Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor  (gelezen 8710 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2019, 20:39:18 »
Eigenlijk is er altijd wel iemand in de buurt
Zo wereldvreemd ben ik dus, op een onbemand perron, in de regen ...
Beren? Geen beer te zien, niemand te zien, ik sta daar alleen om 5:20 op de 1e trein te wachten die vermoedelijk nooit komt maar wel nog staat op die gele borden die ze weg wilden halen omdat iedereen op z'n smartphone dat had kunnen uitvinden.

Inderdaad geeft het reizen met e-tickets voor zover ik heb meegemaakt nooit problemen en ik doe het met enige regelmaat.
Zo zie je maar, dat overkomt mij dus alleen; 10 minuten staan pielen in de stromende regen, met zo'n quertycode voor een scanner die 'm hoe dan ook niet pakt ...
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2019, 20:46:51 »
Snap ik niet. Als je al op het perron staat valt er toch niets meer te scannen?
Reinier

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2019, 20:57:28 »
Precies, je hoeft m alleen te scannen om door de poortjes te komen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #18 Gepost op: 08 februari 2019, 21:08:46 »
Mijn vrouw reisde vandaag op een uitgeprinte kaart tussen Groningen en Leeuwarden.
In Groningen staan (nog) geen poortjes, in Leeuwarden wel, maar de Arriva poortjes accepteerden daar de kaart niet, DE NS POORTJES WEL...…. ???

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2019, 18:43:18 »
Snap ik niet. Als je al op het perron staat valt er toch niets meer te scannen?
Dat zal dan wel een definitieprobleem zijn. Maar ik bedoel dat je eerst een deel van het perron op moet om bij de poortjes te kunnen komen. Anders gezegd, de poortjes staan op een deel van wat vroeger gewoon perron was. Misschien zie jij een perron als iets anders dan ik, namelijk alles achter de poortjes. De situatie waarover ik het heb, is wellicht ook anders dan op andere stations.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #20 Gepost op: 09 februari 2019, 19:01:55 »
Ik, ben vandaag met een geprint NS e-ticket vanuit Wijchen naar Dordrecht gereisd.
Wijchen heeft geen poortjes dus direct door naar het perron.
Ingestapt in de stoptrein naar Dordrecht. Geen probleem en niet gecontroleerd.
In Dordrecht zijn wel poortjes. Even het goede poortje uitzoeken en de scan op het glas gedrukt. Goedgekeurd en het poortje gaat open.

Terug idem. Pak dus wel dat ene NS poortje dat de scan kan lezen.
Terug een aardige dame als conducteur.
 
Ook de dame die zegt waar je bent is heel aardig. Ik weet alleen niet waar ik die kan vinden.   ;)
Een afwisseling in de tekst van alleen maar Beste Mensen, goedemorgen etc.. ...te veel van hetzelfde (ja, eigen schuld ook, het is wel een stoptrein met veel stops).

Ronald Visser
 
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #21 Gepost op: 13 februari 2019, 13:26:11 »
Eigenlijk is er altijd wel iemand in de buurt die je in dat geval kan helpen.
Servicemedewerker, Hoofdconducteur , Machinist enz.

Beren.......

Dan ben jij zeker nooit in de wingewesten onderweg!?
Op de stations hier zie je geen personeel (Praxis-syndroom??), een machinist zal wel op de lok zitten, maar die zie ik nog niet uitstappen om mij bij het scannen te helpen.

Ik denk dat de hulp van een Beer nog het meest waarschijnlijk zal zijn! (nevenvoordeel van landelijk wonen).

oudebiels

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #22 Gepost op: 13 februari 2019, 13:40:22 »
Enne, oudebiels kan melden dat de eerste e-ticketreis gelukt is (reisdag zonder regen) en dat poortjes (toegang tot het station of tot het perron) in mijn deel van de wereld niet aanwezig zijn.

Dus effectief in de trein geslopen met het e-ticket zonder toegangscontrole, het later langskomende conducteursteam wilde mijn kaart helemaal niet controleren, ook niet na aandringen.

Trouwens op de hele door NS gespendeerde reis 4 aardige conducteurs (m/v/?) meegemaakt (waarom gaan zulke vriendelijke mensen als conducteur werken??), bij een van hen (v) merkte ik, dat ik niet betonnenbiels ben, maar helaas wel oudebiels.

Groet van

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #23 Gepost op: 13 februari 2019, 14:14:21 »
Dan ben jij zeker nooit in de wingewesten onderweg!?
Op de stations hier zie je geen personeel (Praxis-syndroom??), een machinist zal wel op de lok zitten, maar die zie ik nog niet uitstappen om mij bij het scannen te helpen.

