Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:18:41
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Fred_G
Vandaag om 14:03:45
verlichting op mijn draaischijf zeten door Mar-Cas
Vandaag om 13:49:33
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 13:45:55
Maasvlakte Zuid door Hans Reints
Vandaag om 13:42:32
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Biesje
Vandaag om 13:15:24
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Pauldg
Vandaag om 10:58:29
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:56:00
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 09:27:12
PB Models, ICR-rijtuigen door Roelof R
Vandaag om 09:04:11
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door aad52
Vandaag om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Eric B
Vandaag om 08:09:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 07:58:31
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:46:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 01:09:14
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
17 October 2025, 23:24:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
17 October 2025, 22:57:35
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door HenkN
17 October 2025, 22:53:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Robert39
17 October 2025, 22:50:52
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 116456 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26344
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #285 Gepost op: 19 July 2021, 17:38:58 »
Altijd een erg mooi detail die klinknagels  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #286 Gepost op: 19 July 2021, 20:48:48 »
Dank heren.

Inderdaad Wim, en geklonken constructies zien er vanwege die klinknagels ook spannender uit dan gelaste.
Bijna de 3e staander klaar maar je word wel een beetje tureluurs van het maken van de klinknagels  ;D
Tijd voor een blondschuimend drankje 🍺
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #287 Gepost op: 20 July 2021, 17:01:28 »


Weer 2 draagkollommen klaar, nog een te gaan. Prima te doen met behulp van de chopper.
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6082
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #288 Gepost op: 20 July 2021, 18:50:10 »
Mooi hoor Richard. (y)

Succes met de verdere bouw.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26344
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #289 Gepost op: 20 July 2021, 18:54:56 »
Ik blijf je volgen Richard  :police: :police:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #290 Gepost op: 04 August 2021, 18:50:01 »
Nu alle staanders van het viaduct klaar zijn gaan we een nieuwe zijkant van het bruggedeelte maken. (hoe heet zo'n ding? girder?) Deze gaat die ik 2-3 jaar geleden al maakte en dienst deed als plaatshouder vervangen (de groene op de voorgrond, en die verhuist naar de andere kant van het viaduct, de redelijk onzichtbare achterkant).



De nieuwe wordt iets hoger (en de doorrijhoogte daarmee iets lager) en wordt voorzien van dubbele rijen klinknagels met een opstaand randje ertussen. De oude heeft zoals te zien is slechts een enkele rij klinknagels om de 2 cm.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26344
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #291 Gepost op: 04 August 2021, 19:31:38 »
Richard hoe kom je aan die fraaie klinknagels? Zelf gemaakt misschien?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #292 Gepost op: 04 August 2021, 21:12:26 »
Ha Wim,

De klinknagels op de foto hierboven zijn in strips gesneden uit A4 styreenplaat (0,5 mm) van Slaters, die kocht ik hier: https://www.one2zmodelshop.com/nl/sl431-zelfbouwplaat-klinknagels-plastic.html

In sommige gevallen is het niet handig dat de klinknagels op zich ook op een ondergrond zitten. Op sommig plaatwerk zoals bij de steunpilaren op de vorige pagina wil je de klinknagels er direct op hebben en dat is opgelost door zelf aan de achterkant op een potloodlijn klinknagels in het styreen te drukken. Als gereedschap een stalen centrerings potlood en een stalen liniaal.



Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #293 Gepost op: 24 August 2021, 12:42:25 »
Tijd voor een update, andere bezigheden en iedere dag veel te lang aanwezig op de 'hut' (m'n werk) slurpen veel tijd, maar tussendoor wordt er toch nog wel wat geknutseld.




De zijkant van het viaduct is nu wel klaar om naar de volgende fase te gaan, het schilderen. Zijkant zit hier met fotolijm (speciaal voor de foto) tijdelijk aan de ondergrond gelijmd.






In detail. De klinknagels zijn een combinatie van bovengenoemde Slaters klinknagelsheets en zelf ingedrukte klinknagels.






Door Juweela trottoirtegels aan de onderkant onregelmatig af te schuren kun je een leuk effect krijgen van verzakte stoeptegels.







Aantal maanden terug was forumlid Marc (Tramt) zo vriendelijk om een aantal polystyreenvellen met rechthoekig tegelmotief voor mij te plotten. Ben er na wat geexperimenteer nog niet verder mee gekomen. Naast de opstaande snijrandjes (wegschuren) is de moeilijkheid dat de hrizontale groeven niet doorlopen. Dat maakt het voegen na het schilderen onmogelijk. Het plan is om al deze groeven met een hobbymesje 'na te trekken', we zijn er dus nog even mee bezig........




Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26344
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #294 Gepost op: 24 August 2021, 12:55:16 »
Goed te zien dat er weer een update is Richard.
Wat ik het mooiste vind zijn eigenlijk de klinknagels  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #295 Gepost op: 24 August 2021, 14:03:43 »
Maar dit hier ziet er toch goed uit?


Als ik bij de buren naar de bouwsels van grootmeester Floris kijk dan zijn ook niet alle stoot- en lintvoegen gelijk: <KLIK>.
En bij tegelwerk zijn de voegen nog smaller dan bij metselwerk.
No dress rehearsel, this is our life.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #296 Gepost op: 24 August 2021, 20:29:01 »
Goed te zien dat er weer een update is Richard.
Wat ik het mooiste vind zijn eigenlijk de klinknagels  (y)
Dank je Wim.

Maar dit hier ziet er toch goed uit?
Mwoah, van dichtbij gezien is het nog te rommelig en de voeg te dicht. Rechts van de rode cirkel had ik al wat horizontale voegen open gesneden, zo moet het dan ongeveer worden. En dan netter geschilderd dan dit proefstukkie.

Bedankt voor de link naar dat grootmeesterlijk MSM topic! Is nieuw voor me. Ik kom (ten onrechte) bijna nooit op het buurforum. In dat draadje kan ik vast nog wel wat ideeën opdoen (y)
Groeten,
Richard

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #297 Gepost op: 24 August 2021, 22:41:27 »
Wordt fraai!

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6082
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #298 Gepost op: 25 August 2021, 08:06:56 »
Je heb een goed oog voor detail.

Vooral die stoep tegels die scheef/verzakt zijn zien er realistische uit, top. (y)
Wel opletten voor oude dames, die kunnen struikelen en je een claim aan je broek doen via de gemeente Amsterdam. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #299 Gepost op: 26 August 2021, 12:45:05 »
Dank heren!

Vooral die stoep tegels die scheef/verzakt zijn zien er realistische uit, top. (y)
Wel opletten voor oude dames, die kunnen struikelen en je een claim aan je broek doen via de gemeente Amsterdam. ;D
Ik zie niet zo snel oude dames rondsluipen tussen viaductpijlers, maar goed, de gemeente is gebeld om het te maken en nu ligt de verantwoordelijkheid dus bij hen ;D






Om een wat betere indruk (referentiekader eigenlijk meer) te krijgen, gisteravond uit karton een simpel proefmodel gesneden van het perron ter hoogte van de straatonderdoorgang.







De mcn in jaren '70/80 kloffie van Spoorobjecten/MTE wuift iedereen vrolijk toe. De gaten in de perronwand links dienen om uitlaatgassen van de daaronder gelegen straat af te voeren en enigzins daglicht toe te laten. Bij het echte station Muiderpoort is dat ook te vinden.







Vanaf straatniveau gezien. De cilinderstoom van stoomlocs geeft waarschijnlijk wel een gaaf effect onder het viaduct.


Groeten,
Richard