Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Zonnedael H0 jaren 50  (gelezen 22876 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Zonnedael H0 jaren 50
« Gepost op: 27 januari 2019, 10:29:17 »
Ik volg al jaren de diverse bouwverslagen waaruit ik aardig wat inspiratie en energie heb gehaald om mij eigen baan te kunnen bouwen waar ik al een tijd aan bezig ben. Nu wordt het toch eens tijd om het bouwen van de baan te delen met de rest van de wereld.
De gegevens van mijn baan:


Afmetingen:
Een H0 baan met 11 modules in een vierkant. Lengte x breedte is ongeveer 5x2m met in het midden een open ruimte om de baan te bedienen.
Thema: Nederland ±1956. Aan de ene kant een klein station met enkele goederensporen en een haven. Aan de andere kant een groot goederenstation met klein lokomotievendepot en spooraansluiting van een papierfabriek. Beide stations hebben een losweg en goederenloods. De vrije baan is dubbelspoor met bovenleiding.
Aansturing:
De treinen rijden digitaal via de Z21 icm met een of meerdere smartphones en een lokmuis.
De sturing van de wissels zijn allen electrisch. Voor het kleine station probeer ik een NX-tableau met lichtseinen na te bouwen en wordt alles gestuurd vanuit een PLC (zie t als een programeerbare doos met veel ingangen (knoppen, sensoren) en uitgangen (seinen wissels lampjes.)) icm relais. Het NX-tableau is bijna op ware grote nagebouwd en heeft veel weg van de kast die ooit bij de demonstratiebaan van het Spoorweg Museum heeft gestaan. Het toestel wordt uitschakelbaar (seinen worden blokseinen)
Het grote station heeft 2 seinhuizen en dus straks ook 2 naast elkaar te plaatsen stelknoptoestellen met klassieke beveiliging. Deze toestellen worden kleiner nl 1:5 want die zijn veel te groot.
De vrije baan bestaat uit slechts 1 blok per spoor maar heeft wel relaisblokstelsel zodat je niet zomaar een trein het blok in kan sturen. Echter de treinen reageren momenteel nog niet op de stand van de seinen. Wel is voor 1 machine ATB gepland. (kan slechts 1 lok met echt werkende ATB laten werken)
Electisch gedeelte:
Op 4 plekken zit de centrale besturing van de baan. Het kleine station heeft het NX-tableau waar de PLC en enkele relais in zitten. De stelknoptoestellen vormen de andere centrale plek voor het grote station en onder de middelste vrijebaanmodules zitten de blokbeveiliging relais en bij een ook de sturing van een AHO. Aan de "wal" hangen de voeingen. 12V voor de seinen, 14V voor de verlichting en wisselspoelen, de Z21 voor de baan en een 24V voeding voor de PLC en relaissturing. Onder de baan loopt een 8 aderige kabel welke de ringleiding vormt met alle voedingen erin. Daarnaast is er een 24 aderige kabel om modules aan elkaar te koppelen voor het doorgeven van signalen zoals wisselsturing, seinen en bezetmelding (over meerdere modules mogelijk) 4 modules zijn gekoppelt met het NX-tableau of de stelknoptoestellen maar elke module kan het begin of einde van de ringleiding vormen.
Ik hanteer een eigen kleurcode voor de bedrading maar zitten wel logica in. De relaisbenaming komen uit NS-tekeningen.

Zodra het me lukt volgen ook overzichtfoto's
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2019, 10:52:56 door seinhuiswachter »

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2019, 10:48:53 »
Ik ben benieuwd naar eventuele foto's, meestal zegt dat meer dan duizend worden ;)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2019, 11:50:07 »
Even een overzicht van de huidige stand en electra

De electra:
De hoofdvoeding 14V en 12V. Ernaast 4 voedingspunten. 2 voor de ringleiding en voor de 2 bedienpunten NX en stelknop. Tevens wat losse aansluiting voor elke voeding aparte en de stekkers van het programeerspoor zijn zichtbaar. De ringleding heeft 8-polige DIN-stekkers (de 5-polige is bekend van de audiostekkers van vroeger)


Voorbeeld van de onderkant. In dit geval module 11 met de overweg. Van hieruit worden ook 4 WIBO's aangestuurd en is de blokbeveiliging zichtbaar. De vele rode draad die zichtbaar is is bij de 24V+ Ook zijn naast de relais een printje met de bezetmelding van de vrije baan zichtbaar en de motoren van de overweg. De "blokkabel is de dubbele kabel maar de ringleiding zit boven net buiten beeld. De blokkabel heeft Sub-D stekkers 24-polig.


De projecten waar ik op dit moment aan werk.
(de baan is nog een bouwput maar er kan wel op bijna alle sporen gereden worden zodra module 11 weer ingebouwd is. Deze heb ik er voor het gemak even tussenuit gehaald. De helft van de modules kan nog los gehaald worden. Bij een aantal heb ik de rails nooit doorgezaagd of hangt al bovenleiding.)

