Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
  

Auteur Topic: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor  (gelezen 8765 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #30 Gepost op: 14 februari 2019, 11:30:11 »
Nou gefeliciteerd man, op naar een volgend avontuur in de wilde verhalen van Oudebiels. :P

Max


Nou nou, dat klinkt ook niet aardig  :(  Ik kan de avonturen van Oudebiels wel waarderen hoor, ik ben zelf immers net zo wereldvreemd als ik met de trein moet reizen  ;D

Vr. groet, Martijn.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #31 Gepost op: 14 februari 2019, 12:25:49 »
Eigenlijk is het heel simpel.

Een uitgeprint kaartje bevat geen chip, tenzij je een hele speciale printer hebt......

Inchecken hoeft niet, het kaartje staat tenslotte op naam en op datum en kan
alleen op die betreffende datum gebruikt worden om indien nodig door
een gesloten poortje te komen.
(daarbij moet er desgewenst wel een "identiteits"kaart getoond kunnen worden
aan controlerend personeel om aan te tonen dat de drager van het kaartje ook
die gene is die reist, maar goed, dat is theorie v.s. praktijk)

Het kaartje geeft alleen een passage door de poortjes, geen in -of uitcheck.

Het maakt ook niet uit of er aan het begin of einde gebruik gemaakt wordt van de
QR code op de kaart.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #32 Gepost op: 14 februari 2019, 12:26:52 »
Gelukkig heeft men afgezien van 1 zo'n poortje per rij op dat station, want dat had de toerist wel weggejaagd (al begrijp ik sowieso niet waarom die nog voor het OV kiest in Nederland...)
Die toerist komt vaak met een reisorganisatie en die zorgt voor een chipkaart of zoiets waarmee hij/zij twee weken onbelemmerd door Amsterdam kan crossen.
Voor de toerist die op de bonnefooi komt zal het inderdaad een hele puzzel zijn om er achter te komen hoe het Nederlandse systeem werkt. De informatie die wordt geboden is dan ook ver onder de maat. Ik ben eens in München geweest en daar met de S-Bahn de hele stad doorkruist . Als je daar in een groot S-Bahn station komt staat er een groot bord waarop in 4 talen stap voor stap wordt uitgelegd hoe je met een geldig plaatsbewijs in de trein terecht komt. In Nederland heb ik zoiets nog nooit gezien.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #33 Gepost op: 14 februari 2019, 12:37:40 »

Nou nou, dat klinkt ook niet aardig  :(


Ik denk dat de een of meerdere personen (m-v-genderneutraal) bij het opstellen van de nickname zich ook wel realiseerden dat daar zo af en toe een opmerking over komt en dat misschien ook wel als prettig ervaren, anders blijft/blijven hij-zij-genderneutrale aanwijzende persoonsvorm/zij niet met de nickname ondertekenen maar met een voornaam of voornamen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #34 Gepost op: 14 februari 2019, 13:10:29 »
Nou gefeliciteerd man, op naar een volgend avontuur in de wilde verhalen van Oudebiels. :P

Max

Onder max z`n foto staat de tekst, voor elk probleem bestaat een oplossing, maar volgens mij creëer je er nu zelf een.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #35 Gepost op: 14 februari 2019, 18:15:24 »
Die toerist komt vaak met een reisorganisatie en die zorgt voor een chipkaart of zoiets waarmee hij/zij twee weken onbelemmerd door Amsterdam kan crossen.
Voor de toerist die op de bonnefooi komt zal het inderdaad een hele puzzel zijn om er achter te komen hoe het Nederlandse systeem werkt. De informatie die wordt geboden is dan ook ver onder de maat.

Hoe kan ik dat inschatten over mijn woonland? Ik kom hier nooit met weinig voorkennis binnen.
Overal waar je komt is het ov even uitzoeken en zijn er veel mogelijkheden om de juiste informatie te krijgen. Inderdaad de reisorganisatie, maar ook een reisgids, informatiepunten, hotelpersoneel, Airbnb verhuurder, etc... Binnen de kortste keten heb je het door en dat zal in Nederland echt niet anders zijn.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2019, 18:21:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #36 Gepost op: 14 februari 2019, 19:25:11 »
Als nederlander die geemigreerd was en weer eens op vakantie was in nederland en het OV wilde gebruiken na de invoering van de OV kaart .
Dank zij een aardige buschauffeur en een nog aardigere HC in de trein werden de volgende missers mijnerzijds aangepakt en gecorrigeerd
Niet met een Ov pas reizen met 2 personen en steeds 2 keer in en 2 keer uitchecken achter elkaar
Ging 3 dagen goed zonder commentaar
Niet met een OV pas reizen die alleen met de bus accoord was of zoiets
Van een aardige lokettiste die alles in orde bracht kregen we tegoedbonnen voor koffie /koek /gratis 1e klas /en nog een andere tegoed  bon
Het bleek voor ons niet handig te zijn om met OV te reizen heel veel tijd verlies door wachten op aansluitingen met een huurauto ging beter en bleek ook nog goedkoper te zijn
En met 5 koffers etc was de trein niet echt handig ook de stations waren voor ons een barriere
Terugkomend op de vraag van oudebiels ,goede vraag en herkenbaar .
opmerking over toerist
Ik kan me levendig voorstellen dat een toerist er af en toe de ballen niet van snapt
groet kees

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #37 Gepost op: 14 februari 2019, 19:57:47 »
Tja, ik lees wat eigenaardigheden van het Nederlandse ov. Hoewel, is het echt zo abnormaal dat iedereen een eigen kaart moet hebben? Ik lees ook dingen die bijna overal hetzelfde zijn. Als je met vijf koffers een land doorkruist, is de auto meestal praktischer.

