Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?  (gelezen 28723 keer)

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Gepost op: 14 januari 2019, 18:42:17 »
Afgelopen weekend op de beurs in Rijswijk werd het idee definitief. Het lijkt mij erg leuk dat er naast de BNLS modulebaan er ook een BNLS module trambaan getoont kan worden op beurzen. Voordat er zoiets opgezet word is het verstandig om eerst afspraken te maken over hoe en wat.

Railkeuze Peco of Piko code 100
Besturing Roco/Fleischmann z21 icm Roco/Fleischmann Multi Maus
Modules Modules van Dafri 60 cm diep en breedte max. 130 per bak. (Meerdere bakken per persoon mag altijd)
Thema Iedere bak mag een eigen thema zijn.
Bovenleiding Bovenleiding mag worden neergezet, maar niet functioneel zijn.
Wissels & bogen Je mag een module bouwen die als 90 graden boog ertussen kan. Wissels mogen gebruikt worden maar hand geschakeld dmv schakelaars.
Hoogte van de baan De hoogte word later bepaald. Het idee is om de trambaan haaks aan de trein modules te kunnen zetten zodat het 1 grote baan kan worden.
Deelname Je hoeft niet iedere beurs te komen met je mldule dus voel je niet verplicht om te komen.
Kosten Alle kosten voor de module zijn voor eigen rekening.
Vrieslijst Iedere module moet voorzien zijn van een vrieslijst met verlichting.
Module overgang Net als de BNLS module baan word tussen elk persoon een schaduwbak van 40 cm breed gezet. Die moet iedereen dan naast de aangeklede module aanschaffen.
Keerlussen Er komt aan elk uiteind een keerlus die als schaduwstation diend. Anders moet de persoon met keerlusmodule altijd komen.

Als er nogmeer vragen, tips en ideeën zijn stel die gerust hieronder dan kunnen we het aanvullen/wijzigen.

Groetjes Jason.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2019, 18:56:06 »
hoi,

Een leuk idee.

Modules Modules van Dafri 60 cm diep en breedte max. 130 per bak. (Meerdere bakken per persoon mag altijd)
Hoogte van de baan De hoogte word later bepaald. Het idee is om de trambaan haaks aan de trein modules te kunnen zetten zodat het 1 grote baan kan worden.
Vrieslijst Iedere module moet voorzien zijn van een vrieslijst met verlichting.
Module overgang Net als de BNLS module baan word tussen elk persoon een schaduwbak van 40 cm breed gezet. Die moet iedereen dan naast de aangeklede module aanschaffen.

Ik neem aan dat je gewoon voor het technische deel en de bakken compleet aansluit op de standaard van de BNLS-forumbaan? Dit omdat die bakken al een "standaard" zijn. Dus "Dafri"-bakken ken ik zo niet maar dat klinkt niet als "BNLS-bak". De forumboys hebben al heel veel uitgezocht en uitgeprobeerd. Dan hoef je dat niet meer uit te zoeken. Zelfde geldt eigenlijk voor de "Schaduwbak" oftewel BB-bak (blackbox) van BNLS: waarom een afwijkende maat?

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2019, 19:01:35 »
Ronald Koerts ik heb dit met Richard en Edsko besproken. Het niveau waar de trams rijden is al anders dan waar de treinen rijden. Het is nog niet definitief van het koppelen maar wel een idee.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2019, 19:16:54 »
Een leuk idee, maar ik hoop dat er toch wel verschillen zijn t.o.v. de standaard bakken.

Zo hoop ik voorlopig op de volgende uitzoek zaken:
- De minimum boogstralen, want een tram moet toch door een aanzienlijk kleinere boogstraal rijden dan een trein.
- De maximale helling die een tram kan rijden, trams zijn tenslotte vaak geen klimmers.
- Voor het spoor, de hart op hart maat. In werkelijkheid rijden de trams vaak ook dicht bij elkaar.
- De spoormaat aan het eind van de module bakken.

