Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Intellibox 3 door VAM65
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 18:26:23
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 353484 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1935 Gepost op: 14 August 2023, 20:58:30 »
Heel erg ‘et cetera’, maar toch.

Bij dit opduwertje moest ik van de fiets. In de Rouaanstraat in Groningen.
Die opduwers waren vroeger nogal nodig in de kleine binnenvaart. Ik heb een zwak voor die dingen.







En hier (onder) moest ik opnieuw van de fiets voor een wat onduidelijk gebouw in Waterhuizen, met nogal wat haken en ogen aan de rechter zijwand.





Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8565
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1936 Gepost op: 14 August 2023, 21:06:29 »
Dat opduwertje is behoorlijk kameleontisch......

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6197
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1937 Gepost op: 14 August 2023, 21:49:46 »
Het deed mij daar ook direct aan denken.
Ik vind ze ook leuk.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1938 Gepost op: 15 August 2023, 00:33:48 »
Dat gebouwtje in Waterhuizen lijkt me interessant. Dat kende ik niet.
Ik denk niet dat het een EGD transformotorstation is geweest, het lijkt of in de voorgevel twee brede garagedeuren hebben gezeten, waarvan de rechter overgebleven is.
Weet je misschien wat de oorspronkelijke functie van dit gebouwtje is geweest?
« Laatst bewerkt op: 15 August 2023, 00:36:46 door Piet Groot »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1939 Gepost op: 15 August 2023, 07:49:00 »
Nee, ik ken ook de oorspronkelijke functie niet. Maar in het bouwarchief van mijn werkgever is vast meer te vinden. In de huidige toestand vind ik het trouwens ook een intrigerend gebouw.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1940 Gepost op: 15 August 2023, 08:28:28 »
Ik heb zeker ook een zwak voor die opduwers. Met de GSS zijn we enkele keren bij de Turfvaartdagen in Appelscha geweest. We hadden toen een 100 meter spoor langs het kanaal liggen en reden met een treintje heen en weer. Op het kanaal waren de hele dag opduwers aan het heen en weer varen, mooi om te zien en vaak ook prachtig om te horen  (y). Vaak zijn ze voorzien van een 1 cilinder dieselmotor, gaaf! Ze werden veel in de turf gebruikt om de turf naar de fabriek te brengen. Werden ze elders ook veel gebruikt?

Overigens ben ik zelden zo flink verbrand als die dagen in Appelscha..... maar de herinnering blijft overwegend positief  ;D

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
  • Steel is king!
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1941 Gepost op: 15 August 2023, 11:15:24 »
Dat opduwertje is behoorlijk kameleontisch......

Ik zie Hielke en Sietse zo zitten met knecht Gerben terwijl veldwachter Zwart er achteraan fietst.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1942 Gepost op: 15 August 2023, 11:53:02 »
Je weet de et cetera's wel zo te brengen dat ze er zéker bij horen. Oog voor bijzondere, roerende en onroerende goederen. (y)

Apart gebouw ook weer, en omdat het geen transformatorhuis is dacht ik even aan een gemaal (waterhuis...). Een gemaal in Waterhuizen ziet er echter anders uit. Ik ben benieuwd naar wat het wel blijkt te zijn.
Ik heb al een trein

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1943 Gepost op: 15 August 2023, 15:16:27 »
Het lijkt toch zo een gebouwtje van iets als het EGD met het betonnen dakje.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1944 Gepost op: 15 August 2023, 15:29:44 »
Op de zijkant van het gebouw zit tussen de twee luiken ook bijzonder metselwerk, alsof daar voorheen roosters oid zaten.

Groet, Gert-Jan

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2120
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1945 Gepost op: 15 August 2023, 16:59:12 »
Het is een zogenaamd Ankerhuisje. Volgens een oude scheepsbouwwet mochten scheepswerven de ankers van in aanbouw zijnde schepen niet op de werf bewaren. Daarom bouwde men een ankerhuis. Als het schip zo ver was dat het anker aan boord kon moest de bouwopzichter naar het gemeentehuis om de sleutel van het ankerhuis te halen en moest daarbij volgens een oud ritueel een bezwering uitroepen ten overstaan van de burgemeester. Daarop dronk men een finke borrel (de zgn. Ankerneut) en werd het anker feestelijk aan boord gehesen. (bron onbekend)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: ankerhuisje.
« Reactie #1946 Gepost op: 15 August 2023, 19:09:47 »
Wel een erg mooi verhaal, Albert. Uit de dikke duim ontsproten, vrees ik.
Want: aan deze kant van het ‘daip’ liggen geen werven. En verder is het gebouwtje vrij modern. Ik schat het bouwjaar tussen eind jaren ‘50 en ‘70. Toen waren de ankers (voor de coasters die in Waterhuizen werden gebouwd) al te groot om daar te bewaren.

Ik ga het ook niet verder uitzoeken. Maar ik maak wel een voorkantje en een paar stukken zijgevel. Een andere forumdeelnemer wil dat ook doen, geloof ik. Leuk!

@anderen: dank voor jullie bijdragen!

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1947 Gepost op: 16 August 2023, 10:02:12 »
Intrigerend Wolter, het laat me niet los..

Op Topotijdreis staan er aan die kant van de oude Winschoterweg een hele rij huizen, die verdwijnen geleidelijk na 1945. Op Google Maps kun je vaag de grondafdrukken nog herkennen in de groenstrook.
Ook staat hier op nr 27 het voormalige winkeltje van Wiechertje Zonderman, die in 2019 is overleden. Haar vader had naast de kruidenierswinkel een smederij (hij maakte ook kachelpijpen) en hij was fietsenmaker. Wellicht heeft dit zonderlinge gebouwtje daar mee te maken ? Vader Zonderman was overigens in de rustige dagen ook nog werkzaam op de naastgelegen scheepswerf, dat kon toen allemaal nog.

Een transformatorhuisje is het waarschijnlijk niet, die hadden al vroeg enkelvoudige metalen deuren, terwijl hier brede houten deuren in zaten. Ik ben zeker geen kenner, maar de uitvoering komt ook niet overeen met wat gangbaar was in andere delen van de provincie.

Al met al genoeg stof tot uitpluizen  ;)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1948 Gepost op: 16 August 2023, 11:27:54 »
Zou het dan, met het oog op de werf, geen huisje kunnen zijn waar vroeger bv een lier stond? Ik ken de situatie ter plekke geheel niet, dus misschien is er geen water in de buurt, maar het is een toepassing die ik wel ken van andere werven.

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1949 Gepost op: 16 August 2023, 13:31:54 »
Leuk dat jullie allemaal meedenken! Ik laat alle opties open.
De plaatselijke situatie is, van achter naar voor: achter mij een actieve scheepswerf, dan het oorspronkelijke tracé van het Winschoterdiep, nu een doodlopende tak, dan de voormalige weg naar Groningen (waar ik op stond), dan het gebouwtje en daarna de huidige 60 km/h-weg naar Groningen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.