Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vergelijk tussen Digikeijs en NS parts seinen door Jamie
Vandaag om 21:20:03
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:09:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:04:54
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door roco
Vandaag om 21:00:27
Fleischmann Profi Driewegwissel hapert door phdirk
Vandaag om 20:47:03
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Marc tramt
Vandaag om 20:45:14
Raadplaatje door Haradigi
Vandaag om 20:44:22
Westlandbaan door Zoedelaar
Vandaag om 20:22:53
Arduino voor verlichting boven de baan door jerrytrein
Vandaag om 20:21:48
Bröckenbahn door Wim Vink
Vandaag om 19:57:01
Station Rekerdam door Casmir
Vandaag om 19:52:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:51:08
Roco z21 start + Halling tram door Thomasmassen
Vandaag om 19:47:41
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ruud-64
Vandaag om 19:47:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 19:21:37
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 19:07:57
"Leeg Materieel" in het Frans? door Falkenberg
Vandaag om 17:43:05
Instap DC H0 digitaal door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:18:39
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door AB 7216
Vandaag om 15:55:04
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door Carel Ruysink
Vandaag om 15:07:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:35:46
Van Kranbach naar Haanrade in spoor 0 door Peter Kleton
Vandaag om 14:31:20
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 13:59:08
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door RcA51
Vandaag om 13:52:25
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 13:34:47
Let it Snow...... H0e 70x45 door Sebas5998
Vandaag om 12:25:55
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door iarnrod
Vandaag om 12:20:31
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 12:02:17
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door iarnrod
Vandaag om 11:36:17
antislipbandjes vervangen door stoombr38
Vandaag om 11:34:53
  

Auteur Topic: Roco NS 200/300 Sik, model 2019  (gelezen 33596 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #285 Gepost op: 18 september 2019, 18:26:53 »

Dus terug naar de basis: Eerst een onderstel met 3-punt lagering, vervolgens een goed gedimensioneerde aandrijving met een kwaliteitsmotor en gebalanceerd vliegwiel waarbij de assen in slijtvaste bussen lopen. Vanzelfsprekend niet-eierende wielen met een goede rondloop.


Heb je een voorbeeld van zo'n lokje met "3-punts lagering, goed gedimensioneerde aandrijving, enz." en wat kost dat? ;)

De nieuwe Sik kost +/- €220 incl. sound, electr. koppelingen en accupack.

Gr, Ben.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
  • lekker bezig..
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #286 Gepost op: 18 september 2019, 18:34:34 »
Los daarvan lukt het mij niet om mijn baan schoon te houden?

Vrij nieuwe rails, ik rij helaas veeel te weinig...

Telkens als ik bijvoorbeeld een maand niet heb gereden (vooral bij mooi weer  :) ) heb ik toch echt wel wat opstart problemen hoor.

Dan is een loc met accupakket fijn om even flink wat wielen over de baan te laten gaan, hoeft soms niet eens een schoonmaak wagon te zijn.
Vooral de plaatsen waar ik niet bij kan, in een berg , schaduwstation bijvoorbeeld ..


Kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben  ???
Het maakt niet uit wat je spoort, maar dat je spoort 🚂

Groeten Barry

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1056
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #287 Gepost op: 18 september 2019, 19:45:39 »
Rob, als je dan overal voor gezorgd hebt waarom dan nog een vliegwiel??
 ;)  ;D  (y)

Carel

Carel, naast de eerder genoemde optrek- en remvertraging geeft een vliegwiel een overbrugging voor het geval dat de rails na enige tijd toch vervuild raakt. Wij leven niet in cleanroom omgeving zodat regelmatig poetsen noodzakelijk blijft. Zelf heb ik nog geen modelbaan en test mijn modellen op een uitgerekte ovaal uit begin sets.

In mijn reactie ga ik uit van een optimale opbouw, voor een eventuele digitalisering naderhand. Een drie-punt lagering is niet alleen goed voor een betrouwbare stoomopname maar zorgt ook - in combinatie met een goede gewichtsverdeling - voor een optimaal rijgedrag. Vervolgens is ook de kwaliteit van het wiel/rail contact afhankelijk van de toegepaste materialen. Hoe gladder de oppervlakte van de wielbanden is, hoe minder last er is van poriën waarin vuil zich hecht. Holger Gräler is een begrip voor het verbeteren van de rij eigenschappen van grootserie modellen. Omdat de aanpassingen professioneel worden uitgevoerd liggen de kosten hiervan op een hoog niveau. Dit geldt ook voor de Weinert wielsets (en destijds ook die van MP Modelle) voor een aantal Duitse stoom- en diesellocs.

Zelf gebruik ik voornamelijk klokanker motoren, dit vanwege zowel het ruime regelbereik, lage stroomopname en dito geluidsniveau. De uiterst compacte motoren die de Tramfabriek aanbiedt zijn uitermate geschikt voor de kleinere h0, de h0e en h0m smalspoor en N spoor modellen.

