Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.  (gelezen 51687 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #120 Gepost op: 30 oktober 2019, 12:14:43 »
 (y) (y)


@ Ronald, de traverse is handmatig bediend zoals te zien in het filmpje.

<a href="https://www.youtube.com/v/c6mhc9IaZoE&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/c6mhc9IaZoE&amp;feature=youtu.be</a>


@ Tulpendaal, bedankt! ik hou er zelf van om strak te werken en dat kan
heel goed in styreen, het is daarom ook wel één van mij favoriete materialen
om mee te werken.

@Bert, De saddle tank had in mijn geval direct al ruzie met een aantal wissels en
wanneer ze op de overgang naar het hellende vlak kwam was het helemaal mis.
het chassis is gewoon stijf ontworpen, prima voor een vlakke baan, in mijn
geval, niet zo zeer wenselijk en daarom ook maar aangepakt.

@Jaap, dank!  (y)

@ Gerard, Die opmerking maakte mijn vader ook al met regelmaat, dus ja wellicht
komt hij in één of andere verschijningsvorm wel langs  (y)
(Niet zoals die knakker in Carlisle die even bleef hangen in een soortgelijke schoorsteen  ::) )


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #121 Gepost op: 30 oktober 2019, 12:40:34 »
Pff, nou moest ik eerst weer googlen wie Fred Dibnah was....😀.

Ik kijk by the way regelmatig naar Hornby omdat je daar goedkoop aan onderstellen en onderdelen kan komen en ik moet zeggen, ik begin dat Engelse spul steeds mooier te vinden....

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #122 Gepost op: 01 november 2019, 10:14:20 »
En weer een kleine update, een hoop werkt op de vierkante centimeter
om zaken passend te krijgen zonder dat ze elkaar in de weg zitten.

De schoorsteen heeft een mooie basis nodig en daar loop ook de
magnorail weg onderdoor, het komt zo samen door dat de schoorsteen
als schandebedekker dient voor een naad in de achtergrond.

The R &amp; J Colliery 1-11 by Robbert Jan., on Flickr

Na heel wat gepuzzel een mooie oplossing gevonden waar ik tevreden
over ben, het past allemaal prima.

Daarnaast heb ik nog een nieuwe sleper onder de Land Rover gezet omdat
ik nog niet tevreden was, één van de voorste wielen bleef af en toe stil staan
en met name op de zichtbare delen van de baan, erg storend en dat heb ik
nagenoeg weten te verhelpen.

En daarna vond ik een nieuwe uitdaging in het maken van een schuifdeur
voor het fabrieksgebouw, ik had nog een aandrijving liggen en deze komt
nu mooi van pas.

<a href="https://www.youtube.com/v/w_IiCSTfufc&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/w_IiCSTfufc&amp;feature=youtu.be</a>


En voor het volledige, een overzichtje van de baan tot zover;

The R &amp; J Colliery 1-11 by Robbert Jan., on Flickr

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #123 Gepost op: 01 november 2019, 10:22:43 »
Erg mooi, maar gaat je schuifdeur niet erg snel voor zo'n grote schuifdeur?

Leen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #124 Gepost op: 01 november 2019, 11:16:41 »
Hoi Leen,

Het gaat om het idee, de schuifdeur zit op het moment achter een
decoder, daardoor kan de deur heel langzaam open en dicht, voor
een filmpje wordt dat al snel te lang.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #125 Gepost op: 14 november 2019, 20:11:46 »
Lekker een beetje klooien op de vrije dagen, eerste klus was het wijzigen van
de bodem van het laadstation, deze zat vast aan het gebouw en dat is
makkelijk tijdens het bouwen, maar als het gebouw er meerdere malen af moet
dan wordt het lastig gezien de sporen en wel al onder liggen.

Dus alles losgehaald en voor elke staander een gaatje geboord en daar een
stukje vierkante buis van 2,5x2,5mm in verlijmd, aan de onderzijde van de
staanders een lengte 2x2mm staf en voilá, afneembaar.

Nieuwe pootjes by Robbert Jan., on Flickr

Om elke staander ook een nieuwe voet van roofmate, deze verdwijnen straks
voor de helft in de nog aan te brengen bodembedekking.

Nieuwe pootjes by Robbert Jan., on Flickr

Het gebouw iets opgetild, past allemaal prima en het gebouw staat stevig op
de plaats, in totaal 10 pen en gat verbindingen.

