BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: seinhuiswachter op 27 januari 2019, 10:29:17

Titel: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 27 januari 2019, 10:29:17
Ik volg al jaren de diverse bouwverslagen waaruit ik aardig wat inspiratie en energie heb gehaald om mij eigen baan te kunnen bouwen waar ik al een tijd aan bezig ben. Nu wordt het toch eens tijd om het bouwen van de baan te delen met de rest van de wereld.
De gegevens van mijn baan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZNDge.png)
Afmetingen:
Een H0 baan met 11 modules in een vierkant. Lengte x breedte is ongeveer 5x2m met in het midden een open ruimte om de baan te bedienen.
Thema: Nederland ±1956. Aan de ene kant een klein station met enkele goederensporen en een haven. Aan de andere kant een groot goederenstation met klein lokomotievendepot en spooraansluiting van een papierfabriek. Beide stations hebben een losweg en goederenloods. De vrije baan is dubbelspoor met bovenleiding.
Aansturing:
De treinen rijden digitaal via de Z21 icm met een of meerdere smartphones en een lokmuis.
De sturing van de wissels zijn allen electrisch. Voor het kleine station probeer ik een NX-tableau met lichtseinen na te bouwen en wordt alles gestuurd vanuit een PLC (zie t als een programeerbare doos met veel ingangen (knoppen, sensoren) en uitgangen (seinen wissels lampjes.)) icm relais. Het NX-tableau is bijna op ware grote nagebouwd en heeft veel weg van de kast die ooit bij de demonstratiebaan van het Spoorweg Museum heeft gestaan. Het toestel wordt uitschakelbaar (seinen worden blokseinen)
Het grote station heeft 2 seinhuizen en dus straks ook 2 naast elkaar te plaatsen stelknoptoestellen met klassieke beveiliging. Deze toestellen worden kleiner nl 1:5 want die zijn veel te groot.
De vrije baan bestaat uit slechts 1 blok per spoor maar heeft wel relaisblokstelsel zodat je niet zomaar een trein het blok in kan sturen. Echter de treinen reageren momenteel nog niet op de stand van de seinen. Wel is voor 1 machine ATB gepland. (kan slechts 1 lok met echt werkende ATB laten werken)
Electisch gedeelte:
Op 4 plekken zit de centrale besturing van de baan. Het kleine station heeft het NX-tableau waar de PLC en enkele relais in zitten. De stelknoptoestellen vormen de andere centrale plek voor het grote station en onder de middelste vrijebaanmodules zitten de blokbeveiliging relais en bij een ook de sturing van een AHO. Aan de "wal" hangen de voeingen. 12V voor de seinen, 14V voor de verlichting en wisselspoelen, de Z21 voor de baan en een 24V voeding voor de PLC en relaissturing. Onder de baan loopt een 8 aderige kabel welke de ringleiding vormt met alle voedingen erin. Daarnaast is er een 24 aderige kabel om modules aan elkaar te koppelen voor het doorgeven van signalen zoals wisselsturing, seinen en bezetmelding (over meerdere modules mogelijk) 4 modules zijn gekoppelt met het NX-tableau of de stelknoptoestellen maar elke module kan het begin of einde van de ringleiding vormen.
Ik hanteer een eigen kleurcode voor de bedrading maar zitten wel logica in. De relaisbenaming komen uit NS-tekeningen.

Zodra het me lukt volgen ook overzichtfoto's
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Carl op 27 januari 2019, 10:48:53
Ik ben benieuwd naar eventuele foto's, meestal zegt dat meer dan duizend worden ;)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 27 januari 2019, 11:50:07
Even een overzicht van de huidige stand en electra

De electra:
De hoofdvoeding 14V en 12V. Ernaast 4 voedingspunten. 2 voor de ringleiding en voor de 2 bedienpunten NX en stelknop. Tevens wat losse aansluiting voor elke voeding aparte en de stekkers van het programeerspoor zijn zichtbaar. De ringleding heeft 8-polige DIN-stekkers (de 5-polige is bekend van de audiostekkers van vroeger)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170515_222601.jpg)

Voorbeeld van de onderkant. In dit geval module 11 met de overweg. Van hieruit worden ook 4 WIBO's aangestuurd en is de blokbeveiliging zichtbaar. De vele rode draad die zichtbaar is is bij de 24V+ Ook zijn naast de relais een printje met de bezetmelding van de vrije baan zichtbaar en de motoren van de overweg. De "blokkabel is de dubbele kabel maar de ringleiding zit boven net buiten beeld. De blokkabel heeft Sub-D stekkers 24-polig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170314_204818_1.jpg)

De projecten waar ik op dit moment aan werk.
(de baan is nog een bouwput maar er kan wel op bijna alle sporen gereden worden zodra module 11 weer ingebouwd is. Deze heb ik er voor het gemak even tussenuit gehaald. De helft van de modules kan nog los gehaald worden. Bij een aantal heb ik de rails nooit doorgezaagd of hangt al bovenleiding.)

Module 11 wordt voorzien van een ingraving en begint de stad. Links volgt nog een buitenwijkje. De ingraving is een aanloop naar het viaduct op module 1.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190123_195309.jpg)

Module 1 heb ik als allereerste ooit van landschap voorzien maar is niet zoals ik t nu wil hebben. De brug wordt vervangen door een lager en meer Nederlands exemplaar ivm de schuinte van het dak en de huizen op module 11. Deel wordt dus opnieuw gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190123_195422.jpg)

Op Module 10 heb ik ook al wat landschap aan de vrije baan gemaakt. Dat is de rand van de stad Zonnedael. Deze module wacht nog op onderdelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190122_194905.jpg)

Ook heb ik wat aan module 2 gedaan maar ga ik verder als module 11 en 1 klaar zijn of voorlopig niet verder kan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190122_194934.jpg)

Tussendoor draait mn 3-d printer ook nog voor wat hekwerk. Ik moet ongeveer 20m hekwerk maken en daar heb ik niet zo'n zin in met lucifers en garen. Via de 3D-printer is t een stuk makkelijker en minder arbeidsintensief. ipv 7 boor ik maar 1 of 2 gaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171205_230631.jpg)

Ik heb veel dingen nog niet bedacht hoe het moet gaan worden. Wel heb ik in grote lijnen in mn hoofd hoe het in totaal moet gaan worden. Ik werk een beetje als een chaoot maar dat bederft iig de pret niet. Een volgende keer volgen foto's van hoe de gehele baan er bij ligt.

Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 29 januari 2019, 17:34:46
Deze week maar eens aan t gipsen geslagen. De onderlaag bestaat uit piepschuim. Het groene deel is de bekende behanglijm met kranten methode. Het witte deel is gips. Ook zijn er delen van hardboard. Het meeste deel verdwijnt onder wildgroei van gras en struiken met achter de huizen een tuin. Nog niet alle wegen zijn aangebracht maar wel is al zichtbaar hoe t ongeveer gaat worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190129_151910.jpg)

Verder wil ik nog kort laten zien hoe de bediening gaat worden van dit deel van de baan.

Het voorbeeld voor mijn toestel:
(http://nicospilt.com/archief/1955-nx-spoorwegmuseum.JPG)
Bron: Nicospilt.com

De huidige stand van mijn toestel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180925_223633.jpg)
Er is al wat electra in verwerkt maar ik ben er nog niet uit hoe t plan is van wat er in de kast gaat en wat van electra onder de baan verwerkt wordt. Wel heb ik het idee om de inzetpanelen uitwisselbaar te maken. Zo zou ik ook Integra AR of V-NX kunnen bouwen. Aan de achterkant zitten 2 afneembare platen maar achter de onderste zit de electra.

En zo moeten de 2 panelen gaan uit zien als t klaar is. De knoppen e.d. maak ik m.b.v. de 3D-printer maar geheel functioneel maken is nog niet gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190111_164027_1.jpg)

Nog een klein overzicht van mij baan:
Het goederenstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190127_190802.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190127_190828.jpg)
Achter bij de hamer komt een depot met 3 loodssporen en een spoor voor water kolen en afwerken.

Van station Zonnedael de andere hoek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190127_190813.jpg)

Op een aantal plaatsen zijn nog kale plekken omdat er nog werk aan de seinen en wissels is. Ik heb nog 1-hoogteseinen maar er komen op een paar plaatsen 3-hoogteseinen.

Later plaats ik meer over de vrije baan.
Ik denk alleen dat ik dit topic in de verkeerde map heb aangemaakt. Misschien dat een van de moderators dit topic in de juiste map kan plaatsen?
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Carl op 29 januari 2019, 22:20:41
Het ziet er al best leuk uit zo, leuk al die foto's ;)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: ZwolsBas op 29 januari 2019, 22:53:54
Hoe ben je op die naam gekomen?Zonnedael  ;D (Flodders voelen er thuis)  ;D
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: NS264 op 30 januari 2019, 09:26:19
Hoi,

Zag deze modelbaan voorbijkomen van de week.

Top dat schakelbord wat je aan het bouwen bent.

Gr Koen.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 30 januari 2019, 23:40:45
Bedankt voor de reacties.

Tja. Ik kon niet echt een naam verzinnen dus heb ik maar een bestaande naam genomen. Ja inderdaad van Flodder. Echter heb ik die nog nooit voor een modelbaan gehoord. Niet orgineel maar misschien volgt er ooit een andere naam. Wel heb ik bedacht om de namen van winkels in de stad te linken aan vrienden en familie. Wou toch iets orgineels bedenken.