In de meeste landen kent het ov wat onhandige eigenaardigheden met die aantekening dat ze per stad of streek ook nog kunnen verschillen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #38 Gepost op: 14 februari 2019, 20:06:48 »
Als ook zijnde een Nedelander woonende in het buitenland vroeg ik me eigenlijk af

- Kun je tegenwoordig dan nog wel op elk station een kaartje kunt kopen of moet dat dan via het internet?

- Hoe zit dat als je met de bus moet heb je dan je ov kaart nodig of kun je nog "iets" kopen in de bus?

Heb laatste keer wel een ov chipkaart aangeschaft dus geen poortjes poblemen meer.

Arjan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #39 Gepost op: 14 februari 2019, 20:10:12 »
 Dit topic is langzamerhand een topic over eigenaardigheden geworden in het algemeen over reizen per spoor. De oorspronkelijke insteek (de hulp bij een e-ticket) is verlaten.

Misschien daarom een titelaanpassing?
Jeroen

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #40 Gepost op: 14 februari 2019, 20:10:28 »
Onder max z`n foto staat de tekst, voor elk probleem bestaat een oplossing, maar volgens mij creëer je er nu zelf een.
:police:

Uiteindelijk kunnen we dat prima oplossen.
Klopt de slogan uiteindelijk alsnog, prachtig mooi.  (y) :angel:

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #41 Gepost op: 14 februari 2019, 20:24:50 »
@Arjan, je kan op stations en in de bus nog gewoon een los kaartje kopen. Op stations meestal alleen uit de automaat. In sommige gebieden wordt op de bus geen contant geld meer geaccepteerd. In Nederland is contant geld in het algemeen op zijn retour.

Met die ov-kaart kan je overal terecht mits er genoeg geld op staat. Er zijn niet veel landen waar dat zo is. Ik ken ze in ieder geval niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #42 Gepost op: 15 februari 2019, 01:30:18 »
Volgens mij is er in Nederland geen enkele vervoerder die nog een vervoersbewijs verkoopt op de trein, althans, niet zonder toeslag van 35 euro  ;D
Ik dacht dat een kaartje uit de automaat 50ct duurder dan via de OV Chipkaart, en als je je kaartje aan het loket wilt halen betaal je een toeslag van 1 euro.

Als je met de bus reist kun je altijd een vervoersbewijs bij de chauffeur afrekenen, inmiddels zal dat zo'n 50/50 contact/pinnen zijn. Ook daar ben je met een gekocht kaartje veel duurder uit dan met de OV Chipkaart.

En wat Henk zegt, het is hier echt niet anders dan in het buitenland, alleen ben je het hier gewend hoe het zit en daar niet.
In Duitsland kun je inderdaad vaak wel een ticket kopen wat geldig is voor een groter aantal personen, maar daar moet je als blöde buitenlander uberhaupt maar van op de hoogte zijn dat dat kan :p
Daarnaast kennen ze daar volgens mij de luxe van een OV Chipkaart systeem al helemaaaaal niet...

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #43 Gepost op: 15 februari 2019, 01:59:02 »
Als je eenmaal aan de OV Chipkaart gewend bent, is die toch wel heel fijn. Met 1 kaart in al het OV. En het OV in Nederland, met in de meeste dorpen in ieder geval 2x per uur een bus (al moet je er soms een kilometer of twee voor fietsen) is ook ongekend.

Ik woon sinds circa 4 maanden in Canada, en ik moet zeggen dat het met OV hier niet tegenvalt. In ieder geval in 'mijn' regio Vancouver. ALs je een compass card hebt, dan reis je het goedkoopst ($2,30 voor 1,5 uur met de bus, ongeacht waar je heen gaat of hoe vaak je overstapt). Contant is iets duurder, $2,95 voor 1,5 uur en als je cash betaalt geven de machines in de bussen geen wisselgeld. Dat kan vervelend zijn als je dat niet weet en net 2 2dollarstukken erin stopt; ben je toch mooi iets meer dan een dollar kwijt. Het staat gelukkig wel op die machines aangegeven; en je kan gewoon contactloos betalen met je pinpas of creditcard.

Die Compass card is ook geldig in de SkyTrain (metro) en in de West-Coast express (forensentrein) al hebben die wel een eigen tariefstelsel. Wat ze hier ook doen, is dat de benzine in de regio een extra belasting heeft van 12 cent, waar het OV uit betaald wordt. Zegt iets over de populariteit van het OV hier  ;D

IN Nederland ben ik toch wel verwend met het OV. Woonde in Delft vlak bij de tram; en kon wel overal in het land makkelijk met het OV komen. Nu heb ik een bus in de buurt die 1x per uur gaat; en naar het winkelcentrum 1 stad verderop ben je toch al gauw 1,5 uur verder.
Oeps!

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #44 Gepost op: 15 februari 2019, 11:21:11 »
Ik woon sinds circa 4 maanden in Canada
Niet gek hoor! (er is helaas geen jaloers emoticon beschikbaar).
Citaat
Nu heb ik een bus in de buurt die 1x per uur gaat; en naar het winkelcentrum 1 stad verderop ben je toch al gauw 1,5 uur verder.
Je gaat nu ongetwijfeld 200% integreren in je droomland.
Dan hoor je zeer binnenkort te rijden in een dikke (US) doublecab-pickup met een mollige V8 en je middelste vinger op te steken naar de nederlandse ecofreaks.
Ze zien hem niet maar ik begrijp je dan.  ;D

oudebiels die het wel van lekker warm houdt (niks met een dikke trui aan naast een uite kachel zitten)