Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding
door
martr
Vandaag
om 21:16:38
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:16:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim1969
Vandaag
om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Dennis1984
Vandaag
om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte
door
Frank 123
Vandaag
om 20:40:18
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
Vandaag
om 20:22:56
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:05:35
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Herb73
Vandaag
om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
Vandaag
om 19:49:25
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Benelux795
Vandaag
om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
Frank 123
Vandaag
om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels
door
AlbertG
Vandaag
om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:24:50
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Dave.......
Vandaag
om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Erwin 054
Vandaag
om 16:29:08
Artitec goederenwagen
door
henk
Vandaag
om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
janw
Vandaag
om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:42:58
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
wob
Vandaag
om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:03:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
ProRail test zelfrijdende trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: ProRail test zelfrijdende trein (gelezen 4850 keer)
Arjen52
Offline
Berichten: 2313
Oude meuk in h0
ProRail test zelfrijdende trein
«
Gepost op:
19 December 2018, 18:15:05 »
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4525401/zelfrijdende-trein-tesla-autonoom-automated-prorail
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Robbedoes
Offline
Berichten: 49
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #1 Gepost op:
19 December 2018, 19:21:51 »
Mooie techniek, het lijkt me overigens tig keer eenvoudiger een trein te automatiseren dan een auto die zich kris-kras door het verkeer moet kunnen bewegen. Ik ben benieuwd welke vervoersmodaliteit als eerste “om” is.
Persoonlijk ook van betekenis: mijn droom was (en is eigenlijk nog steeds) machinist worden. Voor volgende generaties is zelfs die droom niet meer weggelegd. Zelfde geldt voor de beroepen vrachtwagenchauffeur, taxichauffeur (droombaan?), piloot,...
Dan hoop ik maar dat dit alles ons wat meer vrije tijd gaat opleveren in plaats van allerlei ander “werk” op kantoren waar iedereen elkaar steeds meer intern aan het bezighouden is en zit op te fokken met stippen op horizon, dé verbinding zoeken, holistische benaderingen en het bedenken van regels en planningssystemen om alle spontaniteit in te kaderen. Nou ja, wellicht genieten mensen daar ook wel van. Ik niet, maar ik ben van het oude denken.
Groet,
Robert
«
Laatst bewerkt op: 19 December 2018, 19:28:47 door Robbedoes
»
Gelogd
WilcoV
Offline
Berichten: 254
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #2 Gepost op:
19 December 2018, 21:07:32 »
Tot 2032 minstens, waarschijnlijk tot 2038 is dit toekomstmuziek en slechts voor enkele beperkte trajecten weggelegd.
Voorwaarden:
1) ERTMS aangelegd
2) weinig verschillen tussen rem- en rijkarakteristieken materieel
3) geen gelijkvloerse kruisingen met overig verkeer
4) volledig afgesloten trajecten
Dan nog wordt naar alle waarschijnlijkheid fase 2 ingevoerd in den beginne en hier blijft de machinist aanwezig om in te grijpen.
In fase 3 blijft er nog steeds personeel aanwezig die technisch kan ingrijpen en pas in fase 4 is er geen machinist meer aanwezig.
Dit alles in overweging nemende kan je zeker nog 50 jaar gewoon als machinist aan de slag. Wel zal de inhoud van de functie drastisch veranderen en meer technisch/IT worden.
Gelogd
Frank 123
Offline
Berichten: 6245
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #3 Gepost op:
19 December 2018, 21:12:37 »
Lopen we als (digitale) hobby modelspoorders dus jaren voor op de profesionals
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
Dennis.
Offline
Berichten: 979
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #4 Gepost op:
19 December 2018, 21:13:01 »
Daarbij ook in acht genomen dat dit soort IT/overheidsprojecten gemiddeld het dubbele kosten kwa tijd en geld zal het een en ander nog wel wat decennia in beslag nemen.
Gelogd
Roßnitz
Aix-les-Bains
www.flickr.com/photos/139580635@N06/
Robbedoes
Offline
Berichten: 49
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #5 Gepost op:
19 December 2018, 21:21:20 »
50 jaar? Dat vind ik als leek wel heel erg lang als is ik zie hoe kort geleden de technologie beschikbaar is gekomen voor auto’s en hoe snel de ontwikkelingen nu gaan.
Ik las overigens
dit
toen ik net even googlede, en maak hieruit op dat ERTMS geen voorwaarde zou zijn. Maar eens, overheid zal op spoor veel dikkere vinger in pap hebben, dus alles zal flink vertragen.
Er is dan in ieder geval nog hoop voor de jeugd die machinist wil worden :-)
Gelogd
Robbedoes
Offline
Berichten: 49
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #6 Gepost op:
19 December 2018, 21:22:57 »
@Frank 123 Inderdaad, Koploper houdt bij mij al rekening met rijkarakteristieken per trein (=leren remmen).
Gelogd
JKER
Offline
Berichten: 91
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #7 Gepost op:
20 December 2018, 05:58:20 »
Wat denk je wat AI nog kan doen: een keer inleren en klaar.... Ook op traditionele trajecten.
Gelogd
Falcon10
Offline
Berichten: 2700
Wel Belg, niet gek !
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #8 Gepost op:
20 December 2018, 08:30:01 »
Citaat van: WilcoV op 19 December 2018, 21:07:32
Wel zal de inhoud van de functie drastisch veranderen en meer technisch/IT worden.
Kan je van lok wisselen door er gewoon naartoe te wandelen, je Roco Multimaus in het stekkertje steken, desbetreffende lok/adres selecteren, en je kan je dagjob beginnen om met die lok het betreffende traject te rijden half liggend in je bureaustoel in de cabine
Of remote, zoals de UAV drones van het amerikaans leger
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Dave.......
