Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 12:28:57
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Zonnedael H0 jaren 50  (gelezen 23598 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #60 Gepost op: 15 april 2022, 10:02:08 »
Hallo modelbouwers.

Na een tijdje stilte is er weer een kleine update. Omdat de inrichting van het huis uiteraard voorrang heeft is er weinig gedaan aan de baan.
Maar.... Hoewel er maar een paar klusjes aan de baan zijn gedaan hebben deze wel grote gevolgen voor de voortgang.


Tijdens het verbouwen van onze badkamer lukte het om de loodgieter de CV-ketel te laten omhangen. Een dag later werd al begonnen met het opbouwen van de baan. Helaas had uw auteur een steunbalk van het rek boven de baan verkeerd geplaatst waardoor de baan niet meteen goed aansloot.

De modelbaan is nu volledig opgezet. Nu kunnen kan ook de verhuisschade gerepareerd worden. Omdat het weer mooi weer is zal dat in een langzaam tempo gaan tot het weer richting de winter gaat.


Het v-NX-tableau is ook weer in elkaar gezet. Wel moet de zaagschade nog hersteld worden. Ook heb ik deze al onder spanning gezet. Vrij snel werd duidelijk dat hier en daar wat verhuisstoringen in de baan zitten.

Tot een volgende update.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #61 Gepost op: 20 november 2022, 15:59:16 »
Hallo iedereen.

Na een lange pauze kan ik weer wat melden over de baan. Bij sommige is de modelbaan een winterhobby. Zo ook bij mij. Omdat ik een nieuw huis had gekocht moest er nog geklust worden. Deze zomer was ook de tuin aan de beurt. Hierdoor lag t werk aan de modelbaan nog eens extra lang stil. Gelukkig kan ik niet alleen nieuws melden maar ook nog goed nieuws.
In de lente was de CV-ketel omgehangen om de baan weer volledig op te kunnen zetten. Daarna was de baan opgezet maar rijden was door verhuisschade nog niet mogelijk. Sinds deze week kan dan eindelijk gereden worden over de doorgaande sporen. Een aantal modules moesten nog gericht worden. Ook wat schade is hersteld en de rails is gepoetst. Helaas heeft het VNX-tableu nog wat werk. Deze hapert nog maar enkele rijwegen werken nog. Dat wordt nog even puzzelen. 

Verder is de werkplek van de baan nu geheel ingericht. De noodrem werkt. De verlichting is klaar en de bergruimte boven en onder de baan is ingericht.

Voorlopig zal er niet verder gebouw worden tot alle schade hersteld is. Gelukkig is dit vrijwel zonder kosten maar kost wel tijd.

Tot de volgende update.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #62 Gepost op: 14 november 2023, 14:40:21 »
Hallo iedereen,

Ja t is weer een jaar geleden. Er moest toch weer wat geklust worden. Het einde is in zicht en er is toch weer wat aan de baan gedaan de afgelopen tijd. Foto's volgen nog.

Verlichting:
Dit project is nu eindelijk afgerond. Op m'n oude adres had ik al een ledlint hangen maar dit is door storingen niet meeverhuist naar m'n nieuwe huis. Nu heb ik deze vervangen door een nieuwe en steviger ledlint. Deze wordt tevens aangestuurd door een PLC. Waarom? Dit biedt de mogelijkheid deze op een tijdklok te laten sturen. Nu heb ik laatst m'n stationskloksturing vervangen waardoor ik meer klokken kon aansturen. Een derde klok hangt nu bij de modelbaan. Tevens kan deze klok los van de andere 2 klokken sneller draaien. Deze is gekoppeld met de PLC van de verlichting waardoor er nu een dag/nacht schakeling is met zonsondergang en opkomst. In 4 uur tijd kan ik een dag versneld simuleren inclusief de bijbehorende lichtkleur. Ik kan daardoor volgens een dienstregeling gaan rijden.
Naast de 24-uurs cyclus kan ik ook handmatig de zonsondergang en opkomst inzetten in 40 seconde en de lichtkleur ook los bepalen.

De modelbaan zelf
Deze is nu rijvaardig voor demonstraties over de hoofdsporen echter verhuisstoringen moeten nog opgelost worden. Wel is de baan nu gericht en op laminaat geplaatst i.p.v. op de betonnen vloer. Dit was een fikse klus omdat de baan niet is gedemonteerd tijdens het leggen van de laminaat. Verder is t onderstel vervangen door een bevestiging aan de muur en enkele palen waardoor er makkelijker onder de baan gewerkt kan worden en plek is voor opslag.

