Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
decauville_nl
Vandaag
om 11:32:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Eric v C
Vandaag
om 11:25:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Teun
Vandaag
om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Teun
Vandaag
om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader
door
Arjan6511
Vandaag
om 10:58:20
Locatie van foto gezocht
door
Keska
Vandaag
om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Teun
Vandaag
om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 10:25:16
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 09:59:28
NS 8400 van Werps
door
FritsT
Vandaag
om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
RK
Vandaag
om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
Simplex
Vandaag
om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 08:24:01
Decals Star TE-5933
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:01:56
weerstandje en relais
door
Hans van Kampen
Vandaag
om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
Vandaag
om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Sven
Vandaag
om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange
door
gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo
door
RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel
door
MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78
door
Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren? (gelezen 3006 keer)
PkAlfisti
Offline
Berichten: 133
Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Gepost op:
09 januari 2019, 18:55:06 »
Goededag! Heb een vraag. Heb na jaren een nieuwe Marklinbaan gebouwd, transformers + boosters. Het complete traject bestaat nu uit 3 stroomkringen (komt straks nog een vierde bij) Nu 'oneindig' proefrijden alvorens verder te gaan. Wat mag de volt/stroomsterkte nu zijn indien je dit 'meet' met een multimeter (stand DCV * 20) Momenteel indioen geen trein rijdt 14-15 volt.
Weet dat het niet 100% kan, maar je rekent er 2 volt bij en je komt een eind :-) Het gaat tenslotte om te meten of er over de hele baan hetzelfde stroombeeld te zien is. Dat is dus het geval. En het zakt wat indien er een trein rijdt (afhanklijk van een oude loc of een nieuwe exemplaar plus groot of klein ...)
De massadraden zijn via een ringleiding met elkaar verbonden. Ook de spanningsdraden via nu 12x een aansluitrail lopen in een 'ringelleding die naar voor ieder 'blok' naar zijn eigen booster leidt. Nu de vraag: wat mag of moet de spanning zijn, indien de trein het 'bloktraject' uitgereden is? Blijft er in algehele zin minder stroom te zien, als een trein op de baan rijdt (makt dus niet uit waar?)
Of moet je dan in het lege vak weer de maximale stroomoutout zien op de multimeter? Bij voorbaat dank voor het antwoord/tip! Grt, Pk
«
Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 21:25:25 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Groet, Pk
Remunj
Offline
Berichten: 7812
Re: baanstroom stroomkringen
«
Reactie #1 Gepost op:
09 januari 2019, 19:21:56 »
Hallo onbekende (netjes ondertekenen met een naam staat wel zo netjes
)
Je hebt het over een Marklinbaan. En je meet op de stand DCV. Je weet toch dat Marklin wisselstroom is? Dan moet je dus meten op de stand AC.
Maar je hebt hete ook over boosters. Rijdt je digitaal?
Dan kan je met een multimeter niet zonder meer meten.
De baan spanning is nl. een blokspanning en die kan je zonder enige trucjes niet zomaar meten.
Wat je ziet is meer een indicatie.
Gelogd
Gr.
Eric
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25291
Re: baanstroom stroomkringen
«
Reactie #2 Gepost op:
09 januari 2019, 19:31:36 »
Citaat van: Remunj op 09 januari 2019, 19:21:56
Je weet toch dat Marklin wisselstroom is?
Om het nog ingewikkelder te maken: het is digitaal. Maar digitaal op een 2-rail baan is ook een soort wisselspanning.
Het kenmerkende van Märklin digitaal is dat de spanning asymmetrisch is. In rust overheerst het negatieve deel. Als je een trein laat rijden komt er meer positief aandeel bij en dan verandert het beeld als je op de stand DC meet. Wissel maar eens de meetpennen om, dan zal je een andere spanning meten. De simpelste manier om digitale spanning te meten is eerst gelijkrichten en na de gelijkrichter op DC stand meten.
Zo dus:
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
PkAlfisti
Offline
Berichten: 133
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Reactie #3 Gepost op:
09 januari 2019, 21:54:10 »
Heren, dank voor de duidelijke en snelle uitleg!
Groet, Pk
Gelogd
Groet, Pk
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Reactie #4 Gepost op:
10 januari 2019, 09:09:03 »
Probeer ook stroom (in ampère) en spanning (in volt) niet te verwarren
Overigens vind ik met 3 stroomkringen (= 3 boosters?) 12 railaansluitingen wel weinig...
Tenminste, als je ook werkelijk een baan hebt waar je 3 boosters nodig hebt.
En hoe stabiel de spanning blijft onder last (en of deze überhaupt gelijk is tussen de boosters) is volledig afhankelijk van de booster en zijn voeding.
En maak ik nu op dat je voor de 3 boosters maar één massa-leiding hebt? Als dat zo is moet die leiding een aardige stroom voeren met bijbehorende spanningsval. Beter is om parallel aan de "spanningsdraden" (rood) ook altijd een losse massadraad te voeren welke dan bij de boosters inderdaad aan elkaar hangen. En ook niet vergeten met regelmaat de massa/bruin aan de rails e koppelen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
PkAlfisti
Offline
Berichten: 133
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Reactie #5 Gepost op:
10 januari 2019, 12:17:31 »
Ja, die railaansluitingen heb ik juist extra gedaan om zoveel mogelijke problemen met stabiel rijden te vermijden. De tip om de massa ook via de boosters te laten lopen (tip Timo: dank hiervoor! ga het aanpassen (heb wel 2.5mm massa draad, dus he moet wat kunnen hebben)
Grt. Pk
Gelogd
Groet, Pk
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Reactie #6 Gepost op:
10 januari 2019, 14:16:47 »
Maar heb je ook echt 3 boosters? Want dan vind ik 12 / 3 = 4 aansluitingen per booster maar bar weinig.
En voor de kabel, ja 2,5mm
2
kan wel heel veel aan, in een huisinstallatie stuur je er 16A over. Maar de spanningsval die je dan hebt wordt dan significant op de lage spanningen waar wij het op gebruiken. Dus om dat binnen de perken te houden zal je de stroom dus ook moeten beperken.
Tuurlijk hangt die ook af van lengtes etc dus echt een magisch getal is niet te noemen. Maar 16A is voor de kabel geen probleem maar voor het rijden niet fijn.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
PkAlfisti
Offline
Berichten: 133
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
«
Reactie #7 Gepost op:
11 januari 2019, 13:59:02 »
Hi Timo,
Nee, ik heb 8-10/12 ruilaansluitingen per booster. Dat zit wel goed volgens mij. Treinen rijden zonder spanningsverlies (niets van te merken in ieder geval)
Ben nu aan het testen, op betrouwbaarheid, ontsporing, etc. Kleine aanpassingen, maar beter even langer hier naar kijken dan gebruikelijk misschien. Daarna buigen over de in te stellen blokken om de baan. Moeten er 6-8 gaan worden. Mooie puzzel met bijbehorende seinaansluiting. Gaat wel even duren...
Ga mijn wissels en verlichting op een apart Marklin transformator zetten, zodat deze stroomafname ook geen spanningsverlies gaat opleveren.
Pk
Gelogd
Groet, Pk
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?