Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 22:15:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:14:50
Piko 2025 door Menno de Vries
Vandaag om 22:11:19
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door henk
Vandaag om 22:07:59
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:57:25
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door 741230
Vandaag om 21:24:24
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door VictorPM
Vandaag om 21:17:20
Rondom Charlois door Forever Rocofan
Vandaag om 21:16:51
Probleem bij inbouw decoder door maartenvdb
Vandaag om 21:14:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
Vandaag om 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
Vandaag om 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 20:11:46
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
  

Auteur Topic: ProRail test zelfrijdende trein  (gelezen 5076 keer)


Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #1 Gepost op: 19 December 2018, 19:21:51 »
Mooie techniek, het lijkt me overigens tig keer eenvoudiger een trein te automatiseren dan een auto die zich kris-kras door het verkeer moet kunnen bewegen. Ik ben benieuwd welke vervoersmodaliteit als eerste “om” is.

Persoonlijk ook van betekenis: mijn droom was (en is eigenlijk nog steeds) machinist worden. Voor volgende generaties is zelfs die droom niet meer weggelegd. Zelfde geldt voor de beroepen vrachtwagenchauffeur, taxichauffeur (droombaan?), piloot,...

Dan hoop ik maar dat dit alles ons wat meer vrije tijd gaat opleveren in plaats van allerlei ander “werk” op kantoren waar iedereen elkaar steeds meer intern aan het bezighouden is en zit op te fokken met stippen op horizon, dé verbinding zoeken, holistische benaderingen en het bedenken van regels en planningssystemen om alle spontaniteit in te kaderen. Nou ja, wellicht genieten mensen daar ook wel van. Ik niet, maar ik ben van het oude denken.

Groet,
Robert
« Laatst bewerkt op: 19 December 2018, 19:28:47 door Robbedoes »

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #2 Gepost op: 19 December 2018, 21:07:32 »
Tot 2032 minstens, waarschijnlijk tot 2038 is dit toekomstmuziek en slechts voor enkele beperkte trajecten weggelegd.
Voorwaarden:
1) ERTMS aangelegd
2) weinig verschillen tussen rem- en rijkarakteristieken materieel
3) geen gelijkvloerse kruisingen met overig verkeer
4) volledig afgesloten trajecten
Dan nog wordt naar alle waarschijnlijkheid fase 2 ingevoerd in den beginne en hier blijft de machinist aanwezig om in te grijpen.
In fase 3 blijft er nog steeds personeel aanwezig die technisch kan ingrijpen en pas in fase 4 is er geen machinist meer aanwezig.
Dit alles in overweging nemende kan je zeker nog 50 jaar gewoon als machinist aan de slag. Wel zal de inhoud van de functie drastisch veranderen en meer technisch/IT worden.

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6528
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #3 Gepost op: 19 December 2018, 21:12:37 »
Lopen we als (digitale) hobby modelspoorders dus jaren voor op de profesionals  ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2018, 21:13:01 »
Daarbij ook in acht genomen dat dit soort IT/overheidsprojecten gemiddeld het dubbele kosten kwa tijd en geld zal het een en ander nog wel wat decennia in beslag nemen.

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #5 Gepost op: 19 December 2018, 21:21:20 »
50 jaar? Dat vind ik als leek wel heel erg lang als is ik zie hoe kort geleden de technologie beschikbaar is gekomen voor auto’s en hoe snel de ontwikkelingen nu gaan.

Ik las overigens dit toen ik net even googlede, en maak hieruit op dat ERTMS geen voorwaarde zou zijn. Maar eens, overheid zal op spoor veel dikkere vinger in pap hebben, dus alles zal flink vertragen.

Er is dan in ieder geval nog hoop voor de jeugd die machinist wil worden :-)

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #6 Gepost op: 19 December 2018, 21:22:57 »
@Frank 123  Inderdaad, Koploper houdt bij mij al rekening met rijkarakteristieken per trein (=leren remmen).

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2018, 05:58:20 »
Wat denk je wat AI nog kan doen: een keer inleren en klaar.... Ook op traditionele trajecten.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2018, 08:30:01 »
Wel zal de inhoud van de functie drastisch veranderen en meer technisch/IT worden.

Kan je van lok wisselen door er gewoon naartoe te wandelen, je Roco Multimaus in het stekkertje steken, desbetreffende lok/adres selecteren, en je kan je dagjob beginnen om met die lok het betreffende traject te rijden half liggend in je bureaustoel in de cabine :D
Of remote, zoals de UAV drones van het amerikaans leger :D

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4483
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2018, 11:42:42 »
Technisch kan het al jaren.
Alleen al die aanpassingen die nodig zijn, zie ik voorlopig niet komen.

Kijk maar hoelang “ze” al bezig zijn om bijvoorbeeld ERMTS in te voeren.
En inderdaad wat bovenstaand al geschreven wordt, het hele spoor moet afgesloten worden.
Geen overwegen, poortjes op t perron ( wat ook weer een uitdaging is, omdat er zoveel verschillende types trein rijdt waar de deuren op andere plaatsen zitten)

Dus ik ben nog niet zo bang voor mijn baan  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #10 Gepost op: 20 December 2018, 14:38:09 »
Dave,

Gewoon uit nieuwsgierigheid: ik begrijp nooit waarom bij automatisch rijden poortjes op de perrons nodig zouden zijn, of is dat in de Spoorwet bepaald? Ik zie het ook bij de Franse geautomatiseerde metro in Parijs (oa ligne 1)  maar daar was het sowieso nodig vanwege het grote aantal voorvallen. In London bij de Dockland Light Rail passen ze het weer niet toe.

Hetzelfde met overwegen, waarom zou je de trein niet op externe, via bij overwegen aangebrachte, sensoren kunnen laten reageren.

Mij lijkt dat speciale sensoren in de trein, en eventueel sensoren bij het perron die communiceren met de trein, meer dan voldoende zouden moeten zijn.

Robert
« Laatst bewerkt op: 20 December 2018, 14:39:48 door Robbedoes »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4483
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2018, 16:04:04 »
Nouja of het in de wet vastligt weet ik niet, maar zodra er niemand meer op de trein zit kan er niet worden ingegrepen als er iets gebeurd.

Het lijkt me wenselijk dat er altijd iemand kan ingrijpen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #12 Gepost op: 20 December 2018, 19:24:46 »
Hoe denk je dat overwegen nu dan werken Robert?
Ze worden al een tijdje mie meer met de hand gesloten hoor :p

Als je sensoren bedoeld om te detecteren of de overweg vrij is van weg verkeer, in die 15 seconden voorbereidingstijd dat de overweg heeft om te sluiten kan een trein nooit tot stilstand remmen als er nog iemand op vast zou staan...

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #13 Gepost op: 25 December 2018, 12:57:35 »
Echt waar Thom?!? Bij ons in Leiden staat er gelukkig nog  iemand met een zwengel de overwegbomen naar beneden te draaien en waar er geen overwegbomen zijn wordt nog rustiek gevlagd.

Maar zonder gekheid: ik begrijp van sommigen hier dat eerst alle overwegen ongelijkvloers moeten zijn en alle perrons voorzien “springbeveiliging” voordat de trein veilig automatisch kan gaan rijden.
Ik concludeer daaruit dat kennelijk een machinist in een trein, althans in de beleving van het publiek, nog kan ingrijpen in bepaalde bijzondere situaties. Ik dacht zelf dat het installeren van wat geavanceerde sensoren, die iets meer zijn dan wielentellers of bezetmelders van het spoor, hier iets zouden kunnen toevoegen.
Een overweg kan bijv al langer dan 15s geblokkeerd zijn, nog voordat de bomen sluiten, bijv met een vrachtwagen die vast zit op overweg. Er kan bijv iemand van het perron zijn gevallen die een machinist tijdig nog kan opvallen. Dat zijn situaties waar een machinist in bepaalde gevallen nog wat zou kunnen doen.
Met extra sensoren op overwegen en bij perrons moet dit ook geautomatiseerd veilig kunnen, wellicht bij overwegen zelfs beter dan een machinist. Daar dacht ik aan. Meer niet.

Fijne kerst allemaal!

Robbedoes

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #14 Gepost op: 25 December 2018, 14:52:22 »
Wat gezegd wordt klopt allemaal, alles is elektronisch te beveiligen. Echter dat kost geld en iedere extra innovatie werkt kostenverhogend en tijd verlengend qua invoering.
ERTMS is geen technische voorwaarde, het is de voorwaarde die is gesteld voor Europese beveiliging. Je gaat dus geen dure ATB gestuurde automatische trein invoeren als je gaat overstappen op ERTMS. Derhalve zijn er voor het totaalplaatje Europees voorwaarden geformuleerd. Poortjes langs het perron, nodig, technisch niet, qua veiligheidsbelevenis wel. Als je menselijk falen wil uitschakelen moet je dat ook doen daar waar reizigers het vlekkeloze verloop van de rit kunnen beïnvloeden. Technisch niet noodzakelijk, wel om de acceptatie te verhogen. Overwegen met detectie? Is al geprobeerd, echter overwegen sluiten in Nederland pas als de trein al in de nadering van de overweg zit. Ingrijpen op detectie (zonder menselijke tussenkomst is dan nagenoeg onmogelijk. Doe je dat wel dan zal een overweg pas kunnen sluiten als er geen verkeer op de overweg meer is en dus ook als de trein nog niet in de naderingsafstand zit. Hierdoor kunnen er weer minder treinen op een traject terwijl het systeem nu juist bedoeld is meer treinen te kunnen laten rijden.