Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........  (gelezen 30872 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #135 Gepost op: 24 januari 2019, 19:57:57 »
Alle weerkaarten gaven aan dat het na de ochtendspits pas zou gaan sneeuwen. En ja wel 2 tot 3 centimeter.
Het is voor al die exelgekkies op het hoofdkantoor toch gewoon mogelijk om in te plannen dat na 9.00 er beperkter zou worden gereden. Nee de weerboeren zitten er ook wel eens naast maar het begon in de Zaanstreek pas na 10.00 dus ruim de tijd om alles te regelen.
Je kan natuurlijk zelf wel autistisch blijven schreeuwen dat je het er niet mee eens bent maar probeer het eerst eens te snappen.
En lees het HELE draadje eens waarom zoiets niet even zomaar omgegooid kan worden.
En hier in het zuiden ligt/lag toch echt wel 5-6 cm (omgeving Roermond). En met minder treinen reed het prima. Iets langer onderweg maar verder niet echt problemen.
Gr.
Eric

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #136 Gepost op: 24 januari 2019, 20:25:53 »
Tuurlijk kan het omgegooid worden alleen vinden de kantoorfrikken dat te veel werk. Ze weten heel erg goed waar iedereen zich bevind en ook waar ze weer heen moeten. En inderdaad 2 centimeter meer in Limburg maar wel na 9.00.
Plannen is een vak en als ze dat niet voor elkaar krijgen zijn het prutsers.
PS ik lees veel vergoeilijking voor de werkgever maar daar heeft de REIZIGER helemaal geen bal aan.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #137 Gepost op: 24 januari 2019, 20:33:59 »
Tuurlijk weten ze waar iedereen is en waar ze heen moeten, alleen als de boel vastloopt krijg je ze daar dus never nooit meer  :P  Als je wacht tot de eerste sneeuw valt krijg je pas door dat je moet aanpassen op het moment dat de eerste treinen vast staan.


Edit: en ter info, het is niet mijn werkgever  ;D


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #138 Gepost op: 24 januari 2019, 20:47:58 »
PS ik lees veel vergoeilijking voor de werkgever maar daar heeft de REIZIGER helemaal geen bal aan.
Voor jouw info. Ik ben de reiziger en ik had er wel wat aan.
Ik wist nu welke treinen er wel en niet reden en kon er mijn reis op afstemmen.

Maar aangezien jij het niet wilt begrijpen blijft het zinloos discussiëren met jou.

Plannen is een vak en als ze dat niet voor elkaar krijgen zijn het prutsers.
Tuurlijk joh. Is wel even iets anders dan een simpel kantoor of productielijn omplannen op het laatste moment.

Maar ik begrijp bij deze dat jij per direct bij NS aangenomen bent om die prutsers uit te leggen hoe het dan wel moet :angel:
We laten ons blij verrassen wat jij binnenkort uit de hoge hoed tovert qua planning.
Ik verheug me als reiziger nu al op dat vlekkeloze vervoer wat jij gaat bieden.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2019, 20:52:53 door Remunj »
Gr.
Eric

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #139 Gepost op: 24 januari 2019, 20:52:14 »
Luit,

Graag je omschrijving van de medemens even in normale bewoordingen omschrijven. Anders gooi ik je bijdragen weg!

En lees even het draadje door voordat je antwoord geeft, heel veel motivaties voor bepaalde keuzes zijn al gegeven.

Gr, Bert
Team moderatoren

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #140 Gepost op: 24 januari 2019, 20:54:46 »
Tuurlijk kan het omgegooid worden alleen vinden de kantoorfrikken dat te veel werk. Ze weten heel erg goed waar iedereen zich bevind en ook waar ze weer heen moeten. En inderdaad 2 centimeter meer in Limburg maar wel na 9.00.
Plannen is een vak en als ze dat niet voor elkaar krijgen zijn het prutsers.
PS ik lees veel vergoeilijking voor de werkgever maar daar heeft de REIZIGER helemaal geen bal aan.
Ah, een stuurman aan de wal ;D Ik zou zeggen, solliciteer als planner bij NS en leer de “prutsers” dan ff hoe het dan wel moet. 

Tip: zou  tijdens je gesprek de toon wat matigen. Noem je collega’s geen “prutsers” en “kantoorfrikken” of “exelautisten” ;D Vinden ze vast niet zo leuk ;)
Groeten Joop, machinist Lls

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #141 Gepost op: 24 januari 2019, 21:25:26 »
Hier nog een tevreden lange afstandforens, ik ben toch benieuwd hoeveel van de criticasters er zelf met de trein reizen. De aangepaste dienstregeling maakt mijn reis (200 km per dag) punctueler dan normaal.

