Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Calimero
Vandaag om 02:21:12
Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden door Thom
Vandaag om 01:57:34
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door Thom
Vandaag om 01:52:26
Weerstand/voltage for LED stoplichtjes door Calimero
Vandaag om 01:50:40
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:30:48
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door nighttrain1
Vandaag om 01:17:55
Twincenter Versie 1.100-1.100 in slave mode. door TrixExpress
Vandaag om 01:14:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 00:58:06
Brekina 2019 door 72sonett
19 januari 2019, 23:55:51
Blauwe isolatie platen van de Gamma lijmen Hoe? door kawaaad
19 januari 2019, 23:43:57
Kopen in Groot Brittannië door EddyK
19 januari 2019, 23:25:17
Zwederbaan door DJV
19 januari 2019, 23:24:15
Materieel van de Huckepack over de IJzeren Rijn door spoorzeven
19 januari 2019, 23:24:00
Roco 2019 door Post49
19 januari 2019, 23:23:12
Tramfabriek & Son - videosketches over modeltreinen door Menno
19 januari 2019, 23:20:51
Kleuren Nederlands goederenmaterieel door jverschut
19 januari 2019, 23:20:12
ICE 2 en DB logos door EddyK
19 januari 2019, 23:19:50
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door DJV
19 januari 2019, 23:12:16
Roßnitz door DJV
19 januari 2019, 23:06:22
Magnorail, materiaal voor wegdek i.c.m. lijmsoort? door MOVisser
19 januari 2019, 23:05:21
Roco 4311b of 46044 beladen. door nighttrain1
19 januari 2019, 22:50:00
DR rijtuigen door lrrw
19 januari 2019, 22:27:58
Gebogen perron maken m.b.v. Excel door Netuser
19 januari 2019, 22:26:00
Eerste baanplan spoor N door Erik
19 januari 2019, 22:23:01
Brawa 2019 door hgrm
19 januari 2019, 21:57:20
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door grove den
19 januari 2019, 21:52:06
Decoder werkt alleen op adres 3 door Paducah
19 januari 2019, 21:15:44
Expo Houten 19 januari 2019, voor- en nabeschouwing door Paducah
19 januari 2019, 21:11:57
Modelspoordagen Rijswijk 12 en 13 januari. door Robkop
19 januari 2019, 21:11:23
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
19 januari 2019, 21:02:14
  

Auteur Topic: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?  (gelezen 876 keer)

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Gepost op: 09 januari 2019, 18:55:06 »
Goededag! Heb een vraag. Heb na jaren een nieuwe Marklinbaan gebouwd, transformers + boosters. Het complete traject bestaat nu uit 3 stroomkringen (komt straks nog een vierde bij) Nu 'oneindig' proefrijden alvorens verder te gaan. Wat mag de volt/stroomsterkte nu zijn indien je dit 'meet' met een multimeter (stand DCV * 20) Momenteel indioen geen trein rijdt 14-15 volt.
Weet dat het niet 100% kan, maar je rekent er 2 volt bij en je komt een eind :-) Het gaat tenslotte om te meten of er over de hele baan hetzelfde stroombeeld te zien is. Dat is dus het geval. En het zakt wat indien er een trein rijdt (afhanklijk van een oude loc of een nieuwe exemplaar plus groot of klein ...)
De massadraden zijn via een ringleiding met elkaar verbonden. Ook de spanningsdraden via nu 12x een aansluitrail lopen in een 'ringelleding die naar voor ieder 'blok' naar zijn eigen booster leidt. Nu de vraag: wat mag of moet de spanning zijn, indien  de trein het 'bloktraject' uitgereden is? Blijft er in algehele zin minder stroom te zien, als een trein op de baan rijdt (makt dus niet uit waar?)
Of moet je dan in het lege vak weer de maximale stroomoutout zien op de multimeter? Bij voorbaat dank voor het antwoord/tip! Grt, Pk
 
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 21:25:25 door Bert van Gelder »
Groet, Pk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
Re: baanstroom stroomkringen
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2019, 19:21:56 »
Hallo onbekende (netjes ondertekenen met een naam staat wel zo netjes  :angel: )

Je hebt het over een Marklinbaan. En je meet op de stand DCV. Je weet toch dat Marklin wisselstroom is? Dan moet je dus meten op de stand AC.

Maar je hebt hete ook over boosters. Rijdt je digitaal?
Dan kan je met een multimeter niet zonder meer meten.
De baan spanning is nl. een blokspanning en die kan je zonder enige trucjes niet zomaar meten.
Wat je ziet is meer een indicatie.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16552
    • Pagina van klaas
Re: baanstroom stroomkringen
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2019, 19:31:36 »
Je weet toch dat Marklin wisselstroom is?
Om het nog ingewikkelder te maken: het is digitaal. Maar digitaal op een 2-rail baan is ook een soort wisselspanning.
Het kenmerkende van Märklin digitaal is dat de spanning asymmetrisch is. In rust overheerst het negatieve deel. Als je een trein laat rijden komt er meer positief aandeel bij en dan verandert het beeld als je op de stand DC meet. Wissel maar eens de meetpennen om, dan zal je een andere spanning meten. De simpelste manier om digitale spanning te meten is eerst gelijkrichten en na de gelijkrichter op DC stand meten.
Zo dus: https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2019, 21:54:10 »
Heren, dank voor de duidelijke en snelle uitleg!
Groet, Pk
Groet, Pk

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4224
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2019, 09:09:03 »
Probeer ook stroom (in ampère) en spanning (in volt) niet te verwarren ;D

Overigens vind ik met 3 stroomkringen (= 3 boosters?) 12 railaansluitingen wel weinig... :-\ Tenminste, als je ook werkelijk een baan hebt waar je 3 boosters nodig hebt.

En hoe stabiel de spanning blijft onder last (en of deze überhaupt gelijk is tussen de boosters) is volledig afhankelijk van de booster en zijn voeding.

En maak ik nu op dat je voor de 3 boosters maar één massa-leiding hebt? Als dat zo is moet die leiding een aardige stroom voeren met bijbehorende spanningsval. Beter is om parallel aan de "spanningsdraden" (rood) ook altijd een losse massadraad te voeren welke dan bij de boosters inderdaad aan elkaar hangen. En ook niet vergeten met regelmaat de massa/bruin aan de rails e koppelen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2019, 12:17:31 »
Ja, die railaansluitingen heb ik juist extra gedaan om zoveel mogelijke problemen met stabiel rijden te vermijden. De tip om de massa ook via de boosters te laten lopen (tip Timo: dank hiervoor! ga het aanpassen (heb wel 2.5mm massa draad, dus he moet wat kunnen hebben)
Grt. Pk
Groet, Pk

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4224
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2019, 14:16:47 »
Maar heb je ook echt 3 boosters? Want dan vind ik 12 / 3 = 4 aansluitingen per booster maar bar weinig. ::)

En voor de kabel, ja 2,5mm 2 kan wel heel veel aan, in een huisinstallatie stuur je er 16A over. Maar de spanningsval die je dan hebt wordt dan significant op de lage spanningen waar wij het op gebruiken. Dus om dat binnen de perken te houden zal je de stroom dus ook moeten beperken.

Tuurlijk hangt die ook af van lengtes etc dus echt een magisch getal is niet te noemen. Maar 16A is voor de kabel geen probleem maar voor het rijden niet fijn.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2019, 13:59:02 »
Hi Timo,

Nee, ik heb 8-10/12 ruilaansluitingen per booster. Dat zit wel goed volgens mij. Treinen rijden zonder spanningsverlies (niets van te merken in ieder geval)
Ben nu aan het testen, op betrouwbaarheid, ontsporing, etc. Kleine aanpassingen, maar beter even langer hier naar kijken dan gebruikelijk misschien. Daarna buigen over de in te stellen blokken om de baan. Moeten er 6-8 gaan worden. Mooie puzzel met bijbehorende seinaansluiting. Gaat wel even duren...
Ga mijn wissels en verlichting op een apart Marklin transformator zetten, zodat deze stroomafname ook geen spanningsverlies gaat opleveren.
Pk
Groet, Pk