Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord  (gelezen 38717 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #30 Gepost op: 11 maart 2019, 21:36:55 »
@ Wim, Ed en Jack; dank voor jullie reacties, dat maakt het posten extra leuk !


Hallo allemaal,

De blokpost is (bijna) klaar! Vanavond heb ik de laatste hand gelegd aan de verlichting en het enige wat ik nog moet doen zijn de ramen. Daarvoor moet ik alleen even mijn figuurzaagmachine uit de opslag halen want snijden vind ik niet echt lekker werken. Maar goed verder zit de vloer en het plafond erin en is alle verlichting aangesloten en werkend. Ik ben aangenaam verrast door de mogelijkheden van de kunststoffen en dit gebouwtje zal zeker niet het laatste zijn wat ik bouw!







Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Tijdens de droogperiodes van de blokpost ben ik begonnen aan een "tussendoor" project. Ik heb een oranje Köfje met daarachter de bekende klapdekselwagen en een platte wagen. Hierachter wilde ik graag iets leuks maar wat.... een blik in mijn vitrinekast bracht uitkomst. Ik besloot een model van een kleine Weimar-kraanwagen, die PSK uit Haarlem uitbrengt in TT, in aangepaste vorm te bouwen voor mijn "werktrein". De giek van de kraan zal bij de LGB versie op een bok rusten die op de voorlopende platte bakwagen zal staan. Op de foto kunnen jullie zien hoe ver ik inmiddels ben en dat het TT-model met name in lengte is aangepast. De basis voor de kraanwagen is een Playmobile chassis wat ik onlangs via Marktplaats kocht.


Ik ben alleen nog opzoek naar de juiste kleur oranje zodat de trein straks één geheel vormt.

Wordt vervolgd !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2019, 21:44:35 »
Erg mooi de blokpost Almar.
En de verlichting geeft een leuke sfeer. Zal straks in de avond erg leuk in de tuin staan!
Ben benieuwd wat er allemaal nog komen gaat.
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #32 Gepost op: 21 maart 2019, 00:15:25 »
@ Wim, bedankt voor je complimenten. Nog even geduld, er wordt hard gewerkt maar voordat de blokpost in de tuin staat zijn we nog wel wat maanden verder  ;)


Hallo allemaal,

Het is al weer even terug dat ik wat postte. In de tussentijd is er best één en ander gedaan. De kraan heeft een langere giek gekregen. Ik vond 'm net iets te kort voor het mooi dus dat heb ik even opnieuw gedaan.



Het onderstel is zo goed als klaar en inmiddels voorzien van waarschuwingsstrepen en borden die er op wijzen dat het niet is toegestaan je te bevinden binnen het draaibereik.



Als grote klus is de loc onder handen genomen. Aan de voor en achterzijde zijn nieuwe bufferplaten geplaatst. Deze geven de loc net iets meer body wat m.i. ook beter past bij het karakter van deze werktrein.



Verder heeft de loc een nieuwe motorkap gekregen en drie nieuwe voorlampen. De laatste moeten nog voorzien worden van led's en de machinist is tijdelijk verhuisd naar de werktafel van Suze om opnieuw geschilderd te worden.



Verder heb ik vandaag samen met de tuinman een kleine 7,5 meter aan hardhouten damwanden geplaatst in de achtertuin, de komende weken zal de nieuwe schuur voltooid worden en de tuin worden opgehoogd naar de juiste hoogte. Van de werkzaamheden van vandaag heb ik geen foto's maar ik zal er snel weer eens een paar maken en posten  :)

Wordt vervolgd !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #33 Gepost op: 21 maart 2019, 08:55:09 »
Hoi Almar,

Ziet er goed uit, leuke lok, ga je wit/rode leds er in zetten of alleen witte?
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #34 Gepost op: 21 maart 2019, 09:38:35 »
Hoi Almar,

Gelukkig zit je niet stil.
De kraan ziet er zo prima uit  (y)
En wat een leuke diesel is dat !!
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #35 Gepost op: 21 maart 2019, 12:56:56 »
@ Jan; bedankt voor je compliment! Er gaan witte of gele leds in. In principe wil ik in LGB ook met vaste treinsamenstellingen gaan rijden. Op de treinen komen ook nog enkele zwaai/knipperlichten.

