Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:20
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: Electrische bedrading modelspoorbaan  (gelezen 16263 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #30 Gepost op: 08 February 2019, 21:43:18 »
... misschien zijn er betere of goedkopere manieren die niet Roco-specifiek zijn?
Er zijn (ISA) connectoren waar je printplaat in kan schuiven, oude computers zitten er vol mee, voor uitbreidingskaarten.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #31 Gepost op: 09 February 2019, 11:49:28 »
Ik ben niet van solderen, gaat bij mij bijna altijd fout  :-[ . Ik heb heel goede ervaringen met de Wago klemmetjes met die verende clipjes, je kunt de dunste draadjes samenvlechten in 1 busje en via de andere weer doorverbinden met de hoofdleidingen. Ben er erg blij mee.

Groet Dieter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #32 Gepost op: 09 February 2019, 14:12:57 »
Bestaan er trouwens adereindhulzen voor zulk dun "dekoder-draad"?
De kleinste die ik zo weet zijn tot 0,14qmm dus dat zal wel te groot zijn. Maar je kunt ze natuurlijk altijd in een iets te grote adereindhuls krimpen door deze op te vullen met een restdraadje.

Maar ja, ik zou zelf ook lekker voor solderen gaan. Zou je al kunnen doen voor dat je de aandrijving plaatst zodat je het gewoon rustig aan je bureau kunt doen (y) En dit lijkt me zelfs te dun voor een Wago eigenlijk.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #33 Gepost op: 09 February 2019, 15:36:24 »
@BrightonBelle, grappig, Wago ken ik dan juist van die verende contacten zoals @Biessendorf plaatste (en de voorganger). Die werken juist ook op soepele draad. Wat jij stuurt lijken gewone lasklemmen.

Van die aftakdingen die Biessendorf plaatst blijf ik ver van weg. Als je wel eens met oudere auto's ofzo werkt waar ze in zitten, een ramp... ::)


Timo

Dit vind ik zo 1950, werk al vanaf 2010 met scotch-lok aftakklemmen onder mijn tentoonstellingsbanen in combinatie met 2,5 en 0,75 soepele draad en ondanks de vele opdonders tijdens transport heb ik nooit problemen ondervonden met de elektrische aansluitingen. Daaraantegen heb ik wat delen gesoldeerd en dan mag ik de bout meenemen. Vooral Belgische wegen zijn een crime voor je soldeerverbindingen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #34 Gepost op: 09 February 2019, 15:51:55 »
Daaraantegen heb ik wat delen gesoldeerd en dan mag ik de bout meenemen. Vooral Belgische wegen zijn een crime voor je soldeerverbindingen.
Kan je wel solderen?  ;D Ik heb nog nooit losse soldeerverbindingen meegemaakt. Maar je moet wel de draden vastzetten zodat ze niet op de soldeerverbinding kunnen wrikken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #35 Gepost op: 09 February 2019, 17:49:56 »
Nee, ik kan niet solderen, wordt maar 37 graden :P

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #36 Gepost op: 10 February 2019, 01:06:41 »
Hallo Timo;

Nee hoor ... ik heb er draadjes van Roco en van Piko wissels mee doorgetrokken en die zijn toch behoorlijk dun uitgevoerd. Ook de draadjes van de straatlantaarns van Viessmann zijn geen probleem. Het enige dat ik nog soldeer zijn stroomkabeltjes aan raillassen. Heb het solderen ook geprobeerd aan de railstaafjes en had daarbij een paar smeltsessies van bielzen  :'( :'( , nee die Wago's zijn echt een uitkomst en je hebt ze met 2 tot 5 buisjes [klemmen].

Groet Dieter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #37 Gepost op: 10 February 2019, 11:17:19 »
Okay (y) Heb zo 123 geen Wago en draad dus ik geloof je ;)

Over draden solderen aan de rails, dan heb je waarschijnlijk een te koude soldeerbout. Beetje anti-intuïtief wil je juist een goed hete bout om smelten te voorkomen. Als de bout goed heet is duurt het solderen korter en krijgt het plastic geen tijd om te smelten. Verder natuurlijk de draad vertinnen, railoppervlak goed schoonmaken (/licht schuren), rail vertinnenmet een beetje (printplaat) flux en dan soldeer je het zo aan elkaar. (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #38 Gepost op: 10 February 2019, 12:06:19 »
Ik gebruik een, gas-soldeerboutje, is handiger dan die lompe dingen met kabel (vooral als je de bibber hebt  :-\). De soldeertin heeft een vloeibare kern er zou dus verder niet met hulpmiddelen gestoeid moeten worden. Misschien komt het ook doordat de rails al gespijkerd waren, heb me daarbij met vallende tindruppels ook gaten in de railbedding gemaakt, doen nu dienst als vuile waterplassen (verfje, wat vloeibare lijm en wat strooisel, ongelukjes weggewerkt  ;D). Ik heb vertind maar inderdaad de railstaaf niet aangeschuurd. Het gruwde me al om ook ónder de plaat te moeten solderen, daarom heb ik naar een oplossing gezocht en deze in de vorm van die Wago's bij  H...... gevonden.

Dieter
« Laatst bewerkt op: 10 February 2019, 14:00:29 door ddv »

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #39 Gepost op: 10 February 2019, 13:38:43 »
Wat betreft solderen op rails maak ik zelf de verbindingen op de raillassen als het kan. Die kun je namelijk er even af halen, rustig solderen (aan de onderkant) en dan weer terug zetten.
Het komt niet altijd uit en dan soldeer ik ook direct op de rails.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #40 Gepost op: 10 February 2019, 14:02:23 »
Hallo Jeroen;

Dat is inderdaad wat ik nu ga proberen  (y), raillassen om te oefenen zat  ;D.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #41 Gepost op: 10 February 2019, 15:05:58 »
Ik gebruik een, gas-soldeerboutje,
Dan zit daar denk ik toch je probleem :angel:

De soldeertin heeft een vloeibare kern er zou dus verder niet met hulpmiddelen gestoeid moeten worden.
Nouwwww, strikt nodig hebben, nee. Het makkelijker maken, zeker!


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #42 Gepost op: 10 February 2019, 21:03:59 »
Ik denk dat Timo een beetje te lief voor je is ddv.

1. Een goede soldeerbout van flink vermogen kan op een relatief klein oppervlak de boel zeer snel verhitten zonder dat de warmte de tijd krijgt om weg te vloeien naar de omgeving waardoor de omgeving smelt.
2. De rails is vaak gebruineerd ofterwijl, er zit een laagje op wat het solderen/vloeien slecht of niet mogelijk maakt.
3. De oppervlakte van de rail kan ook een oxide laagje hebben waardoor goed solderen niet mogelijk is.

Punt 2 en 3 maken het vrijwel onmogelijk om goed te solderen zonder eerst even te schuren.
Na geschuurd te hebben en een beetje flux (vloeimiddel) aangebracht te hebben helpt het om met een goede soldeerbout en soldeer met desnoods nog een extra vloeimiddel een goede soldering te maken.
Carpe Diem