Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 16:57:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 16:56:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door RetroJack
Vandaag om 16:39:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
Spuitmondjes door peterha
Vandaag om 16:31:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:28:08
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:16:33
Een NS 5500 knutselen door Huup
Vandaag om 15:53:14
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:48:18
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 15:33:06
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:08:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Seuthe gaat stoppen door Jasperr
Vandaag om 12:49:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:22:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 10:30:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:05:40
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
  

Auteur Topic: Verkanting in bochten  (gelezen 6172 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Verkanting in bochten
« Gepost op: 01 February 2019, 22:34:45 »
Hoeveel mm gebruiken jullie om de buitenbocht op te hogen bij verkanting en hebben jullie hier positieve of negatieve ervaringen mee ?
Tip voor het aanbrengen ?
Mvg
Peter


 
Petdig1

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2019, 22:42:22 »
Bijna niet aanbrengen. Als je wil, dan minimaal houden. een 0,50mm is mogelijk al voldoende. Je moet zeker kijken naar S-bochten. daar kan het problemen geven.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2019, 22:49:24 »
Op een vroegere baan en m'n Fleischmann baan gebruikte ik een draadje van ca 1mm dik onder de buitenste railstaaf. Geeft een mooi optisch effect in de bogen. Sommige locs waaronder de Flm BR 50 met een lang star frame maakten echter wel een hikje op de punten waar het draadje begon aan het begin van de overgangsboog. Maar goed, dat was dan ook een abrupte overgang van 0 naar 1 mm.
Groeten,
Richard

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2019, 22:54:54 »
Toevallig heb ik daar ook wat mee zitten klooien voor mijn toekomstige baan, ik heb nu het idee om een stroomdraadje (waar je je trafo mee aansluit) onder de buitenkant van de rails te leggen. Ik gebruik Fleischmann Profi rails. Echter wel één puntje: als je (zoals ik) vaste railstukken gebruikt (dus dan bestaat de boog bv. uit 5 rails-stukken) pas dan op dat je ter plaatse van de raillassen (waar de rails-stukken op elkaar aansluiten) geen knik krijgt. Ik had bij de eerste opzet 5 knikken c.q. hobbels in mijn bocht zitten.

RobVille

  • Gast
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2019, 23:17:24 »
Hoeveel mm gebruiken jullie om de buitenbocht op te hogen bij verkanting en hebben jullie hier positieve of negatieve ervaringen mee ?
Tip voor het aanbrengen ?
Mvg
Peter

In mijn baan heb ik verkanting toegepast. Ik heb strookjes fineer gebruikt van 5 mm breedte met een dikte van < 0,5 mm met een lengte van 10 cm. De lengte is trouwens afhankelijk van de boogstraal. Deze strookjes leg ik aan de buitenkant van de rails gelijk aan de bielzen. Op de volgende foto kun je deze strippen nog vaag zien. Doordat de hele boog wordt ondersteunt, heb je geen last van knikken ook niet bij de lassen. Bij de S-bochten wordt bij mij een stuk van ongeveer 30 cm voor de overgang naar de andere boog geen verkanting toegepast aan beide zijden.



Groetjes,
Rob



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26647
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2019, 23:26:57 »
De NEM114 adviseert om de verkanting (bij H0) niet groter te maken dan 1 mm. En dat is naar mijn ervaring ook ruim genoeg.
Bij modelspoor heeft de verkanting alleen een cosmetische functie. Technisch gezien is het niet nodig, en soms zelfs schadelijk.
De methode met een draadje onder de buitenkant van de boog zie je vaak. Een bezwaar daarvan is al genoemd, de verkanting begint dan te abrupt wat tot ontsporing kan leiden. Zelf leg ik de verkanting al in de onderbouw. Door de stugheid van het materiaal (triplex) verloopt de overgang dan geleidelijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2019, 00:11:44 »
Dan weet ik morgen wat te doen  :(. Had nu strookjes van 2 mm op 4 gebruikt om onder de bielzen te leggen en begon toch wat twijfels te hebben daar mijn testwagons  inderdaad ontspoorden waar ze dit vroeger niet deden. Kan ze gelukkig makkelijk halveren op 1 mm dikte dus zal al bij al dan nog wel meevallen hoop ik. De tip voor de S bochten ga ik zeker meenemen.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2019, 00:14:31 door Peter Spruit »
Petdig1

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #7 Gepost op: 02 February 2019, 00:15:52 »
Op mijn, in aanbouw zijnde baan, heb ik in de bogen (stralen variërend van 1,70 tot 2,25 m) een verkanting van 0,4 mm toegepast. Gebruik hiervoor smalle stroken dun karton, waarbij de verkanting geleidelijk, over een afstand van circa 0,25 m  oploopt van 0 naar 0,4 mm.
Bevalt prima en het oogt mooi.
Met vriendelijke groet,
Gert

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #8 Gepost op: 02 February 2019, 00:42:07 »
dan zou je voor het mooie ook een overgangsboog aan moeten leggen.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2019, 11:02:20 »
Op mijn baan zijn de bogen wat korter. Toch een verkanting aangebracht. Het resultaat is verbluffend. Mat 46 heeft de Bruntendijksespoorbrug net achter haar liggen en gaat door de boog naar station Bruntendijk.

Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2019, 11:17:41 »
Ik heb het op mijn Engelse baan ook toegepast, deze is maximaal 0,5mm en door
het gebruik van 0,1mm styreen stripjes heb ik het begin en einde zo vloeiend mogelijk
gemaakt en dat werkt al jaren naar volle tevredenheid.

@ home 2 by Robbert Jan., on Flickr

Duidelijk te zien op bovenstaande foto, daar het toestel op het vlakke deel ligt.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2019, 11:32:15 »
Verkanting vlot laten aanlopen kan inderdaad zoals Klaas het aangeeft.
Ik heb op "Den Overslag" een draadje van ongeveer 0.35 mm gebruikt dat in het centrale stuk van de bocht ongeveer in het midden van het spoor ligt, en in de uitloop van de bocht naar de buitenkant van de dwarsligger werd getrokken.
De hele bocht samen met een kort recht aanloopstuk ligt zo in een vloeiende verkanting, zonder schokken, is niet te groot en valt toch op als er een rijtuig doorkomt.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2019, 15:16:30 »
De onderliggende strips van 2 mm zijn nu allemaal vervangen door 1 mm dikte.

Loopt allemaal lekker nu en wagens gaan er vlot door. De verkanting in mooi zichtbaar zonder uitgesproken overdreven te zijn.  (y)





De gebruikte strips  :

Petdig1

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2019, 17:14:12 »
Overigens heb ik twee bogen die "op de vrije baan" liggen en twee bochten in het station. Die op de vrije baan ga ik wel voorzien van verkanting, die in het station niet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26647
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2019, 17:21:19 »
Dat lijkt me correct. De grootte van de verkanting is sterk afhankelijk van de snelheid. In stations waar over het algemeen langzaam wordt gereden kan de verkanting veel minder zijn of zelfs nul. In het grootbedrijf is er ook een ondergrens aan de verkanting. Als de berekende verkanting minder is dan 3 cm * dan wordt die niet aangebracht.

* van die 3 cm ben ik niet zeker, kan ook een andere waarde zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.