Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.  (gelezen 51814 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #60 Gepost op: 16 januari 2019, 14:11:51 »
Dat vooraanzicht geeft een goed idee wat het gaat worden. Mooi! (y)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #61 Gepost op: 17 januari 2019, 13:42:34 »
Dat dacht ik Ronald, niet te groot maar wel gevuld  (y)

Vandaag de Magnorail ketting geassembleerd en voor het
eerst motorisch aangedreven, na een paar keer schakels
wisselen om de spanning op de ketting juist te krijgen werkt
het nu naar behoren.

https://youtu.be/I1yZ2Tpx-gk

Nu is het afwerken, dus een wegdek aanbrengen en daarna
weer testen met de Land Rover, welke ondertussen een
faller stuurasje heeft gekregen om zo netjes de bochten te
kunnen nemen.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #62 Gepost op: 19 januari 2019, 20:22:01 »
Onderhand is er weer een hoop gebeurt, dat wil zeggen, ook in een ander draadje mbt
het afdekken van de Magnorail kettingbaan en de aandrijving.

Uiteraard is het eindresultaat het belangrijkste maar daar voor;

Kreatief met kurk by Robbert Jan., on Flickr

Kurk op maat maken, ik heb daar voor speciaal een stuk 8mm kurk laten komen en
dit was precies het juiste materiaal, en ook daadwerkelijk 8mm! met dank aan Kurk24.nl

Daarna met dubbelzijdig tapijttape het fotokarton aangebracht en dit in eerste instantie ruim
op maat gesneden en geknipt.

Wegdek van fotokarton by Robbert Jan., on Flickr

En daarna uiteraard even testrijden; https://youtu.be/Dz20WMbbyRM
(btw; hoe embed je een video op het forum, mag ook per Pb)

Het gereedmaken van de auto om op de Magnorail te rijden is een hele kluif, zeker omdat alle
wielen op de grond moeten blijven, het ziet er niet uit als er 1 af en toe stilstaat.

Dus ondertussen 4 slepers gemaakt en diverse getest maar uiteindelijk toch op onderstaande
uitgekomen, mede omdat deze de beste resultaten geeft en niet over 2 schakels van de ketting
is uitgespreid.

Land Rover Mk 1 by Robbert Jan., on Flickr

De beide magneetjes zitten onder de stuuras en en ook strak tegen aan met de grootste ronde
magneetjes die er bij geleverd worden, het past allemaal precies, en het werkt prima.

Land Rover Mk 1 by Robbert Jan., on Flickr

Op de 180 graden keerlus, zonder problemen.  (y)

Land Rover Mk 1 by Robbert Jan., on Flickr

Hellend vlak met bochten, ook geen bezwaar en zonder moeite omhoog.

Let wel, het is een metalen die-cast model, waar ik ook nog eens 2 extra batterijen in heb
gestopt voor de verlichting, om goed te kunnen sturen zijn de voorste wielkasten behoorlijk
uitgefreesd met de dremel, om het sturen mogelijk te maken.


Nu dit werkt eerst maar eens verder met de rails en wissels  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #63 Gepost op: 19 januari 2019, 20:29:16 »
Op de 180 graden keerlus, zonder problemen.  (y)
Ik zat me af te vragen waarom die 180 graden omkering er in zit.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #64 Gepost op: 19 januari 2019, 20:44:26 »
Deze keerlus zit er in om het "verkeer" even kort te onttrekken van de aandacht.

Voor de keerlus komt een gebouw te staan dus de keerlus valt straks niet meer op.
Het spoor komt er met een brug overheen en ik vond het wel wat hebben om
het "verkeer" op deze manier even kort uit het zicht te verbergen, om vervolgens
weer op te duiken na enkele seconden.

Uiteraard had het ook rechtstreeks gekund, maar dat vond ik te simpel  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #65 Gepost op: 19 januari 2019, 23:12:16 »


Uiteraard had het ook rechtstreeks gekund, maar dat vond ik te simpel  ;D

Gr,

Robbert Jan.

Waarom makkelijk doen als moeilijk leuker is. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #66 Gepost op: 23 januari 2019, 12:02:14 »
De afgelopen dagen weer lekker verder gegaan met allerhande zaken.

Als eerste een begin gemaakt met de installatie van de eerste wissels en
de bijbehorende wisselmotoren (Cirquitron Tortoise)

Rail and point placement by Robbert Jan., on Flickr

Draadjes solderen aan de wissels, ik heb deze één voor één bedraad om
zodoende alle kleurtjes netjes op de juiste plek te krijgen, de rode draad
zit altijd aan de zijde van de achterwand, de zwarte er tegen over.
De groene draad gaat naar het puntstuk alsmede de wisseltongen welke ook
mee gepolariseerd worden voor de betrouwbaarheid.

Rail and point placement by Robbert Jan., on Flickr

Een beetje passen en meten later ligt het grootste gedeelte van het emplacement
er in, het passeerspoor aan de achterzijde is ontdaan van een derde van de bielzen
om zo een meer industrie achtig spoor weer te geven, als dit eenmaal ingebed is
komt het wel beter uit de verf  ;D

Rail and point placement by Robbert Jan., on Flickr

Jeej, spaghetti aan de onderkant, nou valt dit nog wel mee in vergelijk met Sauwerd dus
dit is een middagje werk om het netjes te maken.

Wiring the point motors by Robbert Jan., on Flickr

Eerst de wisselmotoren maar eens installeren, deze zet ik eerst op de plek met een
dun stukje dubbelzijdige tape, zodoende is het positioneren eenvoudig en vallen ze
er niet meer af, uiteindelijk 4 schroefjes er in gedraaid en klaar  (y)

Tortoise point motors by Robbert Jan., on Flickr

En een paar uurtjes verder, alles aangesloten en dan is het per wisselmotor
de juiste polariteit bepalen voor de puntstukken.
Alles wordt nog netjes gebundeld wanneer de hoofdmoot van de bedrading
aanwezig is, dit heeft nu nog geen zin.

