Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jan-Peter
Vandaag om 01:36:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 maart 2024, 23:16:54
Onshape cursus door MOVisser
26 maart 2024, 23:10:52
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door bernhard67
26 maart 2024, 23:07:31
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door MOVisser
26 maart 2024, 23:05:20
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
26 maart 2024, 22:56:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 maart 2024, 22:54:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Bert V
26 maart 2024, 22:51:37
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Falkenberg
26 maart 2024, 22:50:35
US diorama in H0 door Wim Vink
26 maart 2024, 22:39:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
26 maart 2024, 22:36:12
Aachenau West door MichielB
26 maart 2024, 22:32:42
nieuw te leggen sporen passend maken door Klaas Zondervan
26 maart 2024, 22:28:19
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door FritsT
26 maart 2024, 22:11:28
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door Ferry As
26 maart 2024, 21:46:33
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door D_Loc
26 maart 2024, 21:45:36
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
26 maart 2024, 21:43:41
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
26 maart 2024, 21:36:22
Al mijn goede ideeën... door bask185
26 maart 2024, 21:29:57
Lima Koploper ombouwen door phdirk
26 maart 2024, 21:27:19
NS Tals wagons (kalktrein) door eichddraig
26 maart 2024, 21:20:54
Ontwerp en maak je eigen customized LED strip. door bask185
26 maart 2024, 21:06:21
Voordelige treinkaartjes door NL-modelspoor
26 maart 2024, 20:46:55
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
26 maart 2024, 20:24:07
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
26 maart 2024, 20:17:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door nighttrain1
26 maart 2024, 19:35:46
Witmoosdorf door Bert55
26 maart 2024, 19:21:14
Intellibox 2 defect? door jfve
26 maart 2024, 18:36:37
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door D_Loc
26 maart 2024, 18:02:27
Les Billards du Vivarais door BartvD
26 maart 2024, 17:36:54
  

Auteur Topic: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting  (gelezen 15326 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25177
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #15 Gepost op: 06 februari 2019, 14:50:54 »
Ik denk dat dat voor Almar niet aan de orde is. Die heeft al zo'n Fleischmann ding en wil weten hoe hij dat aan de praat moet krijgen.

Nog even een waarschuwing voor Almar: in de handleiding staat dat het toonfrequentsignaal niet schadelijk is voor de motor. Maar met Faulhabers en andere klokankermotoren moet je oppassen, die kunnen door dat signaal in rook opgaan.

locofiel

  • Gast
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #16 Gepost op: 06 februari 2019, 15:21:45 »
@bart,

Klopt, alleen maar money money money  ;D
Destijds was er een zelfbouwproject met Hobbybulletin en die was (meen ik) op 21 kHz.
Was redelijk prijzig.
Ook het ROT-systeem uit Duitsland (toen nog West-Germany ;) ), welke operationeel was op >270kHz leverde onafhankelijke verlichting. En natuurlijk Fleischmann's FMZ (te vergelijken met de Trix variant), die meen ik op 13kHz zat.

@Almar,

Het systeem zoals hier eerder besproken lijkt me best leuk.
Laat eens horen hoe het gaat.