Destijds (circa 1980) kostte een messing onderstel van Verbeck met Faulhabermotor en vliegwiel voor de Roco SIK ruim 200 gulden. Voor die prijs kreeg je wel een aandrijving met excellente rijeigenschappen.

Tot zover.

Rob   

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
  • lekker bezig..
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #288 Gepost op: 18 september 2019, 19:56:46 »
Rob,

Ik snap zelf het beter contact vanwege de 3 puntslagering van het motortje niet?

De motortjes van nu hebben dacht ik geen koolborstels meer?
Het maakt niet uit wat je spoort, maar dat je spoort 🚂

Groeten Barry

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
    • Biesje.nl
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #289 Gepost op: 18 september 2019, 20:22:59 »
Wat Rob bedoelt is dat een van de assen kan kantelen ten opzichte van de andere as, ook wel 'compensatie' genoemd. Dit zorgt er voor dat altijd alle 4 de wielen op de rails staan. Bij een star frame heb je meestal maar 3 wielen op de rails terwijl er eentje net boven hangt doordat de baan nooit 100% vlak is.

Met 4 wielen op de rails heb je natuurlijk een veel beter contact met de rails, dit helpt met stroomafname en tractie.

Gewone gelijkstroom motoren hebben nog steeds 'kool'borstels, ook bij klokanker/faulhaber motoren. alleen niet altijd meer daadwerkelijk van koolstof gemaakt. Oudere motoren hebben soms een soort opgerold gaasje ipv een borstel van 'kool' (zie oude Rivarossi motoren en zelfs de oude Märklin allstrom motoren hadden dit) waarom weet ik niet (collector schoon houden?). Bij klokanker/faulhaber motoren is het een verend stukje metaal met goud laagje dacht ik. Waarschijnlijk is dit efficienter dan de hogere weerstand van koolstof en de lagere stroom? (wie het weet mag het zeggen). Märklin C-sinus en soft sinus motoren hebben geen koolborstels, omdat het draaiende deel de magneet is en de spoel stil staat en het magnetisch veld roteert. Vandaar dat deze motoren extra elektronica nodig hebben en decoders die dit kunnen aansturen.

Mvg,

Robert

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1056
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #290 Gepost op: 18 september 2019, 20:25:26 »
Barry,

Vrijwel alle hier toegepaste motoren zijn 3-, 5- of 7-polig en hebben een collector waarmee (kool)borstels contact maken om zo het anker te kunnen draaien. Naast een grafietbasis kunnen ook andere materialen voor het stroomcontact gebruikt worden. Bij klokankermotoren worden vaak draadborstels gebruikt; o.a. Roco heeft een tijdje schijfjes uit gesinterd materiaal gebruikt. Belangrijk is dat de koolborstels sneller slijten dan de collector van het anker.

De 3-puntlagering heeft niets met de motor an sich te maken, het betreft hier alleen de stroomopname via de wiel/rail contacten. Een tafel met 3 poten wiebelt nooit; probeer het ook eens bij een tafel met 4 poten. Daarom is het bij een 2-assige (rangeer)loc belangrijk dat alle wielen contact met de rails maken.

Groet,
Rob 

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1056
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #291 Gepost op: 18 september 2019, 20:27:20 »
Robert, je was mij een slag voor. Ik speel ook even voor kok van mijn 'mantelzorger'...

Rob

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9187
    • aersch der visch.
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #292 Gepost op: 19 september 2019, 10:23:31 »
Bij een uitvoering met 3-punt lagering, 'schone' wielbanden en railprofielen maar vooral met een goed uitgebalanceerde aandrijving is een powerpack geheel niet nodig. Dit is vandaag de dag HET probleem met de uitgebrachte modellen.

Allereerst ervoor zorgen dat de rails (van goede kwaliteit!) goed gelegd en schoon zijn. Railprofielen die op het oog 'schoon' zijn maar toch vrij snel vervuild raken kunnen beter vervangen worden. Daarnaast zijn dynamisch goed gedimensioneerde aandrijvingen af fabriek een zeldzaamheid geworden. Voeg daarbij de 'gezwarte' wielbanden en het lot is al geschied. In het digitale tijdperk zijn heel veel problemen voor de korte termijn met een decoder te maskeren. Na verloop van tijd, veelal na klachten van analoog rijders, komen de problemen boven drijven.

Het is zeker niet "vroeger was alles beter", echter de maskering was niet aanwezig. Dus terug naar de basis: Eerst een onderstel met 3-punt lagering, vervolgens een goed gedimensioneerde aandrijving met een kwaliteitsmotor en gebalanceerd vliegwiel waarbij de assen in slijtvaste bussen lopen. Vanzelfsprekend niet-eierende wielen met een goede rondloop. Als dit alles naar behoren is dan pas kan na ombouw de digitale uitvoering ook bedrijfszeker zijn werk doen.

