Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m  (gelezen 29925 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #75 Gepost op: 04 juli 2021, 21:54:29 »
Hoi Juroen

Is een fraai stationsgebouw geworden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #76 Gepost op: 18 juni 2022, 16:12:16 »
Een hek voor rond mijn  bedrijventerrein

Nadat Pascal  me had verteld welke materialen hij gebruikt voor zijn hekken, ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=post;quote=3222317904;topic=98683.255;last_msg=3222318067 )  ben ik eens aan de slag gegaan.

Ik volgde de volgende methode:
1) nagaan hoe groot zo'n hek nu werkelijk is;
2) tekening maken als sjabloon;
3) materialen inkopen;
4) aan de slag.
 
Op de website van Heras, vond ik hoe groot zo'n hek in werkelijkheid is:
https://www.heras.nl/wp-content/uploads/2020/10/NL_3A1A_1.4_Datasheet%20Orses.pdf
 
De tekening als sjabloon maakte ik in onshape.





Tussen de tekening en het knutselwerk een bakpapier om vastplakken ter vermijden. Dat, in combinatie met beperkte vaardigheden, leidt tot een vage foto.
 
Voor de staanders en de bovenste ligger gebruik ik verzinkt hobbydraad van de gamma; diameter 0,9mm.
Voor het prikkeldraad en de horizontale rand aan de onderkant van het gaas, een messing draad van 0,3 mm. Ik heb geen moeite gedaan het prikkeldraad te twisten.
Het gaas is bruids-tule; gekocht bij de lokale fourniturenwinkel. Ten opzichte van gewone tule is de maaswijdte aanmerkelijk kleiner. Ik heb de metalen delen aan elkaar gesoldeerd, de tule met cyanoacrylaat lijm geplakt.



De metalen delen hebben een 'eisen' kleur van revell-aqua, het gaas is grijsgroene camouflageverf.
Bij definitieve plaatsing zal ik het nog een waas ter verwering geven.



Het ziet er op de foto wat apart uit want twee poten zijn wat langer; daarmee kan ik het hek in de ondergrond prikken.
Al met al valt het resultaat me niet tegen; de volgende zal wel beter zijn.

Groet Juroen
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2022, 23:00:09 door Juroen. Reden: typefoutje »

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #77 Gepost op: 18 juni 2022, 17:49:27 »
Niks mis mee.
Volgens mij zoeken ze bij Heras nog personeel…  ;D
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #78 Gepost op: 18 juni 2022, 22:36:35 »
Zo, mooi strak gemaakt!  (y)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #79 Gepost op: 19 juni 2022, 13:19:59 »
Strak (y), die ga ik onthouden!
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #80 Gepost op: 19 juni 2022, 14:21:28 »
Mooi resultaat! (y)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #81 Gepost op: 19 juni 2022, 18:35:18 »
Dank voor de lovende woorden!

Groet Juroen.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #82 Gepost op: 27 juni 2022, 17:38:51 »
Een opslagplaats voor Molenhoek

Op mijn Kompaktanlage is weinig plaats; toch wilde ik mijn industriegebiedje aankleden met een opslagplaats. Iets zoals Vollmer 45616 (een link, ivm auteursgedoe geen plaatje). Gezien er te weinig plek is voor deze bouwpakket was ik in eerste instantie voornemens de kit aan te schaffen en die vervolgens pas maken. Uiteindelijk heb ik daarvan afgezien en besloot ik zelf iets te scratchbuilden.


Methode:
1) in onshape een ontwerp maken.



2) De onderdelen als 2D tekening op schaal 1:1 afdrukken.

3) Met de tekening als sjabloon de onderdelen met evergreen strip maken. Ik heb hierbij direct op het papier gewerkt. Bij spaarzaam lijmen is het werkstuk goed van het papier te halen. Bakpapier heb ik niet gemist.

[/size]


4) Samenbouwen



5) Verven




6) Een dak van ratio plaatjes erop, regengoot eraan (regenpijp volgt later)




Uiteindelijk ben ik hier best blij mee. Op een vlakke ondergrond raken zelfs alle poten de grond.


Groet Juroen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #83 Gepost op: 27 juni 2022, 18:48:38 »
 (y) Kunstig gemaakt (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #84 Gepost op: 21 augustus 2022, 16:41:12 »
Hoi, Juroen

Fraai hekwerk en overkapping.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #85 Gepost op: 23 augustus 2022, 18:01:09 »
Koen,
dank voor het compliment.

CV's uitlezen

Met mijn DCC installatie, bestaande uit Multimaus en conventionele rocoversterker, kan ik geen CV's uitlezen. Dat wilde ik veranderen.

Op de PC heb ik JAVA en JMRI geïnstalleerd.
Voor de installatie van JAVA heb ik een oracle account gemaakt; daarna is JAVA vlot te downloaden en te installeren.
Als centrale heb ik een DCC++EX centrale gemaakt. Die bestaat uit een arduino en motorshield.



Het motorshield voed ik met een roco adapter, die ik ook voor de modelbaan gebruik. De arduino krijgt via een DCDC-omzettertje een lagere spanning. Het motorshield heeft twee uitgangen "program track" en een "main". die heb ik met een schakelaar aan een stukje programmeerspoor verbonden. De DCC++EX centrale levert maximaal 2A, voldoende voor een loc.

Ondertussen heb ik al mijn locs in decoderpro uitgelezen. Weer iets dat werkt!


Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #86 Gepost op: 24 augustus 2022, 20:21:35 »
Een blauwe 1200

Een tijd geleden kocht ik op marktplaats een blauwe Lima 1220. Nu was die best netjes, maar nadat ik met een doekje met wat alcohol een vlek wilde verwijderen niet meer.

Dat was een goede aanleiding om eens te kijken hoever ik zou komen met het bijschilderen / overspuiten met de airbrush. Ik heb 'm eerst in de kleur van de bies gespoten, die afgeplakt en daarna met blauw eroverheen. Tevens heb ik er vrijstaande handgrepen op gezet.

Het is wel niet helemaal de juiste kleur blauw, maar ik vind 't best.



O ja, de lok waggelde nogal. Ik heb Märklin 7153 antislipbandjes gemonteerd en nu rijdt hij met een lokpilot 5 gladjes.

Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #87 Gepost op: 23 augustus 2023, 18:07:33 »
DE-1, verbeteren stroomafname en vervangen antislipbandjes

Bij mijn analoge DE-1 wilde ik een decoder en figuren inbouwen. Nadat ik het treinstel open had gemaakt kwam daar het verbeteren van de stroomafname bij. Bij de proefrit na deze twee acties waren de antislipbandjes verdwenen. Bij het vervangen van de antislipbandjes heb ik de stroomafname ‘definitief’ verbeterd.
 
Hierbij een verslagje van mijn ervaringen.



Aan de hand van de instructie van Artitec is het rijtuig te openen. De reizigers zitten er ondertussen al in. De oorspronkelijke stroomafname is weg.


De decoder zit in de kap. De kap is met een stekkerverbinding met onderstel verbonden. Om vrij aan het onderstel te kunnen werken heb ik de stekker losgenomen.


In de bodem van het treinstel sleept een lip van de aspot van het draaistel langs een fosforbronzen strip. Bij mijn DE-1 waren de strippen ter plaatse van het motordraaistel hobbelig. Daar heeft iets klem gezeten.


In eerste instantie heb ik aan de lipjes van de aspotten die boven de bodemplaat uitsteken draadjes gesoldeerd. Dat werkte kort. De soldeerverbinding was niet goed.


Om de antislipbandjes te wisselen moet het hele motordraaistel eruit. Dat geeft gelegenheid om draden te solderen.
Het zwarte kapje op de worm moet eraf. Dat lukt door met een fijne schroevendraaier het kapje los te wrikken.
Spannend: het moet vrij ver opengebogen worden. Gelukkig bleef het heel.


Haal de worm uit het draaistel. De as met cardan komt vanzelf mee. Let erop dat het lager aan het eind op de as blijft zitten; het kan er vrij gemakkelijk afschuiven. Als dat gebeurt kan je het er weer op schuiven, mits je het ook terug kan vinden.


Nu kan je het motordraaistel uit het onderstel halen.


Wrik de bovenkant van de tandwielkast los. Merk op dat op bovenstaande foto het draaistel 180 graden gedraaid is ten opzichte van de andere foto’s.


Na uitnemen van de wielstellen kan je een draad aan de aspotten solderen. Ik heb de opstaande lip aan de aspot laten zitten maar die kan je er ook af knippen.


 Artitec adviseerde me om antislipbandjes van Roco, artikel 40069 te gebruiken. Ik heb ze kruislings laten zitten. Sommigen zijn van mening dat je de antislipbandjes beter op dezelfde as kan zetten.

Nu kan je de aspotten en de wielstellen terugplaatsen. Let op de juiste oriëntatie; de tandwielen zitten uit het midden.

Bij het test rijden ontspoorde de DE-1 op een Engels wissel. Vermoedelijk heb ik bij het terugplaatsen de wielen van één as verschoven. Het was namelijk nogal een klusje. Ik kwam er pas achter bij het proefrijden toen alles weer ingebouwd was (kap nog niet dicht). Met een schroevendraaier heb ik één wiel voorzichtig op de as verschoven (ik had geen zin om alles weer open te maken). Daarmee is het ontsporen verleden tijd.


Duw de worm terug in het draaistel en de cardan in de motor. Op onderstaande foto zijn de nieuwe draden die uit het onderstel komen én de oude draden te zien. Ik heb de nieuwe draden aan de oorspronkelijke draden in het onderstel gesoldeerd (buiten beeld).


Let erop dat bij het terugplaatsen van de worm het kunststof schijfje op zijn plaats blijft.
 
Tot slot: alles terug bouwen, testen, dichtmaken en rijden!

Groet, Juroen