Ik denk dat de hulp van een Beer nog het meest waarschijnlijk zal zijn! (nevenvoordeel van landelijk wonen).

oudebiels

Ik rij door het hele land  ;)
En ik lees dat het helemaal gelukt is, had ook niet anders verwacht hoor.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #24 Gepost op: 13 februari 2019, 20:02:47 »
Enne, oudebiels kan melden dat de eerste e-ticketreis gelukt is

Nou gefeliciteerd man, op naar een volgend avontuur in de wilde verhalen van Oudebiels. :P

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #25 Gepost op: 13 februari 2019, 20:34:38 »
Ik reageer even op het wingewest:
Wij wonen tevreden in de meest noordelijke gemeente in het wingewest Groningen.
Met 50.000 inwoners; drie havens, waarvan één geschikt voor mammoettankers, veerdiensten naar twee Waddeneilanden, een helikoptervliegveld in uitvoering, en voldoende ruimte om onszelf te kunnen zijn. Wanneer we op één van de tien treinstations in onze gemeente in de trein stappen hebben we geen last van poortjes, het treinbedrijf maakt winst en er wonen niet zo veel criminelen als in het westen.

Het station Sauwerd waar we meestal in de trein stappen, is onbemand, maar we worden vriendelijk begroet door de stationskat, wanneer we twintig meter vanaf het treinperron onze auto parkeren.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 20:37:31 door Piet Groot »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #26 Gepost op: 13 februari 2019, 20:43:21 »
Die kat is in dienst van ProRail,
niet verder vertellen hoor  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #27 Gepost op: 13 februari 2019, 20:52:16 »
Dat vroeg ik me al af, omdat ik meende dat die kaartpasjes een chip bevatten die contact maakt met dat paaltje.
Het is eerder andersom ;) Het paaltje maakt contact met jouw chip door als kleine radiozender te werken, sterk genoeg om de chip in je pas van stroom te voorzien, die daarop gegevens gaat verzenden en ontvangen van de lezer in de paal of poort.
NB ik vond trouwens de eenmalige 'kaartjes' van 'vroeger' handiger, maar het huidige zal wel goedkoper zijn. Er moet tenslotte geld terugkomen i.v.m. recente 'ongelukkige' grondtransacties.  >:(
Ik snap er werkelijk geen klap van. Alles, maar dan ook alles en iedereen moest gevolgd kunnen worden. Elke reiziger moest verworden tot een nummer zodat precies bekend is wanneer en waar iedereen reist. Nou gaat dat bij de spoorwegen en metro's al niet op omdat daar de betaalpunten vast staan (en die poort niet weet dat jij na inchecken die oude schoolvriend tegenkwam waarmee je eerst een uur hebt staan praten voordat je een metro of trein instapte) maar nu zijn eenmalige chipkaarten, waar je nog in ieder geval iets mee kon kwa reizigersgegevens, weer afgeschaft. Die e-tickets bieden geen enkel inzicht in wat dan ook.

Ik geloof niets van de smoesjes dat de distributie een probleem/kostbaar is: dat werd namelijk ook als reden opgevoerd om de prijsverhoging bij overschakeling van papier-zonder-meer naar papier-met-chip uit de automaten op stations goed te praten. Dat er daarvoor ook al op bepaalde tijden een auto voor kwam rijden om een nieuwe rol kaartpapier in die machines te proppen, kwam niet bij Nederlanders op.
Ik ben vast net zo wereldvreemd als OudeBiels, maar weet zeker dat het poortje geen barcodelezer heeft voor e-tickets maar een quertycodelezer. Een quertycode is richting-gevoelig. Dus wordt maar in 1 richting correct uitgelezen.
Als je dat niet weet, kun je eindeloos je uitgeprinte ticket voor het venstertje houden, in tal van richtingen gedraaid, zonder dat er ook maar iets gebeurt.
Een beetje QR-code lezer (een quertycode ken ik niet ;) ) maakt dat niet uit en is unidirectioneel: die vierkantjes die je ziet, zijn namelijk indicators hoe de code gelezen moet worden, die een specifiek elektronisch patroon opleveren. De lezer kan dan de code scannen en die na analyse elektronisch juist 'draaien', of onmiddelijk merken dat de code van links naar rechts, rechts naar links, boven naar beneden of beneden naar boven gelezen moet worden, doordat die vierkantjes eerst 'gezocht' worden door de camera.

Het enige aan dit hele verhaal: ik verwacht dat de QR-code scanners in OV-chipkaartland van belachelijke kwaliteit zijn en bovenstaand verhaal dus niet opgaat. Ik heb het eerlijk gezegd nooit uitgeprobeerd.