Ik hoop dat ik je niet teveel laat schrikken want er is nog veel meer op te sommen, alles draaid nou eenmaal op het maken van goede keuzes en afspraken.
Jammer genoeg heb ik momenteel te weinig tijd i.v.m. een studie, over 2 of 3 drie jaren hoop ik hiermee gereed te zijn en help ik je graag daarbij.

Groeten,

Christoph

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2019, 19:42:13 »
Ik heb uiteraard interesse, maar wacht de ontwikkeling van standaardisatie even af. Ik hoop toch wel op andere afmetingen, zeker in diepte, zodat er een lus op kwijt kan. Een stuk doorgaand tramspoor (zoals de BNLS treinbaan) vind ik niet interessant.

Daarnaast: trams hebben haltes. Wat wordt er geregeld qua haltering? Ik mag verwachten dat de trams bij elke halte (mits aanwezig) even stoppen. Als alles aan een stuk doorrijdt is het voor mij niet interessant genoeg.
Check ook mijn Facebook

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2019, 19:44:47 »
Toch geen beroepsdeformatie?

Groeten,

Christoph

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2019, 20:17:04 »
En stoomtrams? ;D
RETROBAHN A.G.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2019, 20:17:21 »
Hmm. Zeer interessant.

Maar wat Wes zegt. De H0 forumbaan maar dan puur trams en dus alleen rechtdoor is niet echt boeiend.  Juist doordat je met trams door krappen straatjes en bogen kan.

Via de PC aansturen is erg lastig al dan niet onmogelijk als de baan kan afwijken van opstelling.

Met de hand is ook leuk. Maar denk dan aan 1 regelaar en bestuurder per tram. Dus zoals Fremo met Freds of draadloze multimausen of telefoons/ tablets. 

Waarom niet de modules van de H0 forumbaan gebruiken?

Hellingen zijn een No Go bij trams. Roco modelen gaan vast wel. Maar Halling absoluut niet.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2019, 20:25:28 »
hoi,

Ronald Koerts ik heb dit met Richard en Edsko besproken. Het niveau waar de trams rijden is al anders dan waar de treinen rijden. Het is nog niet definitief van het koppelen maar wel een idee.

Leuk dat je dit besproken hebt met de heren. Maar daar gaat het niet om. Het gaat niet om het koppelen met de baan zelf. Het gaat om het idee van allerlei zaken zoals de bakken zelf. De BNLS-bak is een standaard vorm dus met een "standaard" breedte en lengte maar ook met standaard fries, BB's, overgangen, onderstellen (dus standaard hoogte), bedrading, e.d. Dat is allemaal tot ten treuren uitgezocht. Een beetje jammer als je daar nu geen gebruik van gaat maken en weer het wiel opnieuw uitvinden. Wat ik wel kan begrijpen is het lijstje van Christoph over de "technische eisen" en de wensen van WeKra.

Dus maak gebruik van de kennis binnen de forummodelbaangroep over wat er allemaal al bedacht, gelukt maar wat vooral niet gewerkt heeft en waarom bepaalde oplossingen zijn gekozen. Achter heelveel zaken zit een gedachte.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2019, 20:37:38 »
Wat een ontzettend leuk idee Jason. Zeker de moeite waard om dit verder uit te werken om de tramhobby en wellicht de samenwerking tussen de tramliefhebbers te stimuleren. Maar haastige spoed is zelden goed dus ik stel voor om eerst over alle feedback die nu ontvangen wordt goed na te denken. Door zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen en ervaring van alle bouwers hoop ik met jou dat er zoveel mogelijk hobbyisten mee gaan doen. Al is het maar voor de gezelligheid en wie weet, misschien leren we ook nog iets van elkaar. Ik heb er in ieder geval zin in om mee te doen maar ben ook wel benieuwd naar de verdere standaardisering en uitwerking.

