Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Marc tramt
Vandaag om 06:44:16
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Joop_L
Vandaag om 06:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 03:03:11
Tekening draaitrommel vuilniswagen door ReneN
Vandaag om 01:38:39
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door Rondje_HO
Vandaag om 00:38:33
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 00:37:08
Indomeuk in de werkplaats door Rondje_HO
Vandaag om 00:20:49
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam door Niekleair
Vandaag om 00:04:03
Tram Istanbul in 1:24 door Rody v. G.
18 maart 2019, 23:58:42
Noordspoor te Drachten door Martin Welberg
18 maart 2019, 23:14:30
Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922 door prutser
18 maart 2019, 22:58:52
MB-module: "Groeten uit Jottum" door LMX
18 maart 2019, 22:50:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 maart 2019, 22:45:26
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
18 maart 2019, 22:35:58
Uquilair boeken over 'Laadkistenvervoer' en 'Het spoor in Groningen' vertraagd door jandcargo
18 maart 2019, 22:20:56
Havenbaantje door Edgy
18 maart 2019, 22:10:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 maart 2019, 22:06:59
Overlijden Paul Haagsma door NS264
18 maart 2019, 22:06:41
Hoekdiorama door Scratchbuilt
18 maart 2019, 22:03:02
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
18 maart 2019, 21:56:28
Station Daarhuizen 2.0 door Frans Peeters
18 maart 2019, 21:37:27
Het ontstaan van Trammenlandt door Pietervde
18 maart 2019, 21:32:38
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2019, 21:09:27
Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Peter Spruit
18 maart 2019, 20:39:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
18 maart 2019, 20:33:09
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door timtrein
18 maart 2019, 20:06:05
Cranicher Altbahn door Arjen52
18 maart 2019, 19:45:03
Pimp mijn DB 628 door Falcon10
18 maart 2019, 19:17:14
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
18 maart 2019, 19:13:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 maart 2019, 18:58:57
  

Auteur Topic: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?  (gelezen 1178 keer)

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Gepost op: 09 januari 2019, 18:55:06 »
Goededag! Heb een vraag. Heb na jaren een nieuwe Marklinbaan gebouwd, transformers + boosters. Het complete traject bestaat nu uit 3 stroomkringen (komt straks nog een vierde bij) Nu 'oneindig' proefrijden alvorens verder te gaan. Wat mag de volt/stroomsterkte nu zijn indien je dit 'meet' met een multimeter (stand DCV * 20) Momenteel indioen geen trein rijdt 14-15 volt.
Weet dat het niet 100% kan, maar je rekent er 2 volt bij en je komt een eind :-) Het gaat tenslotte om te meten of er over de hele baan hetzelfde stroombeeld te zien is. Dat is dus het geval. En het zakt wat indien er een trein rijdt (afhanklijk van een oude loc of een nieuwe exemplaar plus groot of klein ...)
De massadraden zijn via een ringleiding met elkaar verbonden. Ook de spanningsdraden via nu 12x een aansluitrail lopen in een 'ringelleding die naar voor ieder 'blok' naar zijn eigen booster leidt. Nu de vraag: wat mag of moet de spanning zijn, indien  de trein het 'bloktraject' uitgereden is? Blijft er in algehele zin minder stroom te zien, als een trein op de baan rijdt (makt dus niet uit waar?)
Of moet je dan in het lege vak weer de maximale stroomoutout zien op de multimeter? Bij voorbaat dank voor het antwoord/tip! Grt, Pk
 
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 21:25:25 door Bert van Gelder »
Groet, Pk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6195
Re: baanstroom stroomkringen
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2019, 19:21:56 »
Hallo onbekende (netjes ondertekenen met een naam staat wel zo netjes  :angel: )

Je hebt het over een Marklinbaan. En je meet op de stand DCV. Je weet toch dat Marklin wisselstroom is? Dan moet je dus meten op de stand AC.

Maar je hebt hete ook over boosters. Rijdt je digitaal?
Dan kan je met een multimeter niet zonder meer meten.
De baan spanning is nl. een blokspanning en die kan je zonder enige trucjes niet zomaar meten.
Wat je ziet is meer een indicatie.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16790
    • Pagina van klaas
Re: baanstroom stroomkringen
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2019, 19:31:36 »
Je weet toch dat Marklin wisselstroom is?
Om het nog ingewikkelder te maken: het is digitaal. Maar digitaal op een 2-rail baan is ook een soort wisselspanning.
Het kenmerkende van Märklin digitaal is dat de spanning asymmetrisch is. In rust overheerst het negatieve deel. Als je een trein laat rijden komt er meer positief aandeel bij en dan verandert het beeld als je op de stand DC meet. Wissel maar eens de meetpennen om, dan zal je een andere spanning meten. De simpelste manier om digitale spanning te meten is eerst gelijkrichten en na de gelijkrichter op DC stand meten.
Zo dus: https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2019, 21:54:10 »
Heren, dank voor de duidelijke en snelle uitleg!
Groet, Pk
Groet, Pk

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4335
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2019, 09:09:03 »
Probeer ook stroom (in ampère) en spanning (in volt) niet te verwarren ;D

Overigens vind ik met 3 stroomkringen (= 3 boosters?) 12 railaansluitingen wel weinig... :-\ Tenminste, als je ook werkelijk een baan hebt waar je 3 boosters nodig hebt.

En hoe stabiel de spanning blijft onder last (en of deze überhaupt gelijk is tussen de boosters) is volledig afhankelijk van de booster en zijn voeding.

En maak ik nu op dat je voor de 3 boosters maar één massa-leiding hebt? Als dat zo is moet die leiding een aardige stroom voeren met bijbehorende spanningsval. Beter is om parallel aan de "spanningsdraden" (rood) ook altijd een losse massadraad te voeren welke dan bij de boosters inderdaad aan elkaar hangen. En ook niet vergeten met regelmaat de massa/bruin aan de rails e koppelen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2019, 12:17:31 »
Ja, die railaansluitingen heb ik juist extra gedaan om zoveel mogelijke problemen met stabiel rijden te vermijden. De tip om de massa ook via de boosters te laten lopen (tip Timo: dank hiervoor! ga het aanpassen (heb wel 2.5mm massa draad, dus he moet wat kunnen hebben)
Grt. Pk
Groet, Pk

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4335
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2019, 14:16:47 »
Maar heb je ook echt 3 boosters? Want dan vind ik 12 / 3 = 4 aansluitingen per booster maar bar weinig. ::)

En voor de kabel, ja 2,5mm 2 kan wel heel veel aan, in een huisinstallatie stuur je er 16A over. Maar de spanningsval die je dan hebt wordt dan significant op de lage spanningen waar wij het op gebruiken. Dus om dat binnen de perken te houden zal je de stroom dus ook moeten beperken.

Tuurlijk hangt die ook af van lengtes etc dus echt een magisch getal is niet te noemen. Maar 16A is voor de kabel geen probleem maar voor het rijden niet fijn.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2019, 13:59:02 »
Hi Timo,

Nee, ik heb 8-10/12 ruilaansluitingen per booster. Dat zit wel goed volgens mij. Treinen rijden zonder spanningsverlies (niets van te merken in ieder geval)
Ben nu aan het testen, op betrouwbaarheid, ontsporing, etc. Kleine aanpassingen, maar beter even langer hier naar kijken dan gebruikelijk misschien. Daarna buigen over de in te stellen blokken om de baan. Moeten er 6-8 gaan worden. Mooie puzzel met bijbehorende seinaansluiting. Gaat wel even duren...
Ga mijn wissels en verlichting op een apart Marklin transformator zetten, zodat deze stroomafname ook geen spanningsverlies gaat opleveren.
Pk
Groet, Pk