Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 100168 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #285 Gepost op: 19 juli 2021, 17:38:58 »
Altijd een erg mooi detail die klinknagels  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #286 Gepost op: 19 juli 2021, 20:48:48 »
Dank heren.

Inderdaad Wim, en geklonken constructies zien er vanwege die klinknagels ook spannender uit dan gelaste.
Bijna de 3e staander klaar maar je word wel een beetje tureluurs van het maken van de klinknagels  ;D
Tijd voor een blondschuimend drankje 🍺
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #287 Gepost op: 20 juli 2021, 17:01:28 »


Weer 2 draagkollommen klaar, nog een te gaan. Prima te doen met behulp van de chopper.
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #288 Gepost op: 20 juli 2021, 18:50:10 »
Mooi hoor Richard. (y)

Succes met de verdere bouw.

Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #289 Gepost op: 20 juli 2021, 18:54:56 »
Ik blijf je volgen Richard  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #290 Gepost op: 04 augustus 2021, 18:50:01 »
Nu alle staanders van het viaduct klaar zijn gaan we een nieuwe zijkant van het bruggedeelte maken. (hoe heet zo'n ding? girder?) Deze gaat die ik 2-3 jaar geleden al maakte en dienst deed als plaatshouder vervangen (de groene op de voorgrond, en die verhuist naar de andere kant van het viaduct, de redelijk onzichtbare achterkant).



De nieuwe wordt iets hoger (en de doorrijhoogte daarmee iets lager) en wordt voorzien van dubbele rijen klinknagels met een opstaand randje ertussen. De oude heeft zoals te zien is slechts een enkele rij klinknagels om de 2 cm.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #291 Gepost op: 04 augustus 2021, 19:31:38 »
Richard hoe kom je aan die fraaie klinknagels? Zelf gemaakt misschien?
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #292 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:12:26 »
Ha Wim,

De klinknagels op de foto hierboven zijn in strips gesneden uit A4 styreenplaat (0,5 mm) van Slaters, die kocht ik hier: https://www.one2zmodelshop.com/nl/sl431-zelfbouwplaat-klinknagels-plastic.html

In sommige gevallen is het niet handig dat de klinknagels op zich ook op een ondergrond zitten. Op sommig plaatwerk zoals bij de steunpilaren op de vorige pagina wil je de klinknagels er direct op hebben en dat is opgelost door zelf aan de achterkant op een potloodlijn klinknagels in het styreen te drukken. Als gereedschap een stalen centrerings potlood en een stalen liniaal.



Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #293 Gepost op: 24 augustus 2021, 12:42:25 »
Tijd voor een update, andere bezigheden en iedere dag veel te lang aanwezig op de 'hut' (m'n werk) slurpen veel tijd, maar tussendoor wordt er toch nog wel wat geknutseld.




De zijkant van het viaduct is nu wel klaar om naar de volgende fase te gaan, het schilderen. Zijkant zit hier met fotolijm (speciaal voor de foto) tijdelijk aan de ondergrond gelijmd.






In detail. De klinknagels zijn een combinatie van bovengenoemde Slaters klinknagelsheets en zelf ingedrukte klinknagels.






Door Juweela trottoirtegels aan de onderkant onregelmatig af te schuren kun je een leuk effect krijgen van verzakte stoeptegels.







Aantal maanden terug was forumlid Marc (Tramt) zo vriendelijk om een aantal polystyreenvellen met rechthoekig tegelmotief voor mij te plotten. Ben er na wat geexperimenteer nog niet verder mee gekomen. Naast de opstaande snijrandjes (wegschuren) is de moeilijkheid dat de hrizontale groeven niet doorlopen. Dat maakt het voegen na het schilderen onmogelijk. Het plan is om al deze groeven met een hobbymesje 'na te trekken', we zijn er dus nog even mee bezig........




Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #294 Gepost op: 24 augustus 2021, 12:55:16 »
Goed te zien dat er weer een update is Richard.
Wat ik het mooiste vind zijn eigenlijk de klinknagels  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #295 Gepost op: 24 augustus 2021, 14:03:43 »
Maar dit hier ziet er toch goed uit?


Als ik bij de buren naar de bouwsels van grootmeester Floris kijk dan zijn ook niet alle stoot- en lintvoegen gelijk: <KLIK>.
En bij tegelwerk zijn de voegen nog smaller dan bij metselwerk.
No dress rehearsel, this is our life.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #296 Gepost op: 24 augustus 2021, 20:29:01 »
Goed te zien dat er weer een update is Richard.
Wat ik het mooiste vind zijn eigenlijk de klinknagels  (y)
Dank je Wim.

Maar dit hier ziet er toch goed uit?
Mwoah, van dichtbij gezien is het nog te rommelig en de voeg te dicht. Rechts van de rode cirkel had ik al wat horizontale voegen open gesneden, zo moet het dan ongeveer worden. En dan netter geschilderd dan dit proefstukkie.

Bedankt voor de link naar dat grootmeesterlijk MSM topic! Is nieuw voor me. Ik kom (ten onrechte) bijna nooit op het buurforum. In dat draadje kan ik vast nog wel wat ideeën opdoen (y)
Groeten,
Richard

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #297 Gepost op: 24 augustus 2021, 22:41:27 »
Wordt fraai!

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #298 Gepost op: 25 augustus 2021, 08:06:56 »
Je heb een goed oog voor detail.

Vooral die stoep tegels die scheef/verzakt zijn zien er realistische uit, top. (y)
Wel opletten voor oude dames, die kunnen struikelen en je een claim aan je broek doen via de gemeente Amsterdam. ;D

Kees.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #299 Gepost op: 26 augustus 2021, 12:45:05 »
Dank heren!

Vooral die stoep tegels die scheef/verzakt zijn zien er realistische uit, top. (y)
Wel opletten voor oude dames, die kunnen struikelen en je een claim aan je broek doen via de gemeente Amsterdam. ;D
Ik zie niet zo snel oude dames rondsluipen tussen viaductpijlers, maar goed, de gemeente is gebeld om het te maken en nu ligt de verantwoordelijkheid dus bij hen ;D






Om een wat betere indruk (referentiekader eigenlijk meer) te krijgen, gisteravond uit karton een simpel proefmodel gesneden van het perron ter hoogte van de straatonderdoorgang.







De mcn in jaren '70/80 kloffie van Spoorobjecten/MTE wuift iedereen vrolijk toe. De gaten in de perronwand links dienen om uitlaatgassen van de daaronder gelegen straat af te voeren en enigzins daglicht toe te laten. Bij het echte station Muiderpoort is dat ook te vinden.







Vanaf straatniveau gezien. De cilinderstoom van stoomlocs geeft waarschijnlijk wel een gaaf effect onder het viaduct.


Groeten,
Richard