Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 13:26:41
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Mark D.
Vandaag om 13:16:26
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 12:31:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 11:34:41
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Ketelwagens, welke hebben jullie? door odaoda
Vandaag om 10:45:11
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
  

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 483913 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1860 Gepost op: 25 November 2010, 19:23:41 »
Zou je denken?
Voor het drukken van een achtergrondfotootje dat ze vervolgens in een houten kistje moeten plakken, draaien ze bij Märklin hun hand immers niet om...

mvg,
Gert

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1861 Gepost op: 25 November 2010, 19:32:02 »
Dat waren jubileum modellen, dan mocht het zeker nog wel  ;)
Het was al lastig bij het RailPro model, want daar arriveerden ze veel later, zodat niemand meer wist of het er nu bij hoorde ja/nee.
Bij de OS Koploper was het al te veel moeite, terwijl wel iedereen zo'n papiertje verwachtte. Ik dacht ook bij de laatste shop/store 1700 zat het er niet bij.
Ook bij Insider club modellen was het vroegâh netjes persoonlijk op naam, daarna weer een algemeen certificaatje en ook soms helemaal niet.

Langzamerhand is het dus een beetje oninteressant iets aan 't worden. Goh en dat zeg ik zelf :P

Northlander1983

  • Gast
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1862 Gepost op: 25 November 2010, 19:54:03 »
Wat een rare redenatie: Marklin verkoopt al lang niet meer alleen nog maar een losse lok. Er zijn steeds accessoires bij waar je helemaal niet om vraagt zoals:
houten kisje, foto op achtergrond, extra wagonnetje enz....alleen om de prijs op te drijven, met hun oude modellen van net na de oorlog...
En niet te vergeten het waardeloze digitale geluid van Marklin waar ze zelf ook nog beveiliging op maken, sorry hoor!!!!

Ich bin NICHT mehr dabei......

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3621
    • Flickr
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1863 Gepost op: 25 November 2010, 20:15:56 »
Tegenwoordig levert b.v. een LS Models standaard in veel lagere aantallen dan een 'gelimiteerde' oplage van Märklin (of voor mijn part een andere fabrikant). Dat iets 'bijzonderder' en dus (?) nóg duurder zou moeten zijn door erbij te roepen dat het een gelimiteerde uitgave is, is een mythe, een farce, iets waar wij verzamelaars ooit eens zijn gaan intuinen en wat blijkbaar nog steeds de verkoopstrategie van sommige merken is. Het erbij doen van een vodje met een volgnummer erop maakt het echter werkelijk lachwekkend. Leuk als er een handvol modellen met de hand worden gemaakt, maar werkelijk onzin bij 888 koplopers. Een model is niet exclusiever en dus meer waard met een 'certificaat'. Märklin maakt geen gouden truffels, Märklin maakt gewoon modeltreintjes in gewone behoorlijke oplages en als we eens zouden stoppen met het slikken van al die poespas eromheen zouden de prijzen misschien te zijner tijd een beetje meer betaalbaar worden.

Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk  ;D

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1864 Gepost op: 25 November 2010, 20:20:08 »
Ich bin NICHT mehr dabei......
Dat is nu wel duidelijk  :-\

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1865 Gepost op: 25 November 2010, 23:18:58 »
;)

Probeer alleen nieuwkomers/niet ervaren hobbyisten te waarschuwen voor onze huidige verkoop technieken van fabrikanten.

(Niets onaardigs naar Chis, voor alle duidelijkheid) ;)

Non taken :)
Voor de rest : Mensen die Marklin een warm hart toedragen verzamelen graag modellen met houten kistjes en extra's en certificaten.
Als dat er allemaal niet meer bij zou zitten, had Marklin een veel groter probleem :)
Het staat ook chique de friemel. Zo vind ik die dubbelset van de 1200 bruin en turkooizen erg fraai.

@Bas : Voor iemand die zeurt (dat was ook je onderschrift) dat modellen zo slecht lijken op het echte voorbeeld is jou redenatie natuurlijk nu compleet ongeloofwaardig.  8)






« Laatst bewerkt op: 25 November 2010, 23:28:02 door Chris van Diesen »

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1866 Gepost op: 25 November 2010, 23:31:00 »
Tegenwoordig levert b.v. een LS Models standaard in veel lagere aantallen dan een 'gelimiteerde' oplage van Märklin (of voor mijn part een andere fabrikant). Dat iets 'bijzonderder' en dus (?) nóg duurder zou moeten zijn door erbij te roepen dat het een gelimiteerde uitgave is, is een mythe, een farce, iets waar wij verzamelaars ooit eens zijn gaan intuinen en wat blijkbaar nog steeds de verkoopstrategie van sommige merken is. Het erbij doen van een vodje met een volgnummer erop maakt het echter werkelijk lachwekkend. Leuk als er een handvol modellen met de hand worden gemaakt, maar werkelijk onzin bij 888 koplopers. Een model is niet exclusiever en dus meer waard met een 'certificaat'. Märklin maakt geen gouden truffels, Märklin maakt gewoon modeltreintjes in gewone behoorlijke oplages en als we eens zouden stoppen met het slikken van al die poespas eromheen zouden de prijzen misschien te zijner tijd een beetje meer betaalbaar worden.

Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk  ;D

Ik deel je mening. En dat zeg ik zelfs als verkoper. Het zeg inderdaad helemaal niks zo'n certificaatje. Fleischmann durfde de groene plan V in 1989 uit te brengen in gelimiteerde oplage van 'slechts' 1750 stuks. Dat zijn gewone aantallen. Niks bijzonders aan.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1867 Gepost op: 10 December 2010, 14:04:11 »
Ik overweeg om een geel-blauwe Koploper te gaan combineren met een Olympische. Helaas kan ik op internet alleen geen plaatje vinden waarop twee Marklin Koplopers gekoppeld staan, dus zijaanzicht van de gekoppelde neuzen. Iemand daar een foto van? Hoeft niet persé een geel/blauwe + OS te zijn, het gaat mij erom hoe het geheel eruit ziet met de geopende kopdeuren.

Iemand ook ervaring met het gecombineerd rijden (AC digitaal)? M.i. komt de koppelboom niet erg stevig over en lijkt mij de klikverbinding van de boom in het motordraaistel ook niet echt stevig vast te zitten. Hoe gaat dit in praktijk?


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 December 2010, 14:06:55 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22560
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1868 Gepost op: 10 December 2010, 14:39:20 »
Er staat een plaatje op de Groterdam site, maar let op de koppelboom zit verkeerd.



De koppelboom hoort niet door maar onder de baanruimers te lopen. Zo gaat het de boog niet door, omdat de afstand tot het aanhechtingspunt op het draaistel nogal groot is.
Koppelboom is vrij kwetsbaar. Het rijdt verder wel goed, maar ik wil nog eens kortkoppelmechanieken plaatsen, zodat de koppelafstand kleiner wordt en de koppelingen wel door de baanruimers kunnen. Daar heb ik al eens naar gekeken, het kan vast wel, maar het is geen 1-2-3'tje.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2010, 14:44:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1869 Gepost op: 10 December 2010, 14:50:03 »
Bij mij staat dit ook nog op het program!

De Koppelboom blijft bij mij voor geen meter in! Trekt zo uit...

verder is grappig dat je Motorbak aan motorbak moet rijden, omdat de stuurstand niet is voorzien van de Koppeling! Er missen sowieso de frontdeuren voor een trein van 12 baken...

Een van de treinen moet je digitaal inverteren, omdat ze anders allebeide vooruit gaan en tegen elkaar aanrijden...

Wat een Plunder  ::) Zie hier al het volgende project opkomen...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22560
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1870 Gepost op: 10 December 2010, 14:55:45 »
Ja, ik heb weleens zitten passen met een kleine Symoba. Dat gaat niet zomaar, omdat de schacht veel te laag uitkomt. Dat wordt frezen in het metaal.
Er mag niks kapot gaan, want reserveonderdelen kunnen we vergeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1871 Gepost op: 10 December 2010, 15:01:13 »
Ja, de afstand tussen beide bakken is met de meegeleverde boom dus inderdaad vrij groot. Jammer hoor. Ook erg irritant wat Bernd al schrijft dat de stellen standaard tegen elkaar in gaan ridjen omdat je alleen de motorrijtuigen met elkaar kunt combineren.

Dan gaat het koppelen van twee Piko Matjes 54 dus een stuk simpeler!

Is zo'n Philotrain AK setje nog een optie in combinatie met rubberen vouwbalgen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1872 Gepost op: 10 December 2010, 15:02:21 »
Ik ook ;D en daarom weer alles in de doos gezet en goed laten liggen....

Frezen zal geen probleem zijn, maar de uitslag van de KK-Houder zou te groot zijn voor het gaat in de baanschuiver :-\

Verder ben ik van plan de aandrijving van het stel opnieuw te doen, donor locjes heb ik bij MTE gevonden voor 49,95 €, dan bekomt de Koploper 2 draaistelen met aandrijving...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22560
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1873 Gepost op: 10 December 2010, 15:16:17 »
Frezen zal geen probleem zijn, maar de uitslag van de KK-Houder zou te groot zijn voor het gaat in de baanschuiver :-\

Dat gaat wel, denk ik. Het mechaniek komt ver naar voren te staan met een ingekorte schacht en dan is er ruimte genoeg voor de beweging.
Dat de motorbakken aan elkaar moeten worden gekoppeld is niet echt een probleem. Kwestie van een CV'tje programmeren. Het rijdt bij mij eigenlijk goed. Het oogt alleen niet zo mooi.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1874 Gepost op: 10 December 2010, 20:46:28 »
Olympische en geel/blauwe koploper hebben niet dezelfde decoder en/of karakteristieken. Bij gelijke instellingen is de snelheid verschillend. Ik heb daarom speciaal voor gekoppeld rijden met de geel/blauwe een Schiphol uitvoering gekocht. Dit zijn namelijk van oorsprong gewone geel/blauwe en zo weet ik zeker dat ze precies even hard rijden.

Overigens laat de koppelboom inderdaad makkelijk los en is deze erg kwetsbaar. Bij mij bleef ie na het loslaten achter een obstakel langs de baan hangen, waarbij de boel afbrak.