Nieuwe pootjes by Robbert Jan., on Flickr



Daarna verder met de andere kant van de baan, de liftschacht, ik had hier al
mee geëxperimenteerd en daarbij al een gebouwtje gemaakt waar normaliter
het windwerk in staat voor de lift, deze ligt in mijn geval verstopt in het
schachtgebouw.

Als eerste de motorophanging gemaakt, de motor is er één met vertraging
en deze is regelbaar met een decoder dus superlangzaam.

Begin, een plaatje styreen met een draaipunt en zetel voor een spanveer.

Drive motor by Robbert Jan., on Flickr

Drive motor by Robbert Jan., on Flickr

Daarna, de ophanging en bevestiging voor de motor, een messing asje houd alles
op z'n plek, boven de motor een zetel voor de spanveer.

Drive motor by Robbert Jan., on Flickr

Zoiets dus, een losse samenstelling.
De aandrijftrommel is uit een kabelhaspel en een aantal lagen styreen strip met daar
omheen een binnenwerk van een plakband rol houder, daar op verlijmd een stukje
1,5mm u profiel als geleider.
Het gat is nog opgeboord en daar zit nu een messing bus in met een nette spie.

DSC_3028 by Robbert Jan., on Flickr

Alles schuift straks zo naar binnen door de zijdeur, daar moet ik nog een par geleiders
in maken zodat de aandrijving er zo ingeschoven kan worden.

Drive motor by Robbert Jan., on Flickr

En de aandrijving ziet er dan zo uit, de motor ligt op een vaste oplegging zodat ie
niet helemaal naar beneden zakt, maar omhoog wordt belemmerd door de veer die
op zijn beurt ook de kabel op spanning houd en eventuele oneffenheden kan opvangen.

Headstock detail by Robbert Jan., on Flickr

Daarnaast detailwerk aangebracht op de constructie, verbindingsplaten en een
voorbereiding op een trap naar boven leidende naar een bordes.

Headstock detail by Robbert Jan., on Flickr

Vanaf het bordes komt er nog een trap naar een bordes rondom de wielen.


En nog een filmpje van het werkende geheel, het gekraak is een stroeve transformator.


<a href="https://www.youtube.com/v/W0masWTKxdw&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/W0masWTKxdw&amp;feature=youtu.be</a>


Zo, weer genoeg gedaan, nu eerst even met de pootjes omhoog.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #126 Gepost op: 14 november 2019, 20:30:33 »
Leuk hoor!  En mooi gedaan! (y)

Leen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #127 Gepost op: 15 november 2019, 10:47:07 »
Dank je wel Leen  (y)


Voor de kabel ben ik nog op zoek naar een passend materiaal, ongeveer
een millimeter in diameter met enige rek, niet als elastiek maar omtrent.

Ik heb nu een mooie lengte garen gebruikt met een een paar aders
EZ line voor de rek maar dit is niet de oplossing, de kabel is totaal 156cm.


Vandaag verder met detailwerk, en ik moet ook nog even naar de winkel
want ik kom styreen profielen te kort, dat is, deze heb ik domweg niet in huis.
(ondertussen bijna alle soorten en maten, maar een 2 en 2,5mm hoeklijntje....)


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7173
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #128 Gepost op: 15 november 2019, 11:48:41 »
Ik heb nog wel ergens staalkabel
van die diameter liggen. Is van Somfy.
Mooi fijn spul, gebruikte het voor de
scheepsmodelbouw. Pb je adres ff.
Mvh Steef

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #129 Gepost op: 09 december 2019, 16:21:06 »
Zo een weekje of wat verder en er is weer het één en ander gedaan;

Engine Shed by Robbert Jan., on Flickr

Deuren gemaakt in de loods en de resterende kozijnen voorzien van glaslatten.
de deuren hangen in 3 scharnieren per stuk, een klusje opzich maar wel zo mooi.

Roof detail by Robbert Jan., on Flickr

Een dakconstructie gemaakt, deze zit los op het gebouw en wordt met een
rand van hoekprofielen op de wanden gezet.

Roof detail by Robbert Jan., on Flickr

Roof detail by Robbert Jan., on Flickr

De dakconstructie is verder aangepast en er zijn boven in het dak enkele roosters geplaatst
waarnaast nog een aantal doorzichtige platen komen, geen glas maar iets van kunststof/fiberglas.

