Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 00:29:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 00:08:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
18 October 2025, 23:43:28
REE Modeles 2025: NS 1300 door 1200blauw
18 October 2025, 23:15:21
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
18 October 2025, 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
18 October 2025, 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
18 October 2025, 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
18 October 2025, 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 October 2025, 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
18 October 2025, 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
18 October 2025, 16:59:17
Overstap naar HTM door Boertje
18 October 2025, 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 October 2025, 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
18 October 2025, 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
18 October 2025, 13:11:53
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 116809 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26348
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #120 Gepost op: 19 April 2020, 21:24:14 »
Hoi Richard.
Met het buigen van de platen hoe heet was het water ongeveer?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #121 Gepost op: 19 April 2020, 22:05:45 »
Dank je Daniël.

Hoi Wim, ongeveer 80 graden. Het warmste wat mijn boiler kan produceren ;D
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26348
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #122 Gepost op: 19 April 2020, 22:16:26 »
 (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #123 Gepost op: 21 April 2020, 17:15:41 »
80 Graden? dan zal je wel veel last van verkalking van je boiler hebben.

groet Jeroen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #124 Gepost op: 21 April 2020, 22:49:47 »
Ik heb geen idee, het zou kunnen. Het water hier in de regio is wel vrij "hard" maar ik dacht dat een boiler niet hoger dan zo'n graad of 80 kan komen. Ik heb de temperatuur echter niet gemeten, die 80 graden is een aanname, het kan dan net zo goed 99 graden zijn geweest ;D
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #125 Gepost op: 24 April 2020, 19:48:43 »
Afgelopen middag een aantal plakken baksteenplaat geschilderd voor nog resterende muurdelen. Saai en toch leuk werk :)

Groeten,
Richard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7371
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #126 Gepost op: 24 April 2020, 22:41:46 »
Saai, het is toch leuk om tot een mooi resultaat te komen?
Ook al is het platen schilderen.  (y)
Ik volg dit wel, vol belangstelling.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #127 Gepost op: 25 April 2020, 11:57:33 »
Je bouwt echt netjes Richard, ziet er mooi uit. Fijne werkplek ook...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #128 Gepost op: 25 April 2020, 12:16:09 »
Dat is het zeker Ronald (y) Het saaie eraan zit in de herhaling maar dat heeft ook z'n rustgevende werking.


Je bouwt echt netjes Richard, ziet er mooi uit. Fijne werkplek ook...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk



Thnx Tom!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #129 Gepost op: 27 April 2020, 18:57:36 »
Ruim een jaar geleden alweer kocht ik op de Houtense beurs bij Skiptram oude resin kapjes van een Amsterdamse 3-asser tram en bijwagen. De stand van zaken hiervan is dat, inmiddels ook al een half jaar geleden, de meeste luchtbellen en gaten in de kappen zijn dichtgeplamuurd, enkele beschadigde dakattributen weggeschuurd, koplamp opengewerkt, gaatjes geboord voor nieuwe Fletcher dakventilatoren (ook Skiptram) en de kapjes in de primer gezet.







Een echte....  bron: Wikipedia



Een aantal maanden na aanschaf van de kappen kon ik van Dhr. Sassen van Skiptram door hem (of Shapeways) geprinte en opgebouwde onderstellen voor deze trams overnemen. Deze zien er erg leuk uit en zijn voorzien van een schuifbare middenas, een mooie weergave van een ietswat vreemde constructie voor Nederlandse trams. Omdat Amsterdam lang vast hield aan het concept tweeassige tram was deze naoorlogse tram revolutionair te noemen met zijn meesturende middenas. Steden als Den Haag en Rotterdam waren daarin veel moderner en was de vierassige motorwagen op draaistellen al langer gemeengoed, vooral Den Haag met zijn toen nieuwe PCC wagens. In Amsterdam echter is die ontwikkeling anders gelopen, na de drieassers werden in de jaren 50 direct gelede trams besteld.










Het ziet er mooi uit maar werken doet het niet lekker, de assen hebben te weinig speling en klemt het middendeel teveel. De motorwagen is ook lastig te motoriseren door de aanwezige middenas. Omdat ik op mijn module niet verder kan rijden dan 40 cm en verder geen tramplannen heb wordt de motorwagen niet gemotoriseerd. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om dit mooie drieassige onderstel te moeten ruilen tegen een tweeassig met motor middenin. Een drieasser moet wel een drieasser blijven he....


Omdat ik de wagens wel van binnenverlichting en werkende koplamp wil voorzien heb ik gisteren stroomafname gemaakt van stukjes messingstrip. Voor het eerst putjes geslagen op de raakvlakken met de wielen, het schijnt dat iedereen dat doet tegenwoordig ;D
De loze ruimte boven de wielen opgevuld met stripjes witmetaal, hiermee blijven de wielen netjes op de rails staan.









Onderstellen zijn ontworpen door René Krekelaar.

Vandaag het interieur van wat kleur voorzien, vooraan de bijwagen met vooral langsbanken. Tis wel de bedoeling dat de bijwagen ook "elektrisch" wordt.



« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 20:27:45 door Bert van Gelder »
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26348
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #130 Gepost op: 27 April 2020, 19:02:01 »
Fraai project Richard  (y)
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Maar dat gaat nog wel een dikke week duren denk ik  ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #131 Gepost op: 27 April 2020, 19:09:42 »
Hele dikke week Wim ;D
Groeten,
Richard

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
    • skiptram
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #132 Gepost op: 28 April 2020, 18:55:38 »
Richard,
Ziet er allemaal erg verzorgd uit en ben blij dat je er wat mee gedaan hebt. Helaas zijn de kappen van Holger van een soort "hard geworden spons" kwaliteit maar van vorm heel erg mooi. Hij heeft de gave om uit het zien en foto's een 3 dimensionaal kloppende kap te maken. Helaas is hij niet echt geïnteresseerd hoe het verder moet rijden.
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #133 Gepost op: 29 April 2020, 16:20:26 »
Dank Paul, de benaming "hard geworden spons kwaliteit" is inderdaad wel treffend voor sommige delen, vooral de filmkast was nogal poreus maar met plamuren, geduld en nog meer plamuren is wel resultaat te behalen.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #134 Gepost op: 31 May 2020, 17:17:01 »
Foutje gemaakt. Alle zijmuren (2.0) zijn klaar en kunnen bekleed worden met baksteenplaat waar dat nog niet is. Echter bij het proefpassen van de muren bleek dat ze iets hoger uitkomen dan het perron. Besloten om 2 lagen kurk (2 mm) op elkaar te lijmen ipv. 1 laag aan te houden als ballastbed. Ziet er dan zo uit qua hoogte.



Groeten,
Richard