Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden  (gelezen 13587 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #45 Gepost op: 18 januari 2019, 09:50:29 »
Je hebt gelijk, de link naar google earth die ik stuurde is de andere kant van de overgang.
Maar dan nog, ook daar staat een spoorboom met waarschuwingsborden. Het is duidelijk een overweg. Ook in het donker.

Dan kun je wel denken dat het een rustig industriespoortje is, maar dan nog parkeer je niet op een overweg om vervolgens ook de cabine nog te verlaten...  Wat nou als jouw aanname fout is...? Deze chauffeur weet inmiddels wat er dan gebeurt.
Een wonder dat er niemand is omgekomen of ernstig gewond geraakt...
Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #46 Gepost op: 18 januari 2019, 09:52:57 »
Voor alle duidelijkheid, helemaal mee eens dat parkeren op het spoor nooit een goed idee is.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #47 Gepost op: 18 januari 2019, 09:59:51 »
En ging deze vrachtwagen juist naar de fabriek toe, of kwam hij er juist vanaf?
Ik krijg het in google niet voor elkaar, maar als hij er vanaf kwam, door die poort, hoe ziet het er dan uit?


Hij kwam juist van het terrein van Campina af. De enige reden die ik kan bedenken is dat hij een technisch mankement had en ongelukkigerwijs op de overweg tot stilstand kwam. Anders valt met de beste wil van de wereld niet te verklaren hoe iemand het in zijn hoofd haalt om uitgerekend daar te stoppen.

Steyn

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #48 Gepost op: 18 januari 2019, 10:04:45 »
Ik zie daar een hek, ruim voor de overweg. Als je door het hek heen bent ( ik ga er even vanuit dat dat 's avonds achter je sluit) en je weet niet of je links of rechts moet, dan is de plek tussen hek en straat de enige plek waar een trekker met oplegger past. Maar dan nog, spoorbomen en andreaskruizen zijn voldoende aanwijs en zo dodelijk kan het dilemma (links of rechts) niet zijn.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #49 Gepost op: 18 januari 2019, 11:33:21 »
Ik ken een situatie in Zwitserland waar bij de spoorlijn (in dit geval smalpoor) direct parallel ligt aan een toegangsweg van een bergdorp.
Op die toegangsweg komt een weg uit waar een aantal appartementen staan.
Wil je van de appartementen terrein de toegangsweg op rijden zul je stil moeten staan op  de overweg, als het druk is sta je daar wel even.
Dat leek mij de eerste dag een gevaarlijke situatie (ik maakte zelf 2 weken lang gebruik van de overweg).
Vrij snel zag ik (tot mijn opluchting) dat de zaak daar goed geregeld is.

Vlak voor, in en vlak na de overweg zitten detectie lussen. Als je met een voertuig op de overweg moet wachten voor verkeer voordat je de weg kunt oprijden zal bij een naderende trein het sein welke de overweg dekt niet veilig komen.
Ik vindt dit voor de situatie daar een hele goede oplossing  8) (indien gewenst kan ik foto's er van opzoeken)

Ik ken de situatie in Leeuwarden niet maar voor die overweg zou best een technische oplossing bedacht kunnen worden daar dit soort ongelukken mee voorkomen kan worden lijkt mij.

Mvg, Johan

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #50 Gepost op: 18 januari 2019, 14:16:28 »
Ik vermoed dat de oplossing wordt: overweg opheffen. Ongeveer 150 m naar het westen zit nl nog een overweg...

Maar los daarvan, er is gewoon voldoende ruimte om voor de overweg te stoppen. De vrachtwagen had daar helemaal niet stil hoeven staan.
En je kunt inderdaad iedere overweg ombouwen met een detectie, maar dan worden de wachttijden veel groter (nog los van de kosten). Nu duurt het een kleine 30 sec tussen het rinkelen van de bellen en het passeren van de trein. Om een overweg op tijd vrij te geven mbv detectie heb je veel meer tijd nodig.
In je voorbeeld uit Zwitserland was het smalspoor met bijbehorende lage snelheden. Maar op deze overweg wordt zeker 100 km/h gereden.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #51 Gepost op: 18 januari 2019, 17:44:18 »
Ik zou nog maar eens kijken , het is de verbinding tussen de fabrieken. Misschien heeft ProRail wel geld over voor een tunnel? Maar ik denk dat Campina de weg niet kwijt wil.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #52 Gepost op: 18 januari 2019, 18:00:52 »
Volgens mij is de Nederlandse wetgeving heel eenvoudig op dit vlak, je mag nooit een spoorbaan blokkeren met wegverkeer, ongeacht of er andreaskruizen, overwegbomen of wat dan ook staan. Geldt voor alle spoorwegen, hoofd-, lokaal en tram spoorwegen. Is één van de eerste dingen die ik met rijles leerde en dit geldt zelfs in heel Europa voor zover ik weet.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #53 Gepost op: 18 januari 2019, 18:08:41 »
Maar ja, dat verschil tussen theorie en praktijk he....  ;)

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #54 Gepost op: 18 januari 2019, 18:45:13 »
Ik meen de Oost Europese chauffeur van de vrachtwagen met oplegger zal ongetwijfeld hebben gezien dat zijn combinatie tot stil stand was gekomen op spoorwegovergang. Wat ik betwijfel is dat hij opdat moment besefte dat het spoor in gebruik is, en niet als zovele spoorovergangen in Oost Europa niet meer of alleen overdag worden gebruikt.