Offline
Berichten: 4411
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #9 Gepost op:
20 December 2018, 11:42:42 »
Technisch kan het al jaren.
Alleen al die aanpassingen die nodig zijn, zie ik voorlopig niet komen.
Kijk maar hoelang “ze” al bezig zijn om bijvoorbeeld ERMTS in te voeren.
En inderdaad wat bovenstaand al geschreven wordt, het hele spoor moet afgesloten worden.
Geen overwegen, poortjes op t perron ( wat ook weer een uitdaging is, omdat er zoveel verschillende types trein rijdt waar de deuren op andere plaatsen zitten)
Dus ik ben nog niet zo bang voor mijn baan
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
Robbedoes
Offline
Berichten: 49
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #10 Gepost op:
20 December 2018, 14:38:09 »
Dave,
Gewoon uit nieuwsgierigheid: ik begrijp nooit waarom bij automatisch rijden poortjes op de perrons nodig zouden zijn, of is dat in de Spoorwet bepaald? Ik zie het ook bij de Franse geautomatiseerde metro in Parijs (oa ligne 1) maar daar was het sowieso nodig vanwege het grote aantal voorvallen. In London bij de Dockland Light Rail passen ze het weer niet toe.
Hetzelfde met overwegen, waarom zou je de trein niet op externe, via bij overwegen aangebrachte, sensoren kunnen laten reageren.
Mij lijkt dat speciale sensoren in de trein, en eventueel sensoren bij het perron die communiceren met de trein, meer dan voldoende zouden moeten zijn.
Robert
«
Laatst bewerkt op: 20 December 2018, 14:39:48 door Robbedoes
»
Gelogd
Dave.......
Offline
Berichten: 4411
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #11 Gepost op:
20 December 2018, 16:04:04 »
Nouja of het in de wet vastligt weet ik niet, maar zodra er niemand meer op de trein zit kan er niet worden ingegrepen als er iets gebeurd.
Het lijkt me wenselijk dat er altijd iemand kan ingrijpen.
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
Thom
Offline
Berichten: 4059
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #12 Gepost op:
20 December 2018, 19:24:46 »
Hoe denk je dat overwegen nu dan werken Robert?
Ze worden al een tijdje mie meer met de hand gesloten hoor :p
Als je sensoren bedoeld om te detecteren of de overweg vrij is van weg verkeer, in die 15 seconden voorbereidingstijd dat de overweg heeft om te sluiten kan een trein nooit tot stilstand remmen als er nog iemand op vast zou staan...
Gelogd
Robbedoes
Offline
Berichten: 49
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #13 Gepost op:
25 December 2018, 12:57:35 »
Echt waar Thom?!? Bij ons in Leiden staat er gelukkig nog iemand met een zwengel de overwegbomen naar beneden te draaien en waar er geen overwegbomen zijn wordt nog rustiek gevlagd.
Maar zonder gekheid: ik begrijp van sommigen hier dat eerst alle overwegen ongelijkvloers moeten zijn en alle perrons voorzien “springbeveiliging” voordat de trein veilig automatisch kan gaan rijden.
Ik concludeer daaruit dat kennelijk een machinist in een trein, althans in de beleving van het publiek, nog kan ingrijpen in bepaalde bijzondere situaties. Ik dacht zelf dat het installeren van wat geavanceerde sensoren, die iets meer zijn dan wielentellers of bezetmelders van het spoor, hier iets zouden kunnen toevoegen.
Een overweg kan bijv al langer dan 15s geblokkeerd zijn, nog voordat de bomen sluiten, bijv met een vrachtwagen die vast zit op overweg. Er kan bijv iemand van het perron zijn gevallen die een machinist tijdig nog kan opvallen. Dat zijn situaties waar een machinist in bepaalde gevallen nog wat zou kunnen doen.
Met extra sensoren op overwegen en bij perrons moet dit ook geautomatiseerd veilig kunnen, wellicht bij overwegen zelfs beter dan een machinist. Daar dacht ik aan. Meer niet.
Fijne kerst allemaal!
Robbedoes
Gelogd
WilcoV
Offline
Berichten: 254
Re: ProRail test zelfrijdende trein
«
Reactie #14 Gepost op:
25 December 2018, 14:52:22 »
Wat gezegd wordt klopt allemaal, alles is elektronisch te beveiligen. Echter dat kost geld en iedere extra innovatie werkt kostenverhogend en tijd verlengend qua invoering.
ERTMS is geen technische voorwaarde, het is de voorwaarde die is gesteld voor Europese beveiliging. Je gaat dus geen dure ATB gestuurde automatische trein invoeren als je gaat overstappen op ERTMS. Derhalve zijn er voor het totaalplaatje Europees voorwaarden geformuleerd. Poortjes langs het perron, nodig, technisch niet, qua veiligheidsbelevenis wel. Als je menselijk falen wil uitschakelen moet je dat ook doen daar waar reizigers het vlekkeloze verloop van de rit kunnen beïnvloeden. Technisch niet noodzakelijk, wel om de acceptatie te verhogen. Overwegen met detectie? Is al geprobeerd, echter overwegen sluiten in Nederland pas als de trein al in de nadering van de overweg zit. Ingrijpen op detectie (zonder menselijke tussenkomst is dan nagenoeg onmogelijk. Doe je dat wel dan zal een overweg pas kunnen sluiten als er geen verkeer op de overweg meer is en dus ook als de trein nog niet in de naderingsafstand zit. Hierdoor kunnen er weer minder treinen op een traject terwijl het systeem nu juist bedoeld is meer treinen te kunnen laten rijden.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
ProRail test zelfrijdende trein