Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord  (gelezen 38700 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2019, 17:24:10 »
Hallo Alan,

Leuk dat je reageert en inderdaad wat een verschil hè zo tussen spoor G en TT.

Met het programmaatje wat ik gebruikt heb om het baanplan te tekenen kon ik geen objecten tekenen maar het spoor aan de uiterst rechter zijde zal grotendeels uit het zicht komen te liggen. Omdat de oppervlakte maar beperkt is heb ik geen ruimte om  een volledig stationsgebouw e.d. te plaatsen. Het idee is om het station in halfprofiel uit te voeren en het over dit spoor heen te zetten. Een rotspartij aan beide kanten van het station doet de rest. Het betreffende spoor zal dan rechts onderin op de tekening in een tunnel in verdwijnen om pas aan de achterkant van de tuin, voorbij het station, tevoorschijn te komen.

Verder is het inderdaad wel een vol baanplan maar omdat ik wil gaan rijden met niet te veel, korte treinen zal het waarschijnlijk nog wel meevallen. Wat de rust ook ten goede zal komen is de schakelaar waarmee de soundmodules kunnen worden uitgezet in de locomotieven ;D

Wordt vervolgd.
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #16 Gepost op: 11 februari 2019, 18:03:07 »
Klinkt goed, ik ben benieuwd  :)


Wat de rust ook ten goede zal komen is de schakelaar waarmee de soundmodules kunnen worden uitgezet in de locomotieven ;D


Dat zullen de buren waarschijnlijk ook appreciëren  ;D
Groet, Alan Jockmans

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2019, 20:09:26 »
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van wat reacties heb ik geprobeerd om de tekening wat duidelijker te maken. Het spoor wat helemaal rechts loopt zal uit het zicht zijn. Deels door rotspartijen en in het midden vanwege het stationsgebouw wat vanwege de ruimte in halfprofiel zal worden uitgevoerd. In de linkerbovenhoek is nu zichtbaar dat het onderste spoor door een tunnel zal lopen en het bovenste spoor via een lange brug, over het watertje helemaal naar beneden toe.



Volgens mij is het nu duidelijker (en anders gewoon weer vragen  ;))
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2019, 20:21:14 »
Hallo allemaal,

Vakantie in de achterhoek, dus gisteravond de eerste knutselavond. Ik ben begonnen aan de blokpost. Voor het eerst werken met Forex en Guttagliss is een nieuwe ervaring. Mooi materiaal, alleen de lijmkwast van het potje polyesterlijm vind ik een beetje te groot, daar moet ik nog even wat op gaan bedenken. Het eerste resultaat is zichtbaar;



Het steenmotief aan de onderkant is een kunststof folie die geleverd wordt door Jacksons Miniatures in Engeland die het op zijn beurt weer importeert uit Canada, zie https://www.jacksonsminiatures.com.

Vanavond de schilderdoos maar eens te voorschijn halen om de eerste kleur op de gevel te zetten.

Wordt vervolgd...
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22188
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2019, 20:58:30 »
Hoi Almar,

Zelf met je vakantie nog wat bouwen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2019, 21:25:27 »
Dag Almar,

Dat ziet er goed uit. Nog een fijne vakantie gewenst. Als je vragen hebt over de bouw van een LGB baan kun je ook terecht bij de vrijwilligers die de afgelopen twee jaar h

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2019, 21:28:59 »
Dag Almar,

Vervolg van mijn vorige bericht: er ging iets fout. Je kunt ook contact opnemen met de vrijwilligers van Stoomtrein Katwijk Leiden die de afgelopen twee jaar hard gewerkt hebben aan een grote LGB baan bij de ingang van het museum. Zij werken elke dinsdag en donderdag aan deze baan en zijn van harte bereid ervaringen met je te delen. Stuur me anders even een PB. Leg ik een lijntje voor je uit.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2019, 00:18:34 »
@ Wim, juist in de vakantie is het erg leuk om 's-avonds lekker te kunnen hobbyen, Suze heeft gisteren haar eerste poppetje (made in china) geschilderd dus lekker tegenover elkaar aan tafel, muziek, drankje... we genieten ervan!

@ Peter, wat een leuk aanbod! Tijdens de model smalspoor dagen hebben we de baan staan bewonderen en de natuurlijk ook al het andere moois wat er te zien was. Ik stuur je morgen even een PB-tje (nu inmiddels een beetje laat)


Hallo allemaal,

Vanavond zoals gepland een avondje schilderen. Vanmiddag eerst het geheel in de grondverf gezet dus vanavond kon ik van start;



Nu eerst verder met de andere gevels en als alles in elkaar staat nog wat kleine onvolkomenheden wegwerken. Ben niet ontevreden met het resultaat  :)

Wordt vervolgd !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #23 Gepost op: 04 maart 2019, 00:39:04 »
Hallo allemaal,

In de vakantie was de bouw toch wat gestagneerd, dus gisteren en vandaag maar even een flinke inhaalslag gemaakt.

Gisteren heb ik de ontbrekende gevels afgemaakt en geschilderd. Omdat het een eerste bouwsel is maak ik gebruik van diverse materialen. De gevels zijn allemaal gebouwd met Forex en de natuurstenen onderrand is gesneden uit kant en klare kunststof sheets die ik in Engeland vond. (je moet ze nog wel zelf schilderen)

Vandaag heeft in het teken gestaan van het bouwen van de dakconstructie uit Guttagliss, veel schilderwerk en het afbouwen van de natuurstenen onderrand. Er moet nog steeds heel wat gebeuren maar onderstaande foto's geven een goede indruk van de stappen die vandaag gezet zijn.