Groet,
Rob
mwah, das maar tot op zekere hoogte waar.
Vliegwielen werken alleen analoog lekker, bij digitaal bedrijf zuigt een decoder het vliegwiel meteen leeg door terugvoeding van de motor naar de decoder.
Eierende wielen en lagering van de wielen zijn van belang voor soepel lopende sneller rijdende lange treinen, maar voor een rangeerlocje dat rustig heen en weer kruipt maakt dat echt geen bal uit. Het enige dat echt wat uitmaakt is de weerstand in de aandrijving bij het vliegwiel, dus ankerkleef van de motor, soepel lopende tandwielen (en dus GEEN snaaraandrijvingen) en een overbrenging met flinke vertraging, zodat de motor op toeren komt (en het vliegwiel dus effect heeft) ook bij lage snelheden.

Het enige in t verhaal waar ik t echt mee eens ben is 3-puntlagering. Dat had t verbeck-sik-onderstel trouwens niet, heb zo'n ding hier en eerlijk gezegd is de tweede versie roco-aandrijving een stuk beter. Heeft iets van vering door de plaats van de stroomafnemers, dat verbeck-ding is compleet star en heeft minder uitloop.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #293 Gepost op: 19 september 2019, 21:19:23 »
Wat dan weer merkwaardig is; de Verbeck loopt bij mij veel beter dan de Roco.....

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9187
    • aersch der visch.
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #294 Gepost op: 20 september 2019, 01:42:29 »
de "moderne" roco? ik bedoel, zal nooit ontkennen dat de verbeck een flinke verbetering is ten opzichte van een 1980-sik, maar vergeleken met de latere versie... mwah. maar kan wezen dat er wat mis was met de mijne.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18403
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #295 Gepost op: 20 september 2019, 06:43:29 »
De Verbeckaandrijving was ook bedoeld voor de oude Sik (SB heeft hem nog steeds in het assortiment) en was dan een hele verbetering. Persoonlijk vindt Ik de aandrijving van de vernieuwde Sik ook prettig met weinig reden tot vervanging.

Alleen komt er nu waarschijnlijk wat beters. Maar ga voorlopig een jaar of wat geduldig wachten of er misschien ooit een basisversie komt. Mekkeren kan ik zelf ook.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #296 Gepost op: 20 september 2019, 10:50:42 »
Even een filmpje gemaakt. De plank naast het spoor ligt te hoog, waardoor er geen contact is met de wielen op dat spoor. Zie hier de kracht van de Verbeck.
Overigens, over kracht gesproken: de trekkracht ligt ook een stuk hoger.
Als laatste opmerking: nee, ik zou de motoren in de nwe sik ook niet vervangen door een Verbeck. Dan kun je beter zo'n plank gaan schuren 😉

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9187
    • aersch der visch.
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #297 Gepost op: 20 september 2019, 11:52:27 »
Even een filmpje gemaakt. De plank naast het spoor ligt te hoog, waardoor er geen contact is met de wielen op dat spoor. Zie hier de kracht van de Verbeck.
Overigens, over kracht gesproken: de trekkracht ligt ook een stuk hoger.
Als laatste opmerking: nee, ik zou de motoren in de nwe sik ook niet vervangen door een Verbeck. Dan kun je beter zo'n plank gaan schuren 😉
en jaag eens zo'n latere sik over die plank? dan zie je vanzelf wat ik bedoel. maakt weinig uit. Overigens loopt jouw verbeck wel soepeler dan de mijne geloof ik.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #298 Gepost op: 20 september 2019, 12:14:40 »
Het eerste sikje is er 1 uit de latere series. De tweede de Verbeck....... 😜

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1056
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #299 Gepost op: 20 september 2019, 14:37:16 »
De Verbeck aandrijving is een compleet gemotoriseerd onderstel waarbij de motor met één wormoverbrenging en rechte tandwielen beide assen aangedreven worden. Daardoor ligt de wrijving aanzienlijk lager dan bij onderstellen met twee wormoverbrengingen. Voor de eerste Sik uitvoering heeft Roco het onderstel van de E 69 toegepast die vermoedelijk ook voor de Amerikaanse markt gebruikt is. Ook de aandrijving van SB Modellbau bevat twee wormoverbrengingen.

Het in # 292 genoemde "leegzuigen" door de decoder lijkt mij sterk overdreven. Waarom zouden dan alle digitale locs van vliegwielen voorzien worden? In het analoge domein wordt de uitloop van een klokankermotor sterk geremd als er front/sluitverlichting op wordt aangesloten. Dit effect kan met behulp van een uitloop schakeling worden vermeden. Ik kan me voorstellen dat decoders ook hierop aangepast zijn.
   
Rob