Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 08:58:37
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 08:57:09
Hulp gezocht omgeving Drachten door spoorijzer
Vandaag om 08:53:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Rangeren met een pec door Dpc Fo
Vandaag om 07:20:16
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC  (gelezen 7039 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #15 Gepost op: 13 December 2018, 07:05:31 »
Een hoop van deze vragen beantwoorden zichzelf als men ook daadwerkelijk digitaal gaat rijden, hetzij met een testovaaltje, of een beginnerssetje... maar dat doet men blijkbaar niet.
Tsja, dat is mijns inziens niet zo vreemd. Met welk systeem begin je dan? Lenz? Piko? Z21? Digikeijs? Selectrix? Enz... Juist als beginner weet je zo weinig dat het lukraak kopen van een systeem (zelfs een startset) ook niet de juiste methode is. Je wilt geen honderden euros uitgeven om er even later achter te komen dat dit systeem toch niet is wat je wilt... Dan liever eerst even wat vragen stellen op een forum. Dat is daar tenslotte ook voor bedoeld. En ja, dan stel je wel eens vragen waar het antwoord voor anderen overduidelijk is...

Zelf rijd ik nog analoog maar wil op een gegeven moment wel overstappen op digitaal. Welk systeem weet ik nog niet...

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #16 Gepost op: 13 December 2018, 09:13:06 »
Ik denk dat de vraagsteller beter geholpen is als er uitgelegd wordt dat een keerlusmodule alleen voor een keerlus gebruikt moet worden.
In zijn geval zal het van richting verdraaien aan de draaiknop het gewenste resultaat opleveren.
En met gelijkstroombaan zal waarschijnlijk bedoeld worden dat hij geen 3railer is.

Jos

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #17 Gepost op: 13 December 2018, 10:36:38 »
Vraag aan de topicstarter: ben je van plan een keerlus te gebruiken?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #18 Gepost op: 13 December 2018, 11:24:50 »
Topicstarter heeft het toch over een kopspoor.  ::)

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #19 Gepost op: 13 December 2018, 11:28:09 »
Waarom gaat het dan nog over een keerlus  ???
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #20 Gepost op: 13 December 2018, 11:31:57 »
De TS begon daar zelf over, zie bericht #1.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #21 Gepost op: 13 December 2018, 11:47:09 »
Ja, 'k weet het...
Dus PeterNS: als je geen keerlus gebruikt heb je geen keerlusmodule nodig.
En de rijrichting regel je (bij handbediening) net als bij een oude trafo.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2018, 11:49:53 »
Topicstarter heeft het toch over een kopspoor.  ::)
Ja en? Kun je toch ook al of niet een keerlus in maken?  ::)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #23 Gepost op: 13 December 2018, 19:42:29 »
Ik ben een beginneling op het digitale gebied. Ik gaat om een gelijkstroombaan. Het besturingssysteem is Koploper.

Als je op een enkelsporig baanvak beide richtingen op wil rijden dan zal bij wisselende rijrichting ook de stroom moeten worden omgepoold.  Dit geldt mede voor kopsporen, nu is mijn vraag hoe los je dat op.
Tot zover is de vraagstelling helder: Dit betreft een Koploper-basisvraag: je poolt de stroom helemaal niet om; je geeft het programma Koploper in de configuratie aan dat een trein in 2 richtingen kan rijden in een blok (of in een sector). Koploper regelt de treinen dan verder zelf.

Volgens mij kun je die vraag beantwoord vinden in het Koploper forum (beginners niveau).

De keerlusmodule vraag is een andere vraag.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #24 Gepost op: 13 December 2018, 20:12:13 »
Sta er dan weer van te kijken dat de forumleden over elkaar heen buitelen over wat nu wel en niet de juiste thermologie is in plaats van gewoon in Jip en Janneke taal uit te leggen dat het met digitaal aansturen van je treinen wat anders werkt. Ik denk dat de vraag steller daar meer aan heeft.

Bij deze:
 Peter: aansturing bij digitaal gaat niet middels een verandering van polarisering of fasering van de rijstroom zoals bij de analoge systemen. Naast de rijspanning stuurt  de digitale centrale ook instructies voor de trienen de baan op. De decoder in de trein herrekent middels zijn unieke adres welke instructies voor hem zijn en volgt deze dan op. Daardoor kunnen de trienen op de zelfde stroomsectie onafhankelijk van elkaar bijvoorbeeld van snelheid en rijrichting veranderen.

Een keerlusmodule heb jij alleen nodig als je bij een 2 rail systeem een keerlus maakt omdat de 2 railstaven hier nog steeds een plus en een min zijn. Deze moeten bij de keerlus dus geïsoleerd worden (anders krijg je een ouderwetse kortsluiting) en om te voorkomen dat een trein kortsluiting maakt als hij over deze isolatie rijdt heb je een keerlussectie met dito module nodig is. Bij een 3 rail systeem (dus Marklin systeem) zijn de 2 railstaven gelijk in polaritiet. Bij een keerlus heb je dan geen probleem en heb je ook geen keerlussectie of module nodig.

Gr Frank.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2018, 20:19:50 »
Ja, dat stond al in de eerste reactie.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #26 Gepost op: 13 December 2018, 22:43:34 »
Sta er dan weer van te kijken dat de forumleden over elkaar heen buitelen over wat nu wel en niet de juiste thermologie is in plaats van gewoon in Jip en Janneke taal uit te leggen dat het met digitaal aansturen van je treinen wat anders werkt. Ik denk dat de vraag steller daar meer aan heeft.

Mag ik in dat kader de "gebruikelijke over-elkaar-buitelaars" op dit draadje wijzen? Ik hoop op een eenduidige terminologie in één draadje of één korte encyclopediepagina waar men in voorkomende gevallen naar kan verwijzen i.p.v. de traditionele pagina met over-elkaar-heen-buitel-acties weer vol te zetten :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #27 Gepost op: 20 December 2018, 19:55:10 »
Beste forumleden,

U allen bedankt voor uw meningen het is me duidelijk dat ik geen keerlusmodule nodig. Dat ik de term gelijkstroom gebruik is mijn beginnersfout maar het is nu duidelijk genoeg gemaakt dat dit niet correct is.

Peter

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2018, 15:15:32 »
Ach Peter; de handel maakt zelf ook een rommeltje van de terminologie  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0