Aha, werkend topseintje
ja dat zal.Zou ‘m ook wel eens in geëtste nummerschilden/fabrieksplaten kunnen zitten. Roco kennende uit nikkelzilver.Chris, je moet ze in Nürnberg maar melden dat (de kleur van) messing meer op z’n plaats is voor de Sik Grtz,Wim
De groene Sik ben ik wel blij mee Wel typisch dat ze een hoornluidspreker op het dak van de cabine hebben getekend, fout is het niet er zijn tenslotte foto's van,maar die zijn allemaal van de 252 op 21-08-1963 tijdens een NVBS excursie in Twente.Het was zeker geen standaard attribuut op de locomotor.
Een hoorn op een sik is niet vreemd hoor. Ik heb me laten vertellen dat Sikken oorspronkelijk geen uitlaatgasfluit hadden maar een hoorn. Toen de SGB loc 264 uiterlijk terugbracht in de afleveringstoestand, is de fluit verwijderd en is er een hoorn aangebracht. Die zit alleen niet óp het dak, maar die hangt buiten tegen de rechterzijwand ónder het dak. (Eén van de redenen waarom ik het ding bij voorkeur vanaf de linkerkant bedien, maar dat terzijde). Maar het zou best kunnen dat er varianten waren op de plaats van de hoorn.
De hoorn welke op de locomotoren 201-212 zat was een uitlaatgassenhoorn. Daar zat namelijk een aftakking in de uitlaatleiding met diverse kleppen en een reservoir. Vanaf het reservoir liep een leiding naar de hoorn op het dak. Bij de hoorn zit een klep, welke door een trekdraad bedient wordt vanaf het fluithandel. Volgens de originele tekening van de elektrische hoorn (series 213-253 en 254-280) zat deze bij de serie 213-253 op het dak (in het midden) en bij de 254-280 tegen de zijwand. Vanaf 1940 werd de sirene en de elektrische hoorn vervangen door de uitlaatgassenfluit.