Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 14:51:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:45:24
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 14:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 14:20:05
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
  

Auteur Topic: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC  (gelezen 6713 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Gepost op: 11 December 2018, 21:19:08 »
Beste forumleden,

Ik ben een beginneling op het digitale gebied. Ik gaat om een gelijkstroombaan. Het besturingssysteem is Koploper.

Als je op een enkelsporig baanvak beide richtingen op wil rijden dan zal bij wisselende rijrichting ook de stroom moeten worden omgepoold.  Dit geldt mede voor kopsporen, nu is mijn vraag hoe los je dat op. Ik heb wel in de encyclopedie gelezen over de keerlusmodule maar kun je 1 keerlusmodule voor al je om te schakelen sporen gebruiken of moet je per spoor een keerlusmodule gebruiken kan het soms nog anders opgelost worden 
« Laatst bewerkt op: 12 December 2018, 09:43:44 door Bert van Gelder »

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2018, 21:31:53 »
Hallo Peter,

De rijrichting wordt bij een digitaal systeem in de locdecoder bepaald en niet door de digitale stroom op de rails. Je kunt bij een digitaal systeem op een enkelsporig baanvak gewoon twee treinen tegen elkaar in laten rijden zonder verdere speciale schakelingen of modules.

Als je een keerlus hebt is het wel een ander verhaal, maar dat maak ik niet op uit je bericht.

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2018, 22:53:22 »
Marc bedankt

Peter

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8109
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2018, 12:51:44 »
Ik ben een beginneling op het digitale gebied. Ik gaat om een gelijkstroombaan.
Dan is het gelijk een mooie gelegenheid om de juiste termen te gaan gebruiken bij toekomstige vragen.
Bij digitaal spreken we niet meer over een gelijkstroom (of wisselstroom) baan.
Bij digitaal staat er een blokvormig signaal op de rails waarin de commando's "verstopt" zitten. Dat heeft niets (meer) te maken met AC of DC.

Het is beter te spreken over 2 rail of 3 rail afhankelijk van je gebruikte railsysteem.
En dan kunnen daar de volgende protocollen (zeg maar de taal) voer gestuurd worden, DCC, MM, Selectrix, MfX.
In die protocollen ligt vast wat je loc moet doen. B.v. harder gaan rijden of remmen en welke richting dat moet en of er wel/geen verlichting ingeschakeld wordt.
Gr.
Eric

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2018, 13:06:00 »
Als je op een enkelsporig baanvak beide richtingen op wil rijden dan zal bij wisselende rijrichting ook de stroom moeten worden omgepoold. 
Nee. Je rijdt digitaal. De baanspanning bij digitaal bepaalt NIET de rijrichting, maar het commando wat je geeft. Om het simpel te houden, op een digitale baan staat eigenlijk een wisselspanning (eigenlijk een wisselende gelijkspanning)

Ik heb wel in de encyclopedie gelezen over de keerlusmodule maar kun je 1 keerlusmodule voor al je om te schakelen sporen gebruiken of moet je per spoor een keerlusmodule gebruiken kan het soms nog anders opgelost worden
Een keerlusmodule is... voor keer LUSSEN. Niet om een trein de andere kant op te laten rijden, en zeker niet voor kopsporen. Zie 'digitaal'.


rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2018, 13:42:45 »

Bij digitaal staat er een blokvormig signaal op de rails

.... Om het simpel te houden, op een digitale baan staat eigenlijk een wisselspanning (eigenlijk een wisselende gelijkspanning)


Of het hier nu echt simpel van gaat worden voor een beginner?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2018, 13:47:06 »
Of het nou wel of niet simpel is voor een beginner, ik vind dat ook beginners moeten aanleren om de juiste termen te gebruiken. Je bent nooit te jong om te leren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2018, 13:58:14 »
Een hoop van deze vragen beantwoorden zichzelf als men ook daadwerkelijk digitaal gaat rijden, hetzij met een testovaaltje, of een beginnerssetje... maar dat doet men blijkbaar niet.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2018, 15:02:04 »
maar dat doet men blijkbaar niet.
Da's een aanname, geen vaststaand feit ::)
Groeten Joop, machinist Lls

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2018, 15:13:43 »
Klaas,

Klopt, maar gebruik dan ook de juiste termen om het duidelijk te maken.
En als A het heeft over blokvormig
B over een wisselspanning
B ook over een wisselende gelijkspanning

wordt het denk ik lastig om als beginner de juiste termen te leren. Want moet hij het de volgende keer hebben over een:
blokvormigewisselspanningwisselendegelijkspanning ??

Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2018, 15:26:16 »
Roelco, ik geef de voorkeur aan de term digitale spanning. Wisselspanning is gedeeltelijk correct omdat de spanning van polariteit wisselt. Maar bij een gewone wisselspanning gebeurt dat in een vast ritme en bij digitale spanning niet. En gelijkspanning is het al helemaal niet want dat veronderstelt een vaste polariteit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8109
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #11 Gepost op: 12 December 2018, 15:46:42 »
Om het simpel te houden, op een digitale baan staat eigenlijk een wisselspanning (eigenlijk een wisselende gelijkspanning)
Jowi, waarom ga jij het dan weer onnodig moeilijker maken dan het is.  ::)
Er staat juist GEEN wisselspanning op de rails. Die heb je alleen bij AC banen.
Digitaal is gewoon een blokspanning. De enige overeenkomst met wisselspanning is dat het wisselt van polariteit.

En net als Klaas vindt ik dat er gewoon de juiste termen gebruikt moeten worden.
Gr.
Eric

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #12 Gepost op: 12 December 2018, 21:07:09 »
Er staat juist GEEN wisselspanning op de rails.

Definitie van wisselspanning;

Citaat
Wisselspanning is een periodieke elektrische spanning die met een bepaalde frequentie wisselt tussen positieve en negatieve spanning. Er is meestal een min of meer sinusoïdaal spanningsverloop, maar ook andere vormen zijn mogelijk.

DCC etc. is dus een wisselspanning want wisselt van polariteit/stroomrichting, niet met een sinusvorm maar als blokgolf.

"wisselende gelijkspanning" is een oxymoron.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2018, 21:12:02 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

kitcarhans

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #13 Gepost op: 12 December 2018, 21:35:19 »
De oude mannen zijn weer lekker bezig  ;D

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #14 Gepost op: 12 December 2018, 22:58:06 »
Definitie van wisselspanning;

DCC etc. is dus een wisselspanning want wisselt van polariteit/stroomrichting, niet met een sinusvorm maar als blokgolf.

Wisselspanning is een periodieke elektrische spanning die met een bepaalde frequentie wisselt tussen positieve en negatieve waarden. Er is meestal een min of meer sinusoïdaal spanningsverloop

Ook weer niet helemaal, want DCC heeft niet een vaste frequentie zoals een wisselspanning dat wel heeft. De site van Klaas geeft hier goede info over.
Daarnaast heb je het dan nog alleen over DCC. Terwijl het in eerste instantie over een digitale baan in het algemeen ging. En de site van Klaas geeft ook aan dat er voor andere digitale systemen andere vormen worden genomen, soms met korte en langen pulsen, soms met stukjes 0V er tussen, en soms zelf wisselend rond een hogere gelijkspanning.
(Al kun je op die site ook dit lezen:
Digital Command Control, een benaming die strikt genomen op alle systemen van toepassing is
Waardoor je dus weer kunt zeggen dat DCC wel voor alle digitale systemen zou gelden, Maar laten we daar maar niet over in discussie gaan :) )

Dus een vaste eenduidige term is er misschien wel niet voor, en dan is dat wat Klaas aangeeft, "digitale spanning" misschien wel het duidelijkst. In elk geval wel de term die ik er ook graag voor gebruik.
 Het toch wisselspanning noemen geeft naar mijn mening alleen maar verwarring als je van de oude termen wissel- en gelijkspanning af wilt.

Dus we hebben het over 2 rail of 3 rail met een analoge spanning of een digitale spanning.

Dit topic gaat dus over een 2 rail systeem, met een digitale spanning, waarbij dus de commando's aan de decoder gestuurd worden, die bepaalt vervolgens snelheid en richting van de trein, waardoor het geen enkel probleem is om op een enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen te kunnen rijden. Zelfs op 1 spoor kan trein A vooruit en trein B achteruit rijden. Je kunt dus eenvoudig de treinen tegen elkaar laten duwen om te kijken welke het sterkst is. Al zou ik je dan niet aanraden.

Groet,
Roelco