Gr,

Dirk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #17 Gepost op: 06 februari 2019, 17:25:10 »
Fleischmann FMZ was een digitaal systeem.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #18 Gepost op: 06 februari 2019, 19:39:44 »
Wel interessant om te weten op welke frequentie dit werkt. ... Verderop in de handleiding gaat het over NF. Dat betekent Niederfrequenz oftewel lage frequentie. Maar dat is in de Duitse terminologie een heel ruim begrip...
Knobloch noemt dat ook in zijn boekje. Hij schrijft dat 10 kHz de maximale door de PTT toegestane frequentie is die zonder vergunning gebruikt mag worden en dat het een sinusvormige spanning moet zijn, niet blokvormig omdat dat te veel kans geeft op storing op radio/TV.
Hij noemt het ook nadrukkelijk laagfrequent (LF), niet HF en zijn systeem werkt op 10 kHz, ook omdat dat op de bovengrens van het hoorbare gebied ligt.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25177
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #19 Gepost op: 06 februari 2019, 19:50:18 »
….en zijn systeem werkt op 10 kHz, ook omdat dat op de bovengrens van het hoorbare gebied ligt.
Nou, dat zou ik niet de bovengrens noemen. Toen ik 20 was kon ik nog boven 20kHz horen, en nu ik een beetje ouder ben haal ik dat niet meer, maar 10kHz haal ik nog ruimschoots.
Mijn Permaloog systeem werkt op 20kHz blokgolven, daar zitten dus ook nog de boventonen 60kHz, 100kHz, 120kHz enz.... in. Dat zou dan niet mogen? Ik heb nog geen controle-instantie aan de deur gehad.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #20 Gepost op: 06 februari 2019, 20:09:05 »
Hij schrijft op blz 38;
Citaat
De generatoren die als gelijkspanningsomvormers werkten en rechthoekvormige spanningen afgaven, zijn ... van de markt verdwenen; de harmonischen ... veroorzaakten radio en soms TV storingen. Voor treinverlichting mogen daarom alleen nog sinusvormige spanningen worden gebruikt die geen of te verwaarlozen harmonischen bevatten.
In de tijd dat er nog antennes op daken stonden was dat meer van toepassing dan nu, nu alles via de kabel gaat. Het boekje is vertaald uit het Duits en is dus waarschijnlijk ook gebaseerd op Duitse wetgeving, misschien was dat toen anders dan in NL.

Dat jij nog nooit controle hebt gehad betekent waarschijnlijk dat je geen stoorzender bent...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25177
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #21 Gepost op: 06 februari 2019, 20:36:04 »
Ik was alleen stoorzender voor mezelf. Op mijn vorige spoorbaan had ik een bedradingsfout gemaakt waardoor op een bepaalde sectie de voedingsdraden voor de linker- en rechterspoorstaaf niet parallel liepen maar via verschillende routes. Daardoor vormden ze een lus en mijn radio stond uitgerekend recht boven die lus. Elke keer als een trein die sectie passeerde begon de radio te reutelen.

Ik vraag me nu ook af hoe de digitale systemen zich verhouden tot de voorschriften. De frequentie ligt daar onder de 10kHz, maar die signalen zijn allesbehalve sinusvormig. Integendeel, in de meeste boosters zit een voorziening om de flanken zo steil mogelijk te krijgen. Dat signaal barst dus van de hogere harmonischen.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 20:39:53 door Klaas Zondervan »

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #22 Gepost op: 06 februari 2019, 22:51:26 »
Hallo allemaal,

Wat een boel reacties, dat vind ik nou het leuke aan het forum (y) Nog even een kleine uitleg van mijn zijde over de keus en de huidige status;

Er zijn een aantal overwegingen die mij hebben doen besluiten het Prima Lux systeem in ieder geval een kans te geven;

Het is mijn bedoeling om het "Prima Lux"- systeem te gaan gebruiken voor mijn tuinbaanTJE wat ik gezien haar geringe omvang van ongeveer 15 meter rails, analoog wil houden.

De decoders voor de LGB-locs kosten ongeveer een factor 4 tot 5 meer dan die voor hO of zo als in mijn geval TT en ook de boosters moeten zwaarder zijn vanwege de veel hogere rijstroom. Aangezien er op het baantje maar twee locs tegelijkertijd zullen worden ingezet vond ik het digitaliseren in verhouding gewoon veel te duur.

In de hele baan zitten maar een handvol railscheidingen waar ik dus of een condensator moet plaatsen om het HF signaal door te laten, of waar ik een aparte aansluiting maak rechtstreeks vanaf een eventuele HF ringleiding.
De rijtuigen, vier stuks op dit moment, moet ik nog gaan voorzien van verlichting. De verlichtingstrips maak ik zelf omdat het aantal leds en de positie van de leds verschilt per rijtuig. Die ene condensator extra is dan natuurlijk geen probleem. Kortom omdat ik al deze zaken nog moet doen valt de "omvang van de operatie" in mijn geval dus wel mee.
 
Op het grootspoorforum wordt in een van de lijntjes gesproken over het met goede resultaten, gebruik maken van HF verlichting . De motoren in de LGB-locs schijnen helemaal niet te reageren op de HF spanning. De verlichting welke veelal met behulp van een diodeschakeling van rijrichting wisselt zal wel reageren maar aangezien ik met vaste treinsamenstellingen wil rijden schakel ik de achterverlichting van de locs simpelweg uit. Daarnaast reageren de Seuthe rookgeneratoren natuurlijk wel op de HF spanning waardoor de loc ook bij stilstand gewoon door zal walmen.