Nadat ik het schilderwerk het afgerond en de accentuering op het "hout" had aangebracht zijn de vier muurdelen samengevoegd.



Vervolgens het ik een plaatje Guttagliss tevoorschijn gehaald voor de bouw van de dakconstructie. Het werken met Guttagliss is me erg goed bevallen, het enige wat af en toe wat lastig is is het verwijderen van de beschermfolie, maar verder een echte aanrader! (De dakconstructie is nu nog afneembaar omdat ik nog verlichting wil inbouwen)



Nadat de dakconstructie klaar was kon begonnen worden met de bekleding van het dak. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van dakpan-sheets die ik in Engeland besteld had. Sterk, niet te dik dus goed te verwerken met zowel schaar als mes, het verlijmen op de Guttagliss eenvoudig met PVC-lijm.



Toen de dakbekleding gereed was heb ik de eerste laag verf opgebracht en de boei-borden aan voor en achterzijde gemaakt.

En als laatste ben ik verder gegaan met de natuurstenen onderrand. Aan één zijde moet die nog worden afgemaakt maar dat wordt morgen, eerst moet de plastic-plamuur voldoende uitgehard zijn om de hoekstenen ook aan die kant vorm te geven zodat ze in de hoeken "doorlopen".

Al met al weer heel wat uurtje aan het bouwen geweest. Ik ben tevreden met het resultaat en ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Wordt vervolgd.
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22188
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #24 Gepost op: 04 maart 2019, 08:41:58 »
Dat is een fraaie tuinhuisje geworden Almar  (y)
Nu nog even goed weer en dan ook buiten aan de slag. Maar vandaag maar even niet.
Ben benieuwd straks naar de eerste buiten foto's!
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #25 Gepost op: 04 maart 2019, 10:17:58 »
Hallo Wim,

Ja ik ben zelf zoals ik schreef ook wel tevreden met dit eerste bouwsel. Wel grappig want de uitgangspunten zijn volstrekt anders. Alles moet weerbestendig worden, dus alles uit kunststof en straks het hele boeltje in een aantal lagen blanke vernis. Kleuren juist allemaal wat feller (hoewel de foto's geen goed beeld geven hoor ;)) en verweren hoeft niet wat dat doet de natuur straks... Geen openingetjes want je wilt geen insectenhotels maken etc, etc. Is dus echt een andere tak van sport. Voor mij is één van de grootste voordelen dat ik alles goed kan beethouden met mijn "kolenschoppen"  ;D

Ik hoop dat het weer nog wat hersteld want van de week wil ik de tuin leeg hebben...
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #26 Gepost op: 08 maart 2019, 23:41:34 »
Hallo allemaal,

Toen we vorige week op vakantie waren in de Achterhoek zijn Suze en ik met de aanhanger naar Bocholt gereden om stenen op te halen. We hebben er in totaal 85 mee genomen, goed voor 18,5 meter spoor fundering.



Sinds ze in de achtertuin liggen begint het steeds meer te jeuken, ik wil aan de slag! Vandaag heb ik samen met Lasse, onze tuinman, de eerste belangrijke stap gezet. We hebben de achtertuin volledig ontdaan van beplanting, border-randen en schuttingen.





We hadden super mazzel met het weer en op dit moment is het net een nieuwbouwtuintje (alleen de paaltjes met ijzerdraadje ontbreken nog :D ).



De volgende stap is het plaatsen van een schuur in het verlengde van de bestaande schuur en het maken van de keerwand die de grond aan de achterzijde moet gaan tegenhouden. Het begin is er!

In de avonduren gaat de bouw van de blokpost verder. Inmiddels staat het volledige gebouw enkele keren in de blanke vernis en heb ik het bordes aan de voorkant gemaakt. Op dit moment ben ik met de verlichting bezig.



Op het bordes een verlicht bord met hierop de naam van de blokpost ,de verlichting bestaat uit met een ledstripje met 4 gele smd-ledjes die ik nog had liggen. De lantaarn komt uit China. Rest nog de verlichting bij de bordjes aan de zijkant en de interieur verlichting. De blokpost is dus bijna klaar, en voor een eerste bouwsel op deze schaal ben ik wel tevreden  ;)

Wordt vervolgd!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22188
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #27 Gepost op: 08 maart 2019, 23:48:07 »
Zo Almar, jullie hebben flink je best gedaan. Eerst ruimen en dan bouwen.
Zo te zien is het toch een behoorlijk stuk grond waar je wel een leuke baan kunt "neerleggen". Ben erg benieuwd hoe het er straks uit gaat zien!
Met vriendelijke groet,
Wim

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #28 Gepost op: 09 maart 2019, 02:32:05 »
Hallo Almar,

Je hebt het weer mee zie ik. En je hebt een goede hulp. Dat gaat helemaal goed komen. Veel plezier tijdens de bouw van je nieuwe baan.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Tuinbaan Heinenoord
« Reactie #29 Gepost op: 09 maart 2019, 12:40:08 »
Sow wat een tof project dit zeg!! (y)
Groeten Jake