Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 471646 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1860 Gepost op: 25 November 2010, 19:23:41 »
Zou je denken?
Voor het drukken van een achtergrondfotootje dat ze vervolgens in een houten kistje moeten plakken, draaien ze bij Märklin hun hand immers niet om...

mvg,
Gert

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1861 Gepost op: 25 November 2010, 19:32:02 »
Dat waren jubileum modellen, dan mocht het zeker nog wel  ;)
Het was al lastig bij het RailPro model, want daar arriveerden ze veel later, zodat niemand meer wist of het er nu bij hoorde ja/nee.
Bij de OS Koploper was het al te veel moeite, terwijl wel iedereen zo'n papiertje verwachtte. Ik dacht ook bij de laatste shop/store 1700 zat het er niet bij.
Ook bij Insider club modellen was het vroegâh netjes persoonlijk op naam, daarna weer een algemeen certificaatje en ook soms helemaal niet.

Langzamerhand is het dus een beetje oninteressant iets aan 't worden. Goh en dat zeg ik zelf :P

Northlander1983

  • Gast
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1862 Gepost op: 25 November 2010, 19:54:03 »
Wat een rare redenatie: Marklin verkoopt al lang niet meer alleen nog maar een losse lok. Er zijn steeds accessoires bij waar je helemaal niet om vraagt zoals:
houten kisje, foto op achtergrond, extra wagonnetje enz....alleen om de prijs op te drijven, met hun oude modellen van net na de oorlog...
En niet te vergeten het waardeloze digitale geluid van Marklin waar ze zelf ook nog beveiliging op maken, sorry hoor!!!!

Ich bin NICHT mehr dabei......

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1863 Gepost op: 25 November 2010, 20:15:56 »
Tegenwoordig levert b.v. een LS Models standaard in veel lagere aantallen dan een 'gelimiteerde' oplage van Märklin (of voor mijn part een andere fabrikant). Dat iets 'bijzonderder' en dus (?) nóg duurder zou moeten zijn door erbij te roepen dat het een gelimiteerde uitgave is, is een mythe, een farce, iets waar wij verzamelaars ooit eens zijn gaan intuinen en wat blijkbaar nog steeds de verkoopstrategie van sommige merken is. Het erbij doen van een vodje met een volgnummer erop maakt het echter werkelijk lachwekkend. Leuk als er een handvol modellen met de hand worden gemaakt, maar werkelijk onzin bij 888 koplopers. Een model is niet exclusiever en dus meer waard met een 'certificaat'. Märklin maakt geen gouden truffels, Märklin maakt gewoon modeltreintjes in gewone behoorlijke oplages en als we eens zouden stoppen met het slikken van al die poespas eromheen zouden de prijzen misschien te zijner tijd een beetje meer betaalbaar worden.

Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk  ;D

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1864 Gepost op: 25 November 2010, 20:20:08 »
Ich bin NICHT mehr dabei......
Dat is nu wel duidelijk  :-\

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1865 Gepost op: 25 November 2010, 23:18:58 »
;)

Probeer alleen nieuwkomers/niet ervaren hobbyisten te waarschuwen voor onze huidige verkoop technieken van fabrikanten.

(Niets onaardigs naar Chis, voor alle duidelijkheid) ;)

Non taken :)
Voor de rest : Mensen die Marklin een warm hart toedragen verzamelen graag modellen met houten kistjes en extra's en certificaten.
Als dat er allemaal niet meer bij zou zitten, had Marklin een veel groter probleem :)
Het staat ook chique de friemel. Zo vind ik die dubbelset van de 1200 bruin en turkooizen erg fraai.

@Bas : Voor iemand die zeurt (dat was ook je onderschrift) dat modellen zo slecht lijken op het echte voorbeeld is jou redenatie natuurlijk nu compleet ongeloofwaardig.  8)






« Laatst bewerkt op: 25 November 2010, 23:28:02 door Chris van Diesen »

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1866 Gepost op: 25 November 2010, 23:31:00 »
Tegenwoordig levert b.v. een LS Models standaard in veel lagere aantallen dan een 'gelimiteerde' oplage van Märklin (of voor mijn part een andere fabrikant). Dat iets 'bijzonderder' en dus (?) nóg duurder zou moeten zijn door erbij te roepen dat het een gelimiteerde uitgave is, is een mythe, een farce, iets waar wij verzamelaars ooit eens zijn gaan intuinen en wat blijkbaar nog steeds de verkoopstrategie van sommige merken is. Het erbij doen van een vodje met een volgnummer erop maakt het echter werkelijk lachwekkend. Leuk als er een handvol modellen met de hand worden gemaakt, maar werkelijk onzin bij 888 koplopers. Een model is niet exclusiever en dus meer waard met een 'certificaat'. Märklin maakt geen gouden truffels, Märklin maakt gewoon modeltreintjes in gewone behoorlijke oplages en als we eens zouden stoppen met het slikken van al die poespas eromheen zouden de prijzen misschien te zijner tijd een beetje meer betaalbaar worden.

Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk  ;D

Ik deel je mening. En dat zeg ik zelfs als verkoper. Het zeg inderdaad helemaal niks zo'n certificaatje. Fleischmann durfde de groene plan V in 1989 uit te brengen in gelimiteerde oplage van 'slechts' 1750 stuks. Dat zijn gewone aantallen. Niks bijzonders aan.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1867 Gepost op: 10 December 2010, 14:04:11 »
Ik overweeg om een geel-blauwe Koploper te gaan combineren met een Olympische. Helaas kan ik op internet alleen geen plaatje vinden waarop twee Marklin Koplopers gekoppeld staan, dus zijaanzicht van de gekoppelde neuzen. Iemand daar een foto van? Hoeft niet persé een geel/blauwe + OS te zijn, het gaat mij erom hoe het geheel eruit ziet met de geopende kopdeuren.

Iemand ook ervaring met het gecombineerd rijden (AC digitaal)? M.i. komt de koppelboom niet erg stevig over en lijkt mij de klikverbinding van de boom in het motordraaistel ook niet echt stevig vast te zitten. Hoe gaat dit in praktijk?


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 December 2010, 14:06:55 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1868 Gepost op: 10 December 2010, 14:39:20 »
Er staat een plaatje op de Groterdam site, maar let op de koppelboom zit verkeerd.



De koppelboom hoort niet door maar onder de baanruimers te lopen. Zo gaat het de boog niet door, omdat de afstand tot het aanhechtingspunt op het draaistel nogal groot is.
Koppelboom is vrij kwetsbaar. Het rijdt verder wel goed, maar ik wil nog eens kortkoppelmechanieken plaatsen, zodat de koppelafstand kleiner wordt en de koppelingen wel door de baanruimers kunnen. Daar heb ik al eens naar gekeken, het kan vast wel, maar het is geen 1-2-3'tje.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2010, 14:44:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1869 Gepost op: 10 December 2010, 14:50:03 »
Bij mij staat dit ook nog op het program!

De Koppelboom blijft bij mij voor geen meter in! Trekt zo uit...

verder is grappig dat je Motorbak aan motorbak moet rijden, omdat de stuurstand niet is voorzien van de Koppeling! Er missen sowieso de frontdeuren voor een trein van 12 baken...

Een van de treinen moet je digitaal inverteren, omdat ze anders allebeide vooruit gaan en tegen elkaar aanrijden...

Wat een Plunder  ::) Zie hier al het volgende project opkomen...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1870 Gepost op: 10 December 2010, 14:55:45 »
Ja, ik heb weleens zitten passen met een kleine Symoba. Dat gaat niet zomaar, omdat de schacht veel te laag uitkomt. Dat wordt frezen in het metaal.
Er mag niks kapot gaan, want reserveonderdelen kunnen we vergeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1871 Gepost op: 10 December 2010, 15:01:13 »
Ja, de afstand tussen beide bakken is met de meegeleverde boom dus inderdaad vrij groot. Jammer hoor. Ook erg irritant wat Bernd al schrijft dat de stellen standaard tegen elkaar in gaan ridjen omdat je alleen de motorrijtuigen met elkaar kunt combineren.

Dan gaat het koppelen van twee Piko Matjes 54 dus een stuk simpeler!

Is zo'n Philotrain AK setje nog een optie in combinatie met rubberen vouwbalgen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1872 Gepost op: 10 December 2010, 15:02:21 »
Ik ook ;D en daarom weer alles in de doos gezet en goed laten liggen....

Frezen zal geen probleem zijn, maar de uitslag van de KK-Houder zou te groot zijn voor het gaat in de baanschuiver :-\

Verder ben ik van plan de aandrijving van het stel opnieuw te doen, donor locjes heb ik bij MTE gevonden voor 49,95 €, dan bekomt de Koploper 2 draaistelen met aandrijving...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1873 Gepost op: 10 December 2010, 15:16:17 »
Frezen zal geen probleem zijn, maar de uitslag van de KK-Houder zou te groot zijn voor het gaat in de baanschuiver :-\

Dat gaat wel, denk ik. Het mechaniek komt ver naar voren te staan met een ingekorte schacht en dan is er ruimte genoeg voor de beweging.
Dat de motorbakken aan elkaar moeten worden gekoppeld is niet echt een probleem. Kwestie van een CV'tje programmeren. Het rijdt bij mij eigenlijk goed. Het oogt alleen niet zo mooi.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1874 Gepost op: 10 December 2010, 20:46:28 »
Olympische en geel/blauwe koploper hebben niet dezelfde decoder en/of karakteristieken. Bij gelijke instellingen is de snelheid verschillend. Ik heb daarom speciaal voor gekoppeld rijden met de geel/blauwe een Schiphol uitvoering gekocht. Dit zijn namelijk van oorsprong gewone geel/blauwe en zo weet ik zeker dat ze precies even hard rijden.

Overigens laat de koppelboom inderdaad makkelijk los en is deze erg kwetsbaar. Bij mij bleef ie na het loslaten achter een obstakel langs de baan hangen, waarbij de boel afbrak.