@ Wim; bedankt voor je compliment! Ook bij mij is stilzitten ook niet echt mijn ding.... Na de bouw van de blokpost, vond ik dit wel leuk. Deze schaal is wel leuk om zelf dingen te bouwen, zeker als je handen zo groot zijn als de mijne ;D Het locje heeft in de normale uitvoering jarenlang in startsetjes gezeten. Heb 'm dus voordelig op de kop getikt en heb 'm toen lekker gepimpt!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #36 Gepost op: 21 maart 2019, 17:22:23 »
Leuk project en wordt ook fijn hard doorgewerkt. Ik blijf het volgen.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Enjoy !
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #37 Gepost op: 21 maart 2019, 19:55:28 »
Lekker bezig Almar    (y)

En je krijgt nog hulp, het weer gaat de komende dagen ook meewerken...

Groet, Michel

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #38 Gepost op: 22 maart 2019, 03:41:12 »
Dag Almar,

Mooi en functioneel treintje. Hebben je kleinkinderen al gereageerd?  8)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #39 Gepost op: 26 maart 2019, 21:07:06 »
@ Sven, Michel en Ed; bedankt voor jullie reacties; altijd leuk te weten dat je berichtje gelezen worden (y) en Ed, de kleinkinderen; die kunnen eigenlijk niet wachten! Als ze komen is één van de eerste dingen een blik in de tuin met de vraag wanneer het nu klaar is. Gelukkig is er boven nog een TT-baan en ligt er regelmatig een LGB-test-baantje op de werkkamer zodat er altijd wel rijdende treintjes te zien zijn  ;D


Hallo allemaal,

Nu de eerste damwanden staan moet er extra grond de tuin in. Maar ik wil ook weer niet teveel grond hebben dus ik ben begonnen met het uitrekenen van de diverse hoogtes en gelijk besloten nog een flinke aanpassing te doen aan het sporenplan. Omdat ik in het vorige plan omlaag en via een andere weg weer omhoog ging moest het station op een helling komen te liggen om de hellingen niet boven de 3% stijging uit te laten komen. Nu kan dat natuurlijk wel maar een schoonheidsprijs verdient het niet... dus daarom maar weer achter het tekenprogramma. Ditmaal werk ik met twee keerlussen. De ene op het laagste niveau met het station en de tweede op het hoogste niveau met de twee opstelsporen. Daar komt ook een stukje goederenoverslag.
Het plan ziet er nu als volgt uit;



Het terras achter het huis ligt op + 60 cm hoogte t.o.v. het pad achter het huis. Door het ophogen van de tuin naar gemiddeld dat niveau hebben we ook nog 60 cm gewonnen, die is afkomstig van een traptrede aansluitend over de volle breedte van het terras welke nu komt te vervallen.
Het laagste niveau wordt een soort van kuil van waaruit wij de boel in de gaten kunnen houden en kunnen werken aan de baan. Het ligt op een niveau van + 20 cm. In deze kuil komt een afvoerputje om overtollig regenwater af te voeren en zo te voorkomen dat we straks een onbedoeld zwembad hebben.
Het laagste sporenniveau (station aan de rechterkant) komt op een hoogte van + 53 en de hoogste opstelsporen aan de linkerkant liggen op het hoogste niveau van + 78 cm. Het spoor stijgt vanaf direct na de de wissel in de linker benedenhoek van het sporenplan tot en met de brug net voor de wissel helemaal bovenaan het sporenplan. Dit is een totale lengte van 8,4 meter, goed voor een stijging van 25 cm.

Aanstaande woensdag ga ik de eerste contouren uitzetten en de kuil graven zodat de afvoerpijp gelegd kan worden. In het weekend komt de rest van de grond erin en volgende week woensdag zetten we de damwand aan de linker zijkant en wordt gelijk de heg aan de linkerzijde en achterkant geplant.

Wordt vervolgd...
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #40 Gepost op: 11 april 2019, 05:22:40 »
Hallo allemaal,

Al eerder heb ik wat geschreven over de werktrein die ik aan het bouwen ben. Het is mijn bedoeling om een werktrein te maken bestaande uit een D10 lokje, een klapdekselwagen, ballastwagon en zelfgebouwde kraan.

De loc is inmiddels geheel gereed. Ik heb hem voorzien van verlichting aan de voorzijde, cabineverlichting en knipperlichten. Ook heeft ie andere bufferplaten gekregen.



zijaanzicht



vooraanzicht



achteraanzicht (de lampen aan de achterzijde werken niet)



De machinist nadat Suze 'm opnieuw geschilderd heeft

De verlichting was nog een hele klus omdat de lok standaard geen verlichting heeft én ik gebruik maak van hoogfrequente spanning om mijn verlichting aan te sturen. (Dit is een techniek van een jaar of zestig geleden die het mogelijk maakt constant brandende verlichting te hebben bij een analoog aangestuurde baan).

