Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Beginnersvragen Fleischmann analoog  (gelezen 9671 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Oude meuk in h0
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #15 Gepost op: 19 december 2018, 13:30:37 »
Hallo Wim,
Op jouw vraag weet ik geen antwoord, want ik heb geen kennis van het Märklin-gebeuren.  :)
« Laatst bewerkt op: 19 december 2018, 15:00:32 door Arjen52 »

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #16 Gepost op: 19 december 2018, 17:04:22 »
China, ofwel AliExpress

Kun je deze PWM dan (enigszins) vergelijken met deze van Gaugemaster?

Ik werd deze Gaugemaster aangeraden, maar als je het prijsverschil ziet, zou je toch eerst Alie proberen.
En: welke trafo moet je dan bij Alie nog gebruiken? Want zo aansluiten op 220/230  zal wel niet goed uitpakken vrees ik.
Hopelijk weet iemand deze "elo-beet " iets duidelijker te maken.
Met vriendelijke groet,

Wim
« Laatst bewerkt op: 19 december 2018, 21:44:45 door 44 »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #17 Gepost op: 19 december 2018, 18:43:13 »
Ja, doen in principe hetzelfde. De kale Ali PWM regelaar kost iets van 1,50, je hebt daarbij nog een 12 of 16V adapter  (of andere gelijkstroombron) nodig, 1 euro bij de kringloopwinkel, een schuifschakelaartje en eventueel een kastje, totaal zeker niet meer dan 10 euro.

Voor die kant-en-klare Gaugemaster betaal je voor dat alles en het merk wel de hoofdprijs.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2018, 19:21:19 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #18 Gepost op: 19 december 2018, 18:50:10 »
72Sonett, kun je nog aangeven waarvoor het schuifschakelaartje dient?
Wim
« Laatst bewerkt op: 19 december 2018, 20:52:53 door 44 »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2018, 18:57:21 »
Vooruit - achteruit... (Forward  - Reverse staat bij die Gaugemaster).

Komt tussen de uitgang van de PWM regelaar en de rails, poolt de spanning om van +/- naar -/+.
Het schakelaartje op de Gaugemaster lijkt ook een middenstand te hebben, maar dat is niet echt nodig.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2018, 19:00:56 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2018, 19:00:00 »
Tja daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Bedankt. Ik ga inventariseren.

Wim

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2018, 19:26:14 »
En werkt die PWM module van Ali met iedere analoge loc?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #22 Gepost op: 19 december 2018, 19:57:40 »
Ja.
Ik heb zo een regelaar voor een rangeerterrein, met nog een 12 standen draaischakelaar tussen de schuifschakelaar an de rails. Eén loc wil niet niet helemaal naar nul, blijft héél langzaam doorrijden - totdat ik met de draaischakelaar een ander rangeerspoor kies.



« Laatst bewerkt op: 19 december 2018, 20:15:38 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5676
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #23 Gepost op: 19 december 2018, 23:39:16 »
Citaat
Eén loc wil niet niet helemaal naar nul, blijft héél langzaam doorrijden
Ik ken dat van mijn zelfgebouwde regelaars  :)
Geen PWM maar met een LM317 overigens; die begonnen bij 1.25V.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #24 Gepost op: 20 december 2018, 18:31:19 »
Nog één  vraagje hierover. Ali heeft heeft wat van dit soort apparaten in de verkoop.
Moet ik nog letten op het aantal Amp? Ik zie bijv.  3A maar ook 6A  en ik meen zelfs 10A.
Welke Amperage geeft het beste resultaat als het op zeer langzaam rijden aankomt?
Wim

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #25 Gepost op: 20 december 2018, 18:46:48 »
Ik zou voor de veiligheid niet verder dan 3 ampere gaan. Anders kan er bij kortsluiting een wagon "vast gelast" worden bij ongunstige omstandigheden.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 18:48:39 door zuylen »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #26 Gepost op: 20 december 2018, 19:01:08 »
Aan 1 A heb je al genoeg, een loc haalt dat al niet eens, is ook niet van belang voor langzaam rijden. De regelaar moet wel geschikt zijn voor de spanning die de adapter levert, dat zal iets van 16 V zijn.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #27 Gepost op: 20 december 2018, 21:01:11 »
hoi,

Moet ik nog letten op het aantal Amp? Ik zie bijv.  3A maar ook 6A  en ik meen zelfs 10A. Welke Amperage geeft het beste resultaat als het op zeer langzaam rijden aankomt?

Amperage heeft niets te maken met het mooi langzaam rijden. Je trafo levert een maximaal vermogen. Als je treintje 500 - 600 mA vraagt dan zal je een trafo moet hebben die het aan kan. Alleen soundloks vragen meestal iets meer maximaal 1A. Maar dat is ook een uitzondering. Dus een 1A of 3A versie is meer dan voldoende.

Dus de regelaar moet tegen de hoogte van het voltage van de trafo / adapter kunnen. Bij analoog zal er maximaal 14V op de baan staan. Bij digitaal wat hoger. maar die wil je niet "dimmen" en dat is ook niet nodig.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2018, 01:16:46 »
Vooruit - achteruit... (Forward  - Reverse staat bij die Gaugemaster).

Komt tussen de uitgang van de PWM regelaar en de rails, poolt de spanning om van +/- naar -/+.
Het schakelaartje op de Gaugemaster lijkt ook een middenstand te hebben, maar dat is niet echt nodig.
Heb je daar een aansluitschema van? Want ik zie even niet in hoe je met 1 schakelaar de draairichting van de motor kunt veranderen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2018, 10:37:40 »
Het zal wel een dubbelpolige omschakelaar zijn.
Links de motoraansluitingen. Door omschakelen wisselt plus en min op de motoraansluitingen.



Persoonlijk vind ik een middenstand, waarbij er geen stroom op de rails staat, bij een pulsbreedteregelaar wel prettig. Anders is het mogelijk dat de loc stilstaat, terwijl er nog wel stroom door het motortje loopt. Dat kan warmteproblemen veroorzaken.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2018, 10:41:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.