Naar analogie met de supermarkt: ook je EAN-code (de streepjescode die zo'n beetje elk product wel heeft in een Nederlandse supermarkt) is op die manier 'beveiligd': een klein stukje van de barcode is namelijk voorzien van een 'startbit': Bij 'verkeerd om' scannen kan het elektronische patroon zodanig zijn dat de elektronica weet: 'verrek, 9876543210 moet 0123456789 zijn'
Dat zal dan wel een definitieprobleem zijn. Maar ik bedoel dat je eerst een deel van het perron op moet om bij de poortjes te kunnen komen. Anders gezegd, de poortjes staan op een deel van wat vroeger gewoon perron was. Misschien zie jij een perron als iets anders dan ik, namelijk alles achter de poortjes. De situatie waarover ik het heb, is wellicht ook anders dan op andere stations.
Dat is zeker het geval. Op Amsterdam CS, Sloterdijk en nog wat stations die ik zo snel bedenk, staan de poortjes in of voor de voetgangerstunnels en niet op de perrons. Op Hoorn, Diemen en vast ook andere stations, staan ze inderdaad op een deel van het perron zelf.
In Dordrecht zijn wel poortjes. Even het goede poortje uitzoeken en de scan op het glas gedrukt. Goedgekeurd en het poortje gaat open.

Terug idem. Pak dus wel dat ene NS poortje dat de scan kan lezen.
Wederom: dat verschilt per station. Amsterdam CS heeft (men heeft goddank geluisterd) er veel meer dan 1 in elke rij poorten. Enkele passages hebben geloof ik zelfs allemaal chiplezers met QR-code mogelijkheid. Gelukkig heeft men afgezien van 1 zo'n poortje per rij op dat station, want dat had de toerist wel weggejaagd (al begrijp ik sowieso niet waarom die nog voor het OV kiest in Nederland...)
Een afwisseling in de tekst van alleen maar Beste Mensen, goedemorgen etc.. ...te veel van hetzelfde (ja, eigen schuld ook, het is wel een stoptrein met veel stops).
Ik vind het zelf ook wel irritant, zeker in de ochtend... De stem zelf vind ik ook een ontzettende achteruitgang sinds Tuffie Vos dat niet meer doet.

Dat soort verschillen hoorde ik overigens wel in de metro in Kiëv bij het sluiten van de deuren. Normaal: 'Opgelet, de deuren gaan dicht' (in het Oekraiëns dan he) maar als er blijkbaar nog te veel mensen aan het instappen zijn, gebeurde het regelmatig dat je dan iets kreeg als:
'Opgelet, de deuren gaan dicht.'
'De deuren gaan dícht, ópgelet'
'Ópgelet, de deuren gáán dicht!'

Het was een beetje een zeldzaamheid maar ondanks dat dat opgenomen bestanden zijn, vond ik het een leuk detail dat het in verschillende intonaties aanwezig is, een detail dat we in Nederland moeten ontberen.

@ Piet Groot: jaja, een treinbedrijf dat winst maakt, gefinancierd met bakken geld van de provincie... ;)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #28 Gepost op: 13 februari 2019, 23:56:31 »
Het enige aan dit hele verhaal: ik verwacht dat de QR-code scanners in OV-chipkaartland van belachelijke kwaliteit zijn en bovenstaand verhaal dus niet
Naar analogie met de supermarkt: ook je EAN-code (de streepjescode die zo'n beetje elk product wel heeft in een Nederlandse supermarkt) is op die manier 'beveiligd': een klein stukje van de barcode is namelijk voorzien van een 'startbit': Bij 'verkeerd om' scannen kan het elektronische patroon zodanig zijn dat de elektronica weet: 'verrek, 9876543210 moet 0123456789 zijn'
De truc is dat het laatste getal van een EAN gewoon een controle getal is; een getal dat berekend word door een bepaalde som van de eerdere getallen in de reeks.
Die berekening werkt maar in één richting, verkeerd om bekeken is het laatste getal dan namelijk niet berekend uit de rest van de reeks maar gewoon een gegeven (de eerste 2 is land van herkomst, dan 5 cijfers de producent, dan 5 een artikelvolgnummer en het controle getal).
Interpreteert de scanner een 'lijn' verkeerd, zal ie daar een ander getal voor lezen en dan klopt de berekening ook niet met een fout of géén reactie tot gevolg. 

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Beginnershulp met e-ticket Grootspoor
« Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2019, 11:24:23 »
Nou Menno,

Zo te lezen vindt je alles aan het reizen met de trein köt  ;D 8)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI