Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:43:02
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 12:39:14
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:12:50
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 12:11:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:10:14
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:49
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
  

Auteur Topic: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.  (gelezen 52445 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #30 Gepost op: 03 januari 2019, 11:42:58 »
Ach, zit ik totaal in de verkeerde richting te denken.  ::) Bedankt voor de uitleg en plaatjes, beiden!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #31 Gepost op: 04 januari 2019, 00:05:02 »
Zou je wat meer van de schuif van de silo kunnen laten zien?



Groet Jeroen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #32 Gepost op: 04 januari 2019, 14:36:00 »
@ Jeroen,

Zeker, ik moet er nog 2 maken dus die kan ik wel als bouwverslagje posten in dit topic  (y)


Vandaag een dagje vrij, wat zeg ik, 5 dagen  ;D  dus tussen de huishoudelijke taken door
nog een beetje knooien met de kolenbunker gezien het in de garage even te fris is om
lekker te kunnen werken.

Allereerst een slachtoffer van een inschattingsfout in het grijze archief doen verdwijnen.
Eén van de trechters scheurde in en die was totaal onbruikbaar, eigen schuld maar geen paniek.

Ik was eigenlijk al van plan om de kleinste trechter in het pakketje te gebruiken dus zodoende
van de nood een deugd gemaakt.

Coal Bunker by Robbert Jan., on Flickr

Beide kleine trechters met schuif en straalverdeler op de daarvoor bestemde plaat verlijmd.
Deze komt in zijn geheel, met alle 4 de trechters in de kolenbunker te zitten, daar onder 2 sporen.

Coal Bunker by Robbert Jan., on Flickr

Van boven ziet dat er zo uit, hier komt nog een stukje pvc buis oid zodat ik de trechter
tot het randje kan vullen zonder morsen, de inhoud van de trechter past overigens
precies in een kleine kolenwagen, voor het vullen van de grotere wagens kan ik wel een
markering aanbrengen dat ook deze tot een acceptabel niveau worden gevuld.

Coal Bunker by Robbert Jan., on Flickr

En zo ziet dat er dan uit, 2 wagens er onder, kolen in de bunker, en storten maar.
de bediening is met de hand, ik wou er eerst nog servo's oid aan hangen maar dat
is denk ik ze veel belasting mocht er iets klem komen te zitten, dan vreet de servo
het styreen zonder pardon op. (ik ben nog aan het brainstormen over messing
schuiven etc en dan servo's er achter voor de beweging.)

https://youtu.be/hNFOPwE6jqs

In ieder geval een video dat alles werkt  (y)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #33 Gepost op: 04 januari 2019, 14:47:14 »
Ziet er heel gaaf uit  (y) (y) (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #34 Gepost op: 04 januari 2019, 15:46:47 »
Soortgelijk projectje zit er bij mij ook aan te komen en zal mijn bevindingen wel posten.
Eerst mijn segment schijf gereed dan silo bouwen.

Groet Jeroen


https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77672.60


Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #35 Gepost op: 04 januari 2019, 17:06:11 »
Notificatie staat aan.... (y)

Goed om te zien hoe je een diorama-bak/module kunt maken. Leerzaam. Bij mij zien die dingen er altijd uit als aardappelkist van 120 jaar oud. En ook de opklaptestbaan van Wolter is een idee.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #36 Gepost op: 04 januari 2019, 17:28:01 »
@ Erik, bedankt!

@Jeroen, ik zie inderdaad in je topic dat je ook met verlading etc bezig bent, dan is mijn
gepruts wel een mooie opmaat naar een eigen installatie op je baan, mooi  (y)

@ Albert, Ik was domweg op zoek naar een maat module welke past in de auto, zo hoef
ik niet voor elke beurs een busje te huren wat uiteindelijk voor de organisator een reden
kan zijn om de deelname om kosten niet door te laten gaan.
Totaal zijn de afmetingen slechts 130 x 90 cm en 60 cm in de hoogte.
De bogen zijn uiteraard krap, slechts een radius van 60 cm maar dat is voor het te gebruiken
materieel geen probleem, dat wordt het uiteraard wel als het materieel ook maar meer
dan 2 assen heeft.


Ondertussen, ik ben even snel naar Groningen op en neer geweest en heb messing U profiel
gehaald van 1,5 x 1,5 mm met passende 0,4 mm plaat (deze past in de "U")
Ik ben maar begonnen om de geleiding en schuif uit messing te maken gezien ik toch bang ben
dat het styreen snel slijt of breekt als de weekmakers eenmaal zijn verdwenen, zeker op de lijmnaden.

Dus;

Brass discharge valve. by Robbert Jan., on Flickr

Brass discharge valve. by Robbert Jan., on Flickr

Aan het ontwerp verander ik niet veel, afgezien van het gebruik van messing, enkele delen worden
dan wel weer van styreen maar deze hebben geen last van slijtage, o.a. de doorvoer onder de trechter.

Brass discharge valve. by Robbert Jan., on Flickr

En dan 4 maal, direct maar serieproductie, dan kan ik ook verder.
Het materiaal voor de schuif ligt er al naast, 0,4 mm messing dat ik even op maar moet maken.

Dan kan ik t.z.t. even zo'n mooi digikeijs setje met servo's aanschaffen en het geheel
digitaal bestuurbaar maken zonder (naja bijna) risico op schade (als bij styreen).


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #37 Gepost op: 05 januari 2019, 09:42:02 »
Gister avond nog even verder gegaan met het verder afwerken van de schuiven.

Een paar styreen delen gemaakt voor de stortopening, deze is wordt straks onder
tegen de trechter aan wordt gelijmd.
Alles verlijmd met superlijm voorafgegaan aan activator van pattex (afgezien van het
messing, dat is gesoldeerd)

Coal Bunker by Robbert Jan., on Flickr

Coal Bunker by Robbert Jan., on Flickr

Nu de schuiven klaar zijn kan de aandacht naar de aansturing worden verschoven.

Coal Bunker by Robbert Jan., on Flickr

Er komen 4 servo's op het bovendek welke middels een arm de schuif(ven) gaan bedienen.
Bovenstaande is nog een impressie met de positionering van de servo's relatief
tot de schuiven welke allemaal naar het centrum zullen wijzen, zodoende blijft het geheel
compact en uitneembaar voor het vullen van de trechters en eventueel onderhoud.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #38 Gepost op: 05 januari 2019, 11:53:15 »
Mooi project Robbert Jan, ik blijf je volgen
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #39 Gepost op: 06 januari 2019, 15:32:50 »
Hoi Eric, top ik hoop dat je het leuk vind  (y)


Vandaag weer lekker verder met de kolenverlading;


Coal loading facility by Robbert Jan., on Flickr

Diverse belangrijke dingetjes aangebracht, o.a. 4 straalverdelers
zodat de kolenwagens netjes gelijk gevuld zijn, dwz 2 mooie bultjes.

Coal loading facility by Robbert Jan., on Flickr

En uiteraard ook het een en ander aan detailwerk in de vorm van
profielen om zo de staalconstructie na te bootsen.

Daarna nog maar even naar de bouwmarkt geweest welke open was.
Een 4 tal 50mm pvc doppen gehaald en daar de dichte zijde van verwijderd.
Nu heb ik mooi wat extra ruimte om ook de grotere wagens te kunnen vullen.
De rand past ook nog eens precies om de opening van de trechter en de
binnendiameter is ook perfect.  (y)

Coal loading facility by Robbert Jan., on Flickr


Fijne zondag,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #40 Gepost op: 06 januari 2019, 19:04:31 »
Goed bezig weer, Robbert Jan!  (y)

Leen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #41 Gepost op: 06 januari 2019, 20:06:38 »
Dank je wel Leen  (y)


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #42 Gepost op: 06 januari 2019, 20:12:48 »
En nog een volger Robbert Jan. (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #43 Gepost op: 06 januari 2019, 20:16:40 »
Hoi Dirk Jan, toppie  (y)


Vanavond nog een beetje styreen gesnippert en een begin gemaakt met de onderbouw
voor de silo's, deze ombouw bestaat uit een rand van 4 x 4 mm H profiel waar de complete
constructie van silo's en servo's in komt te hangen, zodat deze kan worden uitgenomen om
de silo's te vullen, dit gebeurt dan door een opening in de zijkant van de module.

Silo building by Robbert Jan., on Flickr

In eerste instantie niet te moeilijk, veel grotere profielen en een aantal schoren om het
gehele de nodige uitstraling en stevigheid te geven, detailwerk komt aan bod als alles
naar wens functioneert.

De meest linker opening op de foto wordt overigens dicht gezet met een stenen muur.


Gr,

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 20:23:27 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #44 Gepost op: 07 januari 2019, 09:39:48 »
En na een nachtje drogen eens kijken hoe de constructie er dan uit ziet.

Steel structure by Robbert Jan., on Flickr

Begint er al op te lijken, er moeten nog diverse schoren etc geplaatst worden, met name om
zodoende het uitneembare deel connectie te geven met de stalen onderbouw.

Op deze stalen onderbouw komt nog een nietszeggend bakstenen gebouw met enkele
ramen en iets in de orde van een trap of ladder naar de begane grond.

Steel structure by Robbert Jan., on Flickr

Steel structure by Robbert Jan., on Flickr

Het geheel staat nu even op een paar doosjes, er komen nog betonvoeten onder zodat het
geheel (dat is het staalwerk) op de juiste hoogte staat voor verlading van de wagens.
Locomotieven kunnen er niet onder door, dit was niet geheel ongebruikelijk omdat hierdoor
de afstand tussen stortkoker en wagen te groot wordt met ladingverlies als gevolg.

Hiervoor heb ik een oplossing in de vorm van een platte wagen als opvulling.

Steel structure by Robbert Jan., on Flickr

Van voren gezien is goed te zien dat de wagens er netjes onder passen en er dus nagenoeg
zonder morsen kan worden geladen, het morsen zal toch wel gebeuren dus ik moet wel iets
van een kruimeldief meenemen naar de beurs  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5