Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC  (gelezen 6872 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #15 Gepost op: 13 December 2018, 07:05:31 »
Een hoop van deze vragen beantwoorden zichzelf als men ook daadwerkelijk digitaal gaat rijden, hetzij met een testovaaltje, of een beginnerssetje... maar dat doet men blijkbaar niet.
Tsja, dat is mijns inziens niet zo vreemd. Met welk systeem begin je dan? Lenz? Piko? Z21? Digikeijs? Selectrix? Enz... Juist als beginner weet je zo weinig dat het lukraak kopen van een systeem (zelfs een startset) ook niet de juiste methode is. Je wilt geen honderden euros uitgeven om er even later achter te komen dat dit systeem toch niet is wat je wilt... Dan liever eerst even wat vragen stellen op een forum. Dat is daar tenslotte ook voor bedoeld. En ja, dan stel je wel eens vragen waar het antwoord voor anderen overduidelijk is...

Zelf rijd ik nog analoog maar wil op een gegeven moment wel overstappen op digitaal. Welk systeem weet ik nog niet...

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #16 Gepost op: 13 December 2018, 09:13:06 »
Ik denk dat de vraagsteller beter geholpen is als er uitgelegd wordt dat een keerlusmodule alleen voor een keerlus gebruikt moet worden.
In zijn geval zal het van richting verdraaien aan de draaiknop het gewenste resultaat opleveren.
En met gelijkstroombaan zal waarschijnlijk bedoeld worden dat hij geen 3railer is.

Jos

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #17 Gepost op: 13 December 2018, 10:36:38 »
Vraag aan de topicstarter: ben je van plan een keerlus te gebruiken?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #18 Gepost op: 13 December 2018, 11:24:50 »
Topicstarter heeft het toch over een kopspoor.  ::)

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #19 Gepost op: 13 December 2018, 11:28:09 »
Waarom gaat het dan nog over een keerlus  ???
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #20 Gepost op: 13 December 2018, 11:31:57 »
De TS begon daar zelf over, zie bericht #1.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #21 Gepost op: 13 December 2018, 11:47:09 »
Ja, 'k weet het...
Dus PeterNS: als je geen keerlus gebruikt heb je geen keerlusmodule nodig.
En de rijrichting regel je (bij handbediening) net als bij een oude trafo.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2018, 11:49:53 »
Topicstarter heeft het toch over een kopspoor.  ::)
Ja en? Kun je toch ook al of niet een keerlus in maken?  ::)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #23 Gepost op: 13 December 2018, 19:42:29 »
Ik ben een beginneling op het digitale gebied. Ik gaat om een gelijkstroombaan. Het besturingssysteem is Koploper.

Als je op een enkelsporig baanvak beide richtingen op wil rijden dan zal bij wisselende rijrichting ook de stroom moeten worden omgepoold.  Dit geldt mede voor kopsporen, nu is mijn vraag hoe los je dat op.
Tot zover is de vraagstelling helder: Dit betreft een Koploper-basisvraag: je poolt de stroom helemaal niet om; je geeft het programma Koploper in de configuratie aan dat een trein in 2 richtingen kan rijden in een blok (of in een sector). Koploper regelt de treinen dan verder zelf.

Volgens mij kun je die vraag beantwoord vinden in het Koploper forum (beginners niveau).

De keerlusmodule vraag is een andere vraag.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6287
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #24 Gepost op: 13 December 2018, 20:12:13 »
Sta er dan weer van te kijken dat de forumleden over elkaar heen buitelen over wat nu wel en niet de juiste thermologie is in plaats van gewoon in Jip en Janneke taal uit te leggen dat het met digitaal aansturen van je treinen wat anders werkt. Ik denk dat de vraag steller daar meer aan heeft.

Bij deze:
 Peter: aansturing bij digitaal gaat niet middels een verandering van polarisering of fasering van de rijstroom zoals bij de analoge systemen. Naast de rijspanning stuurt  de digitale centrale ook instructies voor de trienen de baan op. De decoder in de trein herrekent middels zijn unieke adres welke instructies voor hem zijn en volgt deze dan op. Daardoor kunnen de trienen op de zelfde stroomsectie onafhankelijk van elkaar bijvoorbeeld van snelheid en rijrichting veranderen.

Een keerlusmodule heb jij alleen nodig als je bij een 2 rail systeem een keerlus maakt omdat de 2 railstaven hier nog steeds een plus en een min zijn. Deze moeten bij de keerlus dus geïsoleerd worden (anders krijg je een ouderwetse kortsluiting) en om te voorkomen dat een trein kortsluiting maakt als hij over deze isolatie rijdt heb je een keerlussectie met dito module nodig is. Bij een 3 rail systeem (dus Marklin systeem) zijn de 2 railstaven gelijk in polaritiet. Bij een keerlus heb je dan geen probleem en heb je ook geen keerlussectie of module nodig.

Gr Frank.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2018, 20:19:50 »
Ja, dat stond al in de eerste reactie.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #26 Gepost op: 13 December 2018, 22:43:34 »
Sta er dan weer van te kijken dat de forumleden over elkaar heen buitelen over wat nu wel en niet de juiste thermologie is in plaats van gewoon in Jip en Janneke taal uit te leggen dat het met digitaal aansturen van je treinen wat anders werkt. Ik denk dat de vraag steller daar meer aan heeft.

Mag ik in dat kader de "gebruikelijke over-elkaar-buitelaars" op dit draadje wijzen? Ik hoop op een eenduidige terminologie in één draadje of één korte encyclopediepagina waar men in voorkomende gevallen naar kan verwijzen i.p.v. de traditionele pagina met over-elkaar-heen-buitel-acties weer vol te zetten :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #27 Gepost op: 20 December 2018, 19:55:10 »
Beste forumleden,

U allen bedankt voor uw meningen het is me duidelijk dat ik geen keerlusmodule nodig. Dat ik de term gelijkstroom gebruik is mijn beginnersfout maar het is nu duidelijk genoeg gemaakt dat dit niet correct is.

Peter

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2018, 15:15:32 »
Ach Peter; de handel maakt zelf ook een rommeltje van de terminologie  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0