Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: ProRail test zelfrijdende trein  (gelezen 4576 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2018, 16:52:30 »
Echt waar Thom?!? Bij ons in Leiden staat er gelukkig nog  iemand met een zwengel de overwegbomen naar beneden te draaien en waar er geen overwegbomen zijn wordt nog rustiek gevlagd.

Maar zonder gekheid: ik begrijp van sommigen hier dat eerst alle overwegen ongelijkvloers moeten zijn en alle perrons voorzien “springbeveiliging” voordat de trein veilig automatisch kan gaan rijden.
Ik concludeer daaruit dat kennelijk een machinist in een trein, althans in de beleving van het publiek, nog kan ingrijpen in bepaalde bijzondere situaties. Ik dacht zelf dat het installeren van wat geavanceerde sensoren, die iets meer zijn dan wielentellers of bezetmelders van het spoor, hier iets zouden kunnen toevoegen.
Een overweg kan bijv al langer dan 15s geblokkeerd zijn, nog voordat de bomen sluiten, bijv met een vrachtwagen die vast zit op overweg. Er kan bijv iemand van het perron zijn gevallen die een machinist tijdig nog kan opvallen. Dat zijn situaties waar een machinist in bepaalde gevallen nog wat zou kunnen doen.
Met extra sensoren op overwegen en bij perrons moet dit ook geautomatiseerd veilig kunnen, wellicht bij overwegen zelfs beter dan een machinist. Daar dacht ik aan. Meer niet.

Fijne kerst allemaal!

Robbedoes
Ik snap je idee :)

Maar dat is dus het probleem, een overweg sluit 15 seconden voor dat de trein daarop arriveert, en in die 15 seconden krijg je een 140 km/u rijdende trein niet meer tot stilstand.

Door wissels en stops aan perrons voor overwegen is het technisch moeilijk om een eerdere aankondiging te hebben dan die 15 seconden nu, maar een Machinist kan al eerder een beeld hebben van wat er op de overweg gebeurd, en kan ook anticiperen op iemand die op het laatste moment nog onder een sluitende overwegboom door glipt (al is dat maar op de typhoon gaan staan).

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2019, 12:21:46 »
Inmiddels wordt er ook met een passagierstrein getest:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/206132/Test-zelfrijdende-trein-straks-ook-met-passagiers
Op ATB-NG ipv met een goederentrein op de Betuwelijn met ERTMS.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2019, 14:30:08 »
Inderdaad met ATB NG wat dan ook eigenlijk helemaal geen ATB is maar eerder een vereenvoudigde vorm van ERTMS.
Verschil, ATB NG en ERTMS werken met bakens, ATB met een signaal door het spoor.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2019, 22:37:00 »
ATB-NG lijkt erg op ETCS (Application) Level 1  (de laatste is een interoperabele versie, zeg maar; de eerste is proprietary van Alstom).
ETCS Level 2 (en 3) gebruikt ook wel bakens ("balises") maar alleen voor plaatsbepaling en enkele vaste opdrachten ("schakel om naar" e.d.), maar gebruikt een radioverbinding (GSM-R) om de bewegingsautorisatie (Movement Authority) naar de trein te sturen (wat bij Level 1 alleen bij de bakens kan, dus ook het herroepen).

Iedereen praat in Nederland telkens over ERTMS (European Traffic Management System) maar dat lijkt meer om te verbloemen dat de helft ervan er gewoon nog niet is. ERTMS zou bestaan uit ETCS (European Train Control System = interoperabele communicatie tussen wal en trein inclusief "ATB"-functionaliteit aan treinzijde) en ETML (European Traffic Management Layer), dus een gestandaardiseerde verkeersmanagementlaag. Ook om dat te verbloemen of gewoon uit luie onwetendheid zijn er ook mensen geweest die beweerden dat ERTMS = ETCS + GSM-R. Die nitwits kunnen dan dus niet uitleggen hoe ETCS Level 2 en Level 3 dan werken, want zonder GSM-R (formeel alleen voor opzetten van verbinding, maar vooralsnog voor alle communicatie) heb je dat niet.