Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Minder wissels door Thom
Vandaag om 12:25:31
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Da's Daz 2 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:58:08
TEE / Rheingold door Martijn193
Vandaag om 11:55:29
Veevervoer ss/ ns door odaoda
Vandaag om 11:54:22
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 11:12:02
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:35:38
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 07:00:32
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 114044 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #120 Gepost op: 19 April 2020, 21:24:14 »
Hoi Richard.
Met het buigen van de platen hoe heet was het water ongeveer?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #121 Gepost op: 19 April 2020, 22:05:45 »
Dank je Daniël.

Hoi Wim, ongeveer 80 graden. Het warmste wat mijn boiler kan produceren ;D
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #122 Gepost op: 19 April 2020, 22:16:26 »
 (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
    • Mijn levenswerk
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #123 Gepost op: 21 April 2020, 17:15:41 »
80 Graden? dan zal je wel veel last van verkalking van je boiler hebben.

groet Jeroen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #124 Gepost op: 21 April 2020, 22:49:47 »
Ik heb geen idee, het zou kunnen. Het water hier in de regio is wel vrij "hard" maar ik dacht dat een boiler niet hoger dan zo'n graad of 80 kan komen. Ik heb de temperatuur echter niet gemeten, die 80 graden is een aanname, het kan dan net zo goed 99 graden zijn geweest ;D
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #125 Gepost op: 24 April 2020, 19:48:43 »
Afgelopen middag een aantal plakken baksteenplaat geschilderd voor nog resterende muurdelen. Saai en toch leuk werk :)

Groeten,
Richard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7208
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #126 Gepost op: 24 April 2020, 22:41:46 »
Saai, het is toch leuk om tot een mooi resultaat te komen?
Ook al is het platen schilderen.  (y)
Ik volg dit wel, vol belangstelling.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #127 Gepost op: 25 April 2020, 11:57:33 »
Je bouwt echt netjes Richard, ziet er mooi uit. Fijne werkplek ook...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #128 Gepost op: 25 April 2020, 12:16:09 »
Dat is het zeker Ronald (y) Het saaie eraan zit in de herhaling maar dat heeft ook z'n rustgevende werking.


Je bouwt echt netjes Richard, ziet er mooi uit. Fijne werkplek ook...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk



Thnx Tom!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #129 Gepost op: 27 April 2020, 18:57:36 »
Ruim een jaar geleden alweer kocht ik op de Houtense beurs bij Skiptram oude resin kapjes van een Amsterdamse 3-asser tram en bijwagen. De stand van zaken hiervan is dat, inmiddels ook al een half jaar geleden, de meeste luchtbellen en gaten in de kappen zijn dichtgeplamuurd, enkele beschadigde dakattributen weggeschuurd, koplamp opengewerkt, gaatjes geboord voor nieuwe Fletcher dakventilatoren (ook Skiptram) en de kapjes in de primer gezet.







Een echte....  bron: Wikipedia



Een aantal maanden na aanschaf van de kappen kon ik van Dhr. Sassen van Skiptram door hem (of Shapeways) geprinte en opgebouwde onderstellen voor deze trams overnemen. Deze zien er erg leuk uit en zijn voorzien van een schuifbare middenas, een mooie weergave van een ietswat vreemde constructie voor Nederlandse trams. Omdat Amsterdam lang vast hield aan het concept tweeassige tram was deze naoorlogse tram revolutionair te noemen met zijn meesturende middenas. Steden als Den Haag en Rotterdam waren daarin veel moderner en was de vierassige motorwagen op draaistellen al langer gemeengoed, vooral Den Haag met zijn toen nieuwe PCC wagens. In Amsterdam echter is die ontwikkeling anders gelopen, na de drieassers werden in de jaren 50 direct gelede trams besteld.










Het ziet er mooi uit maar werken doet het niet lekker, de assen hebben te weinig speling en klemt het middendeel teveel. De motorwagen is ook lastig te motoriseren door de aanwezige middenas. Omdat ik op mijn module niet verder kan rijden dan 40 cm en verder geen tramplannen heb wordt de motorwagen niet gemotoriseerd. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om dit mooie drieassige onderstel te moeten ruilen tegen een tweeassig met motor middenin. Een drieasser moet wel een drieasser blijven he....


Omdat ik de wagens wel van binnenverlichting en werkende koplamp wil voorzien heb ik gisteren stroomafname gemaakt van stukjes messingstrip. Voor het eerst putjes geslagen op de raakvlakken met de wielen, het schijnt dat iedereen dat doet tegenwoordig ;D
De loze ruimte boven de wielen opgevuld met stripjes witmetaal, hiermee blijven de wielen netjes op de rails staan.









Onderstellen zijn ontworpen door René Krekelaar.

Vandaag het interieur van wat kleur voorzien, vooraan de bijwagen met vooral langsbanken. Tis wel de bedoeling dat de bijwagen ook "elektrisch" wordt.



« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 20:27:45 door Bert van Gelder »
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #130 Gepost op: 27 April 2020, 19:02:01 »
Fraai project Richard  (y)
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Maar dat gaat nog wel een dikke week duren denk ik  ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #131 Gepost op: 27 April 2020, 19:09:42 »
Hele dikke week Wim ;D
Groeten,
Richard

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
    • skiptram
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #132 Gepost op: 28 April 2020, 18:55:38 »
Richard,
Ziet er allemaal erg verzorgd uit en ben blij dat je er wat mee gedaan hebt. Helaas zijn de kappen van Holger van een soort "hard geworden spons" kwaliteit maar van vorm heel erg mooi. Hij heeft de gave om uit het zien en foto's een 3 dimensionaal kloppende kap te maken. Helaas is hij niet echt geïnteresseerd hoe het verder moet rijden.
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #133 Gepost op: 29 April 2020, 16:20:26 »
Dank Paul, de benaming "hard geworden spons kwaliteit" is inderdaad wel treffend voor sommige delen, vooral de filmkast was nogal poreus maar met plamuren, geduld en nog meer plamuren is wel resultaat te behalen.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #134 Gepost op: 31 May 2020, 17:17:01 »
Foutje gemaakt. Alle zijmuren (2.0) zijn klaar en kunnen bekleed worden met baksteenplaat waar dat nog niet is. Echter bij het proefpassen van de muren bleek dat ze iets hoger uitkomen dan het perron. Besloten om 2 lagen kurk (2 mm) op elkaar te lijmen ipv. 1 laag aan te houden als ballastbed. Ziet er dan zo uit qua hoogte.



Groeten,
Richard