En ja, dan is de verleiding wel groot om even test te gaan rijden, dus dan
moest dan ook maar gebeuren.

Running the first train! by Robbert Jan., on Flickr

Running the first train! by Robbert Jan., on Flickr

https://youtu.be/YXrIaLlBAFk

Lekker productief!  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #67 Gepost op: 23 januari 2019, 20:18:07 »
En uiteraard moet er ook een locomotiefloods komen zo dat de locjes
onderhouden kunnen worden en er een droge plaats is om te stallen.

Locomotive Shed by Robbert Jan., on Flickr

Beide sporen hebben een functie, het voorste spoor heeft een slakken en of
inspectie put, daarnaast worden hier de kolen geladen alsmede water genomen.

De loods heeft ook een inspectieput, beide locomotieven passen er in waarbij de
achterzijde van de loods een kleine werkplaats herbergt alsmede een kantoor en
kantine voor het spoorwegpersoneel.

Locomotive Shed by Robbert Jan., on Flickr

Het is uiteraard passen en meten, de bodem van de loods is 2mm styreen met daar
onder een aantal 1mm strips om zo de hoogte gelijk te krijgen met de blauwe
schuimplaat onder de rest van de rails.

De zijkanten van het fundament zijn losse 2mm delen, 25x10mm blokken als het ware
welke wanneer geverft en gewheathered wel beter uit de verf  ;D  zullen komen.

Locomotive Shed by Robbert Jan., on Flickr

Een beetje snipperen verder en de muren zijn ook een feit.

Locomotive Shed by Robbert Jan., on Flickr

Perfect  (y)

Locomotive Shed by Robbert Jan., on Flickr

Locje er in.

Allereerst ga ik nu de kozijnen etc inzetten, deze maak ik van scratch omdat
ik geen passende spulletjes in huis heb, lekker klooien met styreen strippies.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #68 Gepost op: 23 januari 2019, 20:22:22 »
Je hebt het tempo er goed inzitten! ;D
Knap dat je alles zelf bouwt uit styreen!

Bouw je deze baan ook voor beurzen?

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #69 Gepost op: 23 januari 2019, 20:31:53 »
Ja het gaat weer lekker, dagje vrij hier, dagje vrij daar.
En ik heb alle materialen gewoon in huis dus ik kan ook
lekker doorwerken zonder schaarste aan materiaal  ;D


Het baantje wordt inderdaad voor de beurs, ik heb de buitenmaten
van de module gemaakt voor de kofferbak van de auto.  (y)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronald1974

  • Gast
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #70 Gepost op: 23 januari 2019, 21:06:46 »
Robbert Jan,

Het is haast niet te volgen zo snel ga je met de bouw.  (y)
Dit wordt een leuk klein baantje.
Ik zelf vindt die Engelse kleine kolenwagons altijd super leuk met al de verschillende opschriften en uitvoeringen.

M.v.g. Ronald.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #71 Gepost op: 23 januari 2019, 22:16:35 »
Hoi Ronald,

Inderdaad, mooi compact en vol met kleine kolenbakkies.
Ik heb een aantal blanco wagens die nog passende kleuren
en opschriften krijgen en wellicht dat ik er op vakantie nog
een paar meeneem uit het VK   ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #72 Gepost op: 24 januari 2019, 09:39:53 »
Je gaat lekker  (y)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #73 Gepost op: 25 januari 2019, 13:21:33 »
En nog een paar uurtjes besteed aan de loods, de raamopeningen aangekleed
met de vensterbanken en latei aan de bovenzijde.

Locomotive Shed by Robbert Jan., on Flickr

Eén horizontale spijl zit er al in, hier boven komt een kiepje wat naar binnen valt.
Deze zal op enkele van de ramen open staan.

Verder komt er nog een raamwerk in, om zo de onderzijde in 9 ruitjes te verdelen.

Locomotive Shed by Robbert Jan., on Flickr

Het dak laat daarintegen nog wel even op zich wachten, het interieur wil ik eerst grotendeels klaarmaken
alvorens alles af te dekken.

Gr,

Robbert Jan
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #74 Gepost op: 27 januari 2019, 20:44:55 »
Zo vandaag met roofmate en isolatieplaat geklooit en diverse zaken dichtgemaakt
en vorm gegeven om zo de contouren van het landschap wat meer vorm te geven.

Landscaping by Robbert Jan., on Flickr

Bochtje naar de opstelsporen, deze netjes ingewerkt alsmede de zijkant van de
weg welke nu gelijk ligt met de rest van het landschap.

Landscaping by Robbert Jan., on Flickr

Aan de andere zijde zit er iets meer werk in gezien daar de weg naar beneden loopt om zo
onder de spoorweg te kunnen keren, hier is iets meer werk nodig om alles
netjes te bewerken.

Landscaping by Robbert Jan., on Flickr

Uiteraard wordt er zo tussendoor nog een beetje test gereden met allerhande materieel.
Veelal om te testen of het allemaal soepeltjes door de bogen wil zonder te overbufferen.
Dat gezegd hebbende komt er nog ander railmateriaal op de baan, de wissels blijven liggen
maar de overige rails wordt vervangen door code 75 bullhead rail wat veel beter past
bij het uit te beelden bedrijf.

Engine Shed by Robbert Jan., on Flickr

Ook heb ik nog even gewerkt aan de locomotiefloods, een aantal verticale glaslatten aangebracht.
Nu de horizontale nog en dan nog een aantal kiepjes fabrieken voor de rechthoekige opening
boven in het kozijn.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5