Module 11 wordt voorzien van een ingraving en begint de stad. Links volgt nog een buitenwijkje. De ingraving is een aanloop naar het viaduct op module 1.


Module 1 heb ik als allereerste ooit van landschap voorzien maar is niet zoals ik t nu wil hebben. De brug wordt vervangen door een lager en meer Nederlands exemplaar ivm de schuinte van het dak en de huizen op module 11. Deel wordt dus opnieuw gemaakt.


Op Module 10 heb ik ook al wat landschap aan de vrije baan gemaakt. Dat is de rand van de stad Zonnedael. Deze module wacht nog op onderdelen.


Ook heb ik wat aan module 2 gedaan maar ga ik verder als module 11 en 1 klaar zijn of voorlopig niet verder kan.


Tussendoor draait mn 3-d printer ook nog voor wat hekwerk. Ik moet ongeveer 20m hekwerk maken en daar heb ik niet zo'n zin in met lucifers en garen. Via de 3D-printer is t een stuk makkelijker en minder arbeidsintensief. ipv 7 boor ik maar 1 of 2 gaatjes.


Ik heb veel dingen nog niet bedacht hoe het moet gaan worden. Wel heb ik in grote lijnen in mn hoofd hoe het in totaal moet gaan worden. Ik werk een beetje als een chaoot maar dat bederft iig de pret niet. Een volgende keer volgen foto's van hoe de gehele baan er bij ligt.


seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2019, 17:34:46 »
Deze week maar eens aan t gipsen geslagen. De onderlaag bestaat uit piepschuim. Het groene deel is de bekende behanglijm met kranten methode. Het witte deel is gips. Ook zijn er delen van hardboard. Het meeste deel verdwijnt onder wildgroei van gras en struiken met achter de huizen een tuin. Nog niet alle wegen zijn aangebracht maar wel is al zichtbaar hoe t ongeveer gaat worden.


Verder wil ik nog kort laten zien hoe de bediening gaat worden van dit deel van de baan.

Het voorbeeld voor mijn toestel:

Bron: Nicospilt.com

De huidige stand van mijn toestel:

Er is al wat electra in verwerkt maar ik ben er nog niet uit hoe t plan is van wat er in de kast gaat en wat van electra onder de baan verwerkt wordt. Wel heb ik het idee om de inzetpanelen uitwisselbaar te maken. Zo zou ik ook Integra AR of V-NX kunnen bouwen. Aan de achterkant zitten 2 afneembare platen maar achter de onderste zit de electra.

En zo moeten de 2 panelen gaan uit zien als t klaar is. De knoppen e.d. maak ik m.b.v. de 3D-printer maar geheel functioneel maken is nog niet gelukt.


Nog een klein overzicht van mij baan:
Het goederenstation:

Achter bij de hamer komt een depot met 3 loodssporen en een spoor voor water kolen en afwerken.

Van station Zonnedael de andere hoek.


Op een aantal plaatsen zijn nog kale plekken omdat er nog werk aan de seinen en wissels is. Ik heb nog 1-hoogteseinen maar er komen op een paar plaatsen 3-hoogteseinen.

Later plaats ik meer over de vrije baan.
Ik denk alleen dat ik dit topic in de verkeerde map heb aangemaakt. Misschien dat een van de moderators dit topic in de juiste map kan plaatsen?

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2019, 22:20:41 »
Het ziet er al best leuk uit zo, leuk al die foto's ;)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2019, 22:53:54 »
Hoe ben je op die naam gekomen?Zonnedael  ;D (Flodders voelen er thuis)  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2019, 09:26:19 »
Hoi,

Zag deze modelbaan voorbijkomen van de week.

Top dat schakelbord wat je aan het bouwen bent.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2019, 23:40:45 »
Bedankt voor de reacties.

Tja. Ik kon niet echt een naam verzinnen dus heb ik maar een bestaande naam genomen. Ja inderdaad van Flodder. Echter heb ik die nog nooit voor een modelbaan gehoord. Niet orgineel maar misschien volgt er ooit een andere naam. Wel heb ik bedacht om de namen van winkels in de stad te linken aan vrienden en familie. Wou toch iets orgineels bedenken.

Omdat mn treinenhobby zicht richt op de beveiliging bij t spoor heb ik daar aardig wat kennis van en wil ik dat zo goed mogelijk op mijn baan laten zien. Misschien herkent iemand de tekenstijl vb van mn baanplan. De electratekeningen bevatten ook spoorafkortingen uit relaisschemas van NS.
Ik vind t vaak jammer om schitterende banen te zien maar zonder goed uitgebeelde seinbeelden.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2019, 23:46:21 door seinhuiswachter »

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2019, 10:58:53 »
Voorderingen Module 11

Voorlopig even t laatste grote werk aan deze module gedaan. De grasmat ligt. Nu nog de detail. De module gaat weer er weer tussen zodat t rondje weer compleet is. De kale plekjes bij de seinen zijn nog kaal ivm het aanbrengen van andere seinen dan er nu staan. Mogelijk verplaats ik de WIBO's ook iets verder voor de inrijseinen.