Omdat mn treinenhobby zicht richt op de beveiliging bij t spoor heb ik daar aardig wat kennis van en wil ik dat zo goed mogelijk op mijn baan laten zien. Misschien herkent iemand de tekenstijl vb van mn baanplan. De electratekeningen bevatten ook spoorafkortingen uit relaisschemas van NS.
Ik vind t vaak jammer om schitterende banen te zien maar zonder goed uitgebeelde seinbeelden.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 02 februari 2019, 10:58:53
Voorderingen Module 11

Voorlopig even t laatste grote werk aan deze module gedaan. De grasmat ligt. Nu nog de detail. De module gaat weer er weer tussen zodat t rondje weer compleet is. De kale plekjes bij de seinen zijn nog kaal ivm het aanbrengen van andere seinen dan er nu staan. Mogelijk verplaats ik de WIBO's ook iets verder voor de inrijseinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190131_190359.jpg)

Komende tijd richt ik me weer op module 1 (op de bovenstaande foto linksboven gekoppelt aan module 11). Van module 1 wordt de (on Nederlands uitziende) brug gewijzigd in een betonnen viaduct en het +1 nivo met 3 centimer verlaag zodat deze aansluit aan module 11 ivm de hoogte van het schuine dak.
Daarnaast richt ik me ook op de electra van het NX-tableau. Ik zal dan komende berichten ook wat meer in gaan in de schakelingen. Hoewel ik digitaal rij is de aansturing niet digitaal maar dat is ook meer bedoelt om de werkelijkheid beter te benaderen.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: NS264 op 02 februari 2019, 12:12:54
Hoi,

Wat detailfoto's van je modules zou ik zeker waarderen.

Gr. Koen.

Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 04 februari 2019, 14:56:37
Wat detailfoto's en tevens de vorderingen.

IK heb de modules weer aan elkaar gezet en de verlichting aangesloten. Tijd voor wat sfeerplaatjes. Een en ander moet nog wat nabewerkt worden maar geeft wel al een leuk sfeertje.
De lijm was nog nat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190203_170247.jpg)

Weer een straat erbij. Details moeten nog worden aangebracht zoals auto's en de voortuinen. Plek genoeg voor veel details en misschien nog een geintje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190203_182140.jpg)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 11 februari 2019, 19:44:43
Na af en toe net te laat zijn met de trein stil zetten ben ik op een idee gekomen om tevens mn spoorverzameling nuttig te maken. Het is leuk om van alles te sparen maar leuker als het ook een functie heeft.
De noodrem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20192848.jpg)

Aangezien de baan op zolder dwars staat t.o.v. de nok van het dak bieden de balken boven de dwarszijde van de baan nut voor allerlei zaken op te schroeven. Zo ook een heuse noodrem. Aan de ketting heb ik een touwtje gemaakt welke aan de andere kant (links buiten beeld) vast zit aan een veer. Vlak voor het einde gaat deze door een kort buisje waar het touw een stukje ijzer meeneemt. Dat stukje ijzer hoort in ruis voor een metaalsensor te zitten (naderschakelaar) Trek ik aan de ketting terk ik tevens dus het ijzer bij de sensor weg en die schakelt vervolgens de baanspanning uit.
Ik heb nog een modernere variant welke ik misschien boeven de langszijde van de baan monteer. Deze werkt normaal echter met lucht en moet ik dus een beetje aanpassen.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: NS264 op 11 februari 2019, 22:30:55
Hoi,

Dat zijn leuke sfeervolle huisjes.

Citaat
Ik vind t vaak jammer om schitterende banen te zien maar zonder goed uitgebeelde seinbeelden.

In mijn geval ontbreekt de technische kunde alhoewel ik langzaam elektronische zaken oppak.
Seinen zijn ook wel een beetje de kers op de taart wat het bouwen van een baan betreft.

Ik zou ze als laatste plaatsen.

Gr Koen.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 01 maart 2019, 14:43:15
Het werk aan de noodrem is klaar. Nu kan ik op meerdere plaatsen de trein stoppen indien er iets fout gaat en ik de bediening niet ter hand heb. Momenteel houd ik het op 1 noodrem maar kan t nog uitbreiden.

Nu ben ik weer bezig met het landschap. Module 11 was al voorzien van landschap maar sloot nog niet aan op module 1.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190123_195422b.jpg)
Zo was het landschap van module 1. Deze was zoals ik al eerder aan gaf te hoog om aan te sluiten op module 11 ivm het schuine dak. Verder vond ik het niet mooi genoeg. Dit is de oudste module en tevens de eerste voorzien van landschap. Op de foto ontbreekt module 11 die toen net voorzien werd van landschap en voor het gemak uitgenomen was. Het houte blokje geeft de nieuwe hoogte van de brug aan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190226_211324b.jpg)
Dat werd dus helaas slopen. Tijdens het slopen ben ik gelijk begonnen met de nieuwe opbouw. De huizen zijn terug gekomen in een iets andere volgorde. De brug is vervangen door een exemplaar van "beton". De brug wordt nog wat nabewerkt want daar ben ik nog niet geheel tevreden over.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190301_132453b.jpg)
De huidige stand. Langs de stationstraat moet de keermuur nog worden aangebracht. De helling is nu minder stijl en lang. Ook heb ik de lelijke onnatuurlijke hoek bij de goederenloods opgevuld met piepschuim en gips
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: zuylen op 01 maart 2019, 15:03:15
Altijd uit baldadigheid aan de noodrem willen trekken. Uiteraard heb ik dat als goed fatsoenlijk burger dat NOOIT gedaan!!! Maar bij jou kan dat gewoon zonder consequenties! Leuk idee!
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Duvel op 01 maart 2019, 15:09:23
De noodrem.
 
Ik heb nog een modernere variant welke ik misschien boeven de langszijde van de baan monteer. Deze werkt normaal echter met lucht en moet ik dus een beetje aanpassen.
Ik heb ooit iemand gezien die in die modernere variant een microcontact had geplaatst.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 01 maart 2019, 16:22:11
Ik heb eens bij een museumbedrijf aan de noodrem mogen trekken (met druk op de leiding maar stilstaande trein) in het kader van de opleiding rangeerder. Daar kreeg ik tevens te horen hoe je dat ding kan resetten. Toevallig was dat ook een met een ketting systeem al zat de kettiong verborgen en waren de noodremmen handvaten die via een hefbom aan de ketting trokken. Kan je zeggen dat t iig een flink kabaal was als je trok.
Ach ik vind t ook leuk om verzamelopjecten functioneel te kunnen maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/noodrem.jpg)
een geopende noodrem welke links nog op scherp staat en rechts getrokken is. Linksboven zit normaal een luchtleiding welke aan de treinleiding gekoppeld zit. Bij het trekken van de noodrem zal zo de luchtdruk weg vallen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190222_175838b_1.jpg)
Mijn noodrem met de ketting. Aan de ketting zit een touw welke t.h.v. een naderschakelaar (gevoelig voor ijzer) een blokje ijzer bevat.  Op de foto heb ik het buisje een beetje verschoven maar normaal zit het stukje ijzer in het buisje. Dit om er voor te zorgen dat deze normaal altijd "gezien"wordt door de naderschakelaar. Aan het einde van de draad zit nog (buiten beeld) een trekveer. Trek ik aan de ketting dan trek ik t stukje ijzer op zij en zal de naderschakelaar schakelen. Toegepast heb ik een schakeling met houdfunctie waarbij de naderschakelaar tussen de voedende draad zit.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 10 maart 2019, 20:40:26
Een nieuwe bouwupdate.
Naast wat onzichtbaar electrawerk is er ook weer aan het landschap gewerkt. Module 1 heeft een nieuw voorlopig eindresultaat. Later ga ik de details nog afwerken. Zo ontbreekt er een dak, de stoepranden en een lantaarnpaal kan nog niet branden. Ook moet er nog verfwerk gedaan worden en wat ballast gelijmd worden. De bovenleiding volgt pas als allerlaatste. Die is nl te fragiel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bbc67b98-d32e-4aba-bdc7-e2d752286f03.jpg)

Verder heb ik een tweede noodrem geplaatst van een moderntype met extern contact. (intern plaatsten was technisch beetje lastig. Een eindschakelaar zit boven het kastje gemonteerd en via een gaatje "kijkt"deze naar de draaing van de grote nok. Moet wel zeggen dat ik best hard moet trekken om deze te activeren. Nu nog een passende groene lamp zoeken om aan tegeven dat de noodrem op scherp staan maar er gereden kan worden.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Peter Kleton op 10 maart 2019, 22:57:02
 Kan weg

 Ik heb Joost een P.B. gestuurd. ;)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 25 maart 2019, 15:13:50
Weer een update.
Het is even stil geweest. Ik heb wat saai werk aan de elektra gedaan. Ik was wat vergeten te maken in de schakeling en moet daardoor 10x dezelfde correctie doorvoeren. Tevens heb ik een aantal lantaarnpalen gepland en aangesloten. Ook zijn de perron nu vast geplaatst na het verzamelen van de juiste delen. Nu zijn mooi alle perronwanden hetzelfde.

Ondertussen heeft module 10 zijn eerste hekwerken gekregen. Ik had al een deel 3-D geprint maar omdat printen momenteel niet gaat (iets met software) heb ik ze hier met de hand gemaakt wat opzicht niet zo'n ramp is. Op minder bereikbare plaatsen ga ik wel 3-D geprinte hekwerken zetten. Het plaatsen van de hekken is best een tijdrovend klusje. Alle gaten voor de palen boren en de draden aanbrengen (ook bij de 3-D hekwerken is dat laatste nog nodig). Het resultaat mag er zijn. Ik heb gekozen voor stukken zonder hekwerk. Stukken met de bekende betonne paaltjes maar ook privaat hekwerk langs de lijn. Onderstaande foto laat een deel van dit hekwerk zien. Ik moet helaas nog een zeker 10m maken.
Op dezelfde module heb ik ook de overwegbevloering aangebracht m.b.v. Tilligbahnen tramrails. In dit geval heb ik alleen de asfaltlaag gebruikt en niet de rails (los verkrijgbaar).
Ik heb zoals op de foto ook te zien is nog een klusje bij de AHOB. Een boom werkt niet meer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190324_155849-1.jpg)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Servé op 25 maart 2019, 19:00:13
Leuk! Nog iemand die geïnteresseerd is in de beveiliging. Mocht je nog ergens hulp bij nodig hebben, hoor ik het wel  ;)

Mijn projectje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2019-03-25-at-18.56.35-1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2019-03-25-at-18.56.35-1.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2019-03-25-at-18.56.35.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2019-03-25-at-18.56.35.jpeg)

