Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Digitale start, waar rekening mee te houden?  (gelezen 7154 keer)

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Gepost op: 21 december 2018, 13:02:36 »
Goedemiddag,

Na lang lang twijfelen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ga ik toch weer een kleine baan opzetten. Vroeger kwam ik niet verder dan een ovaal met inhaalspoor en dan proberen met Mach 4 een Hondenkop door de bocht te sturen.. Met wisselend succes!

Mijn baan wordt een simpele keerlus op hoogte 0 en een eindstation op +10.. Ik heb een Trix DCC startset gekocht en leg mijn baan met Piko A-Rails.. Wat is handig om rekening mee te houden qua digitaal rijden? Zijn er spannende dingen met de wissels die handig zijn om meteen mee te nemen (polarisatie (al heb ik geen idee wat dat precies betekent) etc.)?

M'n voornaamste focus zal liggen op scenery-bouwen, het spoorplan stelt niet zoveel voor.. Ik zal proberen om eens een baanplan te posten.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Floris
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2018, 13:09:05 »
Polarisatie is ervoor zorgen dat het puntstuk van het wissel ook elektrisch gevoed wordt. Afhankelijk van de stand van het wissel moet het puntstuk verbonden worden met de linker- of de rechterspoorstaaf. Vaak is er op de wisselaandrijving een contact dat je hiervoor kunt gebruiken.

Als je een wissel niet polariseert, is het puntstuk elektrisch gezien een 'dood' stuk, en sommige treinen blijven dan stilstaan. Vooral kleine locomotieven.

Polariseren staat verder helemaal los van de vraag of je baan analoog of digitaal is.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2018, 13:11:21 »
En omdat je een keerlus wilt leggen, heb je een keerlusschakeling nodig. Daar is op dit forum al ettelijke malen over gesproken, dus die info moet te vinden zijn. Anders even in de encyclopedie kijken.
Reinier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2018, 13:12:51 »
Een belangrijke vraag is of je de baan (op den duur) wilt automatiseren of niet. Zo niet, dan is het allemaal niet zo spannend. Zo ja, dan daarin eerst verdiepen, omdat er dan her en der geïsoleerde stukken spoorstaaf nodig zijn.

Als je met de hand wilt blijven rijden, dan is het niet eens nodig de wissels digitaal aan te sturen. Kan net zo goed - en goedkoper - met een gewoon knoppenbord.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2018, 14:00:05 »
Bedankt voor de reacties tot zo ver. Om wat duidelijkheid te verschaffen: ik rij met de hand en ben van plan dat ook te blijven doen (op deze baan). Isoleren van baanvakken is dan ook niet nodig.

Ik heb een keerlusmodule voor DCC aangeschaft op Conrad, volgens mij moet dat wel goed komen. Heb ik nog wel een stomme vraag; ik wil een ringleiding aanleggen voor de + en de - op de baan en om de zoveel centimeter of railstukken een draad solderen aan de raillas en die op de ringleiding aansluiten. Om de hoeveel centimeter of railstukken is aan te raden extra draden te solderen?

Kan de 'lus' in de keerlus zelf ook aangesloten worden op dezelfde ringleiding? Of is voorziet de keerlusmodule de keerlus van stroom?
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2018, 14:24:50 »
De keerlus wordt voorzien door de keerlusmodule. De keerlus moet je niet op de ringleiding aansluiten want dat levert geheid kortsluiting op. Lees even de handleiding van de keerlusmodule.

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2018, 11:16:50 »
Om de hoeveel centimeter of 'railstukken' is het verstandig om een aansluiting te maken voor de ringleiding?

Daarnaast.. Waar ik op dit moment een beetje op stuk loop; aansturing van de wissels.. Ik wil graag gebruik maken van servo's. Die zijn er in verschillende soorten en maten, maar waar ik vooral tegen aan hobbel is, als ik op Youtube bijv. tutorials zoek, ik een overdaad aan aan printplaten, kabels, etc zie lopen! Ik wil gewoon met een simpele schakelaar een wissel omzetten, ik krijg letterlijk hoofdpijn van alle informatie die ik niet kan verwerken. Heeft iemand een duidelijke website of handleiding hoe je op een simpele manier een wissel om kan zetten met de aandrijving hiervan onder de plaat?
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2018, 12:15:19 »
Om de hoeveel centimeter of 'railstukken' is het verstandig om een aansluiting te maken voor de ringleiding?

Voor mij zelf houd ik een afstand tussen 50 tot 100 cm. Niet wetenschappelijk bewezen dat dit een goede afstand is.  ;D

Daarnaast.. Waar ik op dit moment een beetje op stuk loop; aansturing van de wissels.. Ik wil graag gebruik maken van servo's. Die zijn er in verschillende soorten en maten, maar waar ik vooral tegen aan hobbel is, als ik op Youtube bijv. tutorials zoek, ik een overdaad aan aan printplaten, kabels, etc zie lopen! Ik wil gewoon met een simpele schakelaar een wissel omzetten, ik krijg letterlijk hoofdpijn van alle informatie die ik niet kan verwerken. Heeft iemand een duidelijke website of handleiding hoe je op een simpele manier een wissel om kan zetten met de aandrijving hiervan onder de plaat?

Is dit wat? Klik Zelf geen ervaring mee maar hier op het forum wel het één en ander aan ervaring te vinden.
Marius

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2018, 12:19:46 »
Floris, al eens een kijkje genomen in de encyclopedie.
Daar vindt je op veel van je vragen al de antwoorden.

Bijvoorbeeld over de aansturing van servo's.