Daarnaast kan ik uit eigen ervaring zeggen dat als je op een afgelsoten bedrijfsterrein geladen (of iets ander hebt uitgericht) hebt, het eerst wat je wil doen is het bedrijfsterrein verlaten. De hoeveelheid van geboden, verboden en andere pret verdervende regels, incluisief de repercussies, nodigen niet uit om eens rustig de route uit te stippellen naar de volgende klant/adres (of even een sigaret op te steken). Dat doe je na het verlaten van het terrein, voordat je onderweg gaat (hé, beide handen aan het stuur...).

Tuurlijk, van af de achterkant kijkt men in de kont van us mem, het is niet slim geweest. Het is wel een typisch voorbeeld van hoe ongelukken gebeuren. Een som van beslissingen en acties genomen over een periode, met als uitkomst een trein die door een combinatie rijdt.
(Gedachten experiment; hoe zou het zijn gegaan als door het transport bedrijf een Nederlandse chauffeur zou zijn in geroosterd..., of dat de er geen file eerder op de dag,..)

Het grootste gedeelte van mijn buitenlandse collega's heeft zijn/haar rijbewijs, maar voordat ze hier in Nederland de weg op gaan, wijs ik ze op fietsen en de andere stijl van rijden. Toch rijden de buitenlandse colleaga's relatief de meeste schade (Ai, who put that low pole overthere? (Amsterdammertje)). Zien en beseffen wat je ziet zijn niet automatisch aan elkaar gelinkt.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #55 Gepost op: 18 januari 2019, 19:51:02 »
Ondertussen is de GTW 239 'Piet Oberman'  de klap uiteraard nog lang niet te boven en staat uit het zicht van het publiek achter de Arriva-werkplaats in Leeuwarden te wachten op wat komen gaat.



Trouwens, Piko heeft de 239 in halfnul uitgebracht  (cat.nr. 59526).
Op de andere kop staat nog de bestemming die het stel vorige week exact om deze tijd niet meer mocht bereiken...


Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #56 Gepost op: 18 januari 2019, 20:55:22 »
Het is natuurlijk niet handig om op het spoor te parkeren, zeker niet als er een slagboom naast staat. Maar ik kan me goed voorstellen dat de slagbomen in het donker op een chaotisch industrieterrein vol met palen en leidingen niet opvallen. Je kan wel zeggen dat het nooit handig is om op een spoor te parkeren, maar er zijn legio industrieterreinen en havens (ook in Nederland) met gesloten spoorwegen waar iedereen gewoon op de rails parkeert. Dat Friesland-Campina terrein ziet er ook lekker industrie-achtig uit met hekken, veel asfalt, en verschillende leidingen en bruggen over de sporen en wegen. Het is niet handig, maar als je daar niet bekend bent kan ik me voorstellen dat je in het donker denkt dat het een aansluiting is, en geen hoofdspoor.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #57 Gepost op: 18 januari 2019, 21:06:33 »
Ik ben geen vrachtwagenchauffeur, maar ik kom wel met enige regelmaat op raffinaderijen. Als ik dat dan vergelijk, kan ik niet zeggen dat wat ik op Google Earth zie bij Campina er als een standaard industriespoortje uit ziet... Ok, in het donker is het lastiger, maar er staan genoeg rood-witte waarschuwingshekken. Het is geen spoortje dat heel sneaky uit het struikgewas opduikt en de weg oversteekt...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #58 Gepost op: 18 januari 2019, 21:35:16 »
Tsja, ik kwam vroeger geregeld bij de douane bij Waalhaven-Zuid. Die overweg heeft ook gewoon rood-witte hekjes en toeters en bellen. Maar iedereen parkeerde daar gewoon op de rails. Daar kwamen toen ook geen treinen meer, de sporen zijn nu opgebroken, maar de overweg ligt er nog. Ik kan natuurlijk ook niet in het hoofd van die Tsjech kijken, maar hij zal wel gedacht hebben 'maffe Hollanders met die overdreven veiligheidsvoorschriften voor een industrielijntje'.
't Is ook gewoon een maffe situatie dat een bedrijf aan beide zijden strak tegen de hoofdlijn zit met leidingen die over het spoor gaan. Die lijn is tegenwoordig ook gewoon druk met 6 treinen per uur over enkelspoor, dus die overweg mag dicht, en Friesland Campina mag een toerit bouwen aan de andere kant van het terrein.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden
« Reactie #59 Gepost op: 19 januari 2019, 01:43:04 »
Overweg werkte prima, slagbomen aanwezig etc...
Waarom zou je UBERHAUPT iets parkeren op een OVERWEG? 10 meter verder rijden of terug en dit was nooit gebeurd.... hoop dat de chauffeur levenslang mag betalen want vind dit echt nergens op slaan, je loopt te gokken met mensen(huisdieren) levens.
Tjeetje, ik mag hopen dat ze jouw ook levenslang opsluiten als jij in de auto stapt en de verkeerswet een keer overtreed zeg, of heb jij toevallig zelf nieteens een rijbewijs soms?  :-\

Bedenk je maareens dat een beroepschauffeur zich ongetwijfeld ter dege van bewust zal zijn dat parkeren op een overweg natuurlijk nooit een succes zal zijn. Bedenk je daarna ook nog maar eens dat die chauffeur gewoon een mens is als jij en ik en die waarschijnlijk naar eer en geweten zijn werk aan het doen is, en waarschijnlijk gewoon een domme fout gemaakt heeft met helaas nog dommere gevolgen...

Sommige mensen hebben een baan waarbij als ze een fout maken ze het papier verkeerdom in de printer stoppen er twee keer op dezelfde zijde afgedrukt worden, bij andere zijn de gevolgen van een moment afleiding en een fout maken helaas wat groter...