Ik kom nog wat beginknoppen te kort...
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 11 april 2019, 18:29:02
Het is weer een tijdje stil. IK zit vast aan het maken van meters hekwerk voordat ik met het landschap verder kan. Elektrisch zat ik ook een beetje vast in het eindeloos bedenken van schakelingen.
Maar nu ben ik toch maar weer eens verder gegaan met de bediening van de baan. Van daaruit wil ik toch langzaam de elektra afbouwen. Mn eerste paneel is in aanbouw. Helaas wordt t (voorlopig) geen NX-tableau omdat het maken van de knoppen te lastig is. Misschien dat ik in de toekomst nog aan knoppen kan komen. Propleem is de complexe beginknop. Om toch een paneel te maken heb ik besloten om van het tijdperk af te wijken qua bediening en dus een V-NX paneel te bouwen. Bedoeling is wel om deze uitwisselbaar te houden. Er komt dus indien ooit mogelijk een echt NX-paneel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190404_163029-1.jpg)

Het begin is er. De knoppen zijn besteld en worden bij binnenkomst voorzien van de onderdelen om deze op echte V-NX knoppen te laten lijken. De witte lijnen zijn gemaakt m.b.v.  een tegelvoegenverfstift. Hier moet ik nog een keer overheen gaan. Letters en cijfers ontbreken nog. Het rechterpaneel moet nog gemaakt worden maar is bijna geheel leeg. (alleen de eindknoppen en aankondigingen van de vrije baan.) Daar hang ik een monitor aan met een android-pc en de Z21 app.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Peter Kleton op 11 april 2019, 19:23:53
Hallo Serve,

Het zal niet meevallen die beginknoppen  te maken, drukken , trekken en draaien !
Verder moeten er dan ook nog een of twee steeklampjes in,
 Ik zelf heb alleen maar gewone drukknoppen. Opheffen rijweg met een apart knopje.
Neem je niet te veel hooi op je vork met die speciale  knoppen en schakelaars ?
Want je bent ook nog met een modelbaan bezig. ;D
Ik heb mijn bdieningspaneel gemaakt m.b. v. het besturingsprogramma Koploper ,dat heb ik  ontworpen alsof ik K. ga gebruiken.  :)

Met Photoshop kan je het paneel ook nog eens groter maken.
Dan ben je ook gelijk van het tekenen van de spoor-lijnen af .
Ik heb een groene achtergrond en witte lijnen. Tekst in kadertjes kan ook  .
Sukse verder,   Peter
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 12 april 2019, 12:52:24

Jammer Serve dat je wat knoppen mist. De meeste kan je wel namaken maar de beginkoppen is mij optisch wel gelukt maar functioneel nog lang niet. Dat is de rede dat ik naar V-NX ben overgestapt. Wel leuk dat je echte panelen functioneel wilt maken. Nog een hoop werk maar ik ben benieuwd naar t resultaat. Ikzelf wil mijn paneel  zo goed mogelijk nabouwen. Dus ook in werking.
Ik heb zelf veel documentatie en voorbeelden (BVS) van NX V-NX en AR.  Daarnaast heb ik van elke knop een voorbeeld. Ik ga gangbare schakelaars gebruiken die ik voorzie van een nagemaakte overzet NX-knop. Omdat ik een PLC (zou ook een Ardino kunnen zijn) gebruik kan ik besparen op de vele contacten die de orginele knoppen hebben.
Als ik hulp nodig heb zal ik me wel melden. Kennis wil ik iig wel delen want dit is iets wat je nog weinig ziet zeker met de huidige computers en tablets.
Heb je de naam van de post wasr de panelen vandaan komen. Lijkt me leuk om de handleiding (BVS) eens ervan te lezen.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: piet-spoor op 12 april 2019, 17:58:33
Hallo
Dit het NX tableau van Zutphen (richting Arnhem)
De komplete bvs vindt je bij klassieke beveiliging
Ben trouwens erg jaloers op je bedienstellen
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Servé op 14 april 2019, 10:20:28
Dit is inderdaad Zutphen. We hebben bijna alle panelen, nu alleen nog "even" werkend maken ;D
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Wim1969 op 14 april 2019, 12:05:57
Volgens mij een bouwer met erg veel plezier in de hobby (y) (y) en zo hoort het toch, en lekker  veel rijplezier ;)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 21 juni 2019, 13:56:41
Hallo iedereen,

Het is even geleden dat ik een update plaatste maar de werkzaamheden zijn nogal tijdrovend met weinig resultaat (hoewel dat natuurlijk wel mooi wordt)
Meerdere projecten heb ik momenteel tegelijk lopen:

Het bedieningspaneel van V-NX Zonnedael:
Ik ben eindelijk kunnen beginnen met de bedrading van het paneel zelf. Het was even uitzoeken wat ik nodig had en hoe. Helaas is t nogal een ingewikkeld project geworden. We praten over een stationnetje van amper 8 sporen binnen het bediend gebied en het paneel wat er over "waakt" heeft maar liefs 140 klemmen! Een hhop werk dus. Bijna alle onderdelen zitten erop en worden nu voorzien van de draden. Lastigste is om de diverse lampjes te bedraden. Vooral de wissellampjes die vaak vanuit meerdere punten aangestuurd worden moet ik met diodeschakelingen bedraden. Maar er zit schot in de zaak.
Grappig moment was toen ik bezig was met het solderen. Ik draaide toen bij een museumlijn een seinhuiswachtersdienst op een seinhuis in Simpelveld en bezoekers aan het seinhuis dachten dat dat de nieuwe bediening van de wissels ging worden.   ;D

Hekwerkjes maken:
De Action had fijne houtjes voor hekwerken de bouwen ipv telkens van lucifers de kopjes af te moeten halen. Meteen maar 2 zakken gehaald en een is al half leeg. De eerste 10m. hekwerk staat maar t kost veel tijd maar t resultaat is mooi. Nog 20m te gaan. Als de hekwerkjes aan de achterzijde staan (de helft van t totaal) kan ik van achteren naar voren werken en dat betekend dat de bovenleiding kan worden opgehangen (ook een monsterklus)

Overige:
Ik heb een 3-delige boerderij eindelijk geplaatst. Ik moest nog even kijken hoe deze kwam te staan. Hier volgt later nog een keer een foto van. Ik ga hier een moestuin bij maken en dat wordt iig een leuk hoekje op de baan.
Verder ben ik aan het denken om een wegbrug te bouwen maar dat is wat voor tussendoor. De baan Hoekdam heeft me daarvoor geinspireerd.

Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 28 september 2019, 13:51:44
Hallo iedereen.

Nu de zomer weer voorbij is kan het bouwseizoen weer beginnen. Nu is t ook weer wat aangenamer op mn zolder.
Echter heb ik niet geheel stilgezeten. Er kwamen wat verzamelobjecten voorbij die ik bij de baan ga plaatsen zodra deze klaar is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/herhaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cijferbak.gif)
Mn 2 gescoorde cijferbakken van station Roermond. Beide waren oorspronkelijk een bak met enkel het getal 6. Een betere was helaas niet beschikbaar maar ben zeer tevreden met deze 2. Van een heb ik de bak afgeschroefd en deze omgebouwd tot een herhaalsein (2 standen schakelbaar) en boven mn baan gehangen. De andere kan meerdere getallen tonen (4, 6, 8, 12 en knipperende 4). (het plaatje is een GIF maar werkt helaas hier niet.) Met wieltjes wordt deze verplaatsbaar en krijgt een plekje onder de baan. Het kwam toevallig zo uit dat ik deze combinaties kon maken.

Nu terug naar de modelbaan zelf:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190928_131701.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190928_131656.jpg)
Allereerst de beloofde foto's van mijn boerderij waar ondertussen een moestuin bij gemaakt is. Ik weet nog niet precies hoe ik de indeling er omheen maak maar zeker is dat er wat weiland komt met enkele koeien. Rondom de molen dacht ik aan een kudde schapen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190928_131714.jpg)
En ik heb aan mn bovenleiding gewerkt. Deze keer een makkelijk stuk. 3 meter vrije baan om een beetje de funfactor hoog te houden. In totaal heb ik van de 40 meter ongeveer 8 meter hangen. Ik gebruik een malletje voor de hoogtes en rij telkens kort proef met een motorloze blokkendoos omdat deze 2 pantograven heeft die het verst uit elkaar staan van al mijn materieel hoewel deze eigelijk nooit tegelijk op zullen staan. Ook isdeze tevens een handig hulpje tijdens het solderen.

Ook een belangrijk maar saai klusje was het verven van de afrastering. Ik heb een deel staan maar nog niet geverfd. Dat is nu dus ook gedaan maar kan dit beter voor het plaatsen doen dan achteraf heb ik gemerkt.

Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: MOVisser op 28 september 2019, 17:57:33
 (y) (y)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 10 december 2019, 15:06:08
Hallo allemaal,

Het is weer een tijdje dat er wat aan mn baan gedaan is. Dit heeft er onder andere mee te maken dat ik even elektrisch vast hang wat weinig energie geeft om door te pakken. (ik moet bepaalde seinen ergen 2de hands uithalen) Wel heb ik nog af en toe wat aan de bovenleiding gesleuteld en een paar vastgelijmde wissels vervangen.
Deze week heb ik de planning aangepast en ben ik gaan nadenken over mn stelknoptoestel voor het met armseinen beveiligd gedeelte van de baan. Dit stelknoptoestel moet voor mij ook mechanisch functioneren. Ik wil nl niet een wissel kunnen omzetten als een sein al bediend is. Na lang wikken en wegen kwam een onverwachte oplossing: LEGO.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191206_173752.jpg)
Een flink aantal jaren terug heb ik ooit een linialenkastproefopstelling gebouwd. Het betekend wel dat mn linialenkast niet in t toestel (schaal 1:5) past maar als een voet eronder geplaatst wordt en via assen uit Lego verbonden wordt. Op de assen komen contacten voor de bediening. Het een en ander wordt nog verder uitgewerkt. Op de foto is de proef te zien en de velden van het toestel (2x 24 velden) Ook zijn er 2 3d-geprinte stelknoppen te zien.