En zoek eens op het forum. Daar vindt je ook zat info hierover.
Gr.
Eric

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2018, 13:27:33 »


Hoi!

Jah, ik ken de encyclopedie ondertussen van binnen naar buiten en vice versa.. Maar, een beperking van mijn brein is dat ik alles wil begrijpen. Tot in de puntjes! En lukt me dat niet, dan haak ik af.. Vandaar ook mijn 'drie-weken-hobbies'. Ik duik ergens 200% in en als ik tegen een hobbel aan loop, dan stop ik.. Dat wil ik nu heel graag voorkomen, vandaar mijn 'stomme' vragen. Kijk ik in de encyclopedie dan begrijp ik een hele boel, totdat we uitkomen bij alle schakelingen, CV-waardes, etc.. Dat snap ik simpelweg niet!

Laat ik de vraag anders stellen.. Vraag 1: stel, ik heb een servo gekocht. Dan moet deze ingesteld worden op de maximale uitslag, links en rechts. Met welk kant-en-klaar product kan ik dit doen? Vraag 2: de servo is ingesteld en geplaatst op mijn baan. Hoe stuur ik de servo aan met een simpele schakelaar? Wat is daar allemaal voor nodig?

Vroeger was 'elektronica' simpel; je had een groen schakelkastje van Fleischmann, een elektronische wisselaansturing, je sloot de wissel aan op het schakelkastje + eentje in je trafo + een kabel van het schakelkastje naar de trafo en klaar was je.. Simpel en voor mij te begrijpen.. Ik denk dat het aansturen van je servo niet veel moeilijker is, maar dat ik het mezelf vooral erg moeilijk maak..  :'(
« Laatst bewerkt op: 22 december 2018, 18:25:03 door Bert van Gelder »
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2018, 14:11:25 »
Eenvoudig kan nog steeds, maar net niet met servo’s. Servo’s hebben nu eenmaal wat electronica nodig om te kunnen functioneren. Je kan kant-en-klare sets kopen met bijvoorbeeld vier servo’s met bijbehorende decoder. Die moet je dan digitaal instellen en bedienen. Er zijn ook servo’s te koop met electronica waarmee je de wissels met knoppen kan bedienen. De ESU 51822 kan het allebei. Ook weer niet heel ingewikkeld.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/ESU/29-7-0-216018-003003-0-0-0-0-3-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html?gclid=EAIaIQobChMIqMS058Cz3wIVE-d3Ch0C0g9VEAAYAyAAEgIHbfD_BwE

Maar het meest rechtoe rechtaan blijven spoelenaandrijvingen of gewone motoraandrijvingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2018, 14:27:15 »
Laat ik de vraag anders stellen.. Vraag 1: stel, ik heb een servo gekocht. Dan moet deze ingesteld worden op de maximale uitslag, links en rechts. Met welk kant-en-klaar product kan ik dit doen?
Dan ken je de encyclopedie dus niet van binnen en buiten.
Daar staan een aantal kant en klare producten in vermeld.
En hoe je die instelt? Daar hebben ze de handleiding van het betreffende product voor uitgevonden  :angel:
In de basis werken ze allemaal gelijkaardig maar zal je per merk een andere procedure moeten volgen.
Ik heb zelf o.a. een ESU en een digikeijs servodecoder in gebruik. Beide vindt ik gemakkelijk in te stellen.

LVraag 2: de servo is ingesteld en geplaatst op mijn baan. Hoe stuur ik de servo aan met een simpele schakelaar? Wat is daar allemaal voor nodig?
Niet. Voor een servo heb je minimaal een servodecoder nodig.
De ESU SwitchPilot Servo kan je na het instellen daarna simpel met een schakelaar bedienen. Precies wat je wilt.

Maar, een beperking van mijn brein is dat ik alles wil begrijpen. Tot in de puntjes! En lukt me dat niet, dan haak ik af.. Vandaar ook mijn 'drie-weken-hobbies'. Ik duik ergens 200% in en als ik tegen een hobbel aan loop, dan stop ik.. Dat wil ik nu heel graag voorkomen, vandaar mijn 'stomme' vragen. Kijk ik in de encyclopedie dan begrijp ik een hele boel, totdat we uitkomen bij alle schakelingen, CV-waardes, etc.. Dat snap ik simpelweg niet!
Waarom gelijk een marathon willen lopen als je amper kan lopen  ::) ;D
Gewoon rustig stapje voor stapje, dan komt het allemaal wel goed. Hoef je je nickname ook geen eer aan te doen  ;D ;D
Gr.
Eric

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2018, 18:20:21 »
… ik wil een ringleiding aanleggen voor de + en de - op de baan en om de zoveel centimeter of railstukken een draad solderen aan de raillas en die op de ringleiding aansluiten. Om de hoeveel centimeter of railstukken is aan te raden extra draden te solderen?
Het beste is om elk afzonderlijk railstuk aan te sluiten. Eventueel kun je bij flexrail met een lengte van ca. 90 cm, die aan beide uiteinden aansluiten op de voeding.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2018, 19:34:31 »
... Met welk kant-en-klaar product kan ik dit doen? ... Hoe stuur ik de servo aan met een simpele schakelaar?

Je kunt een servotester aanpassen zodat je de servo met een schakelaar kan aansturen. Je kunt dan ook nog de uitslag instellen. Zie encyclopedie en mijn draadje.

« Laatst bewerkt op: 22 december 2018, 19:39:13 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2018, 00:20:49 »

En dit zijn dus de pagina's waar ik nachtmerries van krijg ;)
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 00:46:03 door Bert van Gelder »
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!