Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
V200-G2000
Vandaag
om 22:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Pauldg
Vandaag
om 21:59:23
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:55:02
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
FritsT
Vandaag
om 21:49:14
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 21:46:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
Vandaag
om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
Dick55
Vandaag
om 21:19:00
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn
door
Paul1969
Vandaag
om 20:56:45
Märklin 2025
door
barry1972
Vandaag
om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217
door
Kolho005
Vandaag
om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 19:36:28
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
Vandaag
om 19:35:38
Roco wagon openen
door
Herb73
Vandaag
om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
Vandaag
om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 19:09:01
waterwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 16:49:12
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:47:15
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
Vandaag
om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896
door
ArjanB
Vandaag
om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:44:42
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
Vandaag
om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:04:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren? (gelezen 3271 keer)
PkAlfisti
Offline
Berichten: 158
Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Gepost op:
09 January 2019, 18:55:06 »
Goededag! Heb een vraag. Heb na jaren een nieuwe Marklinbaan gebouwd, transformers + boosters. Het complete traject bestaat nu uit 3 stroomkringen (komt straks nog een vierde bij) Nu 'oneindig' proefrijden alvorens verder te gaan. Wat mag de volt/stroomsterkte nu zijn indien je dit 'meet' met een multimeter (stand DCV * 20) Momenteel indioen geen trein rijdt 14-15 volt.
Weet dat het niet 100% kan, maar je rekent er 2 volt bij en je komt een eind :-) Het gaat tenslotte om te meten of er over de hele baan hetzelfde stroombeeld te zien is. Dat is dus het geval. En het zakt wat indien er een trein rijdt (afhanklijk van een oude loc of een nieuwe exemplaar plus groot of klein ...)
De massadraden zijn via een ringleiding met elkaar verbonden. Ook de spanningsdraden via nu 12x een aansluitrail lopen in een 'ringelleding die naar voor ieder 'blok' naar zijn eigen booster leidt. Nu de vraag: wat mag of moet de spanning zijn, indien de trein het 'bloktraject' uitgereden is? Blijft er in algehele zin minder stroom te zien, als een trein op de baan rijdt (makt dus niet uit waar?)
Of moet je dan in het lege vak weer de maximale stroomoutout zien op de multimeter? Bij voorbaat dank voor het antwoord/tip! Grt, Pk
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2019, 21:25:25 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Groet, Pk
Remunj
Offline
Berichten: 8086
Re: baanstroom stroomkringen
«
Reactie #1 Gepost op:
09 January 2019, 19:21:56 »
Hallo onbekende (netjes ondertekenen met een naam staat wel zo netjes
)
Je hebt het over een Marklinbaan. En je meet op de stand DCV. Je weet toch dat Marklin wisselstroom is? Dan moet je dus meten op de stand AC.
Maar je hebt hete ook over boosters. Rijdt je digitaal?
Dan kan je met een multimeter niet zonder meer meten.
De baan spanning is nl. een blokspanning en die kan je zonder enige trucjes niet zomaar meten.
Wat je ziet is meer een indicatie.
Gelogd
Gr.
Eric
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26824
Re: baanstroom stroomkringen
«
Reactie #2 Gepost op:
09 January 2019, 19:31:36 »
Citaat van: Remunj op 09 January 2019, 19:21:56
Je weet toch dat Marklin wisselstroom is?
Om het nog ingewikkelder te maken: het is digitaal. Maar digitaal op een 2-rail baan is ook een soort wisselspanning.
Het kenmerkende van Märklin digitaal is dat de spanning asymmetrisch is. In rust overheerst het negatieve deel. Als je een trein laat rijden komt er meer positief aandeel bij en dan verandert het beeld als je op de stand DC meet. Wissel maar eens de meetpennen om, dan zal je een andere spanning meten. De simpelste manier om digitale spanning te meten is eerst gelijkrichten en na de gelijkrichter op DC stand meten.
Zo dus:
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
PkAlfisti
Offline
Berichten: 158
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Reactie #3 Gepost op:
09 January 2019, 21:54:10 »
Heren, dank voor de duidelijke en snelle uitleg!
Groet, Pk
Gelogd
Groet, Pk
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Reactie #4 Gepost op:
10 January 2019, 09:09:03 »
Probeer ook stroom (in ampère) en spanning (in volt) niet te verwarren
Overigens vind ik met 3 stroomkringen (= 3 boosters?) 12 railaansluitingen wel weinig...
Tenminste, als je ook werkelijk een baan hebt waar je 3 boosters nodig hebt.
En hoe stabiel de spanning blijft onder last (en of deze überhaupt gelijk is tussen de boosters) is volledig afhankelijk van de booster en zijn voeding.
En maak ik nu op dat je voor de 3 boosters maar één massa-leiding hebt? Als dat zo is moet die leiding een aardige stroom voeren met bijbehorende spanningsval. Beter is om parallel aan de "spanningsdraden" (rood) ook altijd een losse massadraad te voeren welke dan bij de boosters inderdaad aan elkaar hangen. En ook niet vergeten met regelmaat de massa/bruin aan de rails e koppelen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
PkAlfisti
Offline
Berichten: 158
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Reactie #5 Gepost op:
10 January 2019, 12:17:31 »
Ja, die railaansluitingen heb ik juist extra gedaan om zoveel mogelijke problemen met stabiel rijden te vermijden. De tip om de massa ook via de boosters te laten lopen (tip Timo: dank hiervoor! ga het aanpassen (heb wel 2.5mm massa draad, dus he moet wat kunnen hebben)
Grt. Pk
Gelogd
Groet, Pk
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Reactie #6 Gepost op:
10 January 2019, 14:16:47 »
Maar heb je ook echt 3 boosters? Want dan vind ik 12 / 3 = 4 aansluitingen per booster maar bar weinig.
En voor de kabel, ja 2,5mm
2
kan wel heel veel aan, in een huisinstallatie stuur je er 16A over. Maar de spanningsval die je dan hebt wordt dan significant op de lage spanningen waar wij het op gebruiken. Dus om dat binnen de perken te houden zal je de stroom dus ook moeten beperken.
Tuurlijk hangt die ook af van lengtes etc dus echt een magisch getal is niet te noemen. Maar 16A is voor de kabel geen probleem maar voor het rijden niet fijn.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
PkAlfisti
Offline
Berichten: 158
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Reactie #7 Gepost op:
11 January 2019, 13:59:02 »
Hi Timo,
Nee, ik heb 8-10/12 ruilaansluitingen per booster. Dat zit wel goed volgens mij. Treinen rijden zonder spanningsverlies (niets van te merken in ieder geval)
Ben nu aan het testen, op betrouwbaarheid, ontsporing, etc. Kleine aanpassingen, maar beter even langer hier naar kijken dan gebruikelijk misschien. Daarna buigen over de in te stellen blokken om de baan. Moeten er 6-8 gaan worden. Mooie puzzel met bijbehorende seinaansluiting. Gaat wel even duren...
Ga mijn wissels en verlichting op een apart Marklin transformator zetten, zodat deze stroomafname ook geen spanningsverlies gaat opleveren.
Pk
Gelogd
Groet, Pk
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?