Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Verkanting in bochten  (gelezen 6196 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2019, 18:28:36 »
Ik heb het op mijn eigen baan niet toegepast. Ik heb ruime bogen en zie daar niet echt noodzaak voor. Ook is t daar wat lastiger omdat je altijd een recht overgangsstuk nodig hebt. Mijn rails is vrij star (profierail).
Bij een kennis heb ik het met dun karton gedaan (van vb verpakking van hagelslag). Hij heeft vrij krappe bogen i.v.m. de ruimte en daar zag ik wel de noodzaak. Hij heeft rails zonder bedding en dat is wat makkelijker. In de bochten loopt iig de trein mooi doorheen.
Ik heb in het verleden bij een modelbouwveringing gezeten waar dit ook wordt toegepast met stukjes karton (van vb een pak hagelslag of rijst). Een belangrijk detail is dat er meestal een heuveltje ballast aan de buitenkant ligt. Bij te grootspoor is dat duidelijk te zien. Dikte is daar trouwens niet meer dan 0,5mm.

In het handboek spoorwegtechniek deel I staat de volgende formule voor grootspoor vermeld: 2/3x (sneliheid kmh : boogstraal m) Verder was er nog een tabel waar vaste waardes in stonden met de boostraal en bijbehorende verkanting in mm.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2019, 18:33:31 door seinhuiswachter. Reden: Toevoeging formule groostpoor »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2019, 21:21:32 »
Hij heeft vrij krappe bogen i.v.m. de ruimte en daar zag ik wel de noodzaak.
Wat ik eerder zei, op een modelspoorbaan is er technisch helemaal geen noodzaak voor verkanting.

Citaat
In het handboek spoorwegtechniek deel I staat de volgende formule voor grootspoor vermeld: 2/3x (sneliheid kmh : boogstraal m)
vreemd, de snelheid hoort in het kwadraat voor te komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2019, 21:36:26 »
Toch staat er geen kwadraat in de formule in het handboek. Overigens moet het meters per uur zijn, geen kilometers.

Overigens staat er ook dat deze formule geldt voor plaatsen waar geregeld met geringere snelheid wordt gereden. Voor andere situaties staat er een tabel.

« Laatst bewerkt op: 02 February 2019, 21:42:33 door Reinier Z. »
Reinier

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2019, 21:53:42 »
Of het op modelbaan wel of geen noodzaak is laat ik in het midden. Voor het gross op mijn baan met grote ruime bogen  is het inderdaad meer voor het zicht dat ik doe.
Waar ik echter op een bepaald segment een redelijk scherpe bocht naar het schaduwstation maakte, ondervond ik regelmatig ontsporingen met lange treinen.   Dit bochtgedeelte (dat uit het zicht ligt) heb ik dan wel uitgerust met een verkanting van meer dan een mm.  Sindsdien  zowel met getrokken als met opgeduwde combinaties geen enkel probleem meer ondervonden wat toch wel aantoont dat het soms op modelbanen ook wel zijn nut kan hebben ipv de hele bocht te moeten gaan hertekenen en verleggen.
Petdig1

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #19 Gepost op: 03 February 2019, 22:11:02 »
Bij mijn vorige baan verkanting en overgangsbogen toegepast in enkele ruime bogen.
De verkanting heb ik gemaakt d.m.v. op de ondergrond geplakte stukjes linden hout. Hoogte ca 1,5 mm. daarna geschuurd vanaf begin van de overgangsboog zodat er een geleidelijke overgang van 0 naar ca 1,2 mm ontstond. Daarna kurkstroken er op gelijmd. Waarop vervolgens de rails gelijmd zijn met boekbinders lijm. Linden hout laat zich erg gemakkelijk schuren.
De baan is i.v.m verhuizing afgebroken maar de bogen heb ik uit de baan gehaald voor gebruik in een nieuwe baan. Het effect is te mooi om het niet te doen. Het toepassen van overgangsbogen kan ik iedereen aanbevelen, fantastisch om te zien hoe een trein de boog in gaat zonder de bekende "knik" bij het ingaan van een boog.