Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Spookmeldingen bij bezetmelders.  (gelezen 22306 keer)

RobVille

  • Gast
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #15 Gepost op: 28 January 2019, 15:48:19 »
Aangepast, out of topic ;D
« Laatst bewerkt op: 29 January 2019, 09:58:46 door RobVille »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #16 Gepost op: 28 January 2019, 23:37:47 »
Hallo

ik heb eens https://people.zeelandnet.nl/rosoft/s88SD16-n_handboek.pdf bekeken. Daaruit blijkt dat de leidingen die vanaf de S88SD16-n lopen, het pure DCC signaal hebben en de voeding voor de locs op de baan vormen. Ik neem aan dat wat je de massaleiding noemt, de tweede verbinding van de booster naar het spoor is. De vraag dan is, hebben de loc's ook problemen, slecht reageren en dergelijke, als dat niet het geval is, dan zit er geen storing op deze kabels, en dan heeft het separeren van de zg "massaleiding" geen effect. Dus ik denk dat storing op deze leidingen geen effect op de detectie zou mogen hebben, want de detectie vindt plaats als er stroom gaat lopen door de kring. Omdat het er op lijkt dat alle detectoren gaan reageren moet het iets zijn dat voor alle detectors gemeenschappelijk is, en dat lijkt mij de laatste schakel, nl het stuk bandkabel dat er nog inzit, dus misschien dat toch vervangen door een cat-5 kabel.  Iets anders is, dat als ergens een isolatie niet goed is, of de kabels tussen de S88SD16-n en het spoor ergens verwisseld zijn waardoor er lekstromen kunnen ontstaan. Echter in dat geval zou je verwachten dat de spookmeldingen beperkt zouden zijn tot een paar detectors.

Groet Meino

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #17 Gepost op: 29 January 2019, 00:09:36 »
Dag Meino,

Het moet inderdaad iets gemeenschappelijks zijn, deze week ga ik het laatste stuk bandkabel vervangen. Ik hou jullie op de hoogte, tot zover allemaal bedankt voor het meedenken en de suggesties.

Gr. Jan

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6762
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #18 Gepost op: 29 January 2019, 08:31:18 »

........ ik  gebruik de S88SD16-n.

De eerste module is ook met een pandkabel verbonden aan de s88n.


Begrijp ik dat de eerste module een S88N is en de rest S88SD-16N?

Gr, Ben.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #19 Gepost op: 29 January 2019, 10:33:53 »
Ik doe nog één poging ::): S88 bekabeling, zeker de bandkabel maar S88n is ook niet immuun, is gevoelig voor storing. Naast dat een langere kabel dus meer storing kan oppikken is de (totale!) lengte zelf ook niet goed voor het signaal. En daar verandert niets aan bij S88n.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #20 Gepost op: 29 January 2019, 10:36:31 »
Dag Jan

ik denk nog aan iets anders. Op mijn centrale (MDRRC-II) moet ik de frequentie van de S88 bus configureren, dat heb ik niet op de hoogst mogelijke waarde gedaan omdat ik merkte dat het geheel dan niet meer stabiel was. Misschien kun je dat op jouw centrale ook instellen, en dan zou ik eens kijken wat er gebeurd als je de frequentie halveert.

Groet Meino

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #21 Gepost op: 29 January 2019, 11:23:04 »

Dag allemaal

Vanmiddag maak ik even een foto van de onderdelen, dan weten we precies waar we over praten en kan ik gericht het een en ander wijzigen.

Gr. Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #22 Gepost op: 29 January 2019, 11:50:40 »
Dag Timo,

Ik de draden van de bezetmelder naar de blokken zo kort mogelijk. Ze liggen in een kabelgoot. De massaleiding ligt niet in de goot.

Bij mij liggen de draden naar de rails juist niet in een kabelgoot. Ze gaan kriskras door elkaar via de kortst mogelijk weg van railaansluiting naar aansluitpunt op de S88 schakeling. Dan is de kans op overslag volgens mij het kleinst. Meer dan een meter lang zijn ze ook nooit. Ik laat liever een paar aansluitingen onbenut, dan met meters lange aansluitdraden te werken. De netwerkkabels tussen de S88 schakelingen nooit meer dan twee meter. Of dat allemaal het grote verschil maakt, weet ik ook niet. Het werkt hier wel feilloos.

Verder levert onder andere Digikeijs een adaptertje waarmee je S88N direct op je IB kan aansluiten. Scheelt weer een bandkabel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #23 Gepost op: 29 January 2019, 11:56:29 »
ik gebruik nergens bandkabel op een traditionele S88.Utp afgeschermd tussen de S88 modules en de draden naar de rails max 2 meter.Nooit problemen.Heb zelf de overgangsconnectoren gemaakt.Voorbeeld op mijn website.
Greetings,salutations,groetjes,

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #24 Gepost op: 29 January 2019, 12:17:29 »
Wat is de grootste lengte van een sectie?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #25 Gepost op: 29 January 2019, 13:07:41 »
Utp afgeschermd tussen de S88 modules ….
Wat heb je nou? UTP is juist niet afgeschermd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #26 Gepost op: 29 January 2019, 13:09:10 »
blokken verdeelt in 2 secties : inrij lang en stopsectie 36 cm.Afstand tussen verste S88 modules is 5 meter.

zal dan FTP zijn zeker :)
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #27 Gepost op: 29 January 2019, 13:26:26 »
FTP is wel afgeschermd. Maar wat doe je met de afscherming?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #28 Gepost op: 29 January 2019, 14:17:19 »
niks
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #29 Gepost op: 29 January 2019, 15:13:02 »
Een afscherming die nergens aan vast zit zal niet veel helpen. Op een modelspoorbaan is afscherming ook nergens voor nodig. Het vermijden van storingen moet je zoeken in een doordachte loop van de bekabeling.

Om weer terug te keren naar het onderwerp, de terugmelding met s-88 is altijd al problematisch geweest en dat komt omdat het verkeerd is ontworpen. Maar onder de omstandigheden moet je er het beste van maken. De eerste stap is het gebruik van ethernetkabel in plaats van de originele bandkabel. Verder moet je die kabel uit de buurt houden van de railvoedingen. En geen dubbele massa maken. Dus de massa van de s-88 kabel komt alleen uit de s-88 poort van de centrale. Onderweg geen extra verbindingen met massa maken.

Verder wachten we even op nadere informatie van Jan over hoe hij het heeft ingericht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.