Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:02:21
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 11:56:10
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 11:50:38
LS Models 2025 door Martijn193
Vandaag om 11:49:13
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 11:44:51
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 11:42:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:42:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 11:36:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 11:35:40
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door prutser
Vandaag om 11:33:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Bertje B
Vandaag om 11:25:59
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:15:38
De spoorhaven van Zuidbarge. door Bertje B
Vandaag om 10:58:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 10:57:15
Bahnstrecke 5867 door Bertje B
Vandaag om 10:55:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:05:10
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 10:04:35
20 jaar BNLS jubileum door ca.gorter
Vandaag om 08:42:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 02:38:53
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 376703 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2520 Gepost op: 08 January 2025, 16:30:45 »
Ik doe alleen maar  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2521 Gepost op: 08 January 2025, 16:32:47 »
Mooi, rood asbestcement, ik wist niet dat dit bestond. Is dit typisch Frans, of ook gebruikelijk in de meer noordelijke regionen? Het past namelijk wel bij een gebouw bij mij in aanbouw.

Groet,
michel

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2522 Gepost op: 08 January 2025, 17:00:40 »
Ja hoor, in ieder geval Frans. Een Franse site over asbestsanering liet een hele verhandeling zien met allerlei details aan de hand van een dak met rode asbestcementen golfplaat. En omdat ‘mijn’ silodak op oude foto’s licht rood lijkt vond ik het leuk om dat na te bootsen.



In model wordt zoiets een soort bleekrood/donkerrose.
Ik probeer nog even de link naar de dakffoto’s toe te voegen. Dit dus: https://forum.toiture.pro/avis-longevite-toiture-plaques-fibrociment-amiante-t2693.html

Groet,

Wolter
« Laatst bewerkt op: 08 January 2025, 19:44:56 door Noordernet. Reden: Link toegevoegd »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3316
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2523 Gepost op: 08 January 2025, 20:05:05 »
Ik vindt het er gewoon heel mooi uit zien. (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2524 Gepost op: 09 January 2025, 09:50:21 »
Ziet er goed uit!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera: graanelevator Noyelles
« Reactie #2525 Gepost op: 17 January 2025, 14:56:22 »
Mijn ‘silogebouw’ blijkt een klassieke graanelevator te zijn. Gisteren dacht ik handig te zijn door het begrip elevateur grain te zoeken. Daarbij kwam ik inderdaad op Franstalige informatie uit, maar nota bene van Canadese elevatoren. Met dezelfde karakteristieken, maar niet in beton maar uit hout gebouwd.

Mooi, nu weet ik welke onderdelen ik bij ‘mijn’ gebouw niet mag weglaten. Het is dus nog steeds een Work in Progress. Nog te maken: (1) de overdekte losplaats voor vrachtwagens aan de rechterkant van het gebouw en (2) een afdak aan de achterkant van het gebouw waaronder ook de lading gelost kan worden.

Ik plaatste alvast de kozijnen en deuren.



Het gebouw gaat een stukje in de ondergrond zakken. Wat eruitziet als laadperron wordt maaiveldhoogte rond het gebouw.





Groet,
Wolter
« Laatst bewerkt op: 17 January 2025, 14:59:11 door Noordernet. Reden: extra foto »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3316
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2526 Gepost op: 17 January 2025, 19:13:32 »
De stukadoor heeft strak werk geleverd!! ;D (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2527 Gepost op: 18 January 2025, 10:40:02 »
Knap werk Wolter!

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
  • La vie est belle...
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2528 Gepost op: 18 January 2025, 13:56:26 »
Strak, netjes! (y)
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2529 Gepost op: 21 January 2025, 22:51:13 »




Intussen wordt verder gebouwd aan de uitbouw. Die blijkt nogal essentieel te zijn voor het lossen van vrachtwagens en boerenwagens met graan. En ze kunnen er onderdak worden beladen, vandaar de ‘slurf’.

Natuurlijk is dit een tussenstadium. Maar leden van de Coöperation Agriculturale de Picardie nemen met hun gehuurde Citroën-bus (Norev) alvast een kijkje bij de bouw van hun elevatorgebouw. Na afloop hapjes, eau de vie en cidre brut in het Café de Gare van Noyelles. Ja, het café heeft echt bestaan. En daarna fijn met de smalspoortrein van Somme Économique naar huis.
Ja, het gebouw zakt straks een stukje in de layout.

Voor de architecten onder jullie heb ik nog een vraag: vanaf wanneer werden verticaal oprolbare deuren met lamellen gebruikt?

Groet,
Wolter
« Laatst bewerkt op: 21 January 2025, 23:02:50 door Noordernet »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2530 Gepost op: 22 January 2025, 10:17:10 »
Nu zijn rolluiken ergens in 1847 gepatenteerd, ga er dan maar vanuit dat een roldeur daar niet zo ver vandaan zit.
Denk dat je met het tijdsbeeld wat je hebt op je baan redelijk goed zit als je een roldeur zou gebruiken.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
    • Station Lemmer
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2531 Gepost op: 22 January 2025, 12:38:27 »
Rolluiken kwamen in hout al vanaf 1850 voor. Vaak netjes weggewerkt in een kozijn.
Roldeuren weet ik niet, heb zelf al eens een aluminium roldeur uit 1968 weer gangbaar gemaakt.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2532 Gepost op: 22 January 2025, 15:52:07 »
Aluminium segmentdeuren (dus met strips aluminium) zijn volgens mij al oud genoeg om in je loods voor te komen.

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2533 Gepost op: 22 January 2025, 18:44:28 »
Martin, Geert en Rogier: dank. Ik kan verder met jullie informatie.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2534 Gepost op: 22 January 2025, 22:46:38 »
Ik denk eerder dat je die deuren niet nodig hebt. Zeker in het verleden werd er redelijk in de openlucht gelost en beladen onder een afdakje.
Lossen van granen in een stortput redelijk dicht tegen de plaats van de elevatoren voor transport naar boven. Wat platen erboven voor als het niet gebruikt word. En eigenlijk vooral open tijdens oogst tijd.
Vanwege milieu/hygiene/stofoverlast tegenwoordig wel alles overdekt en afgesloten.
Heden ten dage zie je treinwagens bij grote silo's lossen met alleen een afdak tegen neerslag waar dan afzuiging op staat. En wordt een schip daar beladen met een grote slurf waar ook afzuiging op zit . Maar er zijn ook echt nog plaatsen waar een schip gewoon met een pijpje in de open lucht geladen wordt met stof allom.
zie daar wel eens plaatjes van bij : https://webcam-binnenvaart.nl/