om het hele Hondekop project af te blazen omdat we het handmonster volledig afkraakten.
En kijk eens wat voor succes het later bleek te worden.
Harm

Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #69 Gepost op: 26 March 2008, 19:23:00 »
Als ik naar mij persoonlijk naar het onderdeel materieelbespreking kijk, vind ik dat er in een aantal draadjes veel onwaarheden staan (cq stonden) en veel ongefundeerde kritiek (al eerder aangehaald). Kritiek mag best pittig zijn, mits onderbouwt, maar zoals bijvoorbeeld de koploper is onderuit gehaald gaat in mijn ogen veeel te ver: het model is nog niet eens aan de buitenwereld getoond, alleen het handmonster, maar is in het bewuste draadje voor van alles en nog wat uitgemaakt (and it ain't pretty). Maar genoeg over dit bekende draadje.

De opmerking: Een forum kan een model maken of breken is in mijn optiek wel van toepassing. Het kan een goed model wel laten breken en een slecht model wel doen slagen. Vergeet niet dat hier een grote doelgroep zit van modelspoor en dat als hier slechte kritiek over een model wordt geroepen, staat het model al met 1-0 achter. Andersom is natuurlijk ook van toepassing. Hier is natuurlijk wel van toepassing "Ere wie ere toekomt." Is het model slecht, dan dient de kritiek fair te zijn, maar wel recht doende aan het model.

Hierdoor zijn mensen die maar wat roepen en ongenuanceerd een model afkraken zeer hinderlijk en storend voor de promotie van een model. Menigmaal is hier door de moderators iets geroepen over een klok en een klepel en niet weten waar die hangt. Niet alleen hinderlijk voor de winkelier, maar ook zeer zeker voor mij, als consument.

Ter vergelijk de groterdam site, waarin (in mijn optiek) de modellen die besproken worden op een rustige objectieve manier worden besproken. Dit gecombineerd met duidelijke foto's waarbij jezelf kan beoordelen of je het met de auteur eens bent. Diverse modellen zijn dmv deze materieel besprekingen hier op de baan beland (oa Trix 1200 en de Mehano class 66). Dit is iets wat zowel consument als winkelier erg kunnen waarderen.

De materieelbesprekingen van dit forum hebben mij echter (nog) nooit over de streep getrokken om een model aan te schaffen. Echter door de grote diversiteit aan antwoorden en reacties in een aantal draadjes heeft dit mij echter ook nog niet weerhouden om een model aan te schaffen. Met recht: eerst zien dan geloven.

Aan fabrikanten zou ik zeggen: hou de fora in de gaten, maar weet het kaf van het koren te scheiden. Er zitten namelijk ook diverse mensen die een (zeer) nuttige bijdrage aan deze besprekingen leveren en doe daar vooral je voordeel mee.

Voor zover mijn bijdrage.
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #70 Gepost op: 26 March 2008, 20:56:58 »
ik denk zeker wel dat het zinvol zou zijn als fabrikanten hier wel op het forum zouden kijken.
Zo kan een fabrikant kunnen uitleggen waarom één en ander op een bepaalde manier is gemaakt. En als je met kritiek komt dan kan een fabrikant daar ook wat mee doen

Het probleem dat je daarmee als fabrikant zou creëren is dat je een nieuw communicatie-kanaal naar je klanten opent dat wel heel veel tijd kost, maar verder niet direct iets oplevert. Dus een kosten/baten-verhaal.

Daarnaast is informatie op internet veel minder goed in de hand te houden. Wat je je wel zou kunnen voorstellen is dat ze een 'presence' creëren op Facebook of Hyves of iets dergelijks.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8593
  • Spoor N
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #71 Gepost op: 26 March 2008, 22:17:20 »
ik weet dat Wim Wolters indertijd op het punt heeft gestaan om het hele Hondekop project af te blazen omdat we het handmonster volledig afkraakten.
En kijk eens wat voor succes het later bleek te worden.
Precies, ik vraag me af wat voor reacties hier op het handmonster van de Minitrix 6400 waren gekomen als dit forum er toen al geweest was. Vergeleken daarmee is de Maerklin Koploper zeker een productiemodel. Maar toch is de 6400 een prachtmodel geworden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #72 Gepost op: 26 March 2008, 22:32:01 »
Het probleem dat je daarmee als fabrikant zou creëren is dat je een nieuw communicatie-kanaal naar je klanten opent dat wel heel veel tijd kost, maar verder niet direct iets oplevert. Dus een kosten/baten-verhaal.

(...)

- Peter
Los van tijd en kosten, ze zouden daarmee te veel op de stoel van de winkelier/dealer gaan zitten. Er moeten redenen open blijven om af en toe naar de winkel te gaan, de detaillist moet zich kunnen manifesteren. De man moet kans hebben z'n klant in de ogen te kijken en kans hebben iets te verkopen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22653
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #73 Gepost op: 26 March 2008, 23:11:54 »
ik weet dat Wim Wolters indertijd op het punt heeft gestaan om het hele Hondekop project af te blazen omdat we het handmonster volledig afkraakten.
En kijk eens wat voor succes het later bleek te worden.

Bron?
Een of andere winkelier vermoed ik.
In ieder geval niet Wim Wolters zelf. Die heb ik er wel eens naar gevraagd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #74 Gepost op: 11 April 2008, 05:21:02 »
Er is niks mis met een direct communicatie kanaal tussen fabrikanten en eindgebruikers, dit kan zelfs heel goed werken voor zowel de fabrikanten als de eindgebruikers.
Een directe vorm van feedback zou ik zeggen.

Ik heb het al eens eerder op dit forum kenbaar gemaakt dat kritiek op een model mag, het ligt er alleen aan hoe je deze kritiek brengt en wat je onderbouwing is.
Onterechte onderbouwing of niet voldoende onderbouwing hebben fabrikanten, waar ik er ook een van ben, niks aan, kunnen we ook niks mee.

Een goed voorbeeld van terechte en aanwijsbare kritiek is een model van het merk F, zowel in HO als in N schaal is het betreffende model niet conform de werkelijkheid op ten minste 2 punten, de schuintoelopende kanten op de koppen van de wagon en de draaistellen zijn niet conform de werkelijkheid.
Het betreft hier een model van de Plan W.
De originele draaistellen die eronder zouden moeten zitten zijn bijna gelijk aan de looppdraaistellen van de Plan V en T, nu zitten er zilverling draaistellen onder.
Dit soort aanwijsbare kritiek of be-commentarisering kan in overweging genomen worden door de fabrikant omdat hij dan na aanpassing mogelijkerwijs meer afzet zou kunnen hebben en meer tevreden klanten.
Het kostenplaatje is hierbij dan ook een feit wat meegenomen moet worden.
De uiteindelijke beslissing of een model wel of niet aangepast wordt ligt natuurlijk geheel bij de fabrikant.
En dan, de eindgebruikers die het model niks vinden zijn immers niet verplicht het model te kopen.

Dit forum overigens, is voor mij een prima feedback voor mijn produkten reeks, het geeft me een heleboel inzicht in de nogal uiteenlopende meningen van de eindgebruikers, wat een goed iets is.
Ook geeft het inzicht in datgene wat er (nog) niet is maar waar wel vraag naar is.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2008, 09:42:26 door Peter (MRP) »