Ik heb een kort filmpje "youtube" filmpje van de werkende verlichting;

https://youtu.be/9PVIJV-NXzI

De kraan is ook al vergevorderd, foto's hiervan volgen als ie ook klaar is,

wordt vervolgd.
Vriendelijke groet,
Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #41 Gepost op: 11 april 2019, 05:28:39 »
Hallo allemaal,

De tweede post van vandaag want het is ook de hoogste tijd om jullie even bij te praten over de ontwikkelingen in Heinenoord. De achtertuin waar het allemaal moet gaan gebeuren is er klaar voor. Er ligt in totaal toch nog ruim 15 vierkante meter te wachten om omgetoverd te worden tot tuinbaan :), we hebben er zin in!

Voor we zover waren is er hard gewerkt. Allereerst heb ik samen met Lasse, onze tuinman, aan de achterzijde en aan de rechterkant hardhouten damwanden geplaatst van 60 cm hoog (t.o.v. het pad achter het huis). Aansluitend is de vloer van de toekomstige schuur betegeld met de stenen die we nog over hadden (wel zo duurzaam).



Tegelijkertijd heeft mijn schoonzoon zich ontfermd over de noodzakelijke hemelwater afvoeren. De kraan boven het rechtse putje moet nog naar boven verplaatst worden zodat er een emmer of gieter onder past.



Daarna was het een kwestie van ophogen in totaal is er een kleine 2 kubieke meter bosgrond bijgekomen en een halve kubieke meter bemeste tuinaarde (waarvan een deel nog ligt te wachten om gebruikt te gaan worden). Al met al waren dat best veel kruiwagens...



In het midden bij het afvoerputje is "de kuil" het laagst gelegen deel wat bestraat zal worden en het mogelijk maakt om vanuit het midden op een comfortabele hoogte aan de baan te werken.

Gistermorgen is Lasse weer komen helpen en hebben we samen de laatste damwand geplaatst aan de linkerkant van de tuin. Deze kant hebben we zo lang mogelijk open gehouden om het kruien vanaf die kant, door de tuin van de buurman, mogelijk te maken. Nu alle zijden dicht zijn is de de achterkant en de linkerzijkant gelijk voorzien van een liguster haag. Op dit moment nog wat te hoog en iel maar over enige tijd, als de heg wat voller is, zal hij zijn eerste snoeibeurt krijgen en op hoogte gebracht worden.



De volgende stap is het op maat brengen van "de kuil" waarna deze bestraat kan worden en er begonnen kan worden met het opmetselen van de steunmuurtjes. De Portugese basalt keitjes die we daar voor gaan gebruiken liggen al op ons te wachten (gescoord die Marktplaats :D ) en halen we zaterdagmorgen op.

Vanaf nu gaat het opbouwen van start, wordt vervolgd !

Vriendelijke groet,
Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #42 Gepost op: 11 april 2019, 05:32:17 »
Oh ja, bijna vergeten het baanplan heeft ook nog een kleine verandering ondergaan. We zitten nu op versie 5.1  ;D

Aan de rechterkant tegen de schuur aan is een stukje dubbelspoor gekomen zodat treinen elkaar daar kunnen passeren, dat vergroot de rijmogelijkheden aanzienlijk. Nu nog de aansturing....



Wordt vervolgd !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #43 Gepost op: 11 april 2019, 07:19:57 »
Hoi Almar,

Dat gaat mooi worden  (y). Ik meen me te herinneren dat er 2 treinen gaan rijden. Na het herziene baanplan gaan het er zeker meer worden  ;D.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #44 Gepost op: 11 april 2019, 07:41:37 »
Hallo Ed,

Dank voor je compliment !

Inmiddels is de collectie LGB-materiaal aardig gegroeid dus de baan heb ik maar een beetje mee laten groeien ;D Met dit baanplan moet de inzet van een trein of zes mogelijk zijn. Ben me nu aan het verdiepen in de aansturing, best complex met twee keerlussen die elk een station bevatten en een inhaal/kruis spoor tussen de twee lussen in....  ::) Ga meer eens kijken of ik hier wat hulp bij kan krijgen.
 
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5