Komende tijd richt ik me weer op module 1 (op de bovenstaande foto linksboven gekoppelt aan module 11). Van module 1 wordt de (on Nederlands uitziende) brug gewijzigd in een betonnen viaduct en het +1 nivo met 3 centimer verlaag zodat deze aansluit aan module 11 ivm de hoogte van het schuine dak.
Daarnaast richt ik me ook op de electra van het NX-tableau. Ik zal dan komende berichten ook wat meer in gaan in de schakelingen. Hoewel ik digitaal rij is de aansturing niet digitaal maar dat is ook meer bedoelt om de werkelijkheid beter te benaderen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2019, 12:12:54 »
Hoi,

Wat detailfoto's van je modules zou ik zeker waarderen.

Gr. Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2019, 14:56:37 »
Wat detailfoto's en tevens de vorderingen.

IK heb de modules weer aan elkaar gezet en de verlichting aangesloten. Tijd voor wat sfeerplaatjes. Een en ander moet nog wat nabewerkt worden maar geeft wel al een leuk sfeertje.
De lijm was nog nat:


Weer een straat erbij. Details moeten nog worden aangebracht zoals auto's en de voortuinen. Plek genoeg voor veel details en misschien nog een geintje.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2019, 19:44:43 »
Na af en toe net te laat zijn met de trein stil zetten ben ik op een idee gekomen om tevens mn spoorverzameling nuttig te maken. Het is leuk om van alles te sparen maar leuker als het ook een functie heeft.
De noodrem.


Aangezien de baan op zolder dwars staat t.o.v. de nok van het dak bieden de balken boven de dwarszijde van de baan nut voor allerlei zaken op te schroeven. Zo ook een heuse noodrem. Aan de ketting heb ik een touwtje gemaakt welke aan de andere kant (links buiten beeld) vast zit aan een veer. Vlak voor het einde gaat deze door een kort buisje waar het touw een stukje ijzer meeneemt. Dat stukje ijzer hoort in ruis voor een metaalsensor te zitten (naderschakelaar) Trek ik aan de ketting terk ik tevens dus het ijzer bij de sensor weg en die schakelt vervolgens de baanspanning uit.
Ik heb nog een modernere variant welke ik misschien boeven de langszijde van de baan monteer. Deze werkt normaal echter met lucht en moet ik dus een beetje aanpassen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2019, 22:30:55 »
Hoi,

Dat zijn leuke sfeervolle huisjes.

Citaat
Ik vind t vaak jammer om schitterende banen te zien maar zonder goed uitgebeelde seinbeelden.

In mijn geval ontbreekt de technische kunde alhoewel ik langzaam elektronische zaken oppak.
Seinen zijn ook wel een beetje de kers op de taart wat het bouwen van een baan betreft.

Ik zou ze als laatste plaatsen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2019, 14:43:15 »
Het werk aan de noodrem is klaar. Nu kan ik op meerdere plaatsen de trein stoppen indien er iets fout gaat en ik de bediening niet ter hand heb. Momenteel houd ik het op 1 noodrem maar kan t nog uitbreiden.

Nu ben ik weer bezig met het landschap. Module 11 was al voorzien van landschap maar sloot nog niet aan op module 1.

Zo was het landschap van module 1. Deze was zoals ik al eerder aan gaf te hoog om aan te sluiten op module 11 ivm het schuine dak. Verder vond ik het niet mooi genoeg. Dit is de oudste module en tevens de eerste voorzien van landschap. Op de foto ontbreekt module 11 die toen net voorzien werd van landschap en voor het gemak uitgenomen was. Het houte blokje geeft de nieuwe hoogte van de brug aan.


Dat werd dus helaas slopen. Tijdens het slopen ben ik gelijk begonnen met de nieuwe opbouw. De huizen zijn terug gekomen in een iets andere volgorde. De brug is vervangen door een exemplaar van "beton". De brug wordt nog wat nabewerkt want daar ben ik nog niet geheel tevreden over.


De huidige stand. Langs de stationstraat moet de keermuur nog worden aangebracht. De helling is nu minder stijl en lang. Ook heb ik de lelijke onnatuurlijke hoek bij de goederenloods opgevuld met piepschuim en gips

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #14 Gepost op: 01 maart 2019, 15:03:15 »
Altijd uit baldadigheid aan de noodrem willen trekken. Uiteraard heb ik dat als goed fatsoenlijk burger dat NOOIT gedaan!!! Maar bij jou kan dat gewoon zonder consequenties! Leuk idee!