Verder wil ik nog wat kwijt over de elektrische bedrading onder mijn baan.
Ik heb een bepaalde standaard bedacht en afhangt van t aanbod aan gangbare bedrading.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191206_174006.jpg)
De ringleiding loopt ook echt rond en is op de "wal"doorverbonden tot een ring. Stekkers zijn DIN audiostekkers 8-polig Onder de modules lopen 2 4 aderige kabels waar de 4 gebruikte
voedingen over gaan. De voedingen hebben elk hun eigen kleur en lopen daardoor door beide kabels. Dat betekend dat vb. de witte draden van beide kabels de 24V+ en - zijn.
Ook de digitale rijspanning loopt over deze kabels (de gele draden)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191206_174028.jpg)
Daarnaast lopen tussen de modules telkens 2 12 aderige kabels op een 24 polige sub-D stekker. Een aantal aders loopt geheel rond. Dit betreft een toekomstig ATB-Systeem (beschikbaar voor slechts 1 lokomotief in een richting maar leuk om een ATB-kast werkend te hebben). De 25-polige stekkers zijn dus maar deels een ringleiding. Ook gaan er de bloksignalen overheen voor de koppeling tussen beide stations. (het zgn "trein van"en trein naar"signaal.)
Om de aders van de kabels uit elkaar te houden wordt genummerd volgens de weerstandencodering.
Deze stekkers worden ook gebruikt voor kabels naar de 3 seinhuisen (VNX-post T Zonnedael en de 2 stelknoptoestellen Post I en T Zonnedael GE





Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 december 2019, 15:12:25
24-polige sub-D, bestaan die? Ik ken wel de 25-polige want die gebruik ik standaard voor al mijn verbindingen.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 10 december 2019, 19:00:41
Excuus. Ik bedoelde natuurlijk de 25-polige. 1 pen gebruik ik bij deze baan niet. (bij een andere baan van een kennis heb ik de mantels van beide 12 aderige kabels gebruikt voor pen 25 en huis en zo een 26-polige stekker gemaakt.)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Timaximus op 10 december 2019, 19:55:25
Heel gaaf die cijfer bakken!

MvG,

Timaximus
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 11 februari 2020, 23:04:25
Hallo allemaal.

Hier weer een update van de werkzaamheden aan mn baan. Ik heb een weg gevonden in t elektrische deel van de baan en ben daar de afgelopen weken flink mee aan de slag gegaan. Ik heb inmiddels weer een paar honder meter! (ja t gaat hard) draad verwerkt in de baan en mn PLC is ook in dienst gekomen. Ondertussen doet een deel van de signalering het ook al. IK kan op het panneel al de trein volgen. De wissels zijn bedienbaar met de hand (wisselsleutel) maar de signalering werkt nog niet volledig. Ik heb ruzie met de diodes.
Wat is er in t kort allemaal gedaan de afgelopen 2 maanden:
- De bedrading onder de baan is op de verlichting na bijna klaar. (Het e.e.a moet nog getest worden maar daar is de relaiskast/VNX-tableau nog niet klaar voor)
- De spoordetectie is omgebouwd van 12 naar 24V ivm de bedrijfzekerheid. Ook bleek ik een foutje gemaakt te hebben aangezien de herhaalrelais met de + schakelen en de printen met de -. Dat werkt dus niet.
- Het VNX tableau is bijna volledig aangesloten. (144 aders waarvan nog een +/- 40 te gaan)
- De PLC is deels geprogrameerd en ik kan daardoor de wissels al met de hand bedienen d.m.v. de wisselsleutels op het panneel. Tijdens het omlopen knippert de standmelding een paar seconde waarna de standmelding vast blijft branden tot de sleutel in 0-stand staat.
- De kabels tussen de baan en het VNX-tableau zijn aangesloten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20200206-080118_Video_Player-1.jpg)
Een trein op deze foto verlaat links het station (rijrichtinglampje brandt geel onder de pijl naar links. Als deze van links komt brandt er een rood lampje onder de pijl naar rechts. Ik denk alleen dat de witte led's wat aan de felle kant zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20200211-223823_Gallery.jpg)
Wissel 17A/B is omgelopen in de normale stand d.m.v de wisselsleutel.

Wat staat voor de komende maand op de kluslijst:
- De bedrading voor de seinen in het VNX-tableau (relaiskast) aanbrengen.
- testen van de laatste bedrading onder de baan.
- standmeldingen van de wissels werkend krijgen (er is een oplossing zonder diodes)
- Verder programmeren van de PLC. Het instellen van de rijweg moet aan de buitenkant zo werkelijk getrouw mogelijk worden. Dat betekend dat bij het drukken van de knoppen voor de rijweg eerst de wissels omlopen en vergrendelen en daarna pas het sein uit de stand stop komt en de rijweg ook netjes afgereden wordt. Dit is de grootste klus en wordt in stappen gedaan.

Mocht t me te even te veel worden dan kan ik als alternatief natuurlijk nog verder met het landschap.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 27 februari 2020, 14:48:39
Weer een nieuwe update.

Momenteel ben ik druk bezig met programmeren en het corrigeren van bedradingsfoutjes. Er komt steeds meer leven in het V-NXtoestel. Ook op de baan zelf begint er meer leven te komen. Helaas had ik een crash met de VM-ware. Om de PLC te programmeren maak ik gebruik van VM-ware omdat het plcprogrammeerprogramma alleen werkt onder XP. Ik kan nog geen backup maken anders dan t complete VM-programma te kopiëren voor ik begin. Ik moest dus helemaal opnieuw beginnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/k20200226_160438.jpg)
Steeds meer lampjes werken. Er is een rijweg van links naar rechts over spoor 1 ingesteld en t sein tont een beter beeld dan rood. (2de gele lampje) Ook is er een rijweg van spoor 2 naar links ingesteld maar staat t sein nog op rood (slecht zichtbaar).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PLC.jpg)
Voorbeeld van een stuk programma. Het aansturen van de ATB-bel. (oa. bekend van het 3x rinkelen bij bereiken van de snelheid na remopdracht.) Voor electronicaliefhebbers zijn bekende symbolen te zien en dat klopt. De programeertaal is Functieblokdiagram wat gebruik maakt van symbolen uit de electronica.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/k20200227_122619-1.jpg)
En we hebben een sein uit de stand stop. Seinbeeld is Geel knipper. Rijden op zicht naar kopspoor 11.

Wat heb ik de afgelopen weken gedaan:
- Aan het programma is flink gesleuteld. Ik heb daar nog veel werk aan. Momenteel kan ik op de doorgaande sporen in beide richtingen een automatische rijweg instellen. Echter zit er ergens nog een bedradingfout waardoor niet alle seinen uit de stand stop komen. Een automatische rijweg wil zeggen dat de 2 hoofdsporen als automatisch blok werken en achter de trein de rijweg weer automatisch wordt ingesteld. Ik wou hier mee beginnen om ervaring op te doen in het stappenplan voor een zo goed mogelijke nabootsing van de werkelijkheid. Je ziet bij het instellen van de rijweg ook eerst de wissels omlopen voordat het sein uit de stand stop komt.
Ik heb ook een begin gemaakt met een rijweg voor rijden op zicht (geel knipper) (stapje moeilijker) van en naar een kopspoor. Die werkt nu ook en moet ik nog een 54x herhalen aangezien ik 56 verschillende rijwegen heb. Op het laatst pas maak ik de normale rijwegen. Meeste werk zit het in de voorwaardes. Zo kan een rijweg tientalen voorwaardes hebben van andere rijwegen die niet ingesteld moeten worden. Werk zat dus.

- De bedrading is voor 95% klaar. Athans het VNX-gebied (2/3 van de baan). Ik wacht nog op bestelde onderdelen. Aan de kant van de klassieke seinen moet nog een deel gedaan worden maar dat komt later als ik daar de toestellen voor ga bouwen. Er is wel al het e.e.a gedaan in het verleden. Electrisch wordt dat stukken eenvoudiger.

- Ik kon de verleiding niet weerstaan en ben toch aan t ATB-project begonnen. Het zal wel even duren voor dat dat af is maar t geeft afleiding.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/k20200219_182410-1.jpg)
De ATB-kast in aanbouw. De meter geeft straks de snelheid aan van een dummy-lokomotief met het zelfde adres als de locomotief die daadwerkelijk rijdt. Ik begrens de spanning van de dummydecoder tot 0-10 volt en dat gaat naar de PLC. Die controleert of de snelheid niet te hoog is. Langs de baan komen readcontacten bij de seinen die aan de plc aan geven in welk snelheidsgebied de locomotief rijdt. (afhankelijk van de stand van t sein.) T werkt maar voor 1 locomotief in 1 richting maar vond t gewoon leuk om te bouwen. Bijzonderheid is dat ik straks ATB heb met klassieke armseinen.  ;D. Er komen nog rijrichtinglampjes op de kast. (front/sluitsein decoder).

Tot een volgende update.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Hlv53 op 27 februari 2020, 19:38:37
Wow...
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 31 januari 2021, 17:44:27
Hallo allemaal,

Na een lange stilte weer een post. Intussen is er van alles gedaan. Omdat de afgelopen half jaar alleen programmeerwerk is geweest vond ik dat niet het vermelden waard. Helaas ben ik er nog niet mee klaar maar gelukkige omstandigheden  in 2020 verhinderen dat momenteel. Aan de baan zelf wordt daarom voorlopig niet gewerkt.

Echter zit ik niet stil. Ik heb ondanks die omstandigheden kunnen werken aan een grote wens om rijtuigen van verlichting te voorzien. Daar heb ik me de afgelopen maanden mee bezig gehouden.

Eerder heb ik verteld over het V-NX tableau wat ik aan het bouwen was. Ik moet alleen nog het programma afwerken en dan is het klaar. Ook heb ik het gehad over 2 stelknoptoestellen voor de andere helft van de baan. Daar hoef ik niet voor aan de baan zelf te sleutelen om daar mee te beginnen. Na lang dubben over de mechanische uitsluiting zoals vb met Lego heb ik besloten om dat even te laten liggen en de rest alvast te bouwen. Later kan dat alsnog in de voet van de toestellen gemaakt worden.