Al met al vind ik het een experiment wel waard. Momenteel wacht ik op een zending bipolaire condensatoren en dan bouw ik een eerste verlichtingsstrip om een testje uit te voeren. Ik zal jullie van de voortgang op de hoogte houden.

Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties, wordt vervolgd!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #23 Gepost op: 06 februari 2019, 23:49:33 »
Ah , LGB. Dus ruimte zat om de extra onderdelen in te bouwen ?
Groet, Ronald.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #24 Gepost op: 07 februari 2019, 00:01:42 »
Hallo Ronald,

Ja inderdaad veel meer ruimte dan in TT zeker in rijtuigen. De locs daarentegen hebben minder vrije ruimte maar ook daar natuurlijk meer ruimte dan in een TT locje  ;)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #25 Gepost op: 07 februari 2019, 07:58:31 »
Ik begreep dat je in een vaste samenstelling gaat rijden.
Dan kun je de loc verlichting ook vanuit een wagon voeden.
De spoelen een maatje dikker (R-dc lager) kan geen kwaad als je de ruimte hebt.
En dan doel ik vooral op de 554 waardes: R= 12 Ohm en L = 6 mH.
Als die wikkeldraad net zo dik zou zijn als de 551 waardes: R=1,35 Ohm en L = 2,6 mH
kom je net boven de 3 ohm uit i.p.v. 12 ohm.
Misschien niet nodig maar als je toch de ruimte hebt .......
Groet, Ronald.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2019, 17:08:31 »
Hallo Ronald,

Bedankt voor het meedenken, ben even tussendoor met andere dingen bezig geweest vandaar dat ik niet eerder reageerde. Het locje wat ik gebruik voor mijn eerste reizigerstrein zorgt voor de voedingsspanning naar de rijtuigen. Standaard worden LGB rijtuigen en wagonnetjes met kunststof wielen geleverd... vandaar. Ombouw naar stalen wielen kan wel maar is best kostbaar. ongeveer 8 euro voor een normale as en 32 (!) euro voor een as met stroomafname.... voorlopig dus maar een kabeltje tussen de loc en de rijtuigen, en een lantaarn zonder lampje aan de achterzijde van de loc ;D

Inmiddels heb ik de bipolaire condensatoren binnen en dat werkt prima. De ledjes die ik in huis had zijn helaas niet sterk genoeg om de LGB rijtuig"jes" goed te verlichten dus ik kan nog geen resultaat laten zien :'( (ze zijn besteld, dus binnenkort wat fotootjes)

Nu nog de spoelen. Ik moet ze nog gaan bestellen maar de exacte opgegeven waardes vind ik niet. Reichelt heeft geen 2,6 mHy spoelen maar wel 2,2 mHy/5,5 Ohm of 3,3mHy/7,2 Ohm en ook geen 6mHy/12Ohm maar wel een 4,7 mHy/12Ohm of 6,8mHy/16 Ohm. Welke raadt je me aan?

Tevens is er een nieuwe vraag gerezen; ik vraag me af of de spoel de soundmodule van mijn Piko BR80 loc ook voldoende kan afschermen. Nu reageert de soundmodule direct op de hf-verlichtingsspanning door voluit te gaan, ook bij stilstand... nieuwe uitdaging of inderdaad gewoon een kwestie van een spoel..??

Hoor graag wat van je!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2019, 21:12:19 »
Ik durf op basis van het assortiment van Reichelt geen advies te geven.
Groet, Ronald.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #28 Gepost op: 11 februari 2019, 21:47:09 »
Hallo Ronald,

O.K. snap ik ..... maar weet je dan misschien een andere leverancier waar ik de spoelen met de juiste waarde zou kunnen vinden. Heb ook bij Conrad gekeken maar kwam daar ook niet verder...  Hoop dat je me verder kunt helpen  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 00:31:39 door Bert van Gelder »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25177
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2019, 22:00:29 »
Ik denk dat de waarde van die spoelen niet erg kritisch is. In de oorspronkelijke toepassing van Fleischmann gingen ze uit van gloeilampjes. Als je nu leds hebt  ga je minder stroom trekken. Ik ben er niet helemaal zeker van , maar mijn gevoel zegt dat je dan beter een hogere waarde voor de smoorspoel kan kiezen.