Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Verkanting in bochten  (gelezen 5535 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Verkanting in bochten
« Gepost op: 01 februari 2019, 22:34:45 »
Hoeveel mm gebruiken jullie om de buitenbocht op te hogen bij verkanting en hebben jullie hier positieve of negatieve ervaringen mee ?
Tip voor het aanbrengen ?
Mvg
Peter


 
Petdig1

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2019, 22:42:22 »
Bijna niet aanbrengen. Als je wil, dan minimaal houden. een 0,50mm is mogelijk al voldoende. Je moet zeker kijken naar S-bochten. daar kan het problemen geven.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2019, 22:49:24 »
Op een vroegere baan en m'n Fleischmann baan gebruikte ik een draadje van ca 1mm dik onder de buitenste railstaaf. Geeft een mooi optisch effect in de bogen. Sommige locs waaronder de Flm BR 50 met een lang star frame maakten echter wel een hikje op de punten waar het draadje begon aan het begin van de overgangsboog. Maar goed, dat was dan ook een abrupte overgang van 0 naar 1 mm.
Groeten,
Richard

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2019, 22:54:54 »
Toevallig heb ik daar ook wat mee zitten klooien voor mijn toekomstige baan, ik heb nu het idee om een stroomdraadje (waar je je trafo mee aansluit) onder de buitenkant van de rails te leggen. Ik gebruik Fleischmann Profi rails. Echter wel één puntje: als je (zoals ik) vaste railstukken gebruikt (dus dan bestaat de boog bv. uit 5 rails-stukken) pas dan op dat je ter plaatse van de raillassen (waar de rails-stukken op elkaar aansluiten) geen knik krijgt. Ik had bij de eerste opzet 5 knikken c.q. hobbels in mijn bocht zitten.

RobVille

  • Gast
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2019, 23:17:24 »
Hoeveel mm gebruiken jullie om de buitenbocht op te hogen bij verkanting en hebben jullie hier positieve of negatieve ervaringen mee ?
Tip voor het aanbrengen ?
Mvg
Peter

In mijn baan heb ik verkanting toegepast. Ik heb strookjes fineer gebruikt van 5 mm breedte met een dikte van < 0,5 mm met een lengte van 10 cm. De lengte is trouwens afhankelijk van de boogstraal. Deze strookjes leg ik aan de buitenkant van de rails gelijk aan de bielzen. Op de volgende foto kun je deze strippen nog vaag zien. Doordat de hele boog wordt ondersteunt, heb je geen last van knikken ook niet bij de lassen. Bij de S-bochten wordt bij mij een stuk van ongeveer 30 cm voor de overgang naar de andere boog geen verkanting toegepast aan beide zijden.



Groetjes,
Rob



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2019, 23:26:57 »
De NEM114 adviseert om de verkanting (bij H0) niet groter te maken dan 1 mm. En dat is naar mijn ervaring ook ruim genoeg.
Bij modelspoor heeft de verkanting alleen een cosmetische functie. Technisch gezien is het niet nodig, en soms zelfs schadelijk.
De methode met een draadje onder de buitenkant van de boog zie je vaak. Een bezwaar daarvan is al genoemd, de verkanting begint dan te abrupt wat tot ontsporing kan leiden. Zelf leg ik de verkanting al in de onderbouw. Door de stugheid van het materiaal (triplex) verloopt de overgang dan geleidelijker.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2019, 00:11:44 »
Dan weet ik morgen wat te doen  :(. Had nu strookjes van 2 mm op 4 gebruikt om onder de bielzen te leggen en begon toch wat twijfels te hebben daar mijn testwagons  inderdaad ontspoorden waar ze dit vroeger niet deden. Kan ze gelukkig makkelijk halveren op 1 mm dikte dus zal al bij al dan nog wel meevallen hoop ik. De tip voor de S bochten ga ik zeker meenemen.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 00:14:31 door Peter Spruit »
Petdig1

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2019, 00:15:52 »
Op mijn, in aanbouw zijnde baan, heb ik in de bogen (stralen variërend van 1,70 tot 2,25 m) een verkanting van 0,4 mm toegepast. Gebruik hiervoor smalle stroken dun karton, waarbij de verkanting geleidelijk, over een afstand van circa 0,25 m  oploopt van 0 naar 0,4 mm.
Bevalt prima en het oogt mooi.
Met vriendelijke groet,
Gert

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2019, 00:42:07 »
dan zou je voor het mooie ook een overgangsboog aan moeten leggen.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2019, 11:02:20 »
Op mijn baan zijn de bogen wat korter. Toch een verkanting aangebracht. Het resultaat is verbluffend. Mat 46 heeft de Bruntendijksespoorbrug net achter haar liggen en gaat door de boog naar station Bruntendijk.

Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #10 Gepost op: 02 februari 2019, 11:17:41 »
Ik heb het op mijn Engelse baan ook toegepast, deze is maximaal 0,5mm en door
het gebruik van 0,1mm styreen stripjes heb ik het begin en einde zo vloeiend mogelijk
gemaakt en dat werkt al jaren naar volle tevredenheid.

@ home 2 by Robbert Jan., on Flickr

Duidelijk te zien op bovenstaande foto, daar het toestel op het vlakke deel ligt.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Frans Peeters

  • Online Online
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #11 Gepost op: 02 februari 2019, 11:32:15 »
Verkanting vlot laten aanlopen kan inderdaad zoals Klaas het aangeeft.
Ik heb op "Den Overslag" een draadje van ongeveer 0.35 mm gebruikt dat in het centrale stuk van de bocht ongeveer in het midden van het spoor ligt, en in de uitloop van de bocht naar de buitenkant van de dwarsligger werd getrokken.
De hele bocht samen met een kort recht aanloopstuk ligt zo in een vloeiende verkanting, zonder schokken, is niet te groot en valt toch op als er een rijtuig doorkomt.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #12 Gepost op: 02 februari 2019, 15:16:30 »
De onderliggende strips van 2 mm zijn nu allemaal vervangen door 1 mm dikte.

Loopt allemaal lekker nu en wagens gaan er vlot door. De verkanting in mooi zichtbaar zonder uitgesproken overdreven te zijn.  (y)





De gebruikte strips  :

Petdig1

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2019, 17:14:12 »
Overigens heb ik twee bogen die "op de vrije baan" liggen en twee bochten in het station. Die op de vrije baan ga ik wel voorzien van verkanting, die in het station niet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2019, 17:21:19 »
Dat lijkt me correct. De grootte van de verkanting is sterk afhankelijk van de snelheid. In stations waar over het algemeen langzaam wordt gereden kan de verkanting veel minder zijn of zelfs nul. In het grootbedrijf is er ook een ondergrens aan de verkanting. Als de berekende verkanting minder is dan 3 cm * dan wordt die niet aangebracht.

* van die 3 cm ben ik niet zeker, kan ook een andere waarde zijn.