(https://klassiekebeveiliging.com/Foto/images/kIMG_3380.jpg)
Voorbeeld 1:1 van het toestel van een van de seinhuisen van Groningen

Vandaag heb ik een proefopstelling gemaakt van een losse stelknop en de contacten. Deze is geslaagd. Ook zijn de knoppen na het bemachtigen van een voorbeeld opnieuw gemaakt maar nog onbewerkt zwart.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stelknoptoestel.jpg)
De bouwtekening van de toestellen. Beide worden even groot. 24 velden schaal 1:4 Onder dit toestel komt in de toekomst de linialenkast. Ook enkele componenten geplaatst waar ze ongeveer in het toestel zitten. Het toestel wordt van hout gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitlegstelknop.jpg)
Een bovenaanzicht van de onderdelen. Als voorbeeld een seinknop (rood) en wisselknop (blauw) De oude blauwe en rode knop voor de zichtbaarheid er bij geplaatst. De gele knop is het het grote voorbeeld (een overwegknop)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stelknop-proef.jpg)
De proefopstelling van een seinknop waarmee slechts 1 sein/rijweg in te stellen is. Er kunnen ook 2 seinen/rijwegen worden ingesteld door of naar links of naar rechts te draaien. Achterin een 4-kant plaatje wat afdwingt de knop slechts vast te kunnen zetten in de 0 -90 of 90 graden stand Het kroonsteentje heeft hier de functie van tegennok. Bij een wissel is dat 0 en -45 graden. om de knop te bedienen om deze 2 mm naar voren getrokken worden voordat deze gedraaid kan worden. Op de as zou ik meerdere contacten kunnen zetten. Op de as komt ook een tandwiel voor de koppeling met de liniealenkast. Over eventuele werkende melders boven de knoppen (zichtbaar op de foto van het grote voorbeeld moet ik nog nadenken.

Al met al toch weer wat werkzaamheden rondom de baan gedaan. Voorlopig werk zat ook zonder aan de baan te werken.

Stel gerust vragen.
Tot de volgende update.

Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 28 februari 2021, 14:56:06
Hallo allemaal,

Een nieuwe update van het bouwen aan mijn baan. Deze keer weer wat over een van de twee bedienplekken van m'n rangeerstation Zonnedael goederen.
In mn laatste bericht heb ik verteld over een proefopstelling. De afgelopen tijd ben ik daadwerkelijk begonnen met de bouw van een van de twee toestellen Post T. Als deze naar wens afgebouwd is dan ga ik Post I bouwen. Beide moeten ook zoals eerder vermeld een linialenkast krijgen voor uitsluiten van tegenstrijdige bewegingen maar dat komt pas later. Ik ben nog bezig met het bedenken van de componenten hiervoor. Helaas is mijn 3d-printer kapot en kan ik geen nieuwe onderdelen meer maken momenteel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stelknop4.jpg)
Daar staat hij dan. Het eerste toestel in grove vorm. Op 1 na zitten alle velden erin. Ook de assen van de linialenkast al zitten ern og geen linialen. De linialen horen normaal achter de voorplaat te zitten en de contacten onderin. Hier heb ik i.v.m. ruimtegebrek niet gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stelknop2.jpg)
Een detailopname tijdens de opbouw. Een 3-standenknop in de stand naar links. In de middenstand raakt een nok de rode drukknop en deze knop kan ook nog naar rechts gedraaid worden. Op de achtergrond is de 4-kante nok zichtbaar die afdwingt samen met de nokken dat de knop slechts in 3 standen blijft staan. Individueel dwingt de nok om net als in het echt de knop om te draaien eerst de knop uit te trekken (2mm naar voren)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stelknop3.jpg)
Een detailopname van de 2-standenknop in de gedraaide stand (90 graden naar rechts) Deze opstelling wordt zowel voor seinen als wissel gebruikt. In mn vorige bericht had ik me daarin vergist. In werkelijkheid is er nl nog een 45 graden stand voordat het sein of wissel wordt bediend maar dat is voor deze schaal wat te complex.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stelknop5.jpg)
De losse onderdelen van een as. Links de 2 soorten knoppen nog niet geheel geschilderd. Daarnaast een pennenveertje voor de trekbeweging. Daarnaast de tandwielen voor de koppeling met de linialenkast. Daarnaast een elektrisch contact. Daarnast de 3 nokken voor de conacten te bedienen. Een 3 standencontact voor de linkse en rechtse stand en een middenstandcontactnok. Daarnaast de 2 standennok en helemaal rechts de vierkante nok. Achter in de kast zit een strip waartegen de vierkante nok in de eindstanden rust.

(https://klassiekebeveiliging.com/Foto/images/Rmo002.jpg)
Nog een voorbeeld van een stelknoptoestel. Rotterdam Rechter Maas Oever. (klassiekebeveiliging.com Foto W. Vos)

Wat is de status momenteel. De kast is grof klaar. Echter voor wat signalering komt er nog een lampenbalk op het toestel zoals hierboven in het voorbeeld is weergegeven. Met enkele schakelaars en LED's erin. Verder moet ik de zaak natuurlijk nog schilderen in een groene kleur en een zwarte voorplaat met witte veldlijnen en nummers. Ook de opschriften volgen nog maar die maak ik op de pc en plak ik dan op het toestel.(in werkelijkheid waren het kunststoffe of metalen plaatjes met tekst. Daarnaast ben ik nog aan het nadenken wat ik met de elektra doe. De bedoeling is vb dat de seinen op rood gaan na het passeren van de trein zoals in werkelijkheid en dat bij het uitschakelen van de beide toestellen de seinen als automatische blokseinen functioneren. Als de linialenkasten functioneren kan de elektra eenvoudiger.

Tot de volgende update.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 02 mei 2021, 15:59:55
Hallo iedereen,

Het is weer een tijdje terug na de laatste update. Mede door een verhuizing en samenwonen ligt het werk aan de modelbaan zelf stil. Maar ik heb niet geheel stil gezeten. Het project stelknoptoestel is weer wat stappen gevorderd. Optisch is het eerste toestel bijna klaar.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9be030e6-b9f4-4ac2-b387-bedb9c8dc376-608ea44672071.jpg)
De huidige stand. Alle opschriften zitten op het toestel. Alle knoppen zijn aangebracht. Rest nog wat klein schilderwerk en de bevestiging van de achterplaat met toegang tot de contacten, klemmen en de linialenkast. De blauwe knoppen zijn voor de wissels, de rode voor het vastleggen van de rijweg en de bediening van de seinen en de groene links voor het bepalen van de keuze voor 2 rijwegen via welk wissel en de rechter voor het uitschakelen van het toestel. Op het toestel ook wat lampjes voor o.a. de aankonding van de trein, de status van het blok naar het volgende station en de status van 2 seinen. Alleen de meldvensters zijn nep. Dat is momenteel me nog te ingewikkeld om t functioneel te maken en had weinig meerwaarde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d7190acb-fbd5-400e-bf04-f25d0bab7861-608ea44dc26ef.jpg)
Een detailopname van het toestel

Wat moet er nog gebeuren aan het dit toestel:
- Afwerkpuntjes met verven (beschadigingen en uitgelopen verf onder de tape)
- Glasplaat op linialenkast vast zetten.
- De volledige bedrading ontwerpen en inbouwen. Hangt af van hoe linialenkast functioneert.
- Achterplaat vast maken. Hierop komen de klemmen voor de bedrading.

Alleen punt 1 en 2 voer ik uit. Daarna bouw ik met de kennis van het eerste toestel een tweede toestel. Namelijk post I. Pas als beide toestellen optisch klaar zijn ga ik verder met de bedrading en de linialenkast. Dan is mij ook duidelijk hoe die moet gaan worden. Beide toestellen komen aan de module te hangen waar ook het seinhuis op staat. Dat betekend dat ze 1,5m uit elkaar hangen. Beide toestellen zijn uitschakelbaar. (de doorgaande sporen over het emplacement werken dan als een automatisch blokstelsel) Samen met het V-NX toestel welke ook uitschakelbaar is heb ik dan 3 seinhuizen.

Wanneer het werk aan de modelbaan zelf verder gaat weet ik niet. Gisteren heb ik probleemloos kunnen rijden. Binnenkort wordt deze gedemonteerd voor transport. Er is echter een probleem waar ik niet op gerekend heb: Het V-NX tableau past niet door het trapgat van de zolder. Deze zal in 2 stukken gezaagd worden en in het nieuwe huis weer aan elkaar geschroefd worden. Zal je net zien. Denk je ergens lang te blijven wonen en dan 15 jaar daar wonen. Bouw je iets wat niet demontabel is en een jaar later komt samenwonen ter sprake. Gelukkig heb ik wel een vriendin die mijn hobby kan waarderen. De modelbaan bestaat uit 11 handelbare modules. Voor transport hoef ik alleen de vleugelmoeren los te gooien, stekkers te verwijderen en dan kan deze opgepakt worden. Bij enkele module moet ik echter de bovenleiding deels los halen en bij een paar modules is de rails bij de overgangen nog niet doorgezaagd.