Verder goed om te weten (voor jou Jason niets nieuws maar voor de overige lezers wel, dus PRIMEUR!) dat ik ook ben begonnen aan een eigen trambaan die mobiel wordt. Wie weet wordt deze ooit zo mooi dat tentoonstellen te overwegen is of misschien zelfs (deels) te combineren is met de nieuwe trammodules. Ik verwacht vanaf februari meer hierover in een apart draadje te vertellen.

Voor nu, ga vooral door met het doorontwikkelen van je plannen en als je wilt sparren of ik kan je anders helpen, let me know  (y)
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2019, 20:41:28 door Zoedelaar »
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2019, 21:08:21 »
Jason corrigeert me wel als er iets anders bedoelt word...  :angel:

Het is niet de bedoeling om de trambaan in de BNLS baan op te nemen. Het is wel met elkaar te koppelen door het bijvoorbeeld er haaks op te laten aansluiten, waarbij de trambaan module onder de BNLS module komt en de trein er op 130cm hoogte overheen zoeft. Maw, de trambaan ligt zo'n 10-15 cm lager dan de BNLS forum baan, de trambaan is voor enkel trams en de BNSL forum baan voor enkel treinen. En dat is prima. Het uitgangspunt van Jason was/is dat een trambaan er iets mooier uitziet van boven. Dat is een keuze.

Persoonlijk zou ik ook zoveel mogelijk kopieren van de BNLS forum baan, precies om de reden die Ronald aangeeft: er is al over nagedacht en het is bewezen technologie.

Mbt de Dafri bak, ook dat is een keuze. Ik heb tijdens de beurs al aangegeven dat ik ze te zwaar vind uitgevoerd. Het zijn mooie, stevige bakken, daar wil ik niks aan afdoen.

Mijn advies: Werk eerst een compleet voorstel uit, in klein commitee en maak gebruik van de kennis en ervaring van het BNLS forum baan concept. Ik zeg niet dat je dat 1:1 moet overnemen, maar gebruik het als basis en pas aan waar nodig. Kom daarmee naar buiten en dat is het.

Ik vind het hoe dan ook een lovenswaardig en leuk initiatief en wil helpen waar mogelijk.

Groet,

Edsko

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2019, 22:01:14 »
Mijn hart slaat voor trams en ik begroet ieder initiatief,
Mijn eigen ervaring en als ik hier op het forum kijk dan is een trambaan intensiever als een spoorbaan.
Nog meer details moeten met hand gemaakt worden. Zelf tramrails bouwen in plaats van peco leggen, maakt een verschil in beeld en loont zich, maar is tijdintensief.
De BNLS bakken en Modulebakken zijn dan bijna te groot.
En ik ben met Martijn en Wes eens, rechtdoor is saai.
Dat betekent dan andersvormige modullebakken, kwart rond halfrond etc om een speelser geheel te krijgen of een gemeenschappelijk baanplan in stukken gesneden.
Alles komplex.

Op Eurospoor stond een kleinspoor baan in kratjes, zoiets om mee te beginnen als alternatief lijkt me ook wat, lekker kleinschalig, veel details. Als we zo iets van de grond krijgen dan kunnen we later naar groter omstappen.
Gr Joke

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2019, 22:22:27 »
De BNLS bakken en Modulebakken zijn dan bijna te groot.
En ik ben met Martijn en Wes eens, rechtdoor is saai.
Daarom schreef ik ook al, gebruik het als basis (of uitgangspunt) en pas aan waar nodig. Ook bij de BNLS baan is het overigens niet altijd rechtdoor. Ik vind dat nou net het voordeel van een tram, dat kan door veel krappere bogen, waardoor je veel meer speelsere elementen erin kunt maken.  (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2019, 22:48:41 »
Al nagedacht over tea trays?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen?
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2019, 23:02:37 »
Ik ga alle tips morgen lezen en aanpassen (y)