Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Zonnedael H0 jaren 50  (gelezen 22873 keer)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #15 Gepost op: 01 maart 2019, 15:09:23 »
De noodrem.
 
Ik heb nog een modernere variant welke ik misschien boeven de langszijde van de baan monteer. Deze werkt normaal echter met lucht en moet ik dus een beetje aanpassen.
Ik heb ooit iemand gezien die in die modernere variant een microcontact had geplaatst.
Met vriendelijke groeten, altijd.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2019, 16:22:11 »
Ik heb eens bij een museumbedrijf aan de noodrem mogen trekken (met druk op de leiding maar stilstaande trein) in het kader van de opleiding rangeerder. Daar kreeg ik tevens te horen hoe je dat ding kan resetten. Toevallig was dat ook een met een ketting systeem al zat de kettiong verborgen en waren de noodremmen handvaten die via een hefbom aan de ketting trokken. Kan je zeggen dat t iig een flink kabaal was als je trok.
Ach ik vind t ook leuk om verzamelopjecten functioneel te kunnen maken.


een geopende noodrem welke links nog op scherp staat en rechts getrokken is. Linksboven zit normaal een luchtleiding welke aan de treinleiding gekoppeld zit. Bij het trekken van de noodrem zal zo de luchtdruk weg vallen.


Mijn noodrem met de ketting. Aan de ketting zit een touw welke t.h.v. een naderschakelaar (gevoelig voor ijzer) een blokje ijzer bevat.  Op de foto heb ik het buisje een beetje verschoven maar normaal zit het stukje ijzer in het buisje. Dit om er voor te zorgen dat deze normaal altijd "gezien"wordt door de naderschakelaar. Aan het einde van de draad zit nog (buiten beeld) een trekveer. Trek ik aan de ketting dan trek ik t stukje ijzer op zij en zal de naderschakelaar schakelen. Toegepast heb ik een schakeling met houdfunctie waarbij de naderschakelaar tussen de voedende draad zit.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2019, 16:40:39 door seinhuiswachter »

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2019, 20:40:26 »
Een nieuwe bouwupdate.
Naast wat onzichtbaar electrawerk is er ook weer aan het landschap gewerkt. Module 1 heeft een nieuw voorlopig eindresultaat. Later ga ik de details nog afwerken. Zo ontbreekt er een dak, de stoepranden en een lantaarnpaal kan nog niet branden. Ook moet er nog verfwerk gedaan worden en wat ballast gelijmd worden. De bovenleiding volgt pas als allerlaatste. Die is nl te fragiel.


Verder heb ik een tweede noodrem geplaatst van een moderntype met extern contact. (intern plaatsten was technisch beetje lastig. Een eindschakelaar zit boven het kastje gemonteerd en via een gaatje "kijkt"deze naar de draaing van de grote nok. Moet wel zeggen dat ik best hard moet trekken om deze te activeren. Nu nog een passende groene lamp zoeken om aan tegeven dat de noodrem op scherp staan maar er gereden kan worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2019, 22:57:02 »
 Kan weg

 Ik heb Joost een P.B. gestuurd. ;)
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2019, 18:56:25 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2019, 15:13:50 »
Weer een update.
Het is even stil geweest. Ik heb wat saai werk aan de elektra gedaan. Ik was wat vergeten te maken in de schakeling en moet daardoor 10x dezelfde correctie doorvoeren. Tevens heb ik een aantal lantaarnpalen gepland en aangesloten. Ook zijn de perron nu vast geplaatst na het verzamelen van de juiste delen. Nu zijn mooi alle perronwanden hetzelfde.

Ondertussen heeft module 10 zijn eerste hekwerken gekregen. Ik had al een deel 3-D geprint maar omdat printen momenteel niet gaat (iets met software) heb ik ze hier met de hand gemaakt wat opzicht niet zo'n ramp is. Op minder bereikbare plaatsen ga ik wel 3-D geprinte hekwerken zetten. Het plaatsen van de hekken is best een tijdrovend klusje. Alle gaten voor de palen boren en de draden aanbrengen (ook bij de 3-D hekwerken is dat laatste nog nodig). Het resultaat mag er zijn. Ik heb gekozen voor stukken zonder hekwerk. Stukken met de bekende betonne paaltjes maar ook privaat hekwerk langs de lijn. Onderstaande foto laat een deel van dit hekwerk zien. Ik moet helaas nog een zeker 10m maken.
Op dezelfde module heb ik ook de overwegbevloering aangebracht m.b.v. Tilligbahnen tramrails. In dit geval heb ik alleen de asfaltlaag gebruikt en niet de rails (los verkrijgbaar).
Ik heb zoals op de foto ook te zien is nog een klusje bij de AHOB. Een boom werkt niet meer.


Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2019, 19:00:13 »
Leuk! Nog iemand die geïnteresseerd is in de beveiliging. Mocht je nog ergens hulp bij nodig hebben, hoor ik het wel  ;)

Mijn projectje:





Ik kom nog wat beginknoppen te kort...
Vriendelijke groet, Servé.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #21 Gepost op: 11 april 2019, 18:29:02 »
Het is weer een tijdje stil. IK zit vast aan het maken van meters hekwerk voordat ik met het landschap verder kan. Elektrisch zat ik ook een beetje vast in het eindeloos bedenken van schakelingen.
Maar nu ben ik toch maar weer eens verder gegaan met de bediening van de baan. Van daaruit wil ik toch langzaam de elektra afbouwen. Mn eerste paneel is in aanbouw. Helaas wordt t (voorlopig) geen NX-tableau omdat het maken van de knoppen te lastig is. Misschien dat ik in de toekomst nog aan knoppen kan komen. Propleem is de complexe beginknop. Om toch een paneel te maken heb ik besloten om van het tijdperk af te wijken qua bediening en dus een V-NX paneel te bouwen. Bedoeling is wel om deze uitwisselbaar te houden. Er komt dus indien ooit mogelijk een echt NX-paneel.



Het begin is er. De knoppen zijn besteld en worden bij binnenkomst voorzien van de onderdelen om deze op echte V-NX knoppen te laten lijken. De witte lijnen zijn gemaakt m.b.v.  een tegelvoegenverfstift. Hier moet ik nog een keer overheen gaan. Letters en cijfers ontbreken nog. Het rechterpaneel moet nog gemaakt worden maar is bijna geheel leeg. (alleen de eindknoppen en aankondigingen van de vrije baan.) Daar hang ik een monitor aan met een android-pc en de Z21 app.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #22 Gepost op: 11 april 2019, 19:23:53 »
Hallo Serve,

Het zal niet meevallen die beginknoppen  te maken, drukken , trekken en draaien !
Verder moeten er dan ook nog een of twee steeklampjes in,
 Ik zelf heb alleen maar gewone drukknoppen. Opheffen rijweg met een apart knopje.
Neem je niet te veel hooi op je vork met die speciale  knoppen en schakelaars ?
Want je bent ook nog met een modelbaan bezig. ;D
Ik heb mijn bdieningspaneel gemaakt m.b. v. het besturingsprogramma Koploper ,dat heb ik  ontworpen alsof ik K. ga gebruiken.  :)

Met Photoshop kan je het paneel ook nog eens groter maken.
Dan ben je ook gelijk van het tekenen van de spoor-lijnen af .
Ik heb een groene achtergrond en witte lijnen. Tekst in kadertjes kan ook  .
Sukse verder,   Peter
« Laatst bewerkt op: 11 april 2019, 21:37:05 door Peter Kleton. Reden: Tikfouten weggehaald »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #23 Gepost op: 12 april 2019, 12:52:24 »

Jammer Serve dat je wat knoppen mist. De meeste kan je wel namaken maar de beginkoppen is mij optisch wel gelukt maar functioneel nog lang niet. Dat is de rede dat ik naar V-NX ben overgestapt. Wel leuk dat je echte panelen functioneel wilt maken. Nog een hoop werk maar ik ben benieuwd naar t resultaat. Ikzelf wil mijn paneel  zo goed mogelijk nabouwen. Dus ook in werking.
Ik heb zelf veel documentatie en voorbeelden (BVS) van NX V-NX en AR.  Daarnaast heb ik van elke knop een voorbeeld. Ik ga gangbare schakelaars gebruiken die ik voorzie van een nagemaakte overzet NX-knop. Omdat ik een PLC (zou ook een Ardino kunnen zijn) gebruik kan ik besparen op de vele contacten die de orginele knoppen hebben.
Als ik hulp nodig heb zal ik me wel melden. Kennis wil ik iig wel delen want dit is iets wat je nog weinig ziet zeker met de huidige computers en tablets.
Heb je de naam van de post wasr de panelen vandaan komen. Lijkt me leuk om de handleiding (BVS) eens ervan te lezen.

piet-spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #24 Gepost op: 12 april 2019, 17:58:33 »
Hallo
Dit het NX tableau van Zutphen (richting Arnhem)
De komplete bvs vindt je bij klassieke beveiliging
Ben trouwens erg jaloers op je bedienstellen

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #25 Gepost op: 14 april 2019, 10:20:28 »
Dit is inderdaad Zutphen. We hebben bijna alle panelen, nu alleen nog "even" werkend maken ;D
Vriendelijke groet, Servé.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #26 Gepost op: 14 april 2019, 12:05:57 »
Volgens mij een bouwer met erg veel plezier in de hobby (y) (y) en zo hoort het toch, en lekker  veel rijplezier ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #27 Gepost op: 21 juni 2019, 13:56:41 »
Hallo iedereen,