De täppichbahn
Van m'n schoonvader heb ik een Märklinbaan (M) overgenomen. Deze is aangevuld met extra stukken rails type M. De bedoeling is om deze los op de woonkamervloer op te bouwen. Meestal met losse rails maar aangevuld met kleine eilandmodules zoals een overweg, uit en inrijsein, brug, tunnel en een keerlus module. De modules zijn slechts een 0,5cm dik multiplex plaat (oude palletafdekplaat) en op de keerlusmodule na slechts enkele decimeters groot. Afgelopen maanden heb ik hier de meeste tijd aan besteed. Er komen nog 2 bedienkastjes voor de schakelrails, seinen en de elektrische wissels. De baan is eigenlijk van de vrouw (Ja ook nog in het huwelijksbootje gestapt dit jaar) Dus we zullen er meestal samen mee rijden.

Wordt wederom vervolgt

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #63 Gepost op: 22 november 2023, 15:18:28 »
Hallo iedereen,

De foto's van mijn vorige bericht


Verlichting in nachtstand. Let even niet op de achtergrond. Dit is nog een kale betonnen muur


De verlichting in een van de schemerstanden (Paars/Geel/Wit-blauw) Als het licht is brand de grote verlichting die feller is dan de witte ledstrip.


De bediening van de verlichting. De aansturingskast hangt onder de module welke zichtbaar is op de achtergrond

Rest alleen nog de koppeling met de straatlantaarns. Deze is nog niet aangesloten op de module het dichts bij de besturingskast

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #64 Gepost op: 01 april 2024, 16:46:46 »
Het is al een tijdje geleden dat ik wat ge-upload heb. Het werk heeft ook even stilgelegen. Tussendoor kwam nog het project  Märklin-M-Teppichbahn. Het was ook nogal koud op zolder en ik had een doorbraak nodig. Nu ben ik weer een tijdje bezig en kan ik weer wat resultaat posten:

De baan zelf:
Deze werkt steeds beter. bijna alle verhuisstoringen zijn eruit. Ook de overgangen van de modules zijn bijna allemaal werkend. Er is flink gepoetst en gezogen. Er kan weer aardig gereden worden.

Zonnedael v-NX (Wordt Groenenberg)
Helaas geldt dat niet voor het v-NX-toestel wat een deel van de baan aanstuurd. Ik had met de bouw al een valse start waardoor er al tijdens de bouw fouten in het toestel zaten. Ook blijkt op de huidige locatie i.v.m. het schuine dak het huidige toestel schaal 1:1 eigenlijk te groot te zijn. Na wikken en wegen bleek gedeeltelijke nieuwbouw de makkelijkste oplossing. Het bovenste deel van het toestel (waar de bediening en signalering zit) wordt op schaal opnieuw opgebouwd. schaal 1:2. Hierdoor heb ik meer ruimte en kan ik de eerdere fouten in het toestel herstellen.  De bouw van het nieuwe panaal is al begonnen. Nu nog even wachten op de pakketbezorger voor de onderdelen om het af te maken.


Het nieuwe paneel is zonder rand maar 40cm breed ipv 100cm Wel nog steeds 130 led's en 144 aansluitklemmen. De plaat is wit kunstof met daarover zwart vinyl folie. De sporen zijn uitgesneden na eerst op schilderstape de lijnen te hebben uitgezet.

Zonnedael GE (Klassiek)
En dan de doorbraak. Ik ben al een tijdje bezig met de stelknoptoestellen voor de wissels en seinen (zie ook eerdere berichten) De bouw van het toestel van post I is nu ook weer opgepakt. En heb ik eindelijk een idee hoe de weg zal lopen van stelknop tot wissel of sein. Er komt een lage kast met daarin de elektra voor Zonndedael GE waarop beide stelknoptoestellen komen te staan. Daartussen een signaleringstableau (bezetmelders). De relaiskast is inmiddels gebouwd. De elektra zal een stuk eenvoudiger worden dan Zonnedael vNX (Groenenberg) Al zullen er weer flink wat draden getrokken worden.


Het toestel van post I in aanbouw
 
Tot een volgende update.




seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #65 Gepost op: 06 april 2024, 19:30:12 »
Hallo lezers.
Ik kon niet wachten. Hier t resultaat na t aanbrengen van de componenten en opschriften. Helaas ontbreken de rode leds nog. Maar t eindresultaat is in zicht. Nu de bedrading nog. 144 draden lopen naar dit paneeltje straks. Dan volgt t zaagwerk. De kast aanpassen op t nieuwe toestel. Gelukkig was ik nog niet klaar met de verhuisschade aan de kast (zoals t in 3 stukken zagen) Als dit paneel af is en ingebouwd heb ik weer onderdelen om met de stelknoptoestellen van Zonnedael GE verder te gaan.



https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Vnx-66118437632d3.jpg
« Laatst bewerkt op: 06 april 2024, 19:37:37 door seinhuiswachter »