Tot de volgende update. Dat zal waarschijnlijk de eerste beelden bevatten van toestel nummer 2 en de demontage van de modelbaan. (met daardoor beelden die ik normaal niet kan maken) 
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: RikJ op 02 mei 2021, 18:10:48
Oh wauw, gaaf. Tijd om dit te volgen  (y)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Bert Senden op 02 mei 2021, 19:38:23
Joost, nogmaals, dit heb je prachtig gemaakt. (y)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Peter Kleton op 02 mei 2021, 22:57:55
 Het ziet er heel herkenbaar uit!  (y)

Toch heb ik nog wel een vraag/opmerking :
Als je baan electrisch klaar is en alle bedienings middelen werken zoals bedoeld , hoeveel mensen gaan jouw baan dan bedienen ?
Je gaat hem toch niet alleen bedienen?
Ik had ooit een baan met station Dordrecht, analoog ,H0, met een NX beveiliging .
Ik ken de schakelingen daar van ,en heb ze vereenvoudigd gebruikt. Ik had zelfs een doorkoppelingsschakeling gemaat ,om minder hoeven te bedienen.
Mijn baan was redelijk groot, de treinen reden door een hondenbot. Helaas waren de rijtijden over de baan zo kort, (En bij jouw zijn het ook geen tientallen meters ) dat wanneer de ene trein het station uitreed, ik opnieuw de knoppen kon bedienen voor de volgende trein.
Met andere woorden : Als er een paar treinen reden ,kon ik niets anders meer doen dan knoppen drukken,en  dat is even leuk omdat het goed werkt, maar het is niet meer ontspannen met je baan bezig zin.
Later heb ik heel veel geautomatiseerd. Het is dus goed ,dat je al bedacht hebt om het kleine station met de NX uitschakelbaar te maken.
Maar ook het goederenstation  zal je genoeg werk aan hebben met het stelknoppen toestel. Vergeet niet dat je de knopen na vertrek van de trein ook weer terug moet leggen !
Sukses er mee.
Peter
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 03 mei 2021, 15:27:22
Peter,
Doordat de drie seinhuizen elk apart uitschakelbaar zijn kan ik de baan alleen bedienen. Ik snap je vraagtekens. Een trein kan op 1 locomotief na gewoon door rood rijden. (Een locomotief krijgt een zelf bedacht ATB systeem) Het blijft opletten. Door mijn intresse in de (klassieke) beveiliging van spoorwegen heb ik voor deze opzet gekozen. Ik wil de bediening zo werkelijk getrouw nabootsen. Enkele wissel moet je dan ook ter plekke (met schakelaar aan de rand van de module) bedienen.
Als een seinhuis uitgeschakeld is werken de seinen in dat gebied automatisch. Niet geheel werkelijk betreft het gedeelte met klassieke armseinen maar t moet uiteraard well leuk blijven. De rijafstand tussen beide stations is 1 blok van ongeveer 3 meter. Ik zou meer treinen achter elkaar kunnen laten rijden maar t idee is met eenmansbediening dat er maximaal 2 treinen rustig steeds hun rondjes rijden en er 1 goederentrein tussendoor fietst of een rangeerbeweging bezig is. Met meer mensen aan de baan is er natuurlijk meer mogelijk.
Ik heb ook een stationsklokje (wandklokmodel) die ik versneld kan laten lopen om een dagritme na te bootsen om op dienstregeling te kunnen rijden.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Peter Kleton op 03 mei 2021, 18:23:40
 OK,
Ik snap het.  :D
Een van de drie posten is bezet  door jou , de andere twee staan uitgeschakeld en er rijden maximaal 3 treinen tegelijk rond.

Maarre ...,stoppen de treinen nu zelf voor een onveilig sein of moet jij je trein  (en ) volgen en op tijd stoppen ?
Of doet de ATB dat dan als jij het niet doet ,grijpt die in ?
 Of doet het besturingssysteem dat aan de hand van de stand van de seinen ?

Het stelknoppen toestel is knap mechanisch gecompliceert, maar je er echt linealen in om routes uit te sluiten ?
Ik heb nog wel een tekening hoe de contacten allemaal zitten.
Groeten .
Peter
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 06 mei 2021, 18:02:17
De werking van mijn ATB:
De ATB kan ik momenteel slechts werkend krijgen op 1 locomotief. Rijdt deze te hard of door stoptonend sein dan valt de hele baanspanning weg.
De ATB-instalatie krijgt de volgende gegevens binnen: De snelheid die er geldt doordat de locomotief op de baan over bakens (readcontacten in t spoor) rijdt die afhankelijk van de stand van het sein naar de PLC een puls sturen welke snelheid op dat moment geldt. (via contacten van de seinstand wordt de puls van het readcontactje doorgegeven naar de juiste ingang van de PLC.  Die loc  is de enige met een magneetje tussen de wielen. Dus bij een geel sein krijg je een puls 40km/h. De snelheid krijgt de PLC binnen van een dummyloc (voor de decoderbelasting) die hetzelfde locadres heeft als de loco op de baan. Het 0-10Volt signaal dat op de motor van de dummylok staat wordt omgevormd en ingelezen door de PLC. 0-10 Volt staat voor 0-120 km/h (de loc kan niet harder dan 130kmh en de orginele ATB kast komt ook uit een lok die maar maximaal 130km/h kon). Het signaal 0-10V  wordt in de PLC ingelezen op 4 ingangen die staan voor 40-60kmh, 60-80 km/h, 80-120km/h en 120km/h-130 km/h. Rijdt die lok 65 km/h dan zijn de eerste 2 ingangen hoog. Rijdt de lok te hard dan krijg je eerst een belsignaal en rode lamp. Daarna gooit de ATB de baanspanning uit en moet je resetten. Je kan de ATB ook buitendienst zetten met de blauwe knop. Ook de bekende belslagen klinken. (die orginele bel zit in t kastje).
Omdat t te omslachtig is om telkens Voor en na het V-NX station de ATB in en uit te moeten schakelen heb ik dus ook op het klassiek gedeelt ATB.
Helaas een erg ingewikkeld verhaal. Dus: 1 lok kan met ATB rijden en stop dus als je door rood rijdt. De rest knaalt gewoon door als je niet oplet. Een nadeel van de manier van aansturen van de baan. Misschien lukt me dit in de toekomst te te verbeteren.

Het stelknoptoestel
Het stelknoptoestel is nog in ontwikkeling. De linialenkast wordt een grote uitdaging waarvan ik nog niet weet of ik het wel voor elkaar ga krijgen. Ik moet naast de mechanische koppeling ook sperren maken die verhinderen om 2 treinen tegenover elkaar te zetten als beide toestellen t.o.v elkaar tegenstrijdige dingen kunnen doen. Ik heb orginele tekeningen (handboek spoorwegtechniek) en zelfs toegang tot de orginele onderdelen en 1 toestel om ze te bestuderen. Ik denk echter om het systeem te gaan gebruiken van een mechanisch handeltoestel type S&H omdat die onderdelen makkelijke verkleind na te maken zijn. Erg ingewikkelde nokken verwacht ik momenteel niet.
Beide toestellen zijn trouwens tegelijk in dienst of doorgeschakeld maar kan ze wel elk apart doorschekelen. Maar goed. het hoeft dit jaar nog niet klaar. T is een project in afwachting van de verhuizing. Ik ben trouwens aan het denken om naast mechanisch ook electrisch het e.e.a. te beveiligen. Dus dat je een wissel knop wel kan omleggen maar er niets gebeurd als daqt niet mag. Dat in afwachtig tot een werkende linialenkast.
Groet,

Joost


Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 14 mei 2021, 16:06:11
Hallo iedereen.

Dit weekend start ik met stelknoptoestel nummer 2 (Post I). Maar ondertussen heb ik niet stil gezeten. Eindelijk heb ik een begin kunnen maken met de linialenkast in de vorm van een testopstelling. Ik liep direct al tegen uitdagingen aan zoals verwacht. De verschillende nokken. Ik heb diverse documentatie van nokken alleen is het nu uitvinden welke nokken ik nodig heb. Zoals eerder vermeld wordt mijn linialenkast afgeleid van de toestellen type S&H. Alleen zijn hier de assen van de krukjes tevens de bediening van de seinen en wissels. Ik had ook de originele tekeningen van het stelknoptoestel kunnen gebruiken maar dat is denk ik te fragiel op deze schaal.
Tussen de bouw van het 2de toestel ga ik rustig verder met lezen en nadenken over de nokken. De proefopstelling is voor mij geslaagd. het heeft aangetoond dat het mogelijk is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210514-154046-609e8017af171.jpg)
De proefopstelling. De linker as is van een wissel. de middelste 2 van een sein. De rechter doet niet mee. Bedoeling was dat het wissel bepaalde welke van de 2 seinen bediend mocht worden. T is slechts een test en klopt nog niet geheel.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Bert Senden op 14 mei 2021, 18:09:34
Een prachtig stukje modelbouw.  (y)

Gr. Bert.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 16 mei 2021, 13:13:11
Hallo iedereen.

Gisteren is gestart met de bouw van toestel nummer 2 Post I. Deze zal er bijna hetzelfde uit zien. Belangrijkste verschillen zijn dat de knoppen in spiegelbeeld staan t.o.v. post T en dat er natuurlijk een iets ander aantal knoppen zijn met een tevens natuurlijk een andere benaming..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210515-154557-60a0fa7d39ba1.jpg)
Na een half uurtje zagen en een uurtje boren waren de verschillende delen klaar voor montage. De twee platen met de vele gaten zijn voor het plaatsten van de contacten. Verder nog wat platen waar kleine gaten in zitten. Daar gaan de knop-assen en linialen-assen doorheen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210515-170252-60a0fa7807646.jpg)
De ruwbouw. Nog alleen gespijkerd. Vandaag verder vast zetten met schroeven
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Thai-Bundesbahn op 16 mei 2021, 13:25:17
Ik sta helemaal paf. En dit is ook allemaal functioneel. Heel knap  (y)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Reinout van Rees op 16 mei 2021, 20:22:22
Gaaf project!

Die nokken enzo, worden die goed genoeg op het draadeind vastgehouden door die ene moer aan beide kanten? Tenminste, zo lijk ik het op de foto's te zien. Hoewel er bij de rechter as in de proefopstelling een tweetal moeren te zien is.

Enfin, benieuwd naar je oplossing :)

Reinout
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 16 mei 2021, 20:31:23
Hallo allemaal.
Allereersr bedankt voor jullie reacties.

De assen zijn van draadstang M3. De nokken worden aan beide zijdes geborgt door een moer en teven aan een zijde een veerring. Mogelijk ga ik nog loctite schroefdraadborging gebruiken. De nokken zelf zijn ook van schroefdraad voorzien. Na het printen nageboord en dan getapt.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: Reinout van Rees op 16 mei 2021, 21:13:19
Ah! Dat de nokken zelf ook een schoefdraad hebben, dat is dan de oplossing. Netjes.

Reinout
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 30 juni 2021, 14:26:53
Beste volgers,

Weer een nieuwe update. Doordat t weer zomer is liggen de werkzaamheden aan de baan haast stil. Toch een kleine vooruitgang. De linialenkast van de stelknoptoestellen. Ik heb besloten om toch maar voor de aluminium strippen 10x1x100mm te gaan uit de bouwmarkt. Deze zijn mooi stevig en kant en klaar. Op de onderstaande foto heb ik de nokkenmal klaar liggen met daarop nog een losse liniaal. De voorkant van het toestel bevindt zich na inbouwen aan de onderkant. De beugels om deze netjes op z'n plek te leggen moet ik nog maken. Evenals de linialenkammen die in de toestellen komen te zitten. Zodra deze klaar zijn kan ik daadwerkelijk met de linialen aan de slag. Mogelijk dat eind juli de eerste liniaal in een van de toestellen zit. Met deze mal kan ik buiten de toestellen de linialen van nokken voorzien waardoor ik meer bewegingsvrijheid heb. De nokken die niet van toepassing zijn draai ik weg of negeer ik. Ik moet per toestel 4 kammen maken om storingen te voorkomen. De 2 buitenste kammen houden de linialen op hun plek zodat ze er niet uit kunnen vallen. Ook wordt elke liniaal van een veer voorzien. De 3 standenknoppen worden voorzien van een tandwieloverbrenging zodat straks alle linialen dezelfde kant op schuiven om te controleren/vergrendelen. Hiervoor heb ik speciale nokken ontworpen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210626-075544-60dc5f58b7ab1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210626-075544-60dc5f58b7ab1.jpg)

In de volgende update hoop ik de eerste gemonteerde liniaal te kunnen laten zien.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: HuubvG op 30 juni 2021, 16:17:45
Knap hoe je dit aan het uitdenken / maken bent.
Begrijpen doe ik het niet echt, het gaat mij boven de  :police: . Hoeft ook niet.
Maar volgen wel, reuze interessant.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 20 augustus 2021, 20:54:00
Hallo allemaal.

Helaas geen bouwupdate maar een demontage-update.

Tja en dan is het toch echt begonnen: De demontage. Gelukkig geen sloop maar de modelbaan moet uit elkaar voor de grote verhuizing. Afgelopen 2 weken heb ik voorzichtig alle modules van elkaar losgekoppeld. Hierbij moest een deel van de bovenleiding gedemonteerd worden en op een aantal plekken was de rails nog niet doorgezaagd. Het spannendste was de module met brug over het kanaal maar dat viel gelukkig mee. Hier en daar bleef wel een module plakken. Tip voor iedereen: kijk uit met lijm bij bakovergangen. Bij een was ik een half uur bezig om zonder schade de boel los te krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modules-611ff668db8c4.jpg)
Enkele modules wachten de verhuizing af. De plank met rode knop is mijn programmeerspoor met noodstop.

Helaas had ik wel een serieus probleem met het V-NXtableau. Ik had 2 jaar geleden niet voorzien dat ik zou verhuizen laat staan zo snel. Deze paste helaas niet door het trapgat. Gelukkig heb ik deze zo kunnen doorzagen dat met weinig werk deze weer tot een geheel gemaakt kan worden. Zij het dat er wel wat plamuur en schilderwerk nodig is.

Verder heel veel bedrading gedemonteerd op mijn zolder (Huurhuis) voor her-montage in mijn nieuwe huis. Hier viel dus ook de verlichting, noodstop en voeding van de modelbaan onder. Alles komt weer terug in het nieuwe huis. 

Zoals vele schakel ik voor mijn verhuizing een verhuisbedrijf in. Echter mijn modelbaan zal ik zelf verhuizen. Niet dat de verzekering dat niet dekt maar ik wil niemand iets kunnen verwijten en al krijg ik wat van de verzekering. Ik verlies veel tijd in het herstel. Mijn auto heb ik mede gekocht met de voorwaarde dat er een module in zou passen. Dat komt nu goed uit.  ;D

Voorlopig zal er weinig met de baan gebeuren. Tot de sleuteloverdracht in september/oktober blijft de baan in delen op mijn zolder staan. Daarna zal elke keer als ik naar mijn nieuwe huis ga een module mee verhuizen. Verwachting is dat pas eind november in ieder geval de modules weer zo aan elkaar zitten dat er gereden kan worden.
(Het V-NX tableau en de stelkoptoestellen zijn alleen voor de wissel- en seinsturing. Zonder hun werkt de baan ook alleen blijven alle seinen op rood staan en doen de wissels het slechts handmatig)
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 25 oktober 2021, 12:01:50
Hallo,

Nu ik de sleutel van het nieuwe huis heb is het verhuizen van de baan begonnen. Gelukkig had ik er rekening mee gehouden toen ik de baan was gaan bouwen. De modules zijn bijna allemaal al verhuist. Ten tijden van het typen van dit bericht ligt de laatste module in m'n auto te wachten op definitief transport. Ook daar een geluk. Ik heb bij het kopen van mijn auto toentertijd de eis gesteld dat er minimaal een module erin moest passen en dat komt nu dus goed uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-171031-61767ef48b4c2.jpg)
10 van de 11 modules liggen al op de nieuwe locatie. Dit is ook de plek op zolder waar ze later opgezet worden. Grote verschil met de oude locatie is dat ze dwars komen te staan en niet in de lengte van de zolder.

Er is ben ik bang wel een probleem: De CV ketel hangt waarschijnlijk in de weg. Even kijken wat mogelijk is.

Tot een volgende update. Of over de baan zelf of de aansturing. Er is momenteel nog geen datum dat de baan weer rijbaar is.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 02 december 2021, 17:37:22
Hallo lezers van dit draadje,

We zijn weer een maand verder en de verhuizing is nu bijna afgerond. Omdat ik de zolder moest indelen zodat alle spullen er ook op passen moest ook de modelbaan weer worden opgezet. Hier kwam ik na de eerdere genoemde CV-ketel geen andere problemen tegen. Gelukkig past deze net langs t trapgat. Ook zijn enkele modules al mechanisch en elektrisch gekoppeld. Voorlopig blijft t daar bij. Zodra ik weer tijd heb (ik moet eerst m'n oude appartement leeg hebben) ga ik op de plek van module 11 (waar de CV ketel hangt) een tijdelijke module maken zodat ik in ieder geval weer kan rond rijden tot de CV-ketel omgehangen is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211127-173244k-61a8f3a3956ef.jpg)
Zo staat de baan er nu bij. Ook een deel van het VNX-tableau staat al op zolder. Het relais/PLC gedeelte wacht op de logeerkamer tot t omhoog getakelt kan worden. Gelukkig kreeg ik t van mn oude zolder af. Als ze weer bij elkaar staan zullen de delen weer samen gevoegd worden tot 1 kast.

Wat gaat er de komende tijd gebeuren als de tijd er voor is:
- De voedingen voor de baan weer monteren. Deze hingen op de oude zolder aan de muur. Dat moet nu weer gebeuren. Maar de zolder mist nog wat elektra.
- Tijdelijke module om de CV-ketel heen. Hopelijk kan dit ook zonder dat de bogen te krap worden.
- Koppelen van alle modules en proef rijden.
- Het VNX-tableau weer in elkaar zetten. Gelukkig is dat voornamelijk cosmetisch werk.

Tot een volgende update.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 31 januari 2022, 16:09:07
Hallo iedereen,

Ondanks ik nog t nodige in het nieuwe huis te doen heb heb ik wel wat aan de baan kunnen doen. De baan is nu op 1 module na gekoppeld en er is al een stukje gereden. Ook de elektra aan de wal is weer gemonteerd. Alleen op de huidige plek van de CV-ketel ontbreekt nog 1 module en een stuk rek met verlichting boven de baan. Als de ketel omgehangen is (Groen licht is er al) dan kan t laatste stukje afgemaakt worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220122-153949-61f7f929cd6da.jpg)
De foto is gemaakt vanaf het punt waar een module nog ontbreekt. Het lijkt een op de oude situatie maar dan 90 graden gedraaid. Naast de burostoel een deel van het noodgedwongen uit elkaar gezaagde VNX-tableau. Deze wordt weer in elkaar gezet. In de ladekast onder de module op de achtergrond kan ik m'n treinen veilig opbergen. Hier heb ik er 2 van gebouwd en beide hebben de verhuizing overleefd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220108-151126-61f7f96dd9be8.jpg)
Ook de noodreminstalatie hangt weer en functioneert. Nu is betere te zien hoe deze werkt. In het pijpje een stukje ijzer aan een trekdraad welke je wegtrekt bij nood en de schakelaar zal schakelen.

En omdat de locatie van de baan gewijzigd is zal de werknaam van de baan ook gaan wijzigen. daarover de volgende keer meer. Ook over een mogelijke tapijtbaan (Marklin)welke ik van mn schoonvader heb gekregen. Daar begin ik een apart draadje over.
Tot de volgende update.

Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 20 februari 2022, 16:02:57
Hallo Iedereen.

Stiekem ben ik toch weer verder gegaan met de baan her op te bouwen. Nadat eindelijk het laatste deel van het VNX-tableau naar de zolder kon is dit weer samen gebouwd. Er moet nog wat cosmetisch aan gesleuteld worden (de zaagnaden wegwerken) en enkele versterkingsbeugels gemonteerd worden. Ook de panelen zitten er weer in en elektrisch is het toestel weer compleet. Echter toen ik de spanning er weer op gezet had begonnen de eerste storingen zich te vertonen. Ik moet nog uitzoeken waar deze zich bevinden. Bezetmeldingen komen niet binnen en ik kan nog geen rijwegen instellen. Wissels kan ik wel al bedienen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220219-145627k-62125436c1d74.jpg)
Het VNX-toestel in de herbouwfase. OP de zijkanten zitten 2 fixeerpanelen zodat het toestel weer netjes aan elkaar gemaakt kan worden. Deze vervallen later weer.

Ook wou ik toch het rek al deels verder afbouwen. Wel zo dat deze deels gedemonteerd kan worden zodra de CV-ketel wordt omgehangen. Gezien de verbouwdrukte bij de loodgieters zal dit nog even duren. Doordat het rek uitgebreid is kan ik weer wat meer spullen kwijt. De verlichting onder dit deel van het rek hangt is nog tijdelijk aangesloten via een verlengkabel. Ik kon ook nog niet t rek afmaken omdat ik afhankelijk ben van houtafval van m'n werk. Als er leidingen geleverd worden komen deze binnen op van die mooie planken van 6m lang. Uitstekend geschikt voor het maken van rekken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220219-143307k-62125436c3251.jpg)
Zicht op de kant van de baan met een deels opgebouwd rek. Vlak na het maken van deze foto werd het VNX-tableau weer samen gebouwd.

Tot de volgende update.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 15 april 2022, 10:02:08
Hallo modelbouwers.

Na een tijdje stilte is er weer een kleine update. Omdat de inrichting van het huis uiteraard voorrang heeft is er weinig gedaan aan de baan.
Maar.... Hoewel er maar een paar klusjes aan de baan zijn gedaan hebben deze wel grote gevolgen voor de voortgang.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220409-101234-625924c14ca2b.jpg)
Tijdens het verbouwen van onze badkamer lukte het om de loodgieter de CV-ketel te laten omhangen. Een dag later werd al begonnen met het opbouwen van de baan. Helaas had uw auteur een steunbalk van het rek boven de baan verkeerd geplaatst waardoor de baan niet meteen goed aansloot.

De modelbaan is nu volledig opgezet. Nu kunnen kan ook de verhuisschade gerepareerd worden. Omdat het weer mooi weer is zal dat in een langzaam tempo gaan tot het weer richting de winter gaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220219-145627-625924bf4f732.jpg)
Het v-NX-tableau is ook weer in elkaar gezet. Wel moet de zaagschade nog hersteld worden. Ook heb ik deze al onder spanning gezet. Vrij snel werd duidelijk dat hier en daar wat verhuisstoringen in de baan zitten.

Tot een volgende update.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 20 november 2022, 15:59:16
Hallo iedereen.

Na een lange pauze kan ik weer wat melden over de baan. Bij sommige is de modelbaan een winterhobby. Zo ook bij mij. Omdat ik een nieuw huis had gekocht moest er nog geklust worden. Deze zomer was ook de tuin aan de beurt. Hierdoor lag t werk aan de modelbaan nog eens extra lang stil. Gelukkig kan ik niet alleen nieuws melden maar ook nog goed nieuws.
In de lente was de CV-ketel omgehangen om de baan weer volledig op te kunnen zetten. Daarna was de baan opgezet maar rijden was door verhuisschade nog niet mogelijk. Sinds deze week kan dan eindelijk gereden worden over de doorgaande sporen. Een aantal modules moesten nog gericht worden. Ook wat schade is hersteld en de rails is gepoetst. Helaas heeft het VNX-tableu nog wat werk. Deze hapert nog maar enkele rijwegen werken nog. Dat wordt nog even puzzelen. 

Verder is de werkplek van de baan nu geheel ingericht. De noodrem werkt. De verlichting is klaar en de bergruimte boven en onder de baan is ingericht.

Voorlopig zal er niet verder gebouw worden tot alle schade hersteld is. Gelukkig is dit vrijwel zonder kosten maar kost wel tijd.

Tot de volgende update.
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 14 november 2023, 14:40:21
Hallo iedereen,

Ja t is weer een jaar geleden. Er moest toch weer wat geklust worden. Het einde is in zicht en er is toch weer wat aan de baan gedaan de afgelopen tijd. Foto's volgen nog.

Verlichting:
Dit project is nu eindelijk afgerond. Op m'n oude adres had ik al een ledlint hangen maar dit is door storingen niet meeverhuist naar m'n nieuwe huis. Nu heb ik deze vervangen door een nieuwe en steviger ledlint. Deze wordt tevens aangestuurd door een PLC. Waarom? Dit biedt de mogelijkheid deze op een tijdklok te laten sturen. Nu heb ik laatst m'n stationskloksturing vervangen waardoor ik meer klokken kon aansturen. Een derde klok hangt nu bij de modelbaan. Tevens kan deze klok los van de andere 2 klokken sneller draaien. Deze is gekoppeld met de PLC van de verlichting waardoor er nu een dag/nacht schakeling is met zonsondergang en opkomst. In 4 uur tijd kan ik een dag versneld simuleren inclusief de bijbehorende lichtkleur. Ik kan daardoor volgens een dienstregeling gaan rijden.
Naast de 24-uurs cyclus kan ik ook handmatig de zonsondergang en opkomst inzetten in 40 seconde en de lichtkleur ook los bepalen.

De modelbaan zelf
Deze is nu rijvaardig voor demonstraties over de hoofdsporen echter verhuisstoringen moeten nog opgelost worden. Wel is de baan nu gericht en op laminaat geplaatst i.p.v. op de betonnen vloer. Dit was een fikse klus omdat de baan niet is gedemonteerd tijdens het leggen van de laminaat. Verder is t onderstel vervangen door een bevestiging aan de muur en enkele palen waardoor er makkelijker onder de baan gewerkt kan worden en plek is voor opslag.

De täppichbahn
Van m'n schoonvader heb ik een Märklinbaan (M) overgenomen. Deze is aangevuld met extra stukken rails type M. De bedoeling is om deze los op de woonkamervloer op te bouwen. Meestal met losse rails maar aangevuld met kleine eilandmodules zoals een overweg, uit en inrijsein, brug, tunnel en een keerlus module. De modules zijn slechts een 0,5cm dik multiplex plaat (oude palletafdekplaat) en op de keerlusmodule na slechts enkele decimeters groot. Afgelopen maanden heb ik hier de meeste tijd aan besteed. Er komen nog 2 bedienkastjes voor de schakelrails, seinen en de elektrische wissels. De baan is eigenlijk van de vrouw (Ja ook nog in het huwelijksbootje gestapt dit jaar) Dus we zullen er meestal samen mee rijden.

Wordt wederom vervolgt
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 22 november 2023, 15:18:28
Hallo iedereen,

De foto's van mijn vorige bericht

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231112-142636-655e0c6856999.jpg)
Verlichting in nachtstand. Let even niet op de achtergrond. Dit is nog een kale betonnen muur

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231112-142708-655e0c6a606f2.jpg)
De verlichting in een van de schemerstanden (Paars/Geel/Wit-blauw) Als het licht is brand de grote verlichting die feller is dan de witte ledstrip.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1031883091462029-655e0c6d10301.jpg)
De bediening van de verlichting. De aansturingskast hangt onder de module welke zichtbaar is op de achtergrond

Rest alleen nog de koppeling met de straatlantaarns. Deze is nog niet aangesloten op de module het dichts bij de besturingskast
Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 01 april 2024, 16:46:46
Het is al een tijdje geleden dat ik wat ge-upload heb. Het werk heeft ook even stilgelegen. Tussendoor kwam nog het project  Märklin-M-Teppichbahn. Het was ook nogal koud op zolder en ik had een doorbraak nodig. Nu ben ik weer een tijdje bezig en kan ik weer wat resultaat posten:

De baan zelf:
Deze werkt steeds beter. bijna alle verhuisstoringen zijn eruit. Ook de overgangen van de modules zijn bijna allemaal werkend. Er is flink gepoetst en gezogen. Er kan weer aardig gereden worden.

Zonnedael v-NX (Wordt Groenenberg)
Helaas geldt dat niet voor het v-NX-toestel wat een deel van de baan aanstuurd. Ik had met de bouw al een valse start waardoor er al tijdens de bouw fouten in het toestel zaten. Ook blijkt op de huidige locatie i.v.m. het schuine dak het huidige toestel schaal 1:1 eigenlijk te groot te zijn. Na wikken en wegen bleek gedeeltelijke nieuwbouw de makkelijkste oplossing. Het bovenste deel van het toestel (waar de bediening en signalering zit) wordt op schaal opnieuw opgebouwd. schaal 1:2. Hierdoor heb ik meer ruimte en kan ik de eerdere fouten in het toestel herstellen.  De bouw van het nieuwe panaal is al begonnen. Nu nog even wachten op de pakketbezorger voor de onderdelen om het af te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Vnx2-660ac43a5d062.png)
Het nieuwe paneel is zonder rand maar 40cm breed ipv 100cm Wel nog steeds 130 led's en 144 aansluitklemmen. De plaat is wit kunstof met daarover zwart vinyl folie. De sporen zijn uitgesneden na eerst op schilderstape de lijnen te hebben uitgezet.

Zonnedael GE (Klassiek)
En dan de doorbraak. Ik ben al een tijdje bezig met de stelknoptoestellen voor de wissels en seinen (zie ook eerdere berichten) De bouw van het toestel van post I is nu ook weer opgepakt. En heb ik eindelijk een idee hoe de weg zal lopen van stelknop tot wissel of sein. Er komt een lage kast met daarin de elektra voor Zonndedael GE waarop beide stelknoptoestellen komen te staan. Daartussen een signaleringstableau (bezetmelders). De relaiskast is inmiddels gebouwd. De elektra zal een stuk eenvoudiger worden dan Zonnedael vNX (Groenenberg) Al zullen er weer flink wat draden getrokken worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/stelknop-660ac43c2925d.png)
Het toestel van post I in aanbouw
 
Tot een volgende update.



Titel: Re: Zonnedael H0 jaren 50
Bericht door: seinhuiswachter op 06 april 2024, 19:30:12
Hallo lezers.
Ik kon niet wachten. Hier t resultaat na t aanbrengen van de componenten en opschriften. Helaas ontbreken de rode leds nog. Maar t eindresultaat is in zicht. Nu de bedrading nog. 144 draden lopen naar dit paneeltje straks. Dan volgt t zaagwerk. De kast aanpassen op t nieuwe toestel. Gelukkig was ik nog niet klaar met de verhuisschade aan de kast (zoals t in 3 stukken zagen) Als dit paneel af is en ingebouwd heb ik weer onderdelen om met de stelknoptoestellen van Zonnedael GE verder te gaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Vnx-66118437632d3.jpg)

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Vnx-66118437632d3.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Vnx-66118437632d3.jpg)