DSC_3084 by Robbert Jan., on Flickr

De roosters dienen voor afvoer van rookgassen en ventilatie.

DSC_3082 by Robbert Jan., on Flickr

Het dak zelf wordt van golfplaten, hiervoor heb ik een stukje gereedschap in
bestelling en deze is onderweg naar Nederland vanuit Australië  ;D


En dan heel andere koek, een aanwinst van Houten;

Oxford Diecast Reliant Scimitar GTE + Faller stuurasje en sleper;
Geschikt gemaakt voor het Magnorail systeem.

Reliant Scimitar GTE by Robbert Jan., on Flickr

Oja, daar zie je zo niks van dus maar even een blik op de ombouw.

Reliant Scimitar GTE by Robbert Jan., on Flickr

Uit elkaar en de bodemplaat waar nodig weggesneden zodat de stuuras gaat passen.

Reliant Scimitar GTE by Robbert Jan., on Flickr

Onder de kap zaten nog twee ribben in de weg en deze zijn met de dremel
verwijderd, even een kwartiertje noeste arbeid.

Reliant Scimitar GTE by Robbert Jan., on Flickr

Reliant Scimitar GTE by Robbert Jan., on Flickr

Reliant Scimitar GTE by Robbert Jan., on Flickr

Daarna nog even passen en meten met betrekking tot de bevestiging van de stuuras.
Het houdertje moet mooi vlak en op de juiste hoogte onder de kap, een stukje afval
H profiel van 3,2mm en een dun stripje gaven de juiste hoogte, het stripje is om de
schuinte van de motorkap op te vangen.

Reliant Scimitar GTE by Robbert Jan., on Flickr

En daarna de stuuras er onder en het slepertje voorzien van nieuwe gaatjes zodat
deze niet onder de bumper van de auto door steekt, geen gezicht.

En dan proefdraaien, perfect  (y)

<a href="https://www.youtube.com/v/t6YvYXNIgmI&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/t6YvYXNIgmI&amp;feature=youtu.be</a>


Gr,

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2019, 16:23:04 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #130 Gepost op: 09 december 2019, 16:41:58 »
 (y) (y)

Leen.

Zilte

  • Gast
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #131 Gepost op: 09 december 2019, 18:41:09 »
Open mond van verbazing en diepe verwondering.  (y)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #132 Gepost op: 09 december 2019, 20:25:36 »
Coole dinges  8) 8) (y) (y)


Grtz,

Samuel
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #133 Gepost op: 10 december 2019, 17:45:39 »
@ Leen bedankt!  (y)

@ Zilte, dank je wel!

@ Samuel bedankt!


Vandaag even niet zo veel gedaan, voorbereidingen op de volgende stap dat dan wel.
Alle losse rail op de voorzijde van de baan, welke nog niet ingebed was, vastgelijmd
met houtlijm aan de bodem.

Alles om zo te voorkomen dat het geheel aan de loop gaat als ik morgen begin om
het terrein te vormen met Das klei, dit wordt nog een leuke klus, zeker in enkele
van de wissels.

De bijdrage volgt morgen oid.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #134 Gepost op: 12 december 2019, 10:29:37 »
En lekker een beetje aan het kleien geweest, iets wat ik sinds
de lagere school niet meer heb gedaan  ;D

DSC_3122 by Robbert Jan., on Flickr

Een pakje Das klei in terracotta, oogt beter als wit en is ook
makkelijk met het schilderen nadien.

Voor dat de klei is aangebracht eerst een dunne laag houtlijm
op de plaat gesmeerd tegen het krimpen.

DSC_3124 by Robbert Jan., on Flickr

En goed een half uur en een paar vieze handen verder zit het
grootste deel er in, een dunne laag om mee te beginnen, anders duurd
het een eeuwigheid om uit te harden.

DSC_3126 by Robbert Jan., on Flickr

En de voorzijde zit er in, de uitsparing voor de locomotiefloods is gemaakt
door de loods met afplaktape in te wikkelen en daarna daar tegen aan te werken.


Dat was gister, vandaag de randen wat afgewerkt en overtollige delen weggesneden.
Het is nog niet droog, voelt nog koud aan, dus ik laat het eerst nog een dag liggen.
Daarna kan de 2e laag er op en wordt de rail en het wissel bedekt met een
laag klei om de structuur te krijgen van de bodem in een kolenmijn.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5