Groet, Gert-Jan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #142 Gepost op: 24 januari 2019, 23:04:58 »

Verder blijf ik het inkrimpen van de dienstregeling een zwaktebod vinden. Bij een volgende sneeuwbui zouden ze toch eens moeten proberen om de normale dienstregeling aan te houden, gewoon om te zien of dat echt tot een puinhoop leidt.
Want dat is niet te leren uit het verleden?  ::)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #143 Gepost op: 24 januari 2019, 23:14:09 »
Wat bedoel je met deze vraag?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #144 Gepost op: 24 januari 2019, 23:26:54 »
Het is in het verleden al vaak genoeg bewezen dat de complete treindienst overeind houden als er gedonderd verwacht word vaak een utopie is, dat hoef je in de toekomst niet nog een keer gaan te bewijzen om daarachter te komen hoor....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #145 Gepost op: 24 januari 2019, 23:29:19 »
Het hangt er maar helemaal vanaf hoeveel moeite ze er in willen steken om het toch voor elkaar te krijgen. Mijn stelling is dat het mogelijk is als ze het echt willen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #146 Gepost op: 24 januari 2019, 23:36:08 »
Maar ik denk dat ze er (terecht of onterecht, dat weet ik ook niet) voor hebben gekozen om een beetje gezichtsverlies te lijden door treinen te schrappen, dan misschien helemaal af te gaan als er (weer) duizenden mensen overal in het land zouden stranden. Dan had het journaal een "field day" gehad in alle stationshallen, met al die boze of wanhopige reizigers interviewen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #147 Gepost op: 24 januari 2019, 23:38:36 »
Ik verwacht dat niet.

Uiteindelijk komt het erop neer dat er een railnetwerk, een dienstregeling en materieel zijn die een sneeuwbui van 2 tot 4 cm niet aankunnen (die combinatie dus). Dat is een keus, al dan niet ingegeven door financiën. En door de leiding is die keus gemaakt omdat zij de inschatting hebben gemaakt dat een dergelijke dag maar 5 keer per jaar in NL voorkomt, en meer dan 5 cm komt 2 tot 3 keer voor. En dan veranderen ze iets in die combinatie. Dat kan alleen de dienstregeling zijn, de rest pas je niet aan op korte termijn. Uiteindelijk is het dus een bedrijfseconomische keus van 'het spoor'.
Naast Infra, Dienstregeling en Materieel is er nog een veel belangrijkere; de capaciteit van de bijsturing.
Het scheelt enorm als er ergens een verstoring is of je voor 10 treinen per uur een oplossing moet gaan zoeken of dat dat er maar 6 per uur per baanvak zijn.

Op het moment dat die treinen stranden, zal er voor al die treinen gekeken moeten worden wat ze er op dat moment mee gaan doen, kunnen ze nog rijden, moeten ze omrijden, moeten ze terug keren, waar gaan de reizigers heen en hoe vervolgen die hun weg, als het treinverkeer niet meer mogelijk is waar gaan die treinen dan heen, wie doet dat, waar is daar ruimte voor, waar gaat her personeel van de trein heen etc...

Op het moment dat de capaciteit van de bijsturing het niet meer aan kan zul je zien dat treinen zonder verder plan aan de perrons in de weg blijven staan (want vanzelf gebeurd er niks en opstapelen kan ook niet) met als effect dat andere treinen weer geen perron capaciteit hebben en vervolgens dondert het als een kaartenhuis in elkaar....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #148 Gepost op: 24 januari 2019, 23:39:59 »
Het hangt er maar helemaal vanaf hoeveel moeite ze er in willen steken om het toch voor elkaar te krijgen. Mijn stelling is dat het mogelijk is als ze het echt willen.
Tuurlijk kan het, 80 man op de bijsturing erbij die de rest van het jaar uit hun neus zitten te vreten en jouw treinkaartje 250% duurder, dan kan het prima  ;)

Niet voor de prijs die jij nu betaald en met de huidige capaciteiten van diverse aangelegenheden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #149 Gepost op: 25 januari 2019, 00:48:24 »
En een foto van een rijdende trein in een ander land wil nog niet zeggen dat die bewuste trein op tijd reed  ;)

Hallo

En daar ligt volgens mij de kern van het probleem.
NS is bang voor vertragingen, want daar worden ze op afgerekend.
Als je dan de helft van de dienstregeling schrapt (wat niet meetelt) kun je ook minder vertraging in de boekjes schrijven en blijft je gemiddelde mooi op de gewenste 94%? "op tijd" staan.

Bart