Het is even geleden dat ik een update plaatste maar de werkzaamheden zijn nogal tijdrovend met weinig resultaat (hoewel dat natuurlijk wel mooi wordt)
Meerdere projecten heb ik momenteel tegelijk lopen:

Het bedieningspaneel van V-NX Zonnedael:
Ik ben eindelijk kunnen beginnen met de bedrading van het paneel zelf. Het was even uitzoeken wat ik nodig had en hoe. Helaas is t nogal een ingewikkeld project geworden. We praten over een stationnetje van amper 8 sporen binnen het bediend gebied en het paneel wat er over "waakt" heeft maar liefs 140 klemmen! Een hhop werk dus. Bijna alle onderdelen zitten erop en worden nu voorzien van de draden. Lastigste is om de diverse lampjes te bedraden. Vooral de wissellampjes die vaak vanuit meerdere punten aangestuurd worden moet ik met diodeschakelingen bedraden. Maar er zit schot in de zaak.
Grappig moment was toen ik bezig was met het solderen. Ik draaide toen bij een museumlijn een seinhuiswachtersdienst op een seinhuis in Simpelveld en bezoekers aan het seinhuis dachten dat dat de nieuwe bediening van de wissels ging worden.   ;D

Hekwerkjes maken:
De Action had fijne houtjes voor hekwerken de bouwen ipv telkens van lucifers de kopjes af te moeten halen. Meteen maar 2 zakken gehaald en een is al half leeg. De eerste 10m. hekwerk staat maar t kost veel tijd maar t resultaat is mooi. Nog 20m te gaan. Als de hekwerkjes aan de achterzijde staan (de helft van t totaal) kan ik van achteren naar voren werken en dat betekend dat de bovenleiding kan worden opgehangen (ook een monsterklus)

Overige:
Ik heb een 3-delige boerderij eindelijk geplaatst. Ik moest nog even kijken hoe deze kwam te staan. Hier volgt later nog een keer een foto van. Ik ga hier een moestuin bij maken en dat wordt iig een leuk hoekje op de baan.
Verder ben ik aan het denken om een wegbrug te bouwen maar dat is wat voor tussendoor. De baan Hoekdam heeft me daarvoor geinspireerd.


seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #28 Gepost op: 28 september 2019, 13:51:44 »
Hallo iedereen.

Nu de zomer weer voorbij is kan het bouwseizoen weer beginnen. Nu is t ook weer wat aangenamer op mn zolder.
Echter heb ik niet geheel stilgezeten. Er kwamen wat verzamelobjecten voorbij die ik bij de baan ga plaatsen zodra deze klaar is.


Mn 2 gescoorde cijferbakken van station Roermond. Beide waren oorspronkelijk een bak met enkel het getal 6. Een betere was helaas niet beschikbaar maar ben zeer tevreden met deze 2. Van een heb ik de bak afgeschroefd en deze omgebouwd tot een herhaalsein (2 standen schakelbaar) en boven mn baan gehangen. De andere kan meerdere getallen tonen (4, 6, 8, 12 en knipperende 4). (het plaatje is een GIF maar werkt helaas hier niet.) Met wieltjes wordt deze verplaatsbaar en krijgt een plekje onder de baan. Het kwam toevallig zo uit dat ik deze combinaties kon maken.

Nu terug naar de modelbaan zelf:



Allereerst de beloofde foto's van mijn boerderij waar ondertussen een moestuin bij gemaakt is. Ik weet nog niet precies hoe ik de indeling er omheen maak maar zeker is dat er wat weiland komt met enkele koeien. Rondom de molen dacht ik aan een kudde schapen.


En ik heb aan mn bovenleiding gewerkt. Deze keer een makkelijk stuk. 3 meter vrije baan om een beetje de funfactor hoog te houden. In totaal heb ik van de 40 meter ongeveer 8 meter hangen. Ik gebruik een malletje voor de hoogtes en rij telkens kort proef met een motorloze blokkendoos omdat deze 2 pantograven heeft die het verst uit elkaar staan van al mijn materieel hoewel deze eigelijk nooit tegelijk op zullen staan. Ook isdeze tevens een handig hulpje tijdens het solderen.

Ook een belangrijk maar saai klusje was het verven van de afrastering. Ik heb een deel staan maar nog niet geverfd. Dat is nu dus ook gedaan maar kan dit beter voor het plaatsen doen dan achteraf heb ik gemerkt.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #29 Gepost op: 28 september 2019, 17:57:33 »
 (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.