Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 100617 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22367
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #285 Gepost op: 19 juli 2021, 17:38:58 »
Altijd een erg mooi detail die klinknagels  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3002
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #286 Gepost op: 19 juli 2021, 20:48:48 »
Dank heren.

Inderdaad Wim, en geklonken constructies zien er vanwege die klinknagels ook spannender uit dan gelaste.
Bijna de 3e staander klaar maar je word wel een beetje tureluurs van het maken van de klinknagels  ;D
Tijd voor een blondschuimend drankje 🍺
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3002
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #287 Gepost op: 20 juli 2021, 17:01:28 »


Weer 2 draagkollommen klaar, nog een te gaan. Prima te doen met behulp van de chopper.
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #288 Gepost op: 20 juli 2021, 18:50:10 »
Mooi hoor Richard. (y)

Succes met de verdere bouw.

Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22367
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #289 Gepost op: 20 juli 2021, 18:54:56 »
Ik blijf je volgen Richard  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3002
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #290 Gepost op: 04 augustus 2021, 18:50:01 »
Nu alle staanders van het viaduct klaar zijn gaan we een nieuwe zijkant van het bruggedeelte maken. (hoe heet zo'n ding? girder?) Deze gaat die ik 2-3 jaar geleden al maakte en dienst deed als plaatshouder vervangen (de groene op de voorgrond, en die verhuist naar de andere kant van het viaduct, de redelijk onzichtbare achterkant).



De nieuwe wordt iets hoger (en de doorrijhoogte daarmee iets lager) en wordt voorzien van dubbele rijen klinknagels met een opstaand randje ertussen. De oude heeft zoals te zien is slechts een enkele rij klinknagels om de 2 cm.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22367
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #291 Gepost op: 04 augustus 2021, 19:31:38 »
Richard hoe kom je aan die fraaie klinknagels? Zelf gemaakt misschien?
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3002
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #292 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:12:26 »
Ha Wim,

De klinknagels op de foto hierboven zijn in strips gesneden uit A4 styreenplaat (0,5 mm) van Slaters, die kocht ik hier: https://www.one2zmodelshop.com/nl/sl431-zelfbouwplaat-klinknagels-plastic.html

In sommige gevallen is het niet handig dat de klinknagels op zich ook op een ondergrond zitten. Op sommig plaatwerk zoals bij de steunpilaren op de vorige pagina wil je de klinknagels er direct op hebben en dat is opgelost door zelf aan de achterkant op een potloodlijn klinknagels in het styreen te drukken. Als gereedschap een stalen centrerings potlood en een stalen liniaal.



Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3002
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #293 Gepost op: 24 augustus 2021, 12:42:25 »
Tijd voor een update, andere bezigheden en iedere dag veel te lang aanwezig op de 'hut' (m'n werk) slurpen veel tijd, maar tussendoor wordt er toch nog wel wat geknutseld.




De zijkant van het viaduct is nu wel klaar om naar de volgende fase te gaan, het schilderen. Zijkant zit hier met fotolijm (speciaal voor de foto) tijdelijk aan de ondergrond gelijmd.






In detail. De klinknagels zijn een combinatie van bovengenoemde Slaters klinknagelsheets en zelf ingedrukte klinknagels.






Door Juweela trottoirtegels aan de onderkant onregelmatig af te schuren kun je een leuk effect krijgen van verzakte stoeptegels.







Aantal maanden terug was forumlid Marc (Tramt) zo vriendelijk om een aantal polystyreenvellen met rechthoekig tegelmotief voor mij te plotten. Ben er na wat geexperimenteer nog niet verder mee gekomen. Naast de opstaande snijrandjes (wegschuren) is de moeilijkheid dat de hrizontale groeven niet doorlopen. Dat maakt het voegen na het schilderen onmogelijk. Het plan is om al deze groeven met een hobbymesje 'na te trekken', we zijn er dus nog even mee bezig........




Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22367
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #294 Gepost op: 24 augustus 2021, 12:55:16 »
Goed te zien dat er weer een update is Richard.
Wat ik het mooiste vind zijn eigenlijk de klinknagels  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #295 Gepost op: 24 augustus 2021, 14:03:43 »
Maar dit hier ziet er toch goed uit?


Als ik bij de buren naar de bouwsels van grootmeester Floris kijk dan zijn ook niet alle stoot- en lintvoegen gelijk: <KLIK>.
En bij tegelwerk zijn de voegen nog smaller dan bij metselwerk.
No dress rehearsel, this is our life.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3002
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #296 Gepost op: 24 augustus 2021, 20:29:01 »
Goed te zien dat er weer een update is Richard.
Wat ik het mooiste vind zijn eigenlijk de klinknagels  (y)
Dank je Wim.

Maar dit hier ziet er toch goed uit?
Mwoah, van dichtbij gezien is het nog te rommelig en de voeg te dicht. Rechts van de rode cirkel had ik al wat horizontale voegen open gesneden, zo moet het dan ongeveer worden. En dan netter geschilderd dan dit proefstukkie.

Bedankt voor de link naar dat grootmeesterlijk MSM topic! Is nieuw voor me. Ik kom (ten onrechte) bijna nooit op het buurforum. In dat draadje kan ik vast nog wel wat ideeën opdoen (y)
Groeten,
Richard

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #297 Gepost op: 24 augustus 2021, 22:41:27 »
Wordt fraai!

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #298 Gepost op: 25 augustus 2021, 08:06:56 »
Je heb een goed oog voor detail.

Vooral die stoep tegels die scheef/verzakt zijn zien er realistische uit, top. (y)
Wel opletten voor oude dames, die kunnen struikelen en je een claim aan je broek doen via de gemeente Amsterdam. ;D

Kees.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3002
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #299 Gepost op: 26 augustus 2021, 12:45:05 »
Dank heren!

Vooral die stoep tegels die scheef/verzakt zijn zien er realistische uit, top. (y)
Wel opletten voor oude dames, die kunnen struikelen en je een claim aan je broek doen via de gemeente Amsterdam. ;D
Ik zie niet zo snel oude dames rondsluipen tussen viaductpijlers, maar goed, de gemeente is gebeld om het te maken en nu ligt de verantwoordelijkheid dus bij hen ;D






Om een wat betere indruk (referentiekader eigenlijk meer) te krijgen, gisteravond uit karton een simpel proefmodel gesneden van het perron ter hoogte van de straatonderdoorgang.







De mcn in jaren '70/80 kloffie van Spoorobjecten/MTE wuift iedereen vrolijk toe. De gaten in de perronwand links dienen om uitlaatgassen van de daaronder gelegen straat af te voeren en enigzins daglicht toe te laten. Bij het echte station Muiderpoort is dat ook te vinden.







Vanaf straatniveau gezien. De cilinderstoom van stoomlocs geeft waarschijnlijk wel een gaaf effect onder